-8- 8. VOORSTEL TOT HET BESCHIKBAAR STELLEN VAN EEN KREDIET TEN BEHOEVE VAN REK0N5TRUK- TIE HARKTJE LEPELSTRAAT (3E WIJZIGING BEGROTING 1980). Het lid MouwsMet enige verbazing heb ik dit voorstel bekeken. Ik heb herhaalde malen in de kommissie Ruimtelijke Ordening gevraagd om de tekeningen te zien. Dat is me nooit gelukt. Deze week had ik dan voor het eerst dat genoegen. Dat was geen onverdeeld genoegen. Ik vind dat dit op een totaal verkeerde wijze wordt aangepakt. De bottle-neck zit hem in de Kerkstraat tegenover het oude postkantoor bij café De Zwaan. Volgens de tekening die daarbij ligt wordt die doorgang nog smaller. Ik denk dat dat zeker de bedoeling niet is. In iedere plaats ziet men dat men probeert het verkeer meer ruimte te geven. Hier beoogt men precies het om gekeerde namelijk men beperkt die ruimte, rnaakt die doorgang een stuk smaller. Men werkt met sierbestrating op twee plaatsen. Aan de eerste kant voor een parti culier parkeerterrein waar we verrekte blij mee zijn omdat de parkeergelegenheid veel te weinig is. Op de tekening staat met. name dat die sierbestrating 9 cm hoog wordt. Dat vind ik een duidelijke belemmering en zelfs een mogelijkheid om schade op te lopen als je toch van dat parkeerterrein gebruik wilt maken. Daartegenover is het zonodig nog gekker. Daar gaat men ook met sierbestrating werken. Daar komt een grote druppel in, uitgerekend voor een bedrijfspand. Dat is een schildersbe drijf en een vrij druk bezocht winkelpand. Daartegenover ben ik het ten dele rnee eens. Daar gaat men dat stuk bestraten. Daar ligt een parkeerterreintje en dat vertoont de nodige gaten en kuilen en dat wordt hoog tijd. Ook het ander stukje groen dat er was en wat altijd als parkeerterrein gebruikt wordt, dat heeft zin om daar iets aan te doen. Maar die inrit van de Kerkstraat te'vernauwen, het. spijt me zeer. Ik mag pretenderen dat ik het langste van dit gezelschap in Lepelstraat woof en bij mijn weten is er nog nooit iets gebeurd. Ik kan me voorstellen dat men zegt van, het is eigenlijk wel leuk dat men de doorgang belemmert. Allicht als men dat vindt voorzitter, dan kom ik volgende week met een voorstel, want dan vind ik dat de inrit in de Kerkstraat vanaf de Lepelstraatseweg ook dermate gevaarlijk is en dat men die met veel te hoge snelheid neemt en ook daar zou ik best een beetje haakse bocht willen zien. Ik denk dat dat een raar voorstel zou worden, maar ik kan het niet anders vergelijken.met wat hier gebeurd. Dure beplanting voor zitter op een plaats die hoog nodig is voor parkeergelegenheid, die ieder weekend duidelijk gebruikt wordt. Ook met de kermis is dat gebied duidelijk helemaal nodig. Ik zie het helemaal niet zitten. Ik dacht dat het beste bewijs was hier de Dorps straat van Halsteren. Dat men dat vele malen gepoogd heeft met nul komma nul resul- taat. Ook in de Kerkstraat in Lepelstraat heeft men al verschillende malen gepoogd tegenover de kerk en ik heb ze zelden langer dan een half jaar zien staan. In het kort, ik was het eens met de herkonstruktie van het marktpleintje. Ik was hei- eens en dit staat in het prioriteitenschema. Daar ben ik het nog over eens, maar ik vind dat op de eerste plaats een veel te hoog bedrag met zo weinig rendement. Hier wordt over parkeerplaatsen gesproken. Een bepaalde parkeerplaatshoeveelheid wordt bestraat, er komen er niet meer. Ik vind duidelijk dat dat heel goed aange pakt zou moeten worden.en dat dat wel zou moeten gebeuren, dat we juist zouden moeten zoeken op dat punt, uitgerekend daar. naar veel meer parkeerplaatsen. Ik wacht eerst Uw antwoord af, maar ik vind het een heel slecht voorstel. Het lid de Goffau-van Kaam: Wat het eerste gedeelte van het betoog van de heer Mouws betreft, dat kan ik volledig onderstrepen. Ik zal oplezen wat onze gedach ten waren. Ik wil het kollege adviseren om dat gedeelte van sierbestrating bij café de Zwaan en de Fa.Wouts, om dat te herzien. De motivatie die wil ik er ook voor geven en is ongeveer hetzelfde als wat de heer Mouws zegt. Op de eerste plaats die vernauwde voortgezette flessenhalssituatie vanuit het bestaande gedeelte van de Kerkstraat. Geen enkele uitwijkmogelijkheid voor tegemoetkomend zwaar verkeer. Als er een BBA-bus naast een vrachtwagen komt kunnen ze elkaar amper passeren of ze raken elkaar met Kerkstraat en Vossepad. Dan als derde punt, parkeergelegen heid voor de Fa.Wouts. Die verdwijnt helemaal. Die firma moet toch ook kunnen laden en lossen als glas- en verfhandel. Als vierde punt, had ik, is er nu nog een toegang naar de parkeerplaats bij café de Zwaan als die sierbestrating dan 9 cm hoog komt. te liggen. Hoe komen ze dan in godsnaam daarnaast. Ik kan met dit ge deelte van de rekonstruktie dus echt niet akkoord gaan. -9- Wethouder