-4- Elke partij heeft daar zijn lid in gekozen. Dit zou een pracht objekt zijn voor deze kommissie met eventueel de toevoeging—ik weet niet precies of de burgemeester of de wethouder er al inzit-, maar met eventueel een enkele toevoeging zou U helemaal rond zijn met deze kommissie. Elke partij heeft dan zijn inbreng en ik denk ook via goede mensen, want we hebben ze allemaal daarvoor geleverd en er in gekozen. De voorzitter: Eerst hetgeen de heer Verbogt naar voren brengt, want dat is het ge makkelijkste te beantwoorden. De kommissie Nieuwbouwplannendie wordt ook inge-" schakeld. Die zal funktioneren zoals een raadskommissie behoort te funktioneren, tus sen het kollege van B&W en de raad en dat is ook de bedoeling. Die kommissie nieuw bouwplannen wordt volledig ingeschakeld. Bij elke belangrijke beslissing d.ie ge nomen moet worden, wordt de kommissie nieuwbouwplannen ingeschakeld. Wat wij hebben geprobeerd als kollege van B&W te regelen is, dat in het ambtelijk overleg! dat in feite plaatsvindt, en soms zelfs elke dag kan plaatsvinden, bijvoorbeeld in een perio de dat er veel zaken geregeld moeten worden en plannen gemaakt moeten worden,de kom missie nieuwbouwplannen vertegenwoordigd is. De voorstellen worden uiteindelijk echter aan de kommissie nieuwbouwplannen voorgelegd. Dat wel. Maar die plahnen worden gesmeed, er wordt, overleg gevoerd en dergelijke. En daar moet een begeleidlingskommissie voor benoemd worden. Eigenlijk een stuk ambtelijk overleg, dat toch zo wie; zo plaats vindt. Want natuurlijk is het zo dat de direkteur Gemeentewerken, en de sekretaris en de burgemeester, en de verantwoordelijke wethouder in de eerste plaats, dit s overleg vrij regelmatig voeren. Dat overleg wilden wij wat open maken, in die zin dat et ook raadsleden bij betrokken zijn en die dan tevens als kontakt fungeren tussen,- enerzijds de begeleidingskommissie - die- soms dagelijks vergadert, overigens niet altijd en de kommissie nieuwbouwplannen. Zo'n kommissie nieuwbouwplannen, ja, wat is de praktijk. Je roept zo'n kommissie bijvoorbeeld eenmaal per maand bij elkaar, misschien eens een keer vaker als het nodiq is, maar tussentijds zullen er vaker ^aken in de uitvoering geregeld moeten worden en voorstellen moeten worden gemaakt. Dat gebeurt ambtelijk, dat ambtelijk overleg dat willen wij opengooien, dat willen wij openstellen voor raadsleden om zoveel mogelijk openheid te betrachten over die nieuwbouw. Dat is de bedoeling. Dan nog het punt dat in de kommissie nieuwbouwplannen weinig raadsleden benoemd zijn. Wat de reden daarvan is, dat weet ik niet. Dit kan een kwestie van deskundigheid zijn geweest dat op basis van deskundigheid vanuit diverse frakties mensen benoemd zijn. Als dat zo is dan is er niets aan de hand. Wij hebben ten aanzien van de twee vertegenwoordigers in de ambtelijke begeleidings kommissie, want dat is net in feite, de voorkeur uitgesproken voor raadsleden. U kunt zich voorstellen waarom wij dat graag zien. Ook als relatie naar de raad toe. Alleen konstateren we oat er maar twee raadsleden in de kommissie nieuwbouwplannen zitting hebben. Dat. kan misschien voor U reden zijn om zich daar nog eens opnieuw over te beraden, nu dit projekt aan de orde is. Ik geef toe deze kommissie is tot g heden weinig bijeengeroepen. Ze is twee keer bij elkaar geweest in het afgelopen jaar, eén keer bij de bezichtiging van een aantal gebouwen en een keer voor de informele vergadering die we onlangs hier gehad hebben over het nieuwe administratie gebouw, Verder niet. Maar er is verder niet zoveel nieuwbouw aan de orde denk ik. Anders zou die kommissie wel ingeschakeld zijn. Nu is er een groots projekt aan de orde. Wij vinden het. als kollege bijzonder belangrijk, dat de raad daar intensief bij wordt betrokken. En ik zou het ongelukkig vinden en met mij de wethouders, als dit niet zou gebeuren. Dan zouden we toch een andere manier moeten vinden, We zijn toch van plan om U regelmatig bijvoorbeeld via informeel overleg te informeren, We willen uiteraard echter graag van een stuk know how gebruik maken. Dan kom ik bij de heer Prierns die zegt, ja, er zijn raadsleden die bouwondernemer zijn of relaties hebben met bouwondernemingen, want dat proef ik uit zijn woorden, dat is duidelijk. Dat is zo, dat is juist. Hier zitten voordelen aan en nadelen. Een voordeel is dat er een zekere deskundigheid wordt ingebracht, dit moet niet worden onderschat, dat is a,b,het Kan natuurlijk zo zijn dat er dan toch geruchten ontstaan, als later de aanbestedingen plaatsvinden. Ik wil dat niet ontkennen, waarbij het natuurlijk wel zo is dat de kommissie uit meer leden bestaat dan een of twee. Wa.nt dit is een qrot^ Kommissie en de beslissingen .liggen ook elders dan in de begeleidingskommissie, zo is hei natuurlijk wel. Dus direkt een groot gevaar is net niet, maar ik kan me 1 wel voorstellen dat U zegt, we willen toch deze zaak zo objectief mogelijk benaderen en er zal niemand in Halsteren zijn die ook maar