-12- Ik geloof dat dit een goed handvat kan bieden voor een verdere bewaking van het milieu en de gezondheid van onze streek. Dan wil ik nu eigenlijk over gaan naar het tweede stuk van het antwoord wat ik wil geven. Dat is naar aanlei ding van die brief van de Generaal. U zult iets van die tekst- ik heb het vandaag in grote lijnen klaargemaakt-, daar iets in herkennen, wat ook terugvalt op die brief die door de Generaal aan U gericht is. In het door hen aangebrachte artikel van het Dagblad De Stem van gisteren wordt verslag gedaan van de Kamer uitspraak dat men het vooralsnog niet nodig vindt een koppeling tussen hinder wet en bouwvergunning tot stand te brengen in die zin, dat bedrijven een hin derwetvergunning moeten hebben voordat ze de eerste paal in de grond gaan slaan. De aktiegroep meent dan dat dit de door B&W voorgestelde procedure betreffende gebied II zal doorkruisen met alle waardering voor hun snelle reaktie moet hen er nu toch op gewezen worden dat hierdoor de ernst, waarmee het kollege aan dit stuk heeft gewerkt, onderschat wordt. Immers het door hen gesignaleerde is niet nieuw, geldt voor het gehele land en is bedoeld om een duidelijk beeld te brengen in situaties die normaliter voor komen. Bijvoorbeeld de bouwvergunning voor de kippenschuur moet worden verleend, maar de kippen mogen er pas in, als de hinderwetvergunning verleend is. In een dergelijke situatie zou de nu nog afgestemde koppeling voor de gemeente moeilijke fasen kunnen voorkomen. Men was volkomen op de hoogte van deze ontwikkeling op het moment dat de nu door B&W voorgestelde procedure is ontwikkeld. Het is niet zo dat een voor stel zo in die Kamer neerdwarreld, er zijn natuurlijk uitgebreide voorstudies van geweest, en men is volledig op de hoogte dat dit voorstel tot bespreking zou komen. Een procedure die voor de P.P.C. en het Ministerie van Volksge zondheid en Milieu aanvaardbaar wordt geacht. Een konstruktie dus, die naar het ons toelijkt, als oplossing voor gecompliceerde situaties als de onze, in de toekomst meer gebruikelijk gaat worden. Vandaar ook de extra ingebouwde "Schakel" de wijziqingsbevoeqdheid van B&W die eerst, v/el of giet dient np^Larf l&n_ men het uitstellenOok regen deze wijzigingsbevoegdheid kunnen bezwaren worden inge diend. Maar hierin moeten we nu wel duidelijk zijn. Is de gevraagde wijziging redelijk mogelijk en zijn er tijdens de vergunningsprocedure geen extreme pro blemen dan zal het voor Halsteren bijzonder moeilijk zijn de procedure niet te starten. Dit lijkt me ook juist dit vormt'in vi/ezen de achtergrond van het voorstel. Wat dus door de Generaal en De Stem gesignaleerd wordt geldt niet voor onze visie op het plan TheodorushavenIk wil dat toch graag even duidelijk stellen omdat het lijkt alsof hierdoor een stuk ondergraven wordt. De voorzitter: Ik wil mezelf beperken tot een paar kleine onderdeeltjes. Een punt is toch wel van groot belang. De beide wethouders hebben er ook op geantwoord namelijk de koppeling van een milieuvergunning aan de bouwvergun ning. Het is zo zoals de beide wethouders naar voren hebben gebracht. Dit in een wet, in een milieuwet vast te leggen, is iets anders dan een en ander vastleggen in een bestemmingsplan, zoals wij nu doen. Dat zijn afzonderlijke zaken. De gemeente is autonoom om dat in zijn bestemmingsplan op te nemen. Het gaat om een wijzigingsbevoegdheid van het kollege van B&W, waarbij dan als voorwaarde wordt gesteld dat de milieuvergunningen vooraf zijn verleend. Het punt is natuurlijk wel,- en dat heb ik maandagavond ook naar voren gebracht, mevrouw de Goffau heeft er op gewezen-,dat daar bezwaren tegen ingediend kun nen worden. Er kan gewezen worden op de landelijke situatie dat deze koppeling niet gemaakt mag worden. Dat kan. Dan komt het plan uiteindelijk bij de Kroon terecht en dan zijn we afhankelijk van de uitspraak van de Kroon, of dat in het bestemmingsplan gehandhaafd blijft, ja dan nee. Het is wel zo,- en dat heeft wethouder Sinke ook uitdrukkelijk naar voren gebracht-, dat wij mogen ver wachten dat de steun van de provincie en van het ministerie van Volksgezond heid en Milieuhygiëne er in elk geval is. In de P.P.C. waren die instanties vertegenwoordigd en heeft men zelf voorgesteld om dit zo in te bouwen. Opnemen in een milieuwet of in een bestemmingsplan dat zijn uiteraard verschillende zaken. In het bestemmingsplan mogen de voorwaarden gesteld worden.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1980 | | pagina 72