-22- dat moet ik toegeven. Aan de andere kant, als ik zie wat er door de andere gemeenten geïnvesteerd is in administratiegebouwen, die er zeker niet luxe uitzien, dan zet ik mijn twijfels bij het bedrag dat genoemd wordt van drie Èt drie en een half miljoen. Maar ik zeg IJ toe dat wij, als de eerste schets- tekeningen klaar zijn, alsmede een goede financiële onderbouwing, U als raad hier tussentijds bij zullen betrekken, zodat U goed kunt beoordelen of wij te ver gaan ja dan neen. Ons staat voor, en daar moet geen misverstand over bestaan, om een eenvoudig administratiegebouw te bouwen en zeker geen statussymbool, integendeel. Maar nogmaals, het bedrag, daar komen wij afzon derlijk over te spreken en we zullen daar vaart achter zetten, zodat we U hierover volledige duidelijkheid kunnen geven. Verder moeten wij U informeren hoe de bouw moet worden begeleid. Hoe U daarbij betrokken wordt. Er zullen kommis sies voor ingesteld moeten worden, om dit te begeleiden. Wij stellen ons ook voor om daar steeds raadsleden bij te betrekken. Hoe we dat doen, dat zullen wij op papier zetten en dat zullen we aan U voorleggen. Dat in elk geval. Maar we willen wel zo snel mogelijk komen tot de eerste schetstekeningen met een eerste financiële vertaling en de daarbij behorende procedure die gevolgd zal wol; den. Ik denk dat hiermede in eerste instantie wel een antwoord is gegeven. Wethouder SinkeIk heb met wat haast in de laatste B&W-vergadering het plan netje gebracht voor de rekonstruktie van het marktje in Lepelstraat. Dat is de kommissie bedrijven behandeld. Dat vindt U ook hier pas op de vierde plaats. Maar omdat ik dacht dat dat zeker de bouw van het administratiegebouw niet in de weg staat is die plaats niet zo hard. Wij hebben echt wel haast met dat pleintje. We willen nu eindelijk wel eens dat het van de grond komt en we zijn dus van plan als alles goed gaat om in de februari-vergadering hiervoor een voorstel te lanceren.. Die uitleg zijn we Li dus echt wel verschuldigd. Het wijst werkelijk wel op de gedachten van B&W achter deze investeringen dat een vierde plaats, zij het in niet zo'n geweldige omvang, allereerst bij U in een raadsvoorstel wordt gekonkretiseerd De voorzitter: Het is goed dat U dat noemt wethouder. Ten aanzien van die kleinere investeringen op prioriteitenlijst, een is niet zoals bij de bouw van het bad gesteld dat een en ander de bouw van het administratiegebouw niet in de weg mag staan. Dat is met het zwembad uitdrukkelijk wel gesteld. Daarom dat wij van plan zijn om de kleine investeringen van lijst een om het werk dat de wethouder net noemde, maar op die lijst staan meer investeringen, om die gewoon door te laten gaan, alle prioriteit aan te geven. Daarnaast moeten we met de financiële onderbouwing van het administratiegebouw komen. Het zwembad moet wachten totdat we weten waar we financieel aan toe zijn met het admini stratiegebouw. Daar wachten we uitdrukkelijk rnee. Ik denk dat we bij de afwe ging die dan wordt gemaakt, rekening kunnen houden met de beschikbare ruimte. Ook de afweging tussen rioleringswerkzaamheden en het zwembad moet dan aan de orde kunnen komen. Dan weet U wat de ruimte is. Dan hopen we ook de besprekingen afgerond te hebben, of er subsidiemogelijkheden zijn voor de riolering, ja dan nee. Dit kan dan afzonderlijk in diskussie komen. Het lid van Elzakker: Ik ben het met het standpunt van de heer van Eekelen, voor zover wel eens. Ik wil de wethouder ook wel antwoorden dat het er bij ons niet gaat of die kleinere klusjes op de achtste of negende plaats op de lijst staan, of op de twaalfde. Dat speelt geen rol, maar wel over die grote kapitaalsuitgaven Ik moet IJ toch vertellen dat ik bij het standpunt blijf dat de rioleringen in het algemeen achter het administratiegebouw moeten komen en het