-16- Als we voorstellen doen voor een begrotingswijziging, dan staat daar sorns bij dat we dat met de saldi-reserve financieren. U hebt dat ook vanavond gezien. Een paar onderwijsposten waarbij we hebben gezegd dat deze uit de saldi-reserve moeten worden betaald. De vrees dat de reserve opgemaakt wordt,da( 'ik toch wel wat te kunnen wegwerken door toe te zeggen dat we met dat totaal overzicht niet te lang zullen wachten, 'vent anders zou dat gevaar er inder daad inzitten dat de pot leeg is en dat is uiteraard niet de bedoeling. We zullen er als kollege allert op zijn dat dat niet gebeurt. Haar het leek ons beter voorstellen omtrent prioriteiten via een totaal overzicht te doen en er dan een afzonderlijke diskussie over te voeren in deze raad. Maar nogmaals, onoverkomelijke bezwaren tegen de voorstellen van de beide heren zijn er niet. Ofschoon de heer Mouws toch ook wel een .argument zelf naar voren heeft gebracht ter ondersteuning van ons voorstel ondanks het feit dat hij zijn fraktiegenoot niet af wilde vallen in deze. Diverse reserve ringen kunnen worden gemaakt. Dat er potjes worden gemaakt, daar kun je overigens wel wat vraagtekens bij zetten. Die waren er ook in het verleden heb ik begrepen. Die zijn juist opgeschoond. Haar het gaat er wel om, om mei- het totaal overzicht doelbewust te kiezen. We moeten dan wel weten hoeveel geld er per projekt nodig is. Wij zijn van plan voor wat betreft het admini stratiekantoor bijvoorbeeld en het overdekte zwembad U een overzicht te geven wat de totale investeringen ongeveer zullen zijn en hoeveel de rente en de afschrijvingen per jaar ter zake zal bedragen. Dan hebt U een goed inzicht. Dan weet U exact welke beslissing tl neernt.Dus daarom dat het kollege toch graag aan haar voorstel zou willen vasthouden. Ik wil er graag een extra ronde aan toevoegen, want dat is met dit punt wel nodig. Ik denk dat U het daar wel mee eens bent. Het lid van Elzakker: Ik betwijfel dat wat U nu in de saldi-reserve duwt, U dat straks met Nieuwjaar, wanneer U de lijst klaar hebt, eruit kunt halen en kan gaan verdelen. Maar hier zitten ambténaren bij die kunnen het mis schien beamen. U kunt het er wel uithalen wanneer U uiteindelijk een werk aanbesteedt en dan kunt tl zeggen wij dekken dat super uit de saldi-reserve. Het lid Roosenboom: Dat is ook de bedoeling. Het lid van Elzakker: Ja maar, het wordt niet aanbesteed. Dan moeten we een werk hebben net zoals we nu bij het onderwijs hebben. Dan kunt U zeggen wij dekken dat uit de saldi-reserve. Haar wanneer dit opnieuw ter tafel komt kunt U dan nog gaan zeggen, wij hebben nog 260.000,die kunnen wij nog gaan verdelen. U heeft ze er toch in geduwd en voorlopig blij ftU er af. Totdat U op een gegeven moment een werk hebt waar U die saldi-reserve nodig hebt. Haar als U zegt dat het anders is, dan vind ik het goed. Het lid van Eekelen: Wij onderschrijven als Werknemerspartij volledig Uw mening. Ik vind dat je een sprong in het duister maakt om nu gold hier of daar voor te reserveren, zodat je straks niet weet hoever je begroting sluit. Het zou best eens kunnen zijn dat je de onroerend-goedbelasting met 10% zou moeten verhogen of 20%. Alvorens dat te verwezenlijken willen we toch eerst wel eens de prioriteiten afwegen. Ik vind dit nu in een veel te vroeg stadium. Een begroting moet je er bij hebben betreffende alle andere werken en dan kun je kijken waar je de gemeenschap een plezier mee doet of wat je ze aandoet. Het lid van de Kleboom: Als het inderdaad zo zou zijn zoals de heer van Elzakker zegt, dat het moeilijk is om het tussendoor uit de saldi-reserve te halen, dan zou ik willen voorstellen om het niet in de saldi-reserve te storten maar in het prioriteitenfonds. Dan kun je bij die inventarisatie van die urgentielijst eventueel uit het prioriteitenfonds putten. De voorzitter: Eerst de heer van Elzakker en de heer van de Kieboom, die daar in feite op aansluit. Hij