-16-
Als we voorstellen doen voor een begrotingswijziging, dan staat daar sorns
bij dat we dat met de saldi-reserve financieren. U hebt dat ook vanavond
gezien. Een paar onderwijsposten waarbij we hebben gezegd dat deze uit de
saldi-reserve moeten worden betaald. De vrees dat de reserve opgemaakt wordt,da(
'ik toch wel wat te kunnen wegwerken door toe te zeggen dat we met dat totaal
overzicht niet te lang zullen wachten, 'vent anders zou dat gevaar er inder
daad inzitten dat de pot leeg is en dat is uiteraard niet de bedoeling.
We zullen er als kollege allert op zijn dat dat niet gebeurt. Haar het leek
ons beter voorstellen omtrent prioriteiten via een totaal overzicht te doen
en er dan een afzonderlijke diskussie over te voeren in deze raad. Maar
nogmaals, onoverkomelijke bezwaren tegen de voorstellen van de beide heren
zijn er niet. Ofschoon de heer Mouws toch ook wel een .argument zelf naar
voren heeft gebracht ter ondersteuning van ons voorstel ondanks het feit
dat hij zijn fraktiegenoot niet af wilde vallen in deze. Diverse reserve
ringen kunnen worden gemaakt. Dat er potjes worden gemaakt, daar kun je
overigens wel wat vraagtekens bij zetten. Die waren er ook in het verleden
heb ik begrepen. Die zijn juist opgeschoond. Haar het gaat er wel om, om mei-
het totaal overzicht doelbewust te kiezen. We moeten dan wel weten hoeveel
geld er per projekt nodig is. Wij zijn van plan voor wat betreft het admini
stratiekantoor bijvoorbeeld en het overdekte zwembad U een overzicht te geven
wat de totale investeringen ongeveer zullen zijn en hoeveel de rente en de
afschrijvingen per jaar ter zake zal bedragen. Dan hebt U een goed inzicht.
Dan weet U exact welke beslissing tl neernt.Dus daarom dat het kollege toch
graag aan haar voorstel zou willen vasthouden. Ik wil er graag een extra ronde
aan toevoegen, want dat is met dit punt wel nodig. Ik denk dat U het daar
wel mee eens bent.
Het lid van Elzakker: Ik betwijfel dat wat U nu in de saldi-reserve duwt, U
dat straks met Nieuwjaar, wanneer U de lijst klaar hebt, eruit kunt halen en
kan gaan verdelen. Maar hier zitten ambténaren bij die kunnen het mis
schien beamen. U kunt het er wel uithalen wanneer U uiteindelijk een werk
aanbesteedt en dan kunt tl zeggen wij dekken dat super uit de saldi-reserve.
Het lid Roosenboom: Dat is ook de bedoeling.
Het lid van Elzakker: Ja maar, het wordt niet aanbesteed. Dan moeten we een
werk hebben net zoals we nu bij het onderwijs hebben. Dan kunt U zeggen wij
dekken dat uit de saldi-reserve. Haar wanneer dit opnieuw ter tafel komt
kunt U dan nog gaan zeggen, wij hebben nog 260.000,die kunnen wij nog
gaan verdelen. U heeft ze er toch in geduwd en voorlopig blij ftU er af.
Totdat U op een gegeven moment een werk hebt waar U die saldi-reserve nodig
hebt. Haar als U zegt dat het anders is, dan vind ik het goed.
Het lid van Eekelen: Wij onderschrijven als Werknemerspartij volledig Uw
mening. Ik vind dat je een sprong in het duister maakt om nu gold hier
of daar voor te reserveren, zodat je straks niet weet hoever je begroting
sluit. Het zou best eens kunnen zijn dat je de onroerend-goedbelasting met
10% zou moeten verhogen of 20%. Alvorens dat te verwezenlijken willen we toch
eerst wel eens de prioriteiten afwegen. Ik vind dit nu in een veel te vroeg
stadium. Een begroting moet je er bij hebben betreffende alle andere werken
en dan kun je kijken waar je de gemeenschap een plezier mee doet of wat
je ze aandoet.
Het lid van de Kleboom: Als het inderdaad zo zou zijn zoals de heer van
Elzakker zegt, dat het moeilijk is om het tussendoor uit de saldi-reserve te
halen, dan zou ik willen voorstellen om het niet in de saldi-reserve te
storten maar in het prioriteitenfonds. Dan kun je bij die inventarisatie van
die urgentielijst eventueel uit het prioriteitenfonds putten.
