-14- Op uitdrukkelijk verzoek van de vereniging moest hij aan verschillende eisen voldoen. Moesten er bijvoorbeeld per unit drie toiletten en drie douches zijn. Daar hebben we aan voldaan, want dat waren de eisen zei men. Nu werd er dinsdag avond gezegd van, nou ja,het kan ook met veel minder. Ik had het gevoel dat het accent op een heel andere ruimte gelegd werd. Dat dat het allerbelangrijkste was. De raad moet maar raden wat dat zou kunnen zijn. Ik heb ook gevraagd of de ver eniging mij dan die gegevens zou willen verstrekken waaruit dan kan blijken dat één toilet en één douche toch wel voldoende zou zijn. Ik noem maar een voor beeld. Dat zou natuurlijk kostenbesparend zijn. Je moet daar natuurlijk niet meer in stoppen dan noodzakelijk is. Die gegevens worden op het eind van de week ver strekt. Als dat allemaal in goede harmonie kan verlopen dan zullen we de teke ning aanpassen naar de wensen van H.T.V.. Dan gaat het ook via de kommissie Sportzaken. Er is ook gezegd de kommissie Ekonomische Zaken. Daar zou je eigen lijk in principe alle raadsvoorstellen in kunnen behandelen, want alles heeft met geld te maken. Ik vind het grote nadeel van de kommissie Ekonomische Zaken, dat die besloten is. Dus wat heb je er aan. Als er dan gesjoemeld zou worden, dat woord slik ik weer terug, maar dan ontgaat dat aan de openbaarheid. Vandaar dat het kollege vindt dat dat in een kommissie moet plaatsvinden waar de openbaar heid toch nog hoog wordt aangeslagen. Dat zijn zo'n beetje dacht ik de zaken. Er is ook heel duidelijk door alle sprekers gezegd,er moet een duidelijke over eenkomst komen met H.T.V.. Daar sta ik ook voor 100?ó achter. Dat heb ik de laatste week wel geleerd. Ik geloof dat voor we zaken gaan doen, dat er dan toch wel over en weer iets geregeld moet worden, zwart op wit. Waarom dan toch dit voorstel? Nu ik dacht dat ik dat al verteld heb. Dat heeft ook de burgemeester heel duidelijk verteld. Ook in verband met de personeelsbezetting van de gemeente. De betreffende man die dit moet afronden gaat 27 mei met vakantie. De voorzitter: Ik heb daar verder wat betreft de financiële kant van de zaak niets aan toe te voegen. Wel moet ik opmerken dat aan de kommissie Ekonomische Zaken niet de taak "financiën" is toebedeeld. Men zou dit kunnen doen maar dat vergt een apart besluit. Verder weet ik zeker dat de wethouder het helemaal met me eens is dat ook leden van Ekonomische Zaken en Pachtzaken graag in het openbaar zouden willen vergaderen. Alleen gezien de zaken die aan de orde komen bijvoorbeeld als het om personen gaat is dat niet mogelijk. En dat is de reden dat ze in besloten heid vergaderen. We zijn het daar samen ook helemaal over eens. Er zou bijvoor beeld bij mensen die iets minder met dit bijltje hakken de suggestie gewekt kunnen zijn dat dit gebeurt op verzoek van de desbetreffende leden. Dat is niet zo. Het gaat om de zaken die daar aan de orde zijn. Andere kommissies vergaderen terecht allemaal in het openbaar. Het lid van Eekelen: Ik heb geen enkel argument van de wethouder gehoord waarop ik mijn mening zou doen veranderen. In tegendeel zelfs. Als er een overeenkomst zou zijn,-of die er is dat weet ik niet, dan lag die niet bij de stukken. Zonder meer niet. Wat wel bij de stukken lag, dat was een berekening-, en dat is zeer zeker niet ten opzichte van de ambtenaren bedoeld-, maar die rammelde aan alle kanten. Qua kubieke meters en qua prijsvorming. Dat kon ik zo uit mijn blote hoofd uitrekenen. Zo moeilijk was het dus niet. Er lagen twee verschillende adviezen. Dan ga ik me op een gegeven moment afvragen, kijk die ambtenaar wordt er weer zonder meer voorgezet. Vandaag staat het petje van B&W zo en overmorgen is het weer anders en dan moet hij weer een andere begroting maken. Ik zou het die ambte naar dus zeer zeker niet aan willen wrijven. Als er dan een kollega van me de raadsstukken zit te bestuderen, dan wordt dat stuk nog onder zijn handen uitge haald omdat het terug moet naar B&W. Dan zeg ik, waar zijn we dan toch wel mee bezig, om een bepaald besluit te nemen. Dan bereid je het eerst maar goed voor en kom er dan mee terug in de raad. Dat vind ik ook de meest logische en reële zaak. Zoals de burgemeester in het begin in zijn inleiding zei, wij hebben goede vooruitzichten dat de zaak zo snel mogelijk rond zal zijn met H.T.V.. Het relaas gehoord hebbende van de wethouder ben ik er helemaal niet meer van overtuigd, net het tegendeel. Daarom zou ik het eerst wel willen zien.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1981 | | pagina 69