-20- De riolering Klutsdorpseweg en de riolering Nieuwe Molenweg hebben we net bediskussieerd bij de behandeling van het antwoord op de Algemene Be schouwingen. U weet nu wat de bedoeling is. Deze posten blijven op prioritei tenlijst I staan. Wij wachten op een subsidiëring A.C.W. of Volksgezondheid en Milieuhygiëne. Als één van die twee er komt dan zullen wij do gelden, die daar dan bij nodig zijn van de gemeente zonder meer voteren. Dit omdat deze werken op prioriteitenlijst I staan. Het resterende bedrag van de reserve dus de huidige reserve min de uitgaven betreffende de hiervoor genoemde werken willen wij reserveren voor het administratiegebouw. We zeggen niet dat dat bedrag in zijn totaliteit nodig zal zijn voor het administratiegebouw. Hier kunnen wij thans nog geen uitspraken over doen. Dat zal later moe ten blijken. Maar het lijkt ons wel verstandig om genoemd bedrag daarvoor te reserveren. Dit besluit U met betrekking tot prioriteitenlijst I, als U het tenminste met ons eens bent. En met betrekking tot prioriteitenlijst II stel len wij U voor orn hier voorlopig geen beslissingen over te nemen. Waarbij we dan wel de kanttekening maken voor wat betreft de riolering Vetterik, dat de planvorming daarvoor moet doorgaan, zodat we aansluitend met die riolerings- werkzaarnheden kunnen verder werken. Als de rioleringswerken van Staat I zijn uitgevoerd moet het niet zo zijn, dat we dan nog moeten beginnen met de voorbe reidende werkzaamheden van de rioleringswerken op Staat II. Dat zou niet goed zijn. Die kanttekening moet ik daarbij rnaken. Aldus besluit U, als U ak- - koord gaat met het voorstel van B&W. Het lid MouwsIk heb nog een vraag. De totale investeringskapaciteit is afgerond 8 miljoen. Op bladzijde 4 is het geraam bedrag voor investeringen 5 miljoen. Daar zitten nog niet de rioleringen bij. Daar zit nog niet Samar- bete bij. U schrijft dan ook even fraai, daar tussen in de resterende be- lastingkapaciteitNou heb ik het niet meer opgeteld, dat moet ik eerlijk zeggen, maar ik dacht dat er hier toch bij zaten volgens die artikel-12 norm en dat is toch alles bij elkaar 2,5 miljoen, die zit daar wel bij. Ik dacht dat U verder in Uw verhaal aankaartte van, de resterende belastingkapaciteit, dat daar geen gebruik gemaakt van zou worden. Als ik dan van die 8 miljoen die 2,5 miljoen aftrek, dan kom ik beneden of althans aan die 5 miljoen. Dan zeg ik toch, er van uitgaande dat het allemaal van het jaar gerealiseerd zou kunnen worden, dan denk ik dat U het verhaal niet waar kunt maken, om van de resterende belastingkapaciteit geen gebruik te maken. Het is natuurlijk wel zo, dat die 4,5 miljoen uitgaven administratiegebouw hier wel op staat,maar dat dat dit jaar natuurlijk niet volledig uitgegeven wordt. Daar geef ik U dan weer wel gelijk in. Ik zou toch van U nog even willen weten of ik dat zo juist zie en of dat we dan wat die jaarlasten betreft, of we daar toch niet mee in de problemen kunnen komen. Toch zeker niet met name wat de aankoop van Samarbete betreft en inderdaad wat betreft die riolerings werkzaamheden. Het lid van den Kleboom: Ik heb een punt en dat is namelijk die 60 tribune plaatsen in de sporthal. Vorig jaar stonden ze op Staat I en het is me niet duidelijk waarom ze nu afgevoerd zijn naar Staat II, terwijl er vorig jaar al een hogere prioriteit aan gegeven is. De voorzitter: De heer Mouws legt uit hoe het precies met die cijfers in el kaar zit. Zoals op bladzijde 4 staat vermeld hebben wij een kapaciteit voor investeringen van 8 miljoen, maar dan moeten we alle mogelijkheden die we hebben ook aanwenden. Dan moeten we bijvoorbeeld met de belastingkapaciteit tot aan het maximaal mogelijke gaan zitten, zoals een artikel-12 gemeente dat ook moet doen. Dan worden alle mogelijkheden optimaal uitgebaat, zoals de Belg dat zegt. Daarna worden in de nota een aantal mogelijkheden nader gememoreerd. Zo van ja maar, dat is nu allemaal wel mogelijk, dat is alle maal theoretisch wel zo die 8 miljoen, maar er liggen ook uitspraken van de raad met name met betrekking tot de belastingkapaciteit. Tijdens de dis cussie over de verhoging van de onroerend-goedbelasting hebben we daar vrij uitvoerig over gediskussieerd. We hebben toen besloten de inflatie, de trend wel bij te houden, dat moet gebeuren, maar extra verhogingen zien wij in deze tijd toch niet zitten. Dus dan is er sprake van een theoretische moge lijkheid tot belastingverhogingdie je echter op dit moment zeker niet moet en kan benutten. -21- Die mogelijkheid