-10- We hebben daar ook uitdrukkelijk rekening mee gehouden. Het is niet zo, dat het exploitatietekort van het zwembad "De Melanen", daardoor verlaagd wordt of op hetzelfde peil blijft. In 1980 is er een tekort begroot van 238.000, Met deze tarieven komen we aan een tekort van 9.000,hoger, 247.000, Terwijl als we de tarieven van 1980 zouden handhaven dan zou dat tweehonderd- vijfenvijftigduizend zijn. Wij vinden het een goede zaak dat de kosten die tot verhoging leiden verdeeld worden. Dat de gemeente een stuk voor haar rekening neemt en dat ook de gebruikers voor een stuk aan die kosten deelne men. Daarbij hebben we wel uitdrukkelijk de hand gehouden aan het per centage van gemiddeld vijf procent en dat lijkt ons een redelijk uitgangs punt. Wethouder Roosenboom: Toch nog een belangrijke zaak die meegespeeld heeft bij deze toch voor mij wel wat normale verhoging van vijf procent. Het Sport- fondsenbad heeft nauwe bindingen met andere baden, ook in de omgeving en uit oogpunt van concurrentie vindt men dat die prijzen voor die baden zoveel mogelijk gelijk moeten lopen Als we die procentuele verhoging niet zouden toepassen dan zouden wij weer een beetje ongezonde concurrentie voeren ten opzichte van de andere baden. Misschien een facet wat ik U toch maar even vertel. Daar komt toch wel, dat hoop ik althans, een stukje service bij het bad in het volgend jaar. Er zijn nog al wat problemen met de stalling van de rijwielen en als we dat proberen op te lossen gaat dat ook de gemeen schap een paar centen kosten. Het tekort zal dan misschien wel hoger worden dan we tot heden toe hebben geraamd. Dat is geen positieve toezegging. We zijn daarmee doende. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burge meester en wethouders. 7.VOORSTEL TOT HET VERLENEN VAN MEDEWERKING EX.ARTIKEL. 50 DER KLEUTERONDER WIJSWET VOOR DE AANSCHAF VAN AANVULLEND MEUBILAIR T.B.V. DE KLEUTER- SCHÜCL "DÉ BIEZENHOF" TL HALSTEREN(43E WIJZIGING BEGROTING 1980). De voorzitter: In feite zijn hier twee voorstellen aan de orde. In de eerste plaats het verlenen van de medewerking aan en in de tweede plaats het voteren van het krediet voor deze post. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het advies van burge- nmeester en wethouders. 8.VOORSTEL TOT HET VERLENEN VAN MEDEWERKING EX.ARTIKEL 50 DER KLEUTER- ONDERWIJSWET VOOR DE AANSCHAF EN MONTAGE VAN BESCHERMKAPPEN IEU/ DE KLEUTERSCHOOL "DE BOSKABOUTERS" TE HALSTEREN(42E WIJZIGING BL'GROTING 1980). De voorzitter: Ook hier zijn twee voorstellen aan de orde. In de eerste plaats het verlenen van medewerking aan en in de tweede plaats het voteren van het krediet. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burge meester en wethouders. 9.VOORSTEL TOT HET VERLENEN VAN MEDEWERKING EX.ARTIKEL 72 DER LAGER0NDER- WIJSWEl 1920 VOOR DE AANSCHAF VAN LEER- EN HULPMIDDELEN T.B.V. DE NEUTRALE G.L.Ö.-SCHOOL DE RODE'SCHOUW(4QE WIJZIGING'BEGROTING 1980). De voorzitter: Ook hier zijn weer twee voorstellen aan de orde, het verle nen van medewerking aan en het voteren van het krediet. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burge meester en wethouders. 10. VOORSTEL TOT HET AANNEMEN VAN EEN VASTE GELDLENING VAN 1.500.000, Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burge meester en wethouders. 11. VOORSTEL TOT VASTSTELLING VAN DE SLOTWIJZIGING 1979. 