stelt namelijk ook de vraag van ja maar kan dat dan wel. -17- Wat wij van plan zijn, is dacht ik financieel-technisch mogelijk. Presenteren wij aan U een voorstel waarin staat, de investeringen voor een administratiegebouw, resulteert ongeveer in een bedrag X, voor een zwembad resulteert in een bedrag Y. Voorts zullen we nog meer zaken noemen. Zaken die ik straks opgesomd heb. Ik denk aan de N iajwstraat, de Vlijt, sanerings plannen binnen onze gemeente, waarvan ik gezegd heb dat het erg moeilijk zal zijn dat dat een sluitende zaak wordt. We zullen het wel proberen. Of het echter lukt, daar zet ik zelf wat vraagtekens bij. Alle genoemde zaken zullen onderwerp uitmaken van de investeringsnota met een voorstel hoe de reserves inclusief de saldi-reserve kunnen worden aangewend. Konform de keuze die U als raad maakt gaan de desbetreffende bedragen dan via een begrotingswijziging over van de saldi-reserve naar het prioriteitenfonds waarbij wordt aangegeven voor welke projekten. Als U denkt, dat dit financieel- |technisch niet mogelijk j.'qdan wil ik dat op dit moment niet volledig bestrij- jden. Ik dacht dat het wel mogelijk is. Ook ambtelijk denkt men dat het mo- jgelijk zal zijn. Hocht dat anders zijn dan moeten we maar zorgen dat de reke- ning 1977 en 1978 zo snel mogelijk aan U aangeboden wordt. Dan hebben we na melijk een aanknopingspunt. Volgens mij zijn er echter ter zake geen pro blemen. U hebt echter twijfels. U kunt gelijk hebben, maar dan kunnen we altijd een en ander nog regelen via de rekening 1977 en 1978. U trekt Uw voorstel hierbij in? Heneer Uytdewilligen ook? Dan hebben we min of meor de algemene beschouwingen over dit agendapunt afgerond.- Dan loop ik nu de diverse begrotingswijzigingen even door. Want die moeten we toch formeel vaststellen jZ^e^v/ijziging begroting 1979 (Staat LUI overige materiële uitgaven). Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burge meester en wethouders. begroting 1979 diverse posten algemene dienst). Het lid PriemsDij de behandeling van de begroting in de afdelingen hebben wij al eens eerder vragen gesteld bij de grote meeropbrengst die er steeds te verwachten is van het gasbedrijf. Nu is dat op dit moment zelfs 82.000, meer en dat is dus al een groot gedeelte van het bedrag wat we totaal over hebben. We weten dat het gasbedrijf in Bergen op Zoom de tarieven vaststelt. Haar wij hebben toch nog steeds het gevoel dat die opbrengst een soort ver kapte belasting is voor de Halsterse bevolking. Ze betalen een tarief maar er blijft toch nog altijd een groot gedeelte over. Wij vragen ons af of er in samenwerking met het Bergse gasbedrijf misschfen eens over die tarieven gesproken kan worden. Want het is zo langzamerhand een potje waar je op gaat rekenen, waar je staat op kunt maken. En dat kan toch niet de be doeling zijn. De voorzitter: Dat we er niet op rekenen meneer Priems is een duidelijke zaak. Anders hadden we nu geen overschot, maar het zou kunnen betekenen dat •we er in de toekomst wel op gaan rekenen. Daar hebt U wel gelijk in en we hebben er voor een gedeelte ook reeds op gerekend. Er was wel een bepaald bedrag begroot. Haar ik geef het woord nu aan wethouder Sinke, want hij zit in de kommissie die dat behandeld. Wethouder SinkeHeneer Priems, het is inderdaad een opbrengst die uiteinde lijk bijeen gebracht wordt door de gebruikers. Maar het is niet zo dat de Bergse raad de hoogte van de gasprijzen vaststelt.Dat is een landelijke zaak, eerv VEG1N- zaak, en dus in wezen zo dat het bedrijf relatief goedkoop werkt en daardoor winst maakt. Dat is ook een gegeven wat in de Bergse kommissies altijd speelt, maar waar men dus in feite weinig aan kan doen. Het is inderdaad een opbrengst die bij elkaar gebracht wordt door gebruikers en die dan als baten in de gemeentekas terugkomt en het is een beetje onbehaaglijk.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1980 | | pagina 9