denkt dat er iets gebeurt wat niet mag. -5- Maar ik zie dat gevaar niet zo, maar goed het zou kunnen dat men dat toch denkt. Als U dat vindt, maar dat laat ik ook helemaal aan U over, dan moet de kommissie anderen benoemen. De kommissie benoemt de leden. Zij bepaalt dat. Deze kommissie bestaat uit vertegenwoordigers van elke groepering, van elke groepering zit er een lid in. Zij bepalen uiteindelijk welke twee leden van de kommissie nieuwbouwplannen in de begeleidingskommissie terecht komen. Dat in eerste instantie, dan kent U nu een beetje de achtergronden van het hoe en het waarom en het punt dat de heer Prierns naar voren brengt hebben wij dus niet betrokken bij onze overwegingen. Het lid PriernsHet voorstel van de heer Verbogt om die hele kommissie erbij te be trekken is op zich een erg sympathiek voorstel. Maar ik denk ook dat het onprak tisch is gelet op de uitleg die de voorzitter net gaf van de werkzaamheden van die kommissie. Ik denk dat dat een onhaalbare zaak is. Misschien is het een aardige tussen oplossing om gewoon te zeggen de kommissie gemeentelijke nieuwbouwplannen gaat twee mensen leveren, maar die doen dat nog niet meteen. We gaan eerst even rustig met die ambtelijke kommissie aan het werk en die partijen die dan zelf dolgraag wil len dat er een eigen raadslid in die kommissie vertegenwoordigd is, die moeten dan maar eens pogingen doen om hun aanwezigheid, hun vertegenwoordigingen die kommissie gemeentelijke nieuwbouwplannen opnieuw te overwegen. Desnoods een niet raadslid vervangen door een wei-raadslid, wanneer men dat noodzake lijk zal vinden. Dan zouden alsnog die twee mensen geleverd kunnen worden. Het lid MensWij willen de kommissie nieuwbouwplannen niet buiten spel zetten, maar we zijn wel met U van mening als men inderdaad deze kommissie in zijn totaliteit erbij betrekt, dat het een te log lichaam wordt om daadwerkelijk mee te kunnen werken. Dat zijn dan zeven personen, plus nog vijf, dat is dan de burgemeester, de wethouder, de gemeentesekretarisde direkteur Gemeentewerken en dan die technisch ambtenaar. Dat zouden twaalf man zijn. Maar het zou toch ook wel mogelijk zijn om twee leden van die kommissie te nemen en als het inderdaad raadsleden zijn dacht ik niet dat wij daar bezwaar tegen hebben. Die moeten de zaken doorspelen naar die kommissie nieuwbouwplannen. De wethouder is toch al voorzitter van die kommissie. Wij willen ze ook niet buiten spel zetten, maar we zijn wel met U van mening dat het in zijn totaliteit een te log lichaam zou worden om daadwerkelijk te kunnen werken. Het lid Verbogt: Ik dacht gerust te mogen opmerken dat. U er toch min of meer een kommissietje bij wil. Of U het nu ter voorbereiding noemt of een ambtelijke onder steunerskommissie kan me niet zoveel schelen. Het is namelijk zo, dat U gaat ver gaderen, niet met een grote kommissie maar met een kleine kommissie en die kleine kommissie moet het dus verkopen aan die grote kommissie. Zo komt het bij me over. Dan vraag ik me af of we inderdaad praten over vlot werken,goed werken en akkuraat werken. Ik zie het niet zo zitten als er weer een tussenkommissie bij komt. Wat de bezwaren betreft tegen bepaalde leden van de kommissie, och, het is maar van welke gezichtshoek of invalshoek, of hoe je het noemen wilt, je de zaak natuur lijk bekijkt. Er wordt hier vanavond ook gezegd van objektief kunnen werken, kunnen denken. Ik dacht dat het ook in deze tijd zonder meer gewoon mogelijk moet zijn dat eenieder, en dat is democratisch, of hij nu wel of geen belangen heeft of wat ook, objectief tegenover zaken kan zijn. Vandaar dat wij onze gedachten of voorstel ook proberen overeind te houden. Wij vinden namelijk dat het gewoon moet kunnen. Net zo goed als andere zaken moeten kunnen. Het lid WalthuisIk heb begrip voor de argumenten die door met name door de heer Prierns naar voren gebracht zijn en ook voor de argumenten die de heer Mens zojuist naar voren gebracht heeft. Ik denk dat het voorstel wat U doet door te zeggen dat die kommissie nieuwbouwplannen zelf maar twee mensen moet aanwijzen die hen in die begeleidingskommissie moet vertegenwoordigen, dat we ons daarin kunnen vinden. In ieder geval de V.V.D. waar ik vanavond alleen voor zit. Alleen zou ik dan het voor stel van B&W wat-hier ligt graag redaktioneel gewijzigd zien, omdat daarin staat dat Uw voorkeur uitgaat naar raadsleden. Als we dat laten staan en we aanvaarden dat, dan zou dat betekenen dat de raad dezelfde mening is toegedaan. Ik denk dat hier gebleken is dat dat niet zo is. Dat het niet p.ersé raadsleden hoeven te zijn. Ik denk dat als de beide raadsleden uit de bestaande kommissie benoemd zouden worden, dat dat zou betekenen dat dat als de zaak volgend jaar in 1982 nog niet helemaal van de grond is, nog niet helemaal gerealiseerd is, dat er een redelijke gerede kans is dat een van beiden of allebei daarna geen zitting meer hebben in de raad.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1981 | | pagina 37