-20- We zijn wel praktisch.geweest met dit voorstel om niet te veel voorstellen te krijgen, maar we .zullen een en ander afzonderlijk behandelen als daar behoefte aan ontstaat. Het lid PriemsWe hebben een beetje vraagtekens gezet bij die verschillende prijzen. De prijzen zijn namelijk niet overal hetzelfde en we hebben in de kommissie grand- en pachtzaken in de. septembervergadering daar eens een keer van gedachten over gewisseld. Toen zijn we eigenlijk tot een soort overeenstem ming gekomen dat de gemeente één lijn zou moeten trekken wanneer er nog strook jes grond aan de mensen verkocht wordt die dat later alsnog bij hun bezit wil len voegen. Dat die duidelijkheid eigelijk wel gewenst is, omdat het anders een beetje natte~v.inger~werk wordt. En ik dacht dat we ons toen allemaal kon den vinden op de afspraak, dat de prijs betaald zou worden die ook gold voor de oorspronkelijke vierkante meters die in eerste instantie gekocht werden. Wethouder SinkeDat voorstel is inderdaad wel zo doorgesproken, maar later in komrriissieverband is dat advies naar B&W gegaan zoals de voorzitter het juist gezegd heeft. Het kwam ongeveer neer op de helft van het geld van de grondprijs, voor strookjes zoals nu bedoeld uit het groen en andere kleine re percelen. In die diskussie in ekonomische zaken werd inderdaad genoemd de oorspronkelijke prijzen, maar dat is later afgerond in het advies van de kom missie op de helft van de gelden van de nu geldende prijs voor gronden van deze kategorie dan. Het komt ongeveer overeen met het bedrag wat toen genoemd, is. Maar omdat in het oude bestemmingsplan de prijs ooorspronkelijk verschil-' de is juist naar deze eenheid gezocht. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burge meester en wethouders. 12. VOORSTEL TOT HET BESCHIKBAAR STELLEN VAN EEN KREDIET VOOR HET AANBRENGEN VAN VOORZIENINGEN ÏN"'VERBAND PiËT RUILING GRONDEN VAN DEN~AARSEN "(Ï5Ë~ WIJZIG ING" BÊGROf ING *1 98ÏT Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burge meester en wethouders. -13. VOORSTEL TOT VASTSTELLING VAN DE 75E WIJZIGING BEGROTING 1980 SALARIS- LASTEN EN VOORMALIG PERSONEEL OVER 1980 (STATEN Lja en LÏB). De voorzitter: Dit is de eerste aanloop tot de slolwijztgingWe hebben vorig jaar beloofd dat we zouden proberen dit jaar voor 1 juli de slotwijziging vast te stellen. We hebben in het kollege besloten om dat gefaseerd te doen. Door hetgeen klaar is successievelijk aan Uw raad aan te bieden. Dan is het ook beter te overzien, dan als het totaal in één pakket wordt aangeboden. We streven ernaar om voor 1 juli de slotwijziging in zijn totaliteit af te ronden. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burge meester en wethouders. 14. VOORSTEL TOT VASTSTELLING VAN DE 76E WIJZIGING BEGROTING 1980 (STAAT L-11T-OVERIGE HATER IÉL.E"UITGAVN De voorzitter:' Ook een onderdeel van de slotwijziging. Het lid flensEnkele maanden geleden heb ik gevraagd om een uitgebreide op- stallenverzekering na te gaan. Nu ben ik misschien ook wel buiten de orde maar wil ik vragen of dit inmiddels al is gebeurd. De voorzitter: Ik weet dat op bepaalde onderdelen dit wel gebeurd is, onder andere met de scholen hebben we dat nagegaan, want dat was toen een van cie onderwerpen-die speelde. Ik denk dat het verstandig is om daar inzage in te geven via de desbetreffende kommissie of via de map. Laten we het eerst maar in de map leggen ter inzage voor de raadsleden. Mocht er toch aanleiding zijn om hierover te spreken, dan kan dat in de. desbetreffende kommissie aan de orde worden gesteld, waarna we nog verder kunnen zien wat we er mee doen. Maar van de scholen is het. nagegaan. Andere verzekeringen dacht ik nog niet. U bedoeld eigenlijk een totaalpakket, maar toen lag de nadruk op de scholen. We zullen dat voor U ter inzage leggen. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burge meester en wethouders 15. VOORSTEL TOT HET VESTIGEN VAN ZAKELIJKE RECHTEN ALS BEDOELD IN ARTIKEL 5, LID 3, SUB b VAN DE BELEMMERINGENWET PRIVAATRECHT. Het lid MensOok weer een inlichting. Vanwaar het verschil van bedrag. Er zijn bedragen van 2,97, 3,96, 7,36 en 9,20. Graag een toelichting van waar dit voorkomt. Wethouder Sinke: Dat schadebedrag of het toekomende bedrag wordt uiteinde lijk bepaald door de schade of de problemen die de aanwezigheid van die legging in een bepaalde grond veroorzaken'. Dat wordt voor ons verzorgd door Dwars, Heederik en Verhey. Taxateurs nemen dat op en in overleg met de eige naar komt dit bedrag tot stand. Hierbij is natuurlijk wel bepalend de kwa liteit van de grond, de diepteligging van een bepaalde leiding, hoe breed hij is, hoeveel grond er voor geroerd moet worden. Al deze zaken komen sa men in een rapport en dat wordt in goed overleg met de eigenaar geregeld. Ik moet U zeggen dat onze ervaringen tot. op heden, met deze wijze van wer ken, ook met dat ineens afkopen van dat bedrag, erg goed zijn. We hebben daar geen problemen mee ondervonden, hoewel toch nogal ingrijpend is gewerkt in diverse landelijke gebiedenvooral in zuid-west bij het maken van de lei ding. We hebben er ook veel medewerking van de betrokkenen bij ondervonden. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burge meester en wethouders. 16. VOORSTEL TOT HET VERLENEN VAN SUBSIDIE AAN OPEN SCHOOL AKTIVITEITEN IN HALSTEREN EN LEPELSTRAAT. Het lid van den Kieboom: Onze fraktie vindt het onbegrijpelijk lat er zoveel gemeenschapsgeld pioet worden uitgegeven voor aktiviteiten die al jaren door de stichting Driesprong worden ontwikkeld en waar dan alleen maar een hijdra- ge in de zaalhuur tegenover staat. De stichting Driesprong heeft momenteel 430 kursisten. Die kursussen die onder ander gegeven worden zijn: Frans, Duits, Engels, Nederlands,- Nederlands zelfs drie kursussen-, handenarbeid, tekenen, schilderen en pottenbakken. Deze kursisten hoeven bijvoorbeeld geen subsidie voor kinderopvang. Dat regelen zij zelf. Het is toch te gek dat vol gens de begroting van de werkgroep open school 750,-- wordt begroot voor de opvang van vier kinderen. Daar zijn toch andere mogelijkheden voor.Zoals bijvoorbeeld de peuterspeelzalen. Wij voelen niets voor het voorstel wat be treft Halsteren. Wat Lepelstraat betreft ligt het anders. Daar zijn geen mo gelijkheden zoals bij de stichting Driesprong. Trouwens de kosten zijn ook niet zo hoog. Ook geen kosten voor kinderopvang. Wij zijn dan ook tegen het voorstel wat betreft voor Halsteren, maar wel kunnen wij meegaan met het voorstel voor Lepelstraat. Het lid van den Bos-BeckmannIk ben het totaal niet eens met de heer van den Kieboom. Wij juichen de open school aktiviteiten juist toe. We hebben dan ook geen moeite met het voorstel op zich. Wat wij jammer vinden is dat op 26 maart de kommissie Jeugdzaken uitgebreid gepraat heeft over de begro ting van de werkgroep open school Halsteren en dat nauwelijks anderhalve week later de bègroting van Lepelstraat is ingediend. Misschien is in de toekomst te bereiken dat deze aktiviteitengroepen gelijktijdig hun begroting indienen Het lid van Eekelen: Ik heb niet zoveel moeite met die openscholen. Alleen ik heb meer moeite met de bedragen die ermee gemoeid zijn en de verschillen die erin zitten. Als je de verschillen bekijkt van de begroting in Lepel straat, die neerkomt op tweëentwintighonderd zoveel en waarin gesubsidieerd wordt voor 1.100,Dat is eigenlijk maar voor vij'ftig procent. Als je dan de andere begroting ziet die van de Halsterse open school, die vijfduizend en nog een paar guldens groot is en waarin wij, als je dit vergelijkt, ongeveer zeventig procent gaan subsidiëren terwijl het al een stuk hoger ligt. Nu vraag ik me af, als het nu juist de bedoeling is wat zij schrijven, om de mensen die vroeger de kans niet gehad hebben om te leren, door wat voor omstandig heid: ook, om die wat scholing en vorming bij te brengen, dan vraag ik me af of je dan enkele gastkursusleiders moet gaan halen die 1.600,kosten.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1981 | | pagina 53