-12- Wat betreft de heer van den Kieboom, hij zegt "seniorenconvent", U merkte dat het niet zo goed lukte en U probeert dan via een andere weg toch Uw zin te krijgen. Het gaat er niet orn of de voorzitter wel of niet zijn.zin krijgt.Het gaat om een visie die hij heeft met betrekking tot het goed funktioneren van het bestuur van de gemeente. Dat brengen wij als kollege in alle openheid naar voren. Het al of niet mijn zin kunnen krijgen doet niet ter zake. Dat is een verkeerde benadering en dient het goede besturen van de gemeente niet. Je moet inhoudelijk kijken wat er aan de hand is en waarom dat zo wordt voorgesteld. Niet wie zijn zin al of niet krijgt. Dat vind ik niet juist. Verder wat betreft de heer Prierns. Die is nu wel tevreden dat de kommissie Algemeen Bestuur lijke Zaken in het openbaar bijeenkomt. Hij zegt, waarom dan toch die koppeling met Ekonomisehe Zaken en Grondzaken., dat zou dan toch niet nodig zijn, dan zou je normaal een andere kommissie kunnen nemen? Dat is uit praktische over wegingen gedaan. Die koppeling houdt echter niet in dat Algemeen Bestuurlijke Zaken dan ook besloten vergadert. We hebben die koppeling uit praktische over wegingen gemaakt omdat we dachten dat op dezelfde avond de vergaderingen af gewerkt konden worden. In twee onderdelen dan. We denken dat het een praktische oplossing is. Daar komt bij dat we inderdaad gesteld hebben: niet meer kommissies erbij maken. Voor Overheid-Burgerij lukt dat dan ook met dit voorstel. Met de kommis sie Algemeen Bestuurlijke Zaken lukt dat formeel niet, omdat je formeel spreekt over een andere kommissie en ook omdat er een zevende lid bij komt. Maar ik gebruik dan wel bewust het woord formeel, want daar hebt U formeel gelijk in als U dat stelt. Dan de heer Verbogt. Die zegt het ligt toch zo simpel alle maal, wat doen we toch moeilijk,als ik zo die samenstelling zie, dat is dan toch nog niet zo gek. Dat was ons idee eigenlijk ook meneer Verbogtdaarom. Wij zijn het dus roerend met elkaar eens. Ik dacht niet dat wij het ingewikkeld heb ben gemaakt. Misschien alleen voor wat betreft onderdeel twee. Of er sprake is van één kommissie of van twee. Ik kan me voorstellen dat daar wat verwarring over ontstaat, dat heb ik ook toegegeven. Voor de (rest is er niets ingewikkeld aan. Dan gaat het alleen om,- en dat zie ik eigenlijk toch ook als een van de oorzaken van deze verwarring-, de samenstelling. Dat er een zevende lid aan is toegevoegd. Hier is verwarring door ontstaan. Ik heb aangegeven waarom het kollege vindt dat de samenstelling zo zou moeten zijn. Daar mag U het wel of niet mee eens zijn. Ik begrijp niet wie daardoor benadeeld wordt. Er wordt niet één fraktie benadeeld als op deze wijze alle fraktieleden op een behoorlijke wijze geïnformeerd worden en betrokken zijn bij de zaak. Wat betreft de heer van Wezel. Hij stelt een rechtstreekse vraag aan mevrouw de Goffau. Of er sprake is van een aparte fraktie, ja dan nee. Hij zegt, ik zie op deze manier in feite door de bomen het bos niet meer. Ik hoop dat U na deze uitleg toch de bomen weer zult zien. Meer kan ik er op dit moment niet aan toevoegen. Ik hoop dat U daar begrip voor hebt., De heer Mens konstateert dat er nu inderdaad sprake is van een aparte kommissie bestuurlijke zaken. Juist. Als hij dan zegt, dan heb ik bezwaar tegen de wijze waarop door het kollege dit voorstel wordt gedaan - wat betreft de samenstelling van de kommissie-, dan heeft hij daar gelijk in. Waar hij mee naar voren komt vind ik een redelijke zaak. Het is door ons ingegeven uit praktische overwegingen. Ik heb die praktische overwegingen net uiteen gezet. Als U zegt daar heb ik principieel bezwaar tegen, dan kan ik me dat voorstellen ook als U zegt dat maakt de raad wel uit wie benoemd worden en niet B&W. Het is ook maar een voorstel wat we doen. Dan de heer Mouws. Hij heeft ook duidelijk aangegeven, waarom het kollege dit wenst. Het vroegtijdig informeren, betrekken bij de de zaken die aan de orde zijn. voordat er een raadsvoorstel wordt geformuleerd. Dat is waar het om gaat. Hij signaleert gelijktijdig als mevrouw de Goffau een aparte fraktie is en of dit zo