73E T/M 79E WIJZIGINGsBEDRIJFSWIJZIGINGEN) De voorzitter: We hebben het gehaald, de raadsvergadering van auaustus. Tijdens de vorige raadsvergadering in de maand juni heb ik gezegd dat daar twijfels over waren of augustus gehaald zou kunnen worden. Gelukkiq liggen de stukken nu voor U. Met uitzondering van de slotwijziging met be trekking tot het grondbedrijf, dat volgt. nog. Overigens zal dat geen in vloed hebben op de begroting voor de algemene dienst. In de tweede plaats moet ik een voorbehoud maken van de 70e wijziging van de begroting 1979. Dat zijn de salarislasten. Zoals ook in de stukken staat vermeld zijn een aantal /posten geschat. We verwachten echter niet dat deze posten nog sterk moeten worden gewijzigd. Maar ik moet dat voorbehoud maken. Vinden er nog wijzigingen plaats dan komen we daarmede terug in de raad. Het gaat name lijk om een onderdeel van de salarisposten: de E-objekten. Als die post wordt verdeeld over de diverse projekten dan dient een en ander uiteindelijk sluitend te zijn. De betreffende ambtenaar kwam daar niet uit en was daarom niet op tijd klaar met zijn werk. Voor ons geen aanleiding orn de zaak nu op te houden. We willen toch graag doorgaan en daarom dat we dit op deze manier oplossen. U hebt gezien dat tiet saldo van de tekorten en van dr overschotten uiteindelijk bedraagt een batig overschot van 261.000,Niet meteen een saldo om van ondersteboven te zijn, gezien het totale budget van inkom sten en uitgaven. Het is plusminus ê6n procent van de totale begroting, waarbij we natuurlijk wel moeten bedenken,-dat moet ik in een adem erbij noemen-, dat een aantal posten vastliggen. Dat moet ik eerlijkheids halve erbij zeggen. Toch is het saldo uiteindelijk niet groot. Een aantal posten zijn echter wel wat hoger uitgevallen. Ik kan mij voorstellen dat U daar vragen over hebt. Een ander punt is, wat doe je met zo'n batig saldo. Ons voorstel is om dit nu aan de saldireserve toe te voegen. Het lijkt ons als kollege verstandig om dit saldo thans nog niet voor bepaalde beste dingen te reserveren, maar dat we U eerst, voor dat we daartoe overgaan, een totaal overzicht verstrekken van de investeringen die ons eventueel te wachten staan. Aan de hand daarvan kunnen we bepalen wat we met de saldi reserve,-5n ook met het bedrag dat in het prioriteitenfonds zit en waar al bepaalde bestemmingen aan gegeven zijn-, gaan doen. We hebben een aantal grote projekten op stapel staan. We denken erg serieus na over een admini stratiegebouw. En dat dat broodnodig is, daar zijn we denk ik gezamenlijk wel van overtuigd. Met het overdekt zwembad zijn we ook bezig. We zouden het een goede zaak vinden als dat binnen onze gemeenschap gerealiseerd zou kunnen worden. Daarnaast hebben we een aantal saneringsprojekten binnen de kom van onze gemeente. Het moet U bekend zijn, om saneringsprojekten op een be hoor ijke wijze exploitabel te maken,- dat geldt niet alleeen voor de ge meente Halsteren, maar dat geldt voor alle gemeenten die daar mee bezig zijn-, is een bijzonder moeilijke zaak. Ik denk dat we ook daar extra aandacht aan moeten schenken. En daarnaast speelt dan nog het feit,-maar daar wordt U ook afzonderlijk over geïnformeerd-, dat enkele afdelingen ons inziens on derbezet zijn. Daar zullen we U nader inzicht in geven. Het mag niet zo zijn dat werk niet op tijd klaar kan komen omdat er personeelsgebrek is, We zullen dan de zaken aan moeten pakken waar dat nodig is,waarbij we dan wel goed moeten be seffen dat dat kosten zijn die jaarlijks terugkomen. Dat zijn zo een aantal pos ten die bekeken moeten worden. Ik denk dat het verstandig is dat we op niet al te lange termijn U een overzicht moeten geven en dat we dan samen met U als raad, prioriteiten kiezen omtrent wat het eerst moet worden aangepakt.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1980 | | pagina 6