De voorzitter: Eerst de heer van Elzakker en de heer van de Kieboom, die
daar in feite op aansluit. Hij stelt namelijk ook de vraag van ja maar kan
dat dan wel.
-17-
Wat wij van plan zijn, is dacht ik financieel-technisch mogelijk.
Presenteren wij aan U een voorstel waarin staat, de investeringen voor een
administratiegebouw, resulteert ongeveer in een bedrag X, voor een zwembad
resulteert in een bedrag Y. Voorts zullen we nog meer zaken noemen. Zaken
die ik straks opgesomd heb. Ik denk aan de N iajwstraat, de Vlijt, sanerings
plannen binnen onze gemeente, waarvan ik gezegd heb dat het erg moeilijk zal
zijn dat dat een sluitende zaak wordt. We zullen het wel proberen. Of het
echter lukt, daar zet ik zelf wat vraagtekens bij. Alle genoemde zaken
zullen onderwerp uitmaken van de investeringsnota met een voorstel hoe de
reserves inclusief de saldi-reserve kunnen worden aangewend. Konform de
keuze die U als raad maakt gaan de desbetreffende bedragen dan via een
begrotingswijziging over van de saldi-reserve naar het prioriteitenfonds
waarbij wordt aangegeven voor welke projekten. Als U denkt, dat dit financieel-
|technisch niet mogelijk j.'qdan wil ik dat op dit moment niet volledig bestrij-
jden. Ik dacht dat het wel mogelijk is. Ook ambtelijk denkt men dat het mo-
jgelijk zal zijn. Hocht dat anders zijn dan moeten we maar zorgen dat de reke-
ning 1977 en 1978 zo snel mogelijk aan U aangeboden wordt. Dan hebben we na
melijk een aanknopingspunt. Volgens mij zijn er echter ter zake geen pro
blemen. U hebt echter twijfels. U kunt gelijk hebben, maar dan kunnen we
altijd een en ander nog regelen via de rekening 1977 en 1978. U trekt
Uw voorstel hierbij in? Heneer Uytdewilligen ook? Dan hebben we min of meor
de algemene beschouwingen over dit agendapunt afgerond.- Dan loop ik nu de
diverse begrotingswijzigingen even door. Want die moeten we toch formeel
vaststellen
jZ^e^v/ijziging begroting 1979 (Staat LUI overige materiële uitgaven).
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burge
meester en wethouders.
begroting 1979 diverse posten algemene dienst).
Het lid PriemsDij de behandeling van de begroting in de afdelingen hebben
wij al eens eerder vragen gesteld bij de grote meeropbrengst die er steeds
te verwachten is van het gasbedrijf. Nu is dat op dit moment zelfs 82.000,
meer en dat is dus al een groot gedeelte van het bedrag wat we totaal over
hebben. We weten dat het gasbedrijf in Bergen op Zoom de tarieven vaststelt.
Haar wij hebben toch nog steeds het gevoel dat die opbrengst een soort ver
kapte belasting is voor de Halsterse bevolking. Ze betalen een tarief maar
er blijft toch nog altijd een groot gedeelte over. Wij vragen ons af of
er in samenwerking met het Bergse gasbedrijf misschfen eens over die
tarieven gesproken kan worden. Want het is zo langzamerhand een potje waar
je op gaat rekenen, waar je staat op kunt maken. En dat kan toch niet de be
doeling zijn.
De voorzitter: Dat we er niet op rekenen meneer Priems is een duidelijke
zaak. Anders hadden we nu geen overschot, maar het zou kunnen betekenen dat
•we er in de toekomst wel op gaan rekenen. Daar hebt U wel gelijk in en
we hebben er voor een gedeelte ook reeds op gerekend. Er was wel een bepaald
bedrag begroot. Haar ik geef het woord nu aan wethouder Sinke, want hij
zit in de kommissie die dat behandeld.
Wethouder SinkeHeneer Priems, het is inderdaad een opbrengst die uiteinde
lijk bijeen gebracht wordt door de gebruikers. Maar het is niet zo dat de Bergse
raad de hoogte van de gasprijzen vaststelt.Dat is een landelijke zaak, eerv VEG1N-
zaak, en dus in wezen zo dat het bedrijf relatief goedkoop werkt en daardoor
winst maakt. Dat is ook een gegeven wat in de Bergse kommissies altijd
speelt, maar waar men dus in feite weinig aan kan doen. Het is inderdaad
een opbrengst die bij elkaar gebracht wordt door gebruikers en die dan als
baten in de gemeentekas terugkomt en het is een beetje onbehaaglijk.