-4- houden. En dan kan er ook opgetreden worden. Want dat is een verbodsbepaling, die redelijk is. En als daar tegen gezondigd wordt dan wordt er ook opgetreden en dau moet dan maar. In het begin zal dit wel een paar keer fout gaan. Maar ik denk dat men snel weet,dat als daar dan toch geparkeerd wordt, dat men dan een bekeuring krijgt. Dan is het waarschijnlijk snel opgelost. Voor die enkele keer, dat er dan nog wel een auto staat vinden wij wel een oplossing. Ik denk dat dat het probleem niet zal zijn. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten kcnform het voorstel van burgemeester en wethouders. 6. VOORSTEL TOT HET VASTSTELLEN VAN NIEUWE VERORDENINGEN OP GROND VAN DE WINKEL- SLUITINGSWET 1976; A. VERORDENING "PLAATSELIJKE OMSTANDIGHEDEN". Het lid de Kok; Onder punt c en d en nog een keer onder artikel 4, daar wordt iedere keer een winkel genoemd. Ik zou dat eigenlijk graag gewijzigd zien in ver kooppunt want het is natuurlijk niet mogelijk om bij, ik noem maar iets, het Elisabethgesticht om daar nog een winkel te stichten, maar een verkooppunt dat kan een mobielpunt zijn, een kraam of een auto, waar wat in verkocht wordt en daar wordt niet over gerept. Wij wilden daar graag opheldering over hebben. P,e y.SST.2A-'-k- denk dat onder het begrip "winkels" ingevolge de Winkelsluitings wet ook dat soort verkooppunten bedoeld wordt. Hier zou de begripsbepaling van de wet, bij gehaald moeten worden. Ik heb deze wet hier niet voor handen, maar daar staat ongetwijfeld in wat er onder winkels wordt verstaan, De sekretaris kijkt dit voor alle zekerheid even na, maar ik neem aan dat dit zo geregeld is en dan zouden al Uw problemen opgelost zijn. Winkel:.een voor het publiek toegankelijke besloten ruimte, waarin goederen aan partikuxieren plegen te worden verkocht, niet zijnde een ruimte welke een onderdeel is van een vervoermiddel. Dus het kan een ruimue zijn maar het mag geen vervoermiddel zijn. Als het een vervoermiddel is dan zal daar toch weer apart een vergunning voor moeten worden verleend dat is dan dui delijk, Dus als U vraag hier op doelt dan is dit niet geregeld,Met een vervoermid del wordt geacht, dat er gevent, wordtDeze regeling is niet voor venten bedoeld. Het lid de Kok: En een kraam, een verkoopkraam waar valt dat onder? Het is geen gesloten ruimte. P5_Z2onzitter: Ik weet niet of het onze bedoeling is om op zondag een kraam toe te laten in de openlucht. Ik denk dat dit, ook wat ver zou gaan. We hebben hier nooit over gediscussieerd maar ik denk niet dat een kraam onder die begripsbepaling valt die ik net voorlas. De vraag is of U dat wilt. Als zich dat aandient kunnen we dat altijd nog eens bekijken natuurlijk. Maar om op zondag daar een kraam neer te zet ten? Als die noodzaak zich aandient dan moeten we dit eerst nog maar eens gced be kijken of we dit willen ja dan nee. Winkels die dezelfde goederen verkopen hebben vaak dure investeringen gedaan. Daarom moeit je er toch voorzichtig mee zijn, om bij voorbeeld toestemming te geven een kraam te plaatsen. Want dit kan dan weer oneer lijke konkurrentie zijn ten opzichte van degene, die een winkel heeft gehuurd of gekocht. Ik zeg niet dat dit in alle gevallen zo is, maar dit zijn zaken,die dan duidelijk moeten worden afgewogen. Als zich dit aandient, dat probleem aan kunnen we een en ander altijd nog bekijken. Het is wel goed dat IJ dit nu meldt, dan zijn wij daar eventueel attent op. Het lid de Kok: wiJ zagen als winkel dus een stenen gebouw met een etalageruit er in en toegangsdeur natuurlijk. Vooral omdat in die bloemenverkoop nog al eens een keer kramen en zo voorkomen. Dg—voorzi l t,erIk denk dat U gelijk heeft. Een besloten ruimte is een winkel of gewoon een woonhuis, onroerend goed, en niet een stalletje en dergelijke.. Maar nog maals ik geef U eventueel de mogelijkheid hierop in tweede instantie te reageren. Laten we wachten oi zich dit probleem aandient. Ik denk dat er dan een zeer zorgvuldige afweging moet plaatsvinden om reden die ik net noemde. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. -5- B. DE 10-DAGENREGELING. Van één dag hebben we reeds gebruik gemaakt. De andere negen kunnen we nog bezien. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. 7. VOORSTEL OVER DE GEMEENTELIJKE REAKTIE OP DE NOTITIE TEN BEHOEVE VAN DE DISKUS- SIE OVER EEN MOGELIJKE GEWESTELIJKE TAAK TEN AANZIEN VAN HET REGIONAAL SOCIAAL- ECONOMISCH BELEID. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. 8. VOORSTEL TOT DEFINITIEVE VERKOOP VAN GROND AAN DE WONINGSTICHTING HALSTEREN VOOR DE BOUW VAN 47 WONINGEN IN DE BOOMGAARD? Het lid de Kok: Ik vraag me af, die grond is vorig jaar al verkocht en daar gaan ze nu pas op bouwen. Dat heeft de Woningstichting nog al wat De voorzitter:Hier is sprake van een misverstand. Ik kan me overigens best voor stellen dat hier misverstanden over ontstaan. Maar de woningen zijn haast aan het eerste onderhoud toe. Nu overdrijf ik wat. Maar ze stonden er al toen ik hier ge ïnstalleerd werd, dus ze staan er al een tijdje. Maar dit geeft tevens aan waar om dit bij U tot misverstanden leidt. Namelijk zo laat de grond wordt overgdragen aan de Woningstichting. Hier zijn een aantal redenen voor onder andere omdat er een hevige strijd is geweest tussen Volkshuisvesting en de gemeente over de grond prijs. Maar goed, misschien ga ik hier te ver op in als U in tweede instantie hier nog op wilt reageren dan krijgt U daar nu gelegenheid voor. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. 9. VOORSTEL TOT HET BESCHIKBAAR STELLEN VAN EEN KREDIET VOOR HET BOUWRIJP MAKEN VAN HET BESTEMMINGSPLAN BLOEMENDAAL (3E WIJZIGING GEMEENTEBEGROTING 1982 EN IE WIJZIGING BEGROTING GRONDBEDRIJF 1982). Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. De voorzitter: Gelukkig is het noodzakelijk dat er weer een stukje grond bouwrijp wordt gemaakt, omdat er gebouwd moet worden. Dit soort agendapunten hebben wij de laatste tijd niet voldoende in de raad. 10. VOORSTEL TOT HET BESCHIKBAAR STELLEN VAN EEN KREDIET VOOR HERTAXATIE 0NR0EREND- GOEDBELASTING-BESTAND PER 1 JANUARI 1983 2E WIJZIGING GEMEENTEBEGROTING 1982) Het lid MouwsMij trof eigenlijk een woordje in de vierde alinea: "door reden als destijds omschreven en ook gezien de waardeschommeling van de betrokken onroeren de goederen lijkt het ons niet meer mogelijk". Ik vind het eigenlijk toch een beetje zwakke argumentatie. Het lijkt mij erg goed mogelijk juist. Ik heb me al afgevraagd bij de algemene beschouwingen of dat met die hertaxatie allemaal wel zonodig was. Ik denk dat 1978 juist het hoogtepunt was, gezien alle publikaties in deze tijd over woningbouwprijzen. Ik denk dat het toch nog heel wat simpeler zou zijn om wel met een percentage te werken en het hele gedoe achterwege te laten, maar ik ver onderstel dat U er waarschijnlijk toch wel iets anders over zult denken. De voorzitter: Dat is een juiste veronderstelling meneer Mouws. Ik denk dat het om redenen van zorgvuldigheid van belang is om toch minimaal één keer in de vijf jaar te taxeren. Wij hebben zelfs al eens in deze raad besloten om het één keer in de drie jaar te doen, omdat men om de vijf jaar te weinig vond. Dus ik denk dat net kollege, ook al zouden we er over gedacht hebben om met percentages te werken, niet de moed zou hebben gehad om met zo'n voorstel naar de raad te gaan. Dit omdat U zelf al eens gezegd hebt dat om de drie jaar nog wenselijker zou zijn. We hebben dït toen echter niet gedaan. We hadden daar een aantal redenen voor. We hebben

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1982 | | pagina 15