SinkeHet spijt me dat de heer Mouws zo ontevreden is. Ik vind het ook een beetje onbegrijpelijk. Het is wel in de kommissie Ruimtelijke Ordening geweest in zijn opzet en totaliteit vertelt de betrokken wethouder me nu juist. Die heeft het voor de uitvoering naar de kommissie Bedrijven verwezen. Het is zo dat ik dacht dat het kollege van B&W bijzonder ««gelukkig is met de gevolgde procedure zoals die op heden is afgewerkt. In eerste instantie de opdracht van het kollege betreft uitwerken en die is uitgevoerd. Er is kontakt geweest met het dorpskomi- tê. Er is heel uitvoerig de opname en de instruktie van de plaatselijke vereniging van veilig verkeer bij betrokken geweest. Het circulatieplan is daar eigenlijk tot de letter toe gevolgd. Misschien in de eerste opzet zelfs te weinig, dat moet ik dan ook echt zeggen. Maar dat was ook helemaal niet erg want dat was een heel voor barige schets. Er is ook uitvoerig overleg geweest methet dorpskomitê over die situatie. We hebben het dorpskomitê beloofd dat zodra de schets zou zijn uitge werkt wij het dorpskomitê of een delegatie daarvan zouden uitnodigen in de eerst komende kommissie Bedrijven waar dit plan behandeld werd. Dat is gebeurd. We had den ^enkele mensen verwacht, maar er waren er een zes- of zevental. We hebben daar heel precies kennisgenomen van dit voorstel er waren geen problemen. De Lepel- straatse kommissieleden hadden met het voorstel geen problemen. Ik denk dat er een stukje onduidelijkheid in zit. Ik ga proberen dat allereerst op te heffen. Ik wilde even terug gaan tot de historie. Ik geloof dat dat het eerste jaar was dat ik wethouder was,-dat is inmiddels ook al weer zes zeven jaar geleden-, dat dit op de prioriteitenlijst geplaatst werd als een gegeven dat snel zou moeten gebeuren. Ik herinner me uit die tijd ook nog de eeuwigdurende diskussies over de onduidelijke en oersmerige druppel die die jaren het midden heeft gesierd, Als er nu een st.uk onduidelijkheid en schraalheid is dan is het dit stukje Lepel straat. Dus in zijn algemeen was ik vrij blij met de opdracht tot uitvoering. De weg in dit stukje wordt nergens smaller dan de totale Kerkstraat, zes meter. Het is meer bedoeld de situatie te brengen, het in uniform te maken. Die neqen centimeter opstand wat wordt aangemerkt^daar ben ik, noch de dienst, thans aan uit. U ziet in de figuratie die ter visie lag dat er nog een soort bloembakken zijn getekend. Wij denken met U mee dat misschien die negen centimeter te hoog zal zijn maar wij moeten voorkomen dat dat stukje bestrating opnieuw als straat gaat worden gebruikt. Dan moet je aan paaltjes gaan denken met alle bezwaren van dien. Wat verkeer op de laad- en losmogelijkheid voor de familie Wouts betreft. Wat de ene kant van de Kerkstraat betreft, dat wordt geen probleem. Dat is al met de fa milie doorgesproken en dat zou worden aangepast. In feite gaat dit winkeltje er een stuk door vooruit. Er komt eigenlijk een stukje rust voor dat gebouwtje, en dat is zeker zo; dat wordt vijf meter breed. Wat betreft het parkeren op het totale pleintje. Het stukje waar dus de beplanting gedacht is, dat wordt niet verboden. Het wordt dus aanvullende parkeergelegenheid. Als IJ aan sierbestrating denkt dan moet U dus niet denken aan dure of dunne materialen waarop niet gereden mag worden. Alleen aan kleinschalige dingen met wat verschillende kleuren. Dus de sielbestrating moet qua kwaliteit in staat zijn om zo wel het parkeren als de kermis mogelijk te maken. Dat is eigenlijk het grote punt. Wij moeten dit ter- reintje en dit pleintje herstrukturerenmaar het moet helemaal,funktioneel blijven voor de kermis. Ook de hoogteverschillen moeten voor het kermisgebeuren acceptabel zijn. Dan denk ik ook persoonlijk dat die negen centimeter nog aan de hoge kant is en wij willen dat waarschijnlijk graag nog eens bezien. Wat de beplanting betreft is er zeker niet gedacht aan kleine dingen op de grond. Zelfs die bloembakken die zijn aange geven zien wij eigenlijk niet, omdat dit ook 's-avonds een heel druk gebruikt pleintje is. Wij denken dus meer aan enkele grote bomen, waaronder geparkeerd kan worden en die dan ook alleen maar door.hun uiterlijk in staat zijn om hier eeuwig groen te blijven. Het is een bijzonder saai stukje van het dorp waarvan ik tot op heden vind dat het waard is om deze beurt te krijgen. De opmerking van de heer Mouws over de Dorpsstraat, het groen in de Dorpsstraat en het groen in Lepelstraat, het spijt me, daar ben ik het helemaal niet rnee eens. We hebben de man die we net benoemd hebben ontvangen in het kollege van B&W en we hebben zo maar om het gesprek te openen gevraagd wat zijn mening over Halsteren was.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1981 | | pagina 29