is, dat weet ik niet, maar ze behoort niet meer tot de lijst Leefbaarheid, daar heeft ze een verklaring over afgelegd in deze raad-, dan moet alles eens opnieuw onder de loep worden genomen. -13- Daar ben ik het wel mee eens. Maar het hoeft het ander niet tegen te houden. Daar komt bij dat ik dan ook weer kom met mijn vraag,die ik reeds eerder heb gesteld: met wie moeten we dit dan voorbespreken? Daar moeten we dan een oplossing voor zien te vinden. Die oplossing kunt U nu aanreiken. Dat wat betreft mijn ant woord in tweede instantie. Ik denk dat het verstandig is dat wij even twee mi nuten schorsen. We ons even beraden in het kollege, omdat de meningen nogal uiteenlopen De voorzitter: De vergadering is heropend. Het kollege van B&W uil het volgende "besluit aan U voorleggen. Stemmen over dit voorstel met. uitzondering van onderdeel twee. Onderdeel twee wordt door het kollege teruggenomen. Het besluit onderdeel een en drie is nu aan de orde. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burge meester en wethouders. 5. VOORSTEL TOT WIJZIGING VAN DE VERORDENING VOOR DE GEMEENTELIJKE CENTRALE- ANTENNE-INRICHT ING Het lid Walthuis: Ik zal trachten om het zo kort mogelijk te houden. De V.V.D. heeft al een aantal malen in algemene beschouwingen gewezen op de tekortko mingen van de centrale-antenne-inrichting in Halsteren en daarnaast gewezen op de mogelijkheden die er zijn orn de ontvangst van kanalen uit te breiden. Daar naast zijn er al diverse malen bezwaren gemaakt tegen het feit dat regel matig die centrale-antenne-bijdrage verhoogd werd. Wij zitten op een niveau dat gelijk ligt, of nagenoeg gelijk ligt,aan de gemeente Bergen op Zoom. Qua prijs terwijl het niveau van aanbod zeer zeker niet gelijk ligt aan dat van Bergen op Zoom. Maar zelfs al zou het zo zijn,dat het aanbod van de pro gramma's die op dit moment te ontvangen zijn, goed van kwaliteit zijn, dan nog vinden wij dat een verhoging van de centrale-antenne-bijdrage op dit moment niet op zijn plaats is. We moeten dat pas dpen op het moment dat de bijna een jaar geleden aangekondigde uitbreiding van de programma-ontvang sten gerealiseerd zijn. Op dit moment menen wij voorshands te moeten stel len, dat wij niet akkoord gaan met de verhoging die hier voorgesteld wordt, omdat wij vinden dat we een niet-volwaardig programma bieden aan de mensen en ze er wel meer dan volwaardig voor laten betalen. En wij vinden, laten we dan eerst eens als gemeente zorgen dat we die zaken die we kunnen bieden, dat die te ontvangen zijn, en dat we dan over de prijs gaan praten. Het lid de Goffau-van Kaam: Ik ben blij met elke uitbreiding van de centrale antenne-inrichting. Laat ik dat voorop stellen. Maar U stelt in dit voorstel dat er medio december twee tv-stations en vijf P.M.-zenders in plaats van acht F.M.-zenders gerealiseerd worden. Mijn'vragen aan U zijn: waarom vijf F.M. in plaats van acht F.M.-zenders? Ligt dit aan het feit dat bij acht F.M.-zenders de mast overbelast is? Of ligt dit aan het feit oat de raa te weinig krediet heeft gevoteerd vorig jaar? Dan als tweede punt. Welke vijf F.M.-zenders breidt men uit? Dan als derde punt: Wat was de exacte uits ag van de enquete onder de Rode Schouu-bewonerswaarin dus ook werd gesteld dat men akkoord diende te gaan met de eventuele prijsverhogingen. Dat wilde ik er dan wel bij weten. Ik sluit me dan ook aan bij de vraag van de l/.i. Als vierde punt: Zijn er nog resultaten bekend omtrent het onderzoek dat de heer Roesink van Bergen op Zoom zou houden in verband met de mogelijk heden voor ontvangsten van de Duitse t.v.-zender. Dan had ik nog een kon- statering. Op grond van het prijspeil 1981 zou de maandelijkse betaling 5,84,exclusief B.T.W. zijn. Zo stelt U dit in het voorstel. De landelijk toe gestane 5?ó-norm komt neer op een bedrag van 5,82. Dat is een verschil van 2 cent. Tekort op de exploitatie zou dan zijn 168, In het advies van de ambtenaren, in verband met de uitbreiding stond,- en dat advies hebben wc dus vorig jaar ter inzage gekregen-, dat dat een kosten mee zou brengen van 0,38.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1980 | | pagina 81