-16- verweven tussen landelijk gebied en de stedelijke zone moeten allerlei funkties plaats kunnen \inden, maar dan in relatie met de draagkracht van het gebied. Nu de draagkracnt, U kent de draagkracht van Fort de Rovere, van de Melanen, en het zwembad, dat hebben we bestemd voor een gebied met een bepaald aantal inwoners. Die draagkracht is niet groter, is daar ook niet op afgestemd. We zullen er ook zeer attent op zijn dat dit op deze wijze wordt benaderd. Vraag van mevrouw de Goffau, ekonomisch gebonden, uitspraak van de Raad van State naar aanleiding van een bepaling van de gemeente Groesbeek als ik me goed herinner. De gemeente Groesbeek eiste een woonvergunning of een vesti gingvergunning voor nieuwe inwoners. Dat eisen wij niet. Iedereen mag zich, hier vrij vestigen in Halsteren. Alleen als hij of zij een woning wil huren dan gaan de ekonomisch gebondenen en de autochtone Halsternaren voor. Zo is het wel. En als men een stuk grond wil kopen dan gaan de ekonomisch gebon denen en de geboren en getogen Halsternaren ook voor. Dat is de strategie die wij voeren als gemeente Halsteren. Op die manier worden de doelstellin gen van het streekplan ook uitgevoerd. En ik dacht en ik moet toegeven dat ik net zo min als wethouder Roosenboom exact het verdrag van Rome kenj, maar ik dacht dat we dan niet in strijd zijn met dit verdrag. Wij eisen geen woon- en vestigingsvergunning maar ik doe deze uitspraken onder een zeker voorbehoud, want je moet de desbetreffende uitspraak eerst eens goed doorlezen. Ik heb van die uitspraak alleen nog maar kennis kunnen nemen via de krant. Ik dacht dat het zo ongeveer in elkaar zit. Dan nog het punt Lepelstraat, toch wel belangrijk. We hebben als kollege hier ook naar gekeken of wij opnieuw be zwaren zouden moeten maken tegen groeiklasse I. Maar als U weet hoe.de dis- kussie in de staten is verlopen, waarbij een uitspraak van de staten is ge daan dat mensen die ter plaatse geboren en getogen zijn en de ekonomisch gebondenen, dat die per definitie huisvesting moeten kunnen krijgen in de kern met groeiklasse Dat is een duidelijke uitspraak van de sLaten. Dat is ook verwoord in het plan op bladzijde 25. Wel groeiklasse I, aantal wo ningen moet gelijk blijven, maar dan komen de escapes. Men zegt dan, als blijkt dat het aantal woningen niet voldoende is, dan is het mogelijk om te wijzigen. Dit houdt verband met de uitspraak die door de staten is ge daan. Ik denk dat dit voor ons voldoende is, als wij kunnen aantonen dat er in Lepelstraat meer woningen nodig zijn, als dit aangetoond kan worden, dan wel met de voorwaarde van woningen voor geboren en getogen Lepelstraters en mensen die ekonomisch gebonden zijn aan Lepelstraat. Als we wel kunnen aan tonen dat er voor deze categorie meer woningen nodig zijn dan wordt het toe gestaan. Dat staat vermeid bij groeiklasse I. Dan mag het aantal woningen dus zelfs verhoogd worden via een wijziging bevoegdheid van Gedeputeerde Sta ten, mits we dat maar aantonen. Ik denk dat dit eigenlijk voor ons voldoende is om nu te zeggen, akkoord we kunnen hierin meegaan. Want een ongebreidelde groei van Lepelstraat zouden wij ook niet willen. We vinden deze voorwaarden op zich wel juist. Wethouder Roosenboom: Het mag zeker niet groter worden dan Halsteren. De voorzitter: Dat zeg ik niet, maar ik denk dat dit dan wel de konsequentie is. Dat als korte aanvulling. Het lid MouwsOver die stadsregio. Dat is natuurlijk wel een logisch gevolg en ik kan dat in het licht van die planologen best zien. Maar ik vraag me nog steeds af wat zijn nu de voordelen ervan. Zou het toch niet beter zijn dat wij, net als Steenbergem toch trachten in groeiklasse IV of iets derge lijks te komen. U zegt natuurlijk dat er onbeperkt gebouwd mag worden als we gelijktijdig met Bergen op Zoom beschouwd zouden worden. Ach, dat is erg be trekkelijk. U weet dat de ekonomische omstandigheden de groei in de laatste jaren en in de naaste toekomst nog sterk zullen beperken. Daarnaast blijven overeind de uitspraken, vroeger ook in deze raad gedaan over de gewenste groei van Halsteren. U weet dat niet, maar die werd door iedereen gezien als maximaal tot 15.000 inwoners. De voorzitter: Daar is het administratiegebouw dan ook op afgestemd. Het lid MouwsWat het tracé van de Zoomweg betreft. De wethouder zei net dat dat Streekgewest dat gaat ondersteunen. Dat betwijfel ik in hoge mate. Het is juist, in deze week geweest, dat ik in die kommissie Verkeer en Vervoer van het Streekgewest me er juist over verbaasde, dat dat niet in het programma var. 1982 -17- stond. Het is wel ter sprake geweest in het overleg van de portefeuillehouders, maar het is juist op aandringen van ondergetekende,- de heer Arnoijs uit Ber gen op Zoom heeft dat enorm ondersteund-, om dat juist opgenomen te zien. Ik denk dat je op die manier toch wel iets meer betekent en ik vind dat ook duidelijk in een bovèngemeentelijke in dit geval een streekgewestelijke funktie Het.is natuurlijk fijn dat er zoveel begrip is voor Lepelstraat in eerste in stantie. Ik geloof niet dat wij wensen orn super te groeien. Maar de wethouder stelde duidelijk, wij zullen naar Den Bosch gaan vragen hoe groot het aantal dan moet zijn. Dat bestrijd ik ten ene malen. Het gaat er duidelijk om, we moeten niet vragen, nee, we moeten duidelijk en goed ondergebouwd zelf dat ge tal vaststellen en niet afhankelijk zijn wat zij wensen. Ik vind als dat getal hen een beetje te hoog uitkomt, dat we dan vooraf weten waarom dat zo moet zijn Zeker niet aan hen gaan vragen. Wethouder Roosenboom: Ik kan heel kort zijn. Hij heeft gevraagd wat zijn eigen lijk de voordelen van de.stadsregio. Ik zeg niet graag in het openbaar dat wij als Halstenaar toch wel voordelen hebben bij een gemeente als Bergen1 op Zoom. DpLe zijn er in ieder geval. Ik hoef ze U nu niet op te noemen. U hebt het over die gewenste groei van 15.000 gesproken. Ik dacht dat dat een uitspraak is die al eerder in de raad is gedaan. Daar hoef ik dus verder ook niet op in te gaan. U zegt dat het U verwondert dat de Zoomweg niet zou worden ondersteund door 'het Streekgewest.Er is inderdaad een gesprek geweest met de wethouders uit het Streekgewest die de portefeuille verkeerszaken hadden, maar die bijeenkomst werd wel voorgezeten door,-ik weet niet hoe je die man van het dagelijks be stuur moet noemen, ik zeg gemakshalve maar wethouder-, de heer de Jong die in het dagelijks bestuur zit van het Streekgewest. En ik neem toch aan, als die iets toezegt, dat die dat ook verder verwoordt binnen het dagelijks bestuur en als hij iets uitspreekt, dat ook het Streekgewest dat over kan nemen. Dan heeft misschien deze raadsvergadering geen waarde en U heeft als lid in de- kommissie Verkeer-en Vervoer in het Streekgewest dat daar heeft aanges]ingerd en dat het dan op die manier toch geen aandacht heeft gekregenI Het is natuur lijk een goede zaak dat dat door een Streekgewest wordt ondersteund. Het laat ste wat U zei,- we gaan naar Den Bosch om te vragen-, misschien dat dat dan niet goed door mij is beantwoord, maar de ervaring is toch, ook al onderbouw je dit, dat Den Bosch daarin toch het laatste woord heeft. Deze zaken zijn al meerdere malen in Den Bosch aan de orde geweest. Het aantal woningen dat even tueel gebouwd zou moeten worden in Lepelstraat en we zeggen dan dat die aan tallen heel exact zijn genoemd. Dat de gemeenteraad van Halsteren toch een groter aantal jaarlijks inbrengt en dat dat ook weer als je die kontingentering toestuurt naar Den Bosch voor goedkeuring, dat daar ook geen op- of aanmerkin gen over worden gemaakt. Ik denk dat die soep niet zo heet wordt gegeten als hij wordt opgediend. De voorzitter: Wenst iemand stemming over dit agendapunt? Niemand. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. 5. VOORSTEL TOTHET WIJZIGEN PARKEERVERBOD IN DE DORPSSTRAAT.- Het lid Uytdewilligen: Ik wil met Uw goedvinden dit punt aangrijpen om nog eens een keer terug te komen op het parkeerfondsdat ik op 5 februari in de algemene beschouwingen heb aangeroerd en waarop ik tot op heden nog geen antwoord heb ontvangen. Kunt U mij misschien zeggen hoever het daarmee staat, of dat U al iets weet hoe het in elkaar zit? De voorzitterHet heeft inderdaad niets met dit agendapunt te maken, maar ik zal toch een kort antwoord geven. Het bedrag is gevonden en het was zoals ik al veronderstelde tijdens die vergadering, het bedrag is tegengeboekt bij een kostenpost en zodoende was het verdwenen, We hebben opdracht gegeven als B&W dat dit hersteld wordt. Dat dit bedrag weer in het parkeerfonds wordt gestopt. Dat is via een journaalpost weer heel eenvoudig te regelen. Verder hebben wij nog een aantal andere posten voor het parkeerfonds die we na nog eens goed op een rijtje hebben gezet, die we ook niet terugvonden, die ook tegengeboekt wa ren op kostenposten. Dat zal administratief gekorrigeerd worden, want het geld is er nog steeds. Ik stel voor dat wethouder Sinke zijn kommissie informeert

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1981 | | pagina 51