-6- Zij zouden haalbaar kunnen zijn ons inziens in een Bestemmingsplan. Evenwel, het gewijzigde plan lijkt juridisch nog niet "waterdicht" en wekt een gekunstel de indruk welke via een indirekte weg de verantwoordelijkheid voor de milieu vergunningen van eventuele nieuwe bedrijven, terecht ons inziens, bij de Provinciale overheid legt. Wij verwachten dat hun "know-how" en expertise in samenspraak met het bedrijf, de technologische vooruitgang tijdig in de ontwerpfase van een fabriek öf in een bestaande fabriek zal inbouwen. Om een compleet vacuum in het bestemmingsplan te vermijden, zal onze fraktie het kollege-voorstel steunen, na eerst nogmaals een beroep te hebben gedaan op het kollege om naar een effectief regionaal milieu-technische dienst te blijven streven die de vereiste controle-functies kan vervullen met betrekking tot het gestelde in de milieuvergunningen. Het lid de Goffau-van Kaam: "Bedrijven die waar dan ook in ons land willen uit breiden of een nieuwe vestiging willen beginnen, kunnen ook in de toekomst al gaan bouwen voordat ze een hinderwetvergunning hebben. Een meerderheid in de Tweede Kamer vindt het vooralsnog niet nodig een koppeling tussen de hinder wet- en bouwvergunning tot stand te brengen in die zin, dat bedrijven een hinderwetvergunning moeten hebben voordat ze de eerste paal in de grond gaan slaan". Aldus een artikel in De Stem van woensdag 29 oktober. Dit artikel zal bij U wel bekend zijn, vanwege het feit dat milieugroepering "De Generaal" er ook bij Uw wel de aandacht op zal hebben gevestigd. In een artikel in De Stem van vorige week zeggen de heer van Eekelen van de Werknemerspartij en de heer Mouws van het C.D.A. dat de situatie nu werkelijk is omgedraaid, want eerst moet de milieuvergunning verstrekt worden door Gedeputeerde Staten en pas daarna geven wij de bouwvergunning af. Het is geen reëel compromis, zoals de heer Mouws zegt in dit artikel, hetgeen uit boven staande moge blijken. Het is wel de kapstok waaraan de wijzigingen in het ontwerpbestemmingsplan worden opgehangen. Een kapstok die niet zo heel stevig blijkt te zijn. Dit bleek overigens ook maandag tijdens de informatie avond, toen de voorzitter op een vraag van de heer Priems, geen enkele zekerheid kon verschaffen of het juridisch wel mogelijk is om eerst milieuvergunningen te eisen alvorens door B&W een bouwvergunning wordt verleend. Oud-minister Vorrink, de voormalige minister van Volksgezondheid en Milieu hygiëne heeft een aantal jaren geleden al geprobeerd om de Hinderwet te koppe len aan de bouwvergunningen. Het voorstel had toen geen enkele kans, nu nog niet en wil het kollege van B&W van Halsteren nu nog roomser zijn dan de paus en eerst milievergunningen eisen en daarna pas bouwvergunningen afgeven? Gelooft U daar nu werkelijk zelf nog in? Vindt U deze voