De heer Walthuis merkt op. Het is allemaal mooi, maar aan de andere kant zijn
we toch ook bezig met het milieu en dit is een milieu-verontreinigehd iets.
Daar mag de gemeente toch wel alle aandacht aan schenken. Dat ben ik met U eens
meneer Walthuis, maar het is natuurlijk wel zo dat als men iets aanschaft,
moet men zich dat wel van te voren realiseren. Dat is punt 1. De vraag is of
de gemeente dan meteen weer moet gaan betalen voor voorzieningen die daarvoor
aangebracht moeten worden. Men heeft zelf het apparaat aangeschaft. Destijds
was artikel 72 ook al niet van toepassing. Nu moeten er dan wat aanvullende
voorzieningen aangebracht worden. Ik vind in principe dat de -school die zeli
moet doen, waarbij we wel een bepaalde verantwoordelijkheid hebben als over
heid, namelijk er voor te zorgen dat die maatregelen worden genomen die nood
zakelijk zijn. Want die verantwoordelijkheid hebben we wel, een kontrolefunktie
De arbeisinspektie wordt ook ingeschakeld, maar ook als gemeente hebben wij
hier toch wel een zekere verantwo irdelijkheid voor. Daarom wil ik best toe
zeggen dat we dit met het schoolbestuur zullen bespreken. Hier is zeker sprake
van een zekere verantwoordelijkheid van de gemeente. 1
Het lid Priems: U bent in Uw antwoord helaas voorbij gegaan aan de waardevolle
suggestie die~mevrouw de Goffau doet om te kijken of wat valt samen;te werken.
Of de school die vermenigvuldiging of die druk-ordertjes niet samen kunnen doen
met apparatuur die op het gemeentehuis of in de Wittenhorst bij het Opbouw
werk is. Op dit moment hebben wij in onze gemeente in verschillende lokalen,ver
schillende apparatuur staan voor stencil, voor kleine offset,terwijl er miss^ er
wanneer dat gecentraliseerd kan worden het aangemeld kan worden als een WSW-
objekt bijvoorbeeld.
Het lid van den Kieboom: Ik' vind het allemaal heel mooi wat mevrouw de Goffau
en meneer Walthuis memoreren en dat ze dus proberen te zoeken naar een andere
mogelijkheid. Een andere mogelijkheid is er misschien wel, maar ze krijgen een
fors bedrag ex.artikel 101. Een leerlingenvergoeding, en ik zou, als het dan
toch zo hard nodig is dat ze dat apparaat gebruiken, dan is die mogelijkheid
ook nog aanwezig om het daaruit te bestrijden.
De voorzitter:' U bedoelt dat net dan door hun zelf betaald kan worden uit het
beclrag per leerling. Misschien dat ik daar dan meteen op in mag gaan,omdat ik
daarvan reeds een eerste opmerking over maakte. Ik heb reeds gezegd. Wij finan
cieren niet, dat is ook het besluit van vanavond. Dat is duidelijk. Alleen heeft
de overheid wel een bepaalde verantwoordelijkheid.' Als ergens een apparaat staat
dat. niet voldoet aan de eisen van het milieu, dat dan de gemeente erop toe
ziet dat die wijzigingen worden aangebracht die noodzakelijk zijn. Dat is toch
wel een overheidsverantwoordelijkheid. Dat hoeft niet strikt alleen de arbeid-
insoektie te ziin. Ik vind ook als gemeente heb je daar een bepaalde verant-
woordelijkheid Joor. Dit betekent niet dat je het heeft te financieren. Ik deCk
dat we daar niet van mening over verschillen. Meneer Walthuis was het hier
ook wel mee eens heb ik begrepen. Hij bedoelde ook, dat je als gemeente
toch wel een bepaalde verantwoordelijkheid hebt met name dat men aan de eisen
van het milieu voldoet. Daar is geen verschil van mening over. Dan wat de
heer Priems naar voren brengt. Hij merkt terecht op dat ik niet ben ingegaan
op de suggestie die mevrouw de Goffau deed met betrekking tot het gebruik ma en
van apparatuur bij de gemeente of bij het Opbouwwerk of door eventuele samen
werking tussen diverse schoolbesturen. Afwijzend staan wij daar zeker niet tegen
over ook niet ten aanzien van net gebruik maken van apparatuur van de gemeente,
ofschoon wij daar toch wat voorzichtig mee zijn. Want het is niet alleen het
gebruik maken van de apparatuur, maar ook het personeel dat daarbij aanwezig
moet zijn. Vooral in de avonduren kan dit nogal in de papieren lopen. Daar moe-
ten we dus mee uitkijken. Ik heb pas nog overleg gehad met vertegenwoordigers vdi
Het voortgezet onderwijs in deze gemeente. Zij willen een boekje uitgeven. Wij
hebben ter zake onze diensten aangeboden. Dus ad hoe gebeurt dat a± ^ou
den er scholen op ons afkomen met soortgelijke verzoeken, dan staan wij daar
niet zonder meer afwijzend tegenover, ofschoon het wel betaald moet worden. Dat
kan ook uit het bedraq per leerling, anders subsidiëren wij extra. Nogmaals, me
afwijzend. Misschien dat dit ook wat los maakt bij de school Rode Schouw nu
dit verzoek afgewezen wordt. Namelijk dat er van hun uit een initiatief genomen
wordt op dit gebied. Met name, en daar zie ik neg meer brood in,samenwerken tus
sen een aantal scholen.
