m -4- Daar zou je het wel bij kunnen voegen, maar dat hoeft niet. Dat wat betreft het toezicht. Ik kan tot mijn spijt echter geen geheel bevredigend antwoord geven. Het heeft de aandacht en zeker ook weer het komende jaar. De heer Verbogt, hij maakt zich zorgen over de voorraden die aanwezig zullen zijn bij de detailhandel, omdat men dan binnen een piek van twee dagen moet verkopen. Ik begrijp het..Via bestellijstendat werkt wel temeer omdat er maar twee dagen verkocht mag worden. Het punt is dan wanneer wordt het afgeleverd. Ik zal dat ook eens met de politie overleggen in hoeverre daar afspraken over gemaakt kunnen worden. De hinderwetbepalingen spelen hier ook duidelijk een rol,maar het is op te vangen. De groothandel zit hier dicht in de buurt van Halsteren. Het moet dus te regelen zijn,mits men daar maar op inspeelt. Ik zal er weieens aandacht aan laten schenken hoe dit in de praktijk te regelen is,opdat we niet voor verrassingen komen te staan. Wat U signaleert is juist. Dat is de tweede instantie. Wenst iemand stemming over dit punt? Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burge meester en wethouders. I 4. VOORSTEL TOT HET BESCHIKBAAR STELLEN VAN EEN KREDIET VOOR DE AANSCHAF VAN EEN BELAST INGPROGRAMMA EN ÉEN AANVULLEND"KREDIET" TEN BEHOEVE VAN DE AANSCHAF VAN DE BOEKHOUDMACHINE LOGABAX LX 2500 (74E WIJZIGING "BEGROTING 1980 EN 4Ê WIJZI GING BEGROTING 1981)'. Het lid PriemsIn de augustus-vergadering heeft Uw kollege een krediet gevraagd van 57.000, Vier maanden later wilt U opnieuw een krediet vragen van 10.000, met als argumentwij zijn de B.T.W. vergeten. Ik zou graag een toelichting wil len van Uw kollege op deze toch wel wat merkwaardige vergissing. Een tweede punt wat ter sprake kan komen. Omtrent dit voorstel heeft het kollege geantwoord op de algemene beschouwingen dat het wel meeviel met de kosten van de hondenbelasting. U hebt daar zelf een bedrag genoemd van 7.500,als ik mij niet vergis. Mijn vraag is, was in dit bedrag al rekening gehouden met het bedrag van 4.720, wat U nu opnieuw hier noemt. De voorzitter: Wat betreft die 57.000, 18?ó daarvan is dus 10.260, daar kan ik geen bevredigend antwoord op geven, dat is gewoon een fout. De faktuur of de offerte die gemaakt was exclusief B.T.W. Dat stond er ook wel bij en dat is ook in vergelijking met de andere offertes geen punt. Het is heel gebruikelijk om exclusief B.T.W. een offerte te doen. Men heeft echter domweg vergeten de B.T.W. daarbij te rekenen. En dat is gewoon een domme fout waar geen enkel excuus voor is, Dit betekent echter niet dat deze machine in veraelj'jking met andere machines nu duurder is.Want ook de 'offertes voor de andere machines'waren ex clusief B.T..W. Dat zal hoop ik niet voor de tweede keer gebeurenIk denk dat men d? vod; taan wel attent op zal zijn. Overigens moet nog eens bekeken worden of een deel van de B.T.W. nog terug gevraagd kan worden bij de belastingen voor zover die machine gebruikt wordt voor prestaties die belast zijn voor de B.T.W. Maar dat is thans niet exact aan te geven hoeveel dat is. Als de machine bijvoorbeeld voor het grondbedrijf gebruikt wordt en er wordt grond verkocht met B.T.W. dan kunnen die kosten toegerekend worden aan die verkopen, zodat de B.T.W. ter zake in af trek gebracht kan worden. Maar ik zal daar met de afdeling ook nog eens over spreken. Het is een onderwerp waar ik toevallig ook iets vanaf weet. Hoeveel dit echter precies zal zijn weet ik nu niet. Dus daarom dat we daar zeker nog geen rekening mee houden, dat kan ter zijner tijd alleen maar meevallen. Dan een ander punt namelijk de 7.500,die wij genoemd hebben als kosten voor de hondenbe lasting. Het zou kunnen zijn meneer Priems door dit te automatiserenhet nu goedkoper wordt dan 7.500,dat al die manuren daar nu niet aan besteed hoeven te worden. In hoeverre dat het geval is kan ik U op dit moment niet uitvoerig antwoord op geven omdat ik dat niet heb nagegaan, maar ik neem aan dat we zeker niet duurder uit zijn. De bedoeling van automatisering is dat het goedkoper kan, dat het vlugger kan en dat het efficiënter kan. We denken dit met dit programma te bereiken. Maar hier moet ik dan wel aan toevoegen dat een en ander de eerste jaren weieens wat meer kan kosten dat is meestal zo met automatisering. Dat de eerste jaren soms extra aanloopkosten met zich meebrengen maar uiteindelijk is het goedkoper. Ook worden hier soms maatschappelijk gezien vraagtekens bij geplaatst om dat automatisering natuurlijk ook invloed kan hebben op het aantal arbeidsplaatsen. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. - -5- 5. VOORSTEL TOT HET BENOEMEN VAN EEN AMBTENAAR BIJ DE DIENST GEMEENTEWERKEN EN BEDRIJVEN. Het lid PriemsWij vinden het begrijpelijk dat wanneer de gemeente zo'n nieuwe man zoekt dat er dan geadverteerd wordt in een gespecialiseerd vakblad, maar dat neemt niet weg dat het sterke aanbeveling verdient iedere vakature aan te melden bij het gewestelijk arbeidsburo en wij twijfelen eraan of dat dit in dit geval gebeurt is. Wethouder Sinke: Ja,meneer Priems dat is inderdaad niet gebeurd. Wij dachten toch zo'n stuk specialisme te vragen, dat een advertentie in een aantal gerichte bladen vrij gemakkelijk te overzien is. Ik denk dat een drietal bladen,dat daardoor iedereen die in deze kwaliteit werkeloos is, bereikt wordt. Wij hebben dat toch ook wel gemerkt dat daar verschillende mensen bij waren die problemen hadden met de werksituatie en die toch allemaal gereageerd hadden. Ik weet niet hoe te zeggen dat Uw vraagstelling of Uw probleemstelling voor mij ook wat nieuw is. We zullen het zeker moeten meewegen maar zo'n specialistische taak als de deze weet ik niet of dat nu zo gericht resultaten had opgeleverd. Het is iets om over na te denken. De voorzitter: Ik denk dat ik dat ook wel mag aanvullen namelijk dat de heer Priems wel gelijk heeft als het om vakatures gaat, het in principe juist is die aan te melden bij het arbeidsburo. Er wordt hier onvoldoende gebruik van gemaakt door werkgevers en de overheid. Ik denk dat het wel van belang is dat het gebeurt. Of aanmelding in dit specifieke geval nu wat opgeleverd zou hebben, dat is een diskussie die nu gevoerd kan worden. Het is echter een vraag die meer principieel bedoeld is. De heer Priems heeft gelijk als hij stelt dat vacatures bij het arbeidsburo moeten worden aangemeld. De klacht is juist dat dit veel te weinig gebeurt. Wij hoeven echter niet te dis- kussiëren over dit individuele geval. Het lid van Wezel: Is het ook gebruikelijk dat wanneer er een burgemeester solliciteerde dat dat via het arbeidsburo zou gaan. De voorzitter;' Ik denk dat U dan bij de Koningin moet zijn om te vragen of zij dat in het vervolg wil aanmelden bij het arbeidsburo. Er zijn vijftien stemmen uitgebracht waarvan vijftien voor de heer P.J.de Ruiter, 'zodat deze met algemene stemmen is benoemd. 6. VOORSTEL TOT HET BESCHIKBAAR STELLEN VAN EEN KREDIET VOOR EXTRA ONDERHOUD PANDEN NIEÜWSTRAAT 5 EN 7~ (7E WIJZIGING GEMEENTEBEGROTING 1981 EN IE WIJZI- GING BEGROTING 1981 WONINGBEDRIJF). Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. 7. VOORSTEL J0T__HET BESCHIKBAAR STELLEN VAN EEN VOORBEREIDINGSKREDIET VOOR DE BOUW VAN EEN ADMINISTRA11EGEB0UW (8E WIJZIGING"BEGROTING 1981). Het lid WalthuisDe VVD-fraktie is er, hoewel op dit momemnt mogelijk wat prema tuur, voorstander van om bij de uiteindelijke aanbesteding mede een aantal plaat selijke aannemersbedrijven uit te nodigen. Mogelijk kunt U dan ook de wens for muleren dat de aannemers gebruik dienen te maken van plaatselijke onderaannemers en leveranciers of in ieder geval die bedrijven daartoe de mogelijkheid te bieden. Het lid van Elzakker: Ik sta er van te kijken dat uiteindelijk hier in West-Bra bant geen architekten zitten die daar voor bekwaam zijn. Waarom moeten wij die zover gaan zoeken. En wanneer ik dat dan stel,dan doe ik dat om verschillende rede nen. Wij gaan een bedrag uittrekken van 100.000,en ik wilde vragen of hier uiteindelijk een goede opdracht wordt verstrekt. Wat er allemaal onder zit. Wij hebben het er uiteindelijk de vorige keer over gehad. Toen hebben wij gesteld, naast de stedebouwkundige een architect. Ik zou willen vragen of de regels die daarvoor opgesteld worden wel terdege goed worden opgesteld. Anders zijn wij twee architectenhonorariums kwijt. Eén aan de stedebouwkundige en één aan deze meneer. Daarom zou ik willen vragen, hoe wordt de opdracht verstrekt en of U dat ook eventueel aan de raad zou willen mededelen hoe die verstrekt wordt en welke voorwaarden worden gesteld en wat het gaat kosten.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1981 | | pagina 27