zwembad er af ten behoeve van de rioleringen en dan kijken of er nog iets verder kan. Daar om wanneer wij dit aannemen, dit voorstel, dan gaat dat gewoon door en dan wor den er kosten gemaakt voor die grotere uitgaven. Dat willen wij wel voorkomen. Wij zijn tegen het voorstel van deze prioriteitenlijst en voor het voorstel van van Eekelen, administratiegebouw één en rioleringen twee. Wanneer het er op aankomt dat het voorqtel, zoals het hier ligt van B&W, dat er over gestemd moet worden, dan zullen wij tegen stemmen, l/oor mij hoeft er niet gestemd te worden als U zegt, we gaan het administratiekantoor eerst af bouwen en we laten de hele prioriteitenlijst voor wat hij is, en dan gaan we aan de riolering beginnen. Dan vind ik het goed, maar niet zo aannemen, want dan staat het zwembad op de tweede plaats en dat wil ik voorkomen. -23- Het lid de Goffau-van Kaam: Het komt overeen met hetgeen wat de heren van Eekelen en van Elzakker gezegd hebben. Ik had ook graag aantekening willen maken dat voor mij het zwembad op de allerlaatste plaats komt te staan. Niet helemaal ervan afzien maar wel op de laatste plaats. De voorzitter: Voordat U tot een voorstel komt herhaal ik wat ik net gezegd TïëbT" D~at wij namelijk eerst de financiële konsequenties bekijken van het ad ministratiegebouw. Dat heeft alle prioriteit. Met daarnaast de kleine uitgaven, of kleine uitgaven tussen aanhalingstekens, maar in vergelijking met het ad ministratiegebouw zijn dat kleine uitgaven. Met deze kleine investeringen van lijst één wordt niet gewacht. Deze worden uitgevoerd. Met het zwenbad wachten we totdat we inzicht hebben in de financiële konsequenties van het administratie gebouw. We geven de raad dan ook gelegenheid om de afweging te maken tussen de rioleringswerkzaarnheden en het zwembad. Dan weten we ook meer over het punt of er extra subsidiemogelijkheden zijn voor de rioleringswerkzaamheden. Die afweging kan de raad dan maken. Als ik die toezegging nu doe, met die kanttekening erbij, kunt U dan zo met de prioriteitenlijst meegaan? Als U daar schorsing over wilt dan wil ik dat graag even toestaan. Er worden dus geen kosten gemaakt voor het zwembad. Dit is dus duidelijk een pas op de plaats. Het administratiegebouw heeft prioriteit één. Daar moeten we de financiële konsequenties van weten. Dan weten we ook wat voor ruimte er dan nog is en voor dat we dan kosten gaan maken voor het zwembad komen we bij Uw raad terug. Dan hebt U ook mogelijkheid om af te wegen tussen rioleringswerkzaamheden en het zwembad en kunnen we waarschijnlijk U ook wat beter informeren of er subsidiemogelijkheden, extra, subsidiemogelijkheden voor de riolering zijn. Als U met die kanttekening akkoord kunt gaan, dan hoeft dat niet in een apart voorstel te worden vervat. Dan vraag ik of iemand stemming verlangt over dit punt. U besluit dan,-om daar toch even aandacht voor te vragen-, om in te stemmen met de in dit voorstel weergegeven zienswijze omtrent de priori teit-stelling van de aangedragen investeringen, maar dan met de kanttekening die ik net gemaakt heb over het zwembad en de rioleringswerkzaamheden. Voorts spreekt U zich uit. over de voor de investeringen aan te wenden dekkingsmiddelen. Ook daar hebben we een volgorde in prioriteit voor aangegeven, in welke volg orde dat gezocht wordt. Daar zegt U dan ja tegen. Wie wenst daar stemming over? Niemand. Dan is dit voorstel, mét kanttekening die we gemaakt hebben, aanvaard. SLUITING: Niets meer aan de orde zijnde en geen der leden meer het woord verlangende sluit de voorzitter de vergadering om 22.15 uur met het gebruikelijke gebed. Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad der gemeente Halsteren van: 2 3 APR. 1981 de sekretaris, de voorzitter,

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1981 | | pagina 24