-6-
daar in de raad toen ook over gediskussieerd. Per 1 januari 1978 vond taxatie
plaats. In de loop van '78 is het onroerend goed nog in waarde gestegen. In '79
ook nog wat en eind '79 kwam de klad er in. En het jaar daarop werd het aanzien
lijk minder. Maar dat was voor ons wel de reden, toen die drie jaar voorbij wa
ren '78, '70 en '80, om aan te nemen dat er niet veel gewijzigd zou zijn omdat
er twee jaar in zaten, die wat stijging te weeg hebben gebracht en een derde jaar,
dat een aanmerkelijke verlaging te weeg bracht. Wij konkludeerden toen dan zal de
v/aarde ten opzichte van 1 januari 1978 wel op het zelfde niveau gebleven zijn.
Nu komt daar twee jaar bij '81 en '82. Twee jaren, 1981 in elk geval zeker een
jaar waarin de waarde nog meer om laag is gegaan. Hoe het in '82 zal gaan, dat is
niet geheel zeker. Vandaag hebben we kunnen horen dat het disconto met yz% is ver
laagd. Het kan zijn dat daardoor de hypotheekrente ook weer wat lager kan worden.
De laatste weken is de hypotheekrente al iets lager geworden, maar het gaat wel
bijzonder langzaam. In hoeverre dit nu ook weer effect heeft op de hoogte van de
hypotheekrente moeten we afwachten. Dat een en ander duidelijk verband houdt met
de waarde van de huizen dat is duidelijk. V/ant het is toch een kwestie van vraag
en aanbod. Want de waarde heeft met de kostpi^ijs als zodanig niet meer veel van
doen, denk ik. Een nieuw huis bouwen kost momenteel veel meer dan een bestaand
huis kopen. Dat gat moet toch weer een keer dicht worden gemaakt. Of dat in '82
zal plaatsvinden, ik weet het niet, dat is koffiedikkijkerijMaar al met al zijn
dat de redenen om toch maar weer officieel te laten taxeren en niet met percen
tages te werken.
Het lid MouwsIk vind het in wezen niet erg steekhoudend. Het "lijkt" en alles
komt terug op dat woordje "lijkt". Ik hoop dat ook de toekomst zal leren of we
er inderdaad iets mee opschieten. Ik verbaasde me toch ook een beetje over de
prijs. Ik denk dat een aantal mensen .zullen zeggen, wat is Bouwtoezicht West-
Brabant in verhouding tot de rest goedkoop. Maar heeft U er ook voldoende reke
ning meegehcuden met dat hele lijstje dat onder aan de offerte stond, wat Halste
ren zelf in moet brengen. Dus van tekeningen, van laatste verkoopgegevens van
bouwvergunningen die afgegeven zijn en al die toestanden al meer. Die heb ik bij
die anderen in mindere mate bij zien staan en soms dacht ik zelfs helemaal niks.
Dan krijg.je natuurlijk toch een beetje het gevoel van, nou wij worden voor
63.000, slecht voor 63.000.--, even gevraagd om dat te voteren; maar is
dat op deze manier ook wel helemaal eerlijk te vergelijken. Ik heb in het ver
leden meer" over die zaken gepraat en dat aangekaart. Ik heb een tijdje in de ver
onderstelling geleefd dat het hertaxeren moest, maar het moest duidelijk niet.
Men hoeft niet te hertaxeren. Men kan en mag hertaxeren of een percentage vast
stellen. Kunt U eventueel In andere gemeenten navragen hoe het daar gebeurt.
Eventueel via de VNG en vragen wat het beste is. Ik denk dat die 60.000,
die 63.000,plus nog de vele bezwaarschriften daarbij, want met dat bedrag
zijn we er niet, dat het weggegooid geld is.
De voorzitter: Meneer Mouws in de eerste plaats zegt U het college zegt het wat
voorzichtig. Er staat: "lijkt het ons niet meer mogelijk". Ja dit kollege is
voorzichtig. Niets is absoluut. Om te zeggen dit is onmogelijk, dat gaat ons
te ver, dat had ik ook niet kunnen waarmaken. En dat hebt U dus juist geconclu
deerd uit mijn betoog in eerste instantie. Wij relativeren dit natuurlijk ook.
Ik zeg niet dat een en ander nu pertinent via een taxatie moet gebeuren.
Natuurlijk kun je werken met percentages maar naar de burgers toe, wat komt als
het meest redelijk over? Op welke wijze denken wij dat de juiste waarde zo goed
mogelijk benaderd wordt. Het blijft altijd een benadering. En dan denken wij, dat
dit toch via hertaxatie moet gebeuren. De redenen hiervoor heb ik genoemd.
Dit is echter een afweging en dan slaat de balans naar taxatie over. Deze afweging
valt voor ons zo uit. In dat kader moet U het woordje "lijkt" zien. Ik zeg niet
dat wij er absoluut van overtuigd zijn maar via genoemde argumenten slaat bij ons
-7-
de balans door naar hertaxatie. Verder zegt U in de offerte van Bouwtoezicht West-
Brabant worden een aantal zaken genoemd,die in de andere offertes niet genoemd wor
den zaken die aangedragen moeten worden door de gemeente. Dan gaat het om de kada
strale kaarten, huisnummer- en overzichtkaarten, het geven van inzage in bestem
mingsplannen, de verkoopcijfers uit staat 73 vanaf 1 januari 1980, legitimatiebe
wijzen voor de taxateurs. Ik denk, dat dit een kwestie is van volledigheid van de
offerte, die we bij de anderen missen. Want dit zijn allemaal gegevensm die v/e zo-
wiezo moeten geven aan de taxateurd. Als andere instanties offerte hebben gedaan
en dit niet hebben genoemd, dan betekent dat dat die gegevens niet door de gemeen
te behoeven te worden overlegd. Dit is een kwestie van volledigheid. Ik denk, dat
dit ons alleen nog maar meer vertrouwen kan geven in de opzet van, zoals die wordt
gehanteerd door Bouwtoezicht West-Brabantwaarook uit blijkt, dat dit een bureau
is met toch wel veel ervaring op dit gebied. Ik dacht dat de ervaringen van Halste
ren ook niet slecht zijn geweest met dit bureau. Dit bureau heeft de taxatie in
'78 ook gedaan. U zegt weggegooid geld. Het kollege is die mening uiteraard niet
toegedaan. Je kunt het wat globaler doen, dan kost het geen 63.000,maar het
is een belasting die opgelegd wordt aan de inwoners van onze gemeente en dan is
een grote mate van zorgvuldigheid, ook als dat wat geld kost, op zijn plaats.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester
en wethouders.
11." VOORSTEL TOT HET VASTSTELLEN VAN DE 45E WIJZIGING VAN DE GEMEENTEBEGROTING
1981 (DIVERSE POSTEN).
De voorzitter: Ik zal dat per onderdeel doen. Eerst de subsidie aan gesproken
weekblad de band.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester
en wethouders.
Aanschaf en plaatsen van verkeersborden en onderhoud en herstel van villa de
Beek. Dat zijn posten die in '80 op de begroting hebben gestaan, die we echter
niet hebben overgeboekt naar '81, omdat we dachten dat dit niet meer nodig zou
zijn. Dat is fout geweest en daar komen we nu op terug.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester
en wethouders
BEHANDELING INGEKOMEN STUKKEN EN MEDEDELINGEN.
Punt 10.
Het lid Princen: Wij hadden gaarne een voorstel os specificatie gehad hoe dit bedag
tot stand is gekomen.
Het lid de Kok: Wij wilden graag iets meer in het dossier, v/ant het was maar een
heel dun dossiertje dat vanmiddag ter inzage lag. Op wie de kosten verhaald zijn,
dat hebben wij er niet uit op kunnen maken.
De voorzitter: Om te beginnen met de vraagstelling van de heer de Kok. Er ligt een
uitspraak van de raad om de schade te verhalen. Er lag een advies van onze rechts
kundige, dat een en ander weinig zin zou hebben, dat de ouders daar niet aanspra
kelijk voor gesteld konden worden. Daar hebben wij ons ook eerst aan gehou
den, aan dat advies. U hebt toen uitgesproken "neen", U moet toch tot het uiterste
gaan, dat hebben wij ook gedaan. Inmiddels kwam er over de gemeente Vlissingen een
uitspraak van een soortgelijk geval. Dat was nadat U als raad een uitspraak had ge
daan. Een aantal maanden daarna kwam er een uitspraak over een soortgelijk geval
met' betrekking tot een schade in Vlissingen. Hieruit bleek dat daar dezelfde punten
zijn overwogen als hier in de raad besproken zijn. Ook die uit het advies van de
rechtskundige, maar dat de rechter daar tot de uitspz^aak kwam dat de schade verhaald
kon worden. Toen kon een en ander in een stroomversnelling komen, want nu die uit
spraak er ligt is het een stuk eenvoudigez"Had die uitspraak er gelegen toen dit
m de raad werd behandeld dan zouden wij ook niet met zo'n vooz^stel naar U toege
gaan zijn. Maar het was een dubbeltje op zijn kant. V/e hebben Uw besluit uitgevoerd.