-6-
Zij zouden haalbaar kunnen zijn ons inziens in een Bestemmingsplan. Evenwel,
het gewijzigde plan lijkt juridisch nog niet "waterdicht" en wekt een gekunstel
de indruk welke via een indirekte weg de verantwoordelijkheid voor de milieu
vergunningen van eventuele nieuwe bedrijven, terecht ons inziens, bij de
Provinciale overheid legt. Wij verwachten dat hun "know-how" en expertise in
samenspraak met het bedrijf, de technologische vooruitgang tijdig in de
ontwerpfase van een fabriek öf in een bestaande fabriek zal inbouwen.
Om een compleet vacuum in het bestemmingsplan te vermijden, zal onze
fraktie het kollege-voorstel steunen, na eerst nogmaals een beroep te hebben
gedaan op het kollege om naar een effectief regionaal milieu-technische
dienst te blijven streven die de vereiste controle-functies kan vervullen met
betrekking tot het gestelde in de milieuvergunningen.
Het lid de Goffau-van Kaam: "Bedrijven die waar dan ook in ons land willen uit
breiden of een nieuwe vestiging willen beginnen, kunnen ook in de toekomst
al gaan bouwen voordat ze een hinderwetvergunning hebben. Een meerderheid in de
Tweede Kamer vindt het vooralsnog niet nodig een koppeling tussen de hinder
wet- en bouwvergunning tot stand te brengen in die zin, dat bedrijven een
hinderwetvergunning moeten hebben voordat ze de eerste paal in de grond
gaan slaan". Aldus een artikel in De Stem van woensdag 29 oktober. Dit artikel
zal bij U wel bekend zijn, vanwege het feit dat milieugroepering "De Generaal"
er ook bij Uw wel de aandacht op zal hebben gevestigd.
In een artikel in De Stem van vorige week zeggen de heer van Eekelen van de
Werknemerspartij en de heer Mouws van het C.D.A. dat de situatie nu werkelijk
is omgedraaid, want eerst moet de milieuvergunning verstrekt worden door
Gedeputeerde Staten en pas daarna geven wij de bouwvergunning af. Het is geen
reëel compromis, zoals de heer Mouws zegt in dit artikel, hetgeen uit boven
staande moge blijken.
Het is wel de kapstok waaraan de wijzigingen in het ontwerpbestemmingsplan
worden opgehangen. Een kapstok die niet zo heel stevig blijkt te zijn. Dit
bleek overigens ook maandag tijdens de informatie avond, toen de voorzitter
op een vraag van de heer Priems, geen enkele zekerheid kon verschaffen of het
juridisch wel mogelijk is om eerst milieuvergunningen te eisen alvorens door
B&W een bouwvergunning wordt verleend.
Oud-minister Vorrink, de voormalige minister van Volksgezondheid en Milieu
hygiëne heeft een aantal jaren geleden al geprobeerd om de Hinderwet te koppe
len aan de bouwvergunningen. Het voorstel had toen geen enkele kans, nu nog
niet en wil het kollege van B&W van Halsteren nu nog roomser zijn dan de paus
en eerst milievergunningen eisen en daarna pas bouwvergunningen afgeven?
Gelooft U daar nu werkelijk zelf nog in? Vindt U deze voorstelling van zaken
nog reëel?
1. De P.P.C. vindt dat het"stand-still" beginsel in Halsteren te streng
geïntepreteerd wordt. Men loopt vooruit op het Streekplan West-Brabant.
Als uitgangspunt voor de beoordeling wordt in het ontwerpbestemmingsplan
uitgegaan van het binnen de Europese Gemeenschap geldende "stand-still" be
ginsel. Dit beginsel houdt in dat verslechtering van nog relatief schone
regio's dient te worden voorkomen en dat verontreinigde gebieden gesaneerd
dienen te worden. Dit is ook het provinciaal uitgangspunt getuige het
streekplanprojekt bladzijde 32.
Het bestemmingsplan doet dus precies wat de provincie wil en wat ook de
E.E.G. wil.
2. De werkgelegenheid is in de gemeentelijke belangenafweging onvoldoende
betrokken zegt men.
Ondanks vestigingen van een groot aantal (en niet zulke kleine) bedrijven
in de regio wordt het werkeloosheidsprobleem alleen nog maar groter. Ook
G.E. is niet hier om voor ons het werkeloosheidsprobleem op te lossen.
Het is kretologie om te praten over ik-weet-niet-hoeveel afgeleide werk
gelegenheid. Onze welvaart is afhankelijk van alle schaarse goederen, dus
ook de milieugoederen.