-5-
Zij hebben alle mogelijkheden hiertoe, omdat hier bijna sprake is van twee
scholen onder één dak. Samenwerking zou op dat gebied daar zeker op zijn plaats
zijn.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van.burgemeester
en wethouders.
5.VOORSTEL TOT DEFINITIEVE VASTSTELLING VAN DE VERGOEDINGEN INGEVOLGE ARTIKEL
73 DER KLEUTER.QNDERWI JSWET OVER 1979.
Het lid VerboqtHet is meer het zoeken naar wat informatie. Het is namelijk
zo, wanneer wij de staat bij dit voorstel er even bij nemen, en we nemen dus
de nota van aanbieding, dan hebben wij een vraag. Namelijk is hiér een bepaal
de peildatum genomenbijvoorbeeld bij het vaststellen ervan? Wanneer je
namelijk die rijtjes bekijkt en je kijkt ook naar de nota van aanbidding,
dan korresponderen de getallen van het aantal leerlingen op geen enkele wijze.
Maar misschien is er een bepaalde peildatum bij de vast.stelj.ing eryèrj.
iDe voorzitter: De peildatum is 1 oktober. Als het anders is dan zal ik U dat
'nog meedelen maar het is een bepaalde datum waarvan men uitgaat, dat moet ook
I wel natuurlijk.j
Verboqt: Ja, wanneer je bepaalde getallen neemt....
Het lid MouwsJe kunt moeilijk met een derde kleuter tellen. Het is duidelijk
een gemiddelde.
De voorzitter: Ja, toch wel sprake van een gemiddelde, als het om een derde
gaat, dan zou je zeggen het is een gemiddelde.
Het lid VerboqtMen spreekt wel over halve lokalen, dus hoe men dat dan doet
dat weet ik ook niet.
De voorzitter: Ik denk dat er sprake is van 3 peildatums waarvan het gemiddelde
wordt genomen.
Het lid Verboqt: Nee, maar wanneer U stelt het is een gemiddelde, dan zijn wij
het volledig met U eens.
De voorzitter: Het is een gemiddelde van een aantal datums, dus niet voor het
gehele jaar. Er zijn drie peildatums. De ambtenaar onderwijs heeft net 3 vingers
in de lucht gestoken en toen begreep ik wat hij bedoelde. Er is- sprake van
3 peildatums waar het gemiddelde van wordt genomen. Ik was bang dat U nog een
andere vraag zou stellen, maar ik wil hem toch hier naar voren brengen,
want het volgende viel mij vanmiddag op namelijk de 6 x 855,-- bij de Fred,
de Ramlaan, dat betreft de vergoeding voor groot onderhoud welke in mindering moe
worden gebracht. Dit komt nog bij het berekende bedrag dat terug betaald moet
worden door de schoolbesturen. Want hiermede is bij de voorschot-verlening geen
rekening gehouden. Het is niet in mindering gebracht op het voorschot dat ver
leend is aan de school. Een en ander is ten onrechte hebben wij vandaag ge-
konstateerd. Wij zijn ook van plan om voortaan bij het geven van een voorschot
hier meteen rekening mee te houden. Dit bedrag moet meteen op het voorschot,
in mindering worden gebracht. Dit is ter informatie toch wel van belang.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester
en wethouders.
6. ALGEMENE BESCHOUWINGEN BEGROTINGEN 1981, INCLUSIEF DE INVESTERINGSNOTA.
Het lid MouwsAlhoewel we .dit jaar weer een maand in de goede richting zijn
gegaan, hopen we eind dit jaar de begroting tijdig te ontvangen.
De tijd heelt vele wonden en zo willen wij als CDA hier uitdrukkelijk verklaren
dat we iedereen die met ons samen wil werken van hart de hand toesteken.
Wij danken de ambtenaren die weer het vele werk, aan een begroting verbonden,
nauwgezet hebben verricht en spreken onze grote waardering uit voor de aanbie
dingsbrief.
Natuurlijk hebben we een greep moeten doen uit de vele zaken die aan het ge
meentelijk politiek firmament opdoemen, al hebben we getracht die rond een aan
tal thema's te formuleren.
Financiën
Al staan we er financieel niet slecht voor, toch willen wij voor de zoveelste
keer een waarschuwing laten horen tegen optimisme.