wordt, dan ook weggeschreven. Daar houden we dan ook geen rekening meer mee. Wat dan nog wel overblijft, is de kapaciteit die zit in de reinigingsrechten maar ook daar houden wij voorlopig geen rekening mee. Dar is overigens een kapaciteit tot een bedrag van 183.220,Van deze jaarlasten kan een behoorlijke investering worden gepleegd. Haast een paar miljoen. Maar dit besteden wij nu zeker nog niet. Want bij de verho ging van de reinigingsrechten hebben wij de afspraak gemaakt, dat als de kohierbelasting doorgaat - wij zijn samen met U van mening dat dit moet gebeuren - dit zeer gefaseerd moet gebeuren. Verder zijn we nog af hankelijk van beslissingen ter zake van het Ministerie van Binnenlandse Zaken. Dit Ministerie moet hier namelijk toestemming voor geven. Binnenlandse Zaken houdt namelijk in de gaten dat de tarieven niet teveel verhoogd worden. Deze belastingkapaciteit houden we derhalve echter ook voorlopig nog buiten beschouwing. Dan de reserve. Er is een reserve buiten het prioriteitenfonds van 2.228.000,-- de zogenaamde salaireserveDe rente van deze reserve wordt echter al bijgeschreven op de gewone dienst, dus dit is maar een zeer betrekkelijke kapaciteit. Alleen in de afschrijvingen zit een kapaciteit van 40.000, Hier wordt in onze berekening op bladzijde 6 ook rekening mee gehouden. Het prioriteitenfonds kan volledig worden benut en in principe de strukturele groei ook. Met betrekking tot het prioriteitenfonds hebben wij hiermede reeds eerder ingestemd. Voorzichtigheid blijft echter geboden. De strukturele groei zie bladzijde 6,pas vanaf 1983, want de strukturele groei voor 1982 zit al in onze begroting. We moeten ons niet rijker rekenen dan we zijn. Daarom dat 1982 er buiten gehouden wordt. Dan het bedrag van 52.326,-ik heb het over bladzijde 6, dat staatje- dit bedrag zit al in de begroting. Dat zijn zo onze mogelijkheden. Dan de jaarlasten voor 1982 681.000,Dit blijkt uit Staat I en dan zijn er nog wat vraagtekens en daar wijst de heer Mouws op. Ik doe het zo uitvoerig om dan uiteindelijk terecht te komen op hetgeen de heer Mouws bedoelt, met name dat daar dan de investerin gen voor de rioleringen, die p.m. staan en de investering van Samarbeteook p.m.,nog bij moet worden geteld. Hij vraagt dan als die p.m.-investeringen worden gedaan kom je dan niet in problemen. Nu dat kan meevallen. Het priori teitenfonds zal dit jaar bijvoorbeeld nog niet worden besteed. Ik denk namelijk dat we dit jaar met het administratiegebouw zover komen, dat het bestek gereed is en dat in 1983 begonnen kan worden met de bouw. Dit ook nog weer gefaseerd. Zo zal in 1982 het prioriteitenfonds nog grotendeels in stand worden gehouden. Dit betekent, dat de rente ook bijgeschreven wordt over 1982. Dat is een belangrijk bedrag, die rente-bijschrijving. Daar kun nen wij weer extra zaken mee financieren, bijvoorbeeld aankoop Samarbete. Samarbete zal overigens per saldo wel meevallen, omdat we ook aandeelhouder van Samarbete zijn. Aandeelhouder is misschien een verkeerd woord, maar ik noem het toch maar zo, omdat wij daar ook bepaalde rechten hebben in de financiële sfeer. Dus dat valt wel mee waarschijnlijk. De rioleringen kunnen dan gedeeltelijk uit die rentebijschrijvingen van 1982 worden betaald en ver der zullen in 1982 de kapitaalsuitgaven ook niet geheel zijn afgerond. Want alles heeft een voorbereiding nodig, dus ook al staat het op prioriteiten lijst I dan schuift er ook nog wel wat door naar 1983. Verder rnoet over 1980 en 1981 maar vooral 1981, de rekening nog worden opgemaakt. Onze er varing is dat door de wijze van begroten die ons wordt opgelegd, met name dat de rente van investeringen vanaf 1 januari toegerekend moeten worden er toch s wel weer een batig saldo zal verschijnen zodat we al met al denk ik toch wel verantwoord te werk gaan. Met het batig saldo van 1981 en de rentebijschrijving in 1982 op het prioriteitenfonds zal er wel ruimte ontstaan waardoor die investeringen kunnen worden gedaan. Wat er overblijft van het prioriteiten- fonds wordt besteed aan het administratiegebouw. Als dit te sterk wordt aange tast door andere investeringen dan moeten we opnieuw gaan sparen of bezuini gingen aanbrengen, dat kan ook, in de begroting. Ik wil niet uitsluiten dat dit zal moeten gebeuren. Gezien de door mij genoemde zaken vinden we het toch verant woord om dit zo te presenteren. Wij kunnen de kosten van de rioleringen op dit moment niet exact uitrekenen. f

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1982 | | pagina 11