-23- Het is namelijk zo, U stelt voor in het kalenderjaar 1982 5.000,beschikbaar te stellen. Als we nu zien dat we zo juist 854.400,goedgekeurd hebben, dan vind ik 5.000,— een beetje aan de lage kant. Dan als tweede punt. U stelt rente loze voorschotten, dus het gaat uitsluitend om renteloze voorschotten. Onderaan heeft U nog een kleine mogelijkheid open gehouden aan het kollege van B&W om te be oordelen dat eventueel vrijstelling van de verplichting tot terugbetaling mo gelijk is. Wij willen toch dat in dit besluit voorkomt dat een bedrag fonds perdu gegeven zou kunnen worden, want er zijn inderdaad gevallen bekent dat een bepaalde student er echt helemaal niets aan kan doen dat hij het over moet doen. We denken bijvoorbeeld aan sociale of medische omstandigheden, welke plaats zouden kunnen vinden en waarom zo'n student heeft gedoubleerd. Dan zou hij alleen maar in aanmerking kunnen komen voor een renteloos voorschot. Wij vinden dat ook hier een bedrag a fonds perdu gegeven zou kunnen worden. De voorzitter! De heer flens. Wat betreft zijn dank aan de advieskommissie voor het studiefonds voor bewezen diensten, daar sluiten wij ons als kollege van B&W gaar ne bij aan, mede gezien ook de positieve opstelling die zij hebben gehad ten aanzien van de wijziging aan de orde in dit voorstel. Want dit is natuurlijk toch nog al wat. Ik weet dat zij in de afgelopen jaren zeer intensief en zeer nauwlettend met dit werk bezig zijn geweest, met name om te proberen op een eerlijke wijze de gelden die ter beschikking waren te verdelen. Hier hebben wij alle respekt voor, daarom dat wij ons als kollege hierbij willen aansluiten. Wat betreft de vaagheid van het voorstel. Ik ben dat gedeeltelijk wel met hem eens, wij hebben hier zelf ook wat mee geworsteld met name hoe je dit moet formuleren. We hadden ook wat voorbeelden van andere gemeenten ter beschikking. Hoofdzakelijk grote gemeenten. Er zijn nog een aantal gemeenten, hoofdzakelijk grote gemeenten die nog een fonds hebben, een studiefonds. Zij hebben dit meestal op soortgelijke wijze geformuleerd namelijk wat voorzichtig, werken met een renteloos voorschot met wel de mogelijkheid om het kwijt te schelden als dit noodzakelijk is. Als de mo gelijkheid meteen wordt ingebouwd om ook een bedrag a fonds perdu te verstrekken vinden wij dat het misschien toch wat onduidelijk wordt voor de mensen. Want wie moet dan beoordelen welke mogelijkheid wordt toegepast. Een zware opgave. Daar om een wat voorzichtige opstelling te weten eerst alleen werken met een renteloos voorschot. Meestal gaat het om opleidingen waardoor men direct positieverbeteringen kan bewerkstelligen. Daarom deze voorzichtige opstelling waarbij we niet uit sluiten dat soms bedragen kwijt gescholden kunnen worden. Dit is dan afhankelijk van de financiële positie en de omstandigheden die kunnen ontstaan. We vinden dat die mogelijkheid moet worden ingebouwd. Maar om op dit moment al over een be drag a fonds perdu te praten vinden wij niet juist. Je wekt dan verwachtingen juist omdat er dan meer mogelijkheden zijn. Hier zal in de praktijk zeer moeilijk evenwichtig mee kunnen worden gewerkt. Ik wil wel toezeggen, dat wij zullen werken met toepassing van de mogelijkheden die via dit fonds zijn geformuleerd. Ik neem aan als er een jaar of twee jaar mee is gewerkt de regeling waarschijn lijk hier of daar wel moet worden bijgesteld. Ik zou U willen vragen geef ons de kans, geef ons de mogelijkheid, dit eens uit te proberen hoe het funktioneert, hoe het in de praktijk wordt uitgevoerd. Zien we dan leemtes en zien we dat zaken niet goed werken dan doen we hierbij de toezegging dat we weer terug komen bij de raad via de kommissie onderwijs, zodat er dan opnieuw over kan worden gediskussieerd. Het lid Mens:Ik ben blij dat U ook dank zegt aan deze kommissie. De voorzitter van deze kommissie viert een dezer dagen een belangrijk jubileum en misschien is daarbij de mogelijkheid aanwezig om een bepaalde dank over te brengen Ln iets tast baars. Dat wil ik in de eerste plaats hier voorstellen. Ik weet niethoe de andere leden van de raad hier over denken, of het kollege, maar dat is een voorstel mijnerzijds. Dan verder. Ik heb toch nog een klein beetje moeite met het onder e qenoemde. Het is namelijk zo. Hier staat burgemeester en wethouders kunnen in bijzondere gevallen die ontheffing verlenen. De terugbetaling, maar het renteloos voorschot, dat meen ik begrepen te hebben, dat komt in de kommissie van onderwijs en bibliotheek. Dus als iemand een aanvraag doet dan beslist de kommissie onder wijs en bibliotheek, die geeft advies, en de terugbetaling komt bij het kollege. Is het dan niet wenselijk om de kommissie onderwijs en bibliotheek hierover ook mede advies te laten geven.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1981 | | pagina 98