-2-
10.Voorstel tot vaststelling van de vergoeding ingevolge artikel 101 der Lager-
Onderwijswet 1920 over 1980(exploitatievergoeding g.l.o.).
11.Voorstel tot het verlenen van medewerking ex.artikel 72 der Lager-Onder-
wijswet 1920 voor de aanschaf van leer- en hulpmiddelen t.b.v. de r.k.
g.l.o.-school "De Biezenhof".
12.Voorstel tot het beschikbaar stellen van een krediet voor de aanschaf van
kantoormeubilair (5e wijziging gemeentebegroting 1981).
13.Woningbouwprogramma voor de jaren 1981 tot en met 1983.
14.Voorstel tot het nemen van een voorbereidingsbesluit.
OPENING
De voorzitter opent de vergadering met het gebruikelijke gebed.
JL VASTSTELLING VAN DE NOTULEN VAN DE OPENBARE VERGADERINGEN VAN DE RAAD VAN
18 DECEMBER 1980 EN 22 JANUARI 1981.
De voorzitter: Er zijn geen op of aanmerkingen binnen gekomen zodat deze notu
len hierbij worden vastgesteld.
2. INGEKOMEN STUKKEN EN MEDEDELINGEN
De voorzitter: Wie van U wenst punten aan de orde te stellen van de ingekomen
stukken of mededelingen?
Het lid de Goffau-van Kaam: Punt 25.
Het lid MensPunt 26.
Het lid PrincenPunt 26.
Omtrent de overige punten wordt konform de voorstellen van burgemeester en
wethouders besloten.
3. VOORSTEL TOT DE 6E WIJZIGING VAN DE ALGEMENE POLITIEVERORDENING VAN DE GE
MEENTE HALSTEREN VUURWERKBEPALINGEN).
Het lid de Goffau-van Kaam:In het voorstel staat, en dan haal ik de tekst even
aan, indien Uw raad daarmee in kan stemmen zal het afleveren alleen geschieden
op 30 en 31 december, of op 29,30 en 31 december als een van de genoemde data
een zondag is. Maar dient dit nu ook niet in de verordening opgenomen te worden
of behelst artikel 64c lid 3 dit reeds. Dit kan ik nergens terugvinden in de
verordening.
Het lid van den Kieboom: Officieel heb ik niets tegen deze wijziging op deze
verordening, maar ik ben bang dat als wij als gemeente alleen staan,in het wij
zigen van deze verordening en de omliggende gemeenten doen dat niet dat dan
de plaatselijke middenstand hiervan de dupe zal worden. Het is een kleine moeite
om te zeggen we kunnen het vóór die tijd in Halsteren niet krijgen, dan gaan we
maar naar een gemeente in de omgeving. Dan los je eigenlijk nog niets op,wat be
treft de verkoop dus.
De voorzitter; Mevrouw de Goffau brengt naar voren als een van die dagen op een
zondag valt dat dan 29,30 of 31 december geleverd mag worden.
Dat staat in het voorstel echter niet zo direct in de verordening. Ik denk dat
dit onder artikel 64c lid 3 moet worden begrepen. Een bevoegdheid voor B&W
dus, als er sprake is van bijzondere omstandigheden om dan een dag eerder toe te
staan dat er vuurwerk wordt verkocht. Ik zie het op een andere plaats momenteel
niet staan,mevrouw de Goffau. We hebben dit zo exact overgenomen van een model
verordening van het VNG inclusief eigenlijk ook de toelichting die daarbij is
vermeld. Ik neem aan dat dit op deze wijze zo is te regelen, mocht dat niet zo
zijn dan zou dat betekenen dat we nog een keer terug moeten naar de raad omdat
uitdrukkelijk nog in een van de artikelen op te nemen. Dan de opmerkingen van
de heer van den Kieboom.
In feite is het natuurlijk wel zo, dat als het in de gemeente Halsteren verbo
den wordt om een aantal dagen voor Nieuwjaar al te leveren,-dus alleen de
laatste twee dagen wordt dan ontheffing verleend-,en in de buurtgemeenten gebeurt
dat niet, dat er dan ,geef ik toe natuurlijk wel vuurwerk aangeschaft zal worden
-3-
door de jeugd. Men zal dan naar de nabuurgemeenten gaan. Of. dat echter zo'n
vaart zal lopen is natuurlijk de vraag, want we hebben vaak met jongere jeugd
te maken als het gaat om het vroegtijdig aansteken van vuurwerk en niet met de
oudere jeugd. Bij de jongere jeugd speelt de afstand toch nog wel een rol. En
in de tweede plaats hebben we ook een eigen verantwoordelijkheid als gemeente.
Wij volgen hier een dringend advies van het VNG en ook nog van andere instanties.
Ik kan mij niet voorstellen dat andere gemeenten daar geen gehoor aan zullen ge
ven, dat hoop ik tenminste. Mocht dat niet zo zijn dan zouden we ons nog eens
weer opnieuw moeten beraden, maar laten wij eerst dit zo aannemen. Of misschien
het voorbeeld geven in de regio. Ik weet overigens niet of er al meer gemeentes in
deze regio zijn geweest die dit zo hebben vastgesteld. Dus ik zou zeker nu niet
willen pretenderen dat wij een voorbeeld geven in de regio,want dat weet ik niet,
ik zou het na moeten gaan. Ik vind echter wel dat we een stuk eigen verantwoorde
lijkheid hebben. Functioneert het niet in de praktijk dan kunnen wij altijd nog
zien.
Wie wenst hier in tweede instantie het woord over?
Het lid van den Kieboom: Die eigen verantwoordelijkheid, daar sta ik natuurlijk
ook wel achter. Dat is een duidelijke taak voor onze gemeente zelf. Het is mis
schien zinnig om het eventueel een keer aan te kaarten bij het gewest,zodat
andere gemeenten daar misschien eenzelfde lijn in zouden kunnen volgen en dan
misschien een beter toezicht op de naleving van het gebruik.
Het lid Verbogt: Wat. ons wat meer zorgen baart in deze gang van zaken is dat wan
neer op diverse gespreide data dat vuurwerk wordt verkocht dan zullen ook de
voorraden op de verkoopplaatsen inderdaad vrij klein zijn-, dus minder gevaar wat
dat betreft. U zult dan stellen ja, maar ze zijn gebonden hieraan. Maar wanneer
we eventueel ingaan op wat we hier voorstellenmet bestellijstendat is inderdaad
ook een prachtig voorbeeld. Alleen wanneer dat op een dag moet worden afgeleverd
dan voorzien wij toch wel wat moeilijkheden. Namelijk voor wat betreft het op een
moment aanwezig mogen zijn van het aantal kilogrammen bij de verkooppunten. Wan
neer je alles concentreert op één dag, dan zal dat toch geen kwestie van tiental
len maar honderdtallen kilo's van dat spul tegelijk aanwezig zijn, met ook weer
het gevaar vandien dan. Dat is even een opmerking dezerzijds.
De voorzitter: De heer van den Kieboom adviseert om het toch ook eens in het
gewest aanhangig te maken. Het is overigens wel moeilijk in het gewest om dit te
doen. Er is niet altijd sprake van portefeuillehouderoverleg. Voorts zijn er een
aantal gemeenten die daar wat bezwaren tegen maken. Wij overigens niet, wij
vinden het een goede zaak dat het gewest als platform wordt gebruikt om dit soort
zaken te koördineren. Andere gemeenten echter zijn van mening dat dan toch een
nieuwe instantie ontstaat bij het gewest naast normale advieskommissies voor de
gewestraad. Men is daar wat beducht voor waar ik overigens wel begrip voor heb.
Maar daarnaast vind ik heeft het gewest een koördinerende taak. Ik ben daarom
van mening dat portefeuille-overleg mogelijk moet zijn. Wij hebben dat ook overi
gens medegedeeld aan het gewestsbestuur. Er is echter ook nog een burgemeesters-
kring en dit zijn typisch zaken die de verantwoordelijkheid van de burgemeester
raken. Ik denk dat ik het daar ook eens aanhangig zal maken meneer van den Kie
boom. Ik beloof U dat ik dit onderwerp eens met de kollega's zal bespreken. Wat.
betreft het toezicht, dat is een probleem dat geef ik toe. Toezicht is er niet
altijd voor de volle honderd procentzeker niet, er is geen afdoende toezicht.
Het is ook een keus die je maakt in hoeverre dat toezicht moet. plaatsvinden. Het
heeft soms ook een averechtse werking als van te voren aangekondigd wordt dat
er streng toezicht is, want dat is voor de jeugd soms ook bijzonder interessant.
Maar er zijn grenzen en waar die grenzen precies liggen zal ik graag in overleg
met de politie-autoriteiten hier dann&trekken.Ik zou Udit thans niet exact kunnen
aangeven. Het is wel onderwerp van bespreking geweest met name in de maand decem
ber toen dit aktueel was. Eenmaal in de veertien dagen heb ik een gesprek met de
adjudant waar tegenwoordig ook de postkommandanten van Lepelstraat en Halsteren bij
aanwezig zijn. Wij hebben toen wel een bepaalde lijn getrokken wat wel en wat
niet kan,maar misschien kunnen we nog eens een keer een kommissie instellen in
deze raad waardoor ik ook wat kwijt kan over het beleid van openbare orde en vei
ligheid, dat we dit dan ook nog eens kunnen bespreken. Daar bedoel ik niets mee,
U denkt aan een kommissie Algemeen Bestuurlijke Zaken. Daar heb ik het helemaal
niet over want dit is geen onderwerp voor de kommissie Algemeen Bestuurlijke Zaken.