-17-
Het lid Helmiq-Mathijsen Gerst; Naar aanleiding van dit gesprek
over het milieu wou ik het volgende aan de commissaris vragen.
Het is eigenlijk zo, dat in Nederland in het algemeen een goede
milieuwetgeving is, maar dat ik het gevoel heb dat de meeste
bedrijven en industrieën uitstekend meewerken wat die milieu-
voorzieningen betreft. Dat men echter op moet passen dat men daar
niet te zwaar aan tilt. Een soepel beleid van de overheid. Een
duidelijk beleid. Geen verstikkende milieuregels waardoor het bedrijfs
leven niet optimaal kan funktioneren. Dat is in deze tijd, waarin
het bedrijfsleven en dus de werkgelegenheid, voor tal van grote problemen
staan, naar onze mening niet gewenst. Zou het mogelijk zijn om het beleid
ten aanzien van de milieuwetgeving te versoepelen.
De commissaris van de Koningin:Ieder beleid mevrouw, kan versoepeld
worden. Of het moet is een heel andere vraag. En ik denk dat wij in
het algemeen een tamelijk stevig milieubeleid voeren en dat dat
ook gewoon goed is. Dat in het algemeen de eisen niet onredelijk zijn.
Een andere kwestie is dat ik denk dat ons hele vergunningensysteem,-
ik weet dat ik dan over een heet hangijzer spreek-, en allerlei
procedures die met al die zaken gemoeid gaan, dat die voor het
bedrijfsleven een hele zware last betekenen. In het algemeen zullen
bedrijven overal ter wereld langzamerhand gekonfronteerd worden met
milieu-eisen. Dat weten ze ook en ik denk in het algemeen als die goed
bestudeerd zijn, en door deskundigen mede worden opgesteld, meestal
in overleg met de bedrijven waar het om draait, dat dat niet de grote
moeilijkheid is. Het brengt extra lasten mee, dat weet ik wel, maar
die zullen op de een of andere manier ergens weer verrekend moeten worden.
Ook dat moeten we weten. We moeten kijken dat de produkten niet
zo duur worden en het hele bedrijf om zeep helpen. Maar dat wij al te
zware milieu-eisen zouden stellen in beginsel door de hele overheid
in Nederland, daar ben ik nog niet zo helemaal van overtuigd, moet ik
zeggen. Ik geloof dat dat op zichzelf best redelijk te kwalificeren valt.
Er zijn zelfs hele groepen die vinden dat het allemaal veel te ruim.
veel te soepel en veel te gemakkelijk gaat. Daar zou ik me zeker niet bij
willen scharen, want een beetje van de andere kant kijkende weet ik
maar al te goed hoeveel tijdrovende studies er nog zijn om sommige
bedrijven te kunnen formuleren die dan meestal ook nog weer aange
vochten worden. Dat hele verhaal zal ik nu maar niet oplepelen.
Wat ik wel vind dat is dat, zeker in de huidige ekonomische situatie
de overheid gewoon de dure plicht heeft om te zorgen dat die zaken
snel verlopen. Dat men ook snel weet waar men aan toe is. Dat men snel
weet of men een investering kan doen ja of nee.
En als men die investering doet, welke eisen er dan aan gesteld worden
om ook nog te voldoen aan de eisen die daar gelden. Dat is het enige
kommentaar wat ik hierop kan geven. Ik denk in het algemeen dat wij
in Nederland toch trachten redelijk te zijn. Over het algemeen wordt,
ook met het bedrijfsleven dunkt mij, in hele goede verhoudingen over
deze zaken gesproken. Ook daar doet zich het verschijnsel voor. Dus
hetzelfde zoals ik straks met de planologie zei. Er zijn hele inge
wikkelde produktieprocessen ontstaan, het was natuurlijk heel wat
gemakkelijker om milieueisen te stellen denk ik aan een sigaren
fabriek of iets van dien aard, dan aan fabrieken die de meest
ingewikkelde chemische produkten tot stand brengen en anderszins. Vandaar
dat het ook veel tijd en moeite kost en veel deskundigheid opeist.
Maar dat het een beleid is waarvan je zou zeggen, dat moet echt hele
maal versoepelen, ik weet niet of ik dat met U kan meevoelen. Ik denk
wel dat het versneld moet worden, verduidelijkt moet worden, vooral
ook, en dat in onze procedures misschien een tikkeltje minder mogelijk
heden zouden moeten zitten om telkens weer vertragende bewegingen te
ondernemen.