-14- Tenzij U daar toch graag een antwoord op wil hebben maar dan hoor -.ik dat in tweede instantie wei. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konforrn het voorstel van burgemeester en wethouders. VOORSTEL tot het vaststellen van een subsidie-verordening sociaal kultureel "WERK 1981. Het lid Uytdewilliqen: In de subsidie-nota onder hoofdstuk vier, financiële bepa lingen, staat in artikel 18, bij het besluit tot subsidieverlening als bedoeld in artikel 4 eerste en tweede lid: wordt voorlopig het. maximale subsidiebedrag samen gesteld. Ik zou eigenlijk willen vragen wat verstaat U daaronder? Onder dat maxi male subsidiebedrag in eerste instantie. Ik dacht eigenlijk als ik het goed lees dan zou ik daar liever een marge in zien. Dat dat iets minder is dan het defi nitieve subsidiebedrag. Dat er min of meer toch altijd nog een stok achter de deur gehouden wordt om de gegevens binnen te krijgen die nodig zijn voor het vaststellen van de definitieve subsidie. Krijg je de maximale subsidie dan denk ik dat veel verenigingen zeggen, het is wel goed, we hebben ze toch. Dat voor zover betreft artikel 18. Dan nog artikel 35. Dat is over het beroep op de gemeenteraad. Ik vraag mij af of liet wel mogelijk is om beroep te doen bij een instantie die zelf de, subsidie bepaalt. Ik dacht dat ze dan een bezwaarschrift in konden dienen of iets dergelijks, maar een beroep kun je toch pas in tweede instantie doen als ik het goed begrepen heb. Er wordt hier van beroep gesproken en dat geldt dan ook nog voor artikel 36. De raad die beslist in eerste instantie in de meeste gevallen. Dan zou je tevens een bezwaarschrift in kunnen dienen bij de raad? Daar zou ik wel wat toelichting op willen hebben. Het lid van den Kieboom: Ik had iets over artikel 21,punt 2. Daar staat onder andere: het subsidie bedraagt ten hoogste het exploitatietekort over een kalenderjaar. Ik ben bang als je daar geen toevoeging aan doet, dat de zelfwerkzaamheid van de ver enigingen om via eventuele akties financiële middelen te verwerven, dat die toch misschien wel zal dalen. Als ze dus zeggen, nou, als wij als vereniging allerlei aktiviteiten doen om beter in de financiën te komen en een andere vereniging doet dat niet en die heeft dan toch weer de mogelijkheid dat hij een hogere subsidie krijgt dan wij. Of je moet natuurlijk een bepaalde hoogte van een subsidie van te voren vaststellen. Ik zie toch in dit lid wel een beetje bezwaar. De voorzitter: Meneer Uytdewilligen vraagt hoe het zit met artikel 18, lid 1 waarbij voorlopig het maximaal subsidie wordt vastgesteld. Hij zegt het is niet verstandig om meteen een maximale subsidie vast te stellen. Dat is ook duidelijk niet de be doeling. Voorlopig op dat moment de maximale subsidie, hetgeen wij op dat moment maximaal vinden. Daar gaat het om. als men een bedrag vraagt van bijvoorbeeld 3.524,32 dan zeggen wij 2.500,is voorlopig het maximaal bedrag aan subsidie dat we vaststellen. Daarna komt de afrekening wel. Dat wordt daarmee bedoeld. We hebben daar zelf ook over gedubd in het kollege, want. eerst stond er nog wat an ders. Misschien hebt U dat in de stukken ook gezien. Dit hebben wij nocj expres veranderd. Maar zo moet het gelezen worden en dat kan ook zo gelezen worden. Het lid Uytdewilliqen: Er moet dus eigenlijk bijstaan hoe het gelezen moet worden. voorzitterIk kan me best voorstellen dat U daarover valt maar ik hoop dat U mëT~ciïe "uitleg toch genoegen wilt nemen. Artikel 35 en 36, beroep op de gemeenteraad. Op de eerste plaats zegt U kan men in beroep gaan bij de instantie die zelf de beslissing heeft genomen? Dat kan niet als het beslissingen zijn van de gemeente raad bijvoorbeeld subsidie-verlening ja dan nee. Dan heeft men geen beroepsmogelijk heid meer. Dan zal men hoogstens via de wet Arob kunnen werken, maar andere mogelijk heden zijn er dan niet, want de gemeenteraad is de hoogste instantie in onze gemeente. Waar het om qaat en dat staat er ook, tegen elke op grond van deze verordening genomen beslissing van burgemeester en wethouders en dat is meestal in de fase van uitvoering, is beroep mogelijk op de gemeenteraad. Er worden bijvoorbeeld eisen ge steld op grond van de subsidieverordening ten 'aanzien van de te voeren boekhouding en voorts dat afrekeningen aan bepaalde eisen moeten voldoen. Dat er bewijsstukken moeten zij'rv, dat de plannen op tijd moeten worden ingediend. Dat kan allemaal een re den zijn voor het kollege als hier niet aan wordt voldaan om geen subsidie te geven. Dan heeft men een mogelijkheid om in beroep te gaan bij de raad en niet in bezwaar, want als we zeggen in bezwaar dan zou dat betekenen dat er daarna nog iets mogelijk -15- is en dat is niet zo daarom meteen beroep. Want andere mogelijkheden hebben we niet. Dat is mijn uitleg van artikel 35 en 36. Meneer van den Kieboom, artikel 21 lid 2 zegt ten hoogste het exploitatietekort over een kalenderjaar kan worden gesubsidieerd. Ik kan me voorstellen als hij dat zo leest, dat hij dan tot de konstatering komt, wordt daar de zelfwerkzaamheid van de vereniging niet mee de kop ingedrukt. Men kan dan zeggen, ja, liet brengt toch niets op, want dan wordt de subsidie alleen maar lager. Ik denk wel dat wij de plannen die worden ingediend, tegen die tijd, in september moeten de plannen worden ingediend, met name hierop zullen toetsen. Dat wij bijvoorbeeld eisen dat er be paalde vormen van zelfwerkzaamheid aanwezig zijn en dat daarna pas de maximale sub sidie wordt vastgesteld. Je kunt echter nooit verder gaan dan het exploitatietekort. Dat is een kwestie van geven en nemen. Dit tekort kan in een bepaald jaar meevallen en kan in een ander jaar weer iets tegenvallen. We subsidiëren in eerste instantie op basis van de begroting, het plan. Daarna volgt de definitieve vaststellingien dan moet er gepraat worden. Komt men boven het budget uit en we zien dat het niet anders kan dan kan het noodzakelijk zijn dat we de raad hiermee konfronteren. Je moet echter bij het plan dat 'ingediend wordt eisen stellen bijvoorbeeld zelfwerkzaamheid. En dan komt daarna de afrekening en dan kunnen wij niet hoger gaan dan het exploi tatietekort. Zo zit het in elkaar. Dus die zelfwerkzaamheid daar zullen wij zeker op toezien bij het indienen van de plannen. Het mag niet zo zijn dat een klub die veel aan zelfwerkzaamheid doet een lager bedrag aan subsidie krijgt terwijl een andere klub denkt dat de bomen tot in de hemel blijven groeien. Dat men zelf rustig kan blijven zitten en niets doen dat het geld toch vanzelf blijft komen. Ik denk dat U als raad en in eerste instantie wij als kollege voordat wij naar de raad toegaan ter zake voorwaarden moeten stellen. Zelfwerkzaamheid daar doen de vereni gingen in Halsteren overigens reeds veel aan, dus dat hoeven we niet direkt te sti muleren. Dat gebeurt al zonder meer en daar zijn we ook allemaal erg gelukkig mee. Dat in eerste instantie. Het lid Uytdewilliqen: U spreekt over in beroep gaan over beslissingen die door B&W genomen worden. Maar er staat in artikel 4 dat op subsidieverleningen boven de 500,door de gemeenteraad beslist moet worden. Dus zou het dan toch geen aan beveling verdienen of er een mogelijkheid is, bij die gevallen waarbij de gemeenteraad de beslissing neemt, dat ze dan naar de Arob kunnen of neemt U aan dat dat algemeen bekend is. De voorzitter: Dat is bij elke beslissing van de raad het geval. Dat weet U. Hier hebben we pas nog een voorbeeld van gezien bij de ingekomen stukken. Die mogelijkheid is er. Dat hoeft bij elke beschikking die we afgeven niet steeds vermeld te worden, want de Arob is een algemene beroepsmogelijkheid, dus niet specifiek voor een bepaald onderdeel van beleid. Geacht wordt dat elke Nederlander dit. weet. Mocht blijken dat men het met een bepaalde beslissing niet eens is, dan wijs je de burgers op ae beroeps mogelijkheden dat is duidelijk. Bijvoorbeeld op de Arob-procedurewant dat is dan meestal aan de orde. Deze mogelijkheid hoeft echter niet in deze verordening te worden genoemd. Een Arob-procedure is een algemene procedure. Het lid Uytdewilliqen: Maar hier wordt wel gesproken van beroepsmogelijkheden. De voorzitter: Besluiten van B&W, maar ook besluiten van B&W zijn soms direkt vatbaar voor een Arob-procedure, maar omdat wij hier nu de raad inschakelen is een en ander niet vatbaar voor een Arob-procedure, Het komt nu eerst, bij de raad en pas daarna kan een Arob-procedure worden ingesteld. Dat hebben we expres zo geformuleerd. De raao kan dan eerst haar oordeel vellen voordat wij bij hogere instanties terecht komen. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konforrn het voorstel van burgemeester en wethouders SLUITING Niets meer aan de orde zijnde en geen der leden meer het woord verlangende sluit de voorzitter de vergadering om 21.15 uur met het gebruikelijke gebeo. Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad der gemeente Halsteren van: ^81 fee sekretaMs, voorzit!

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1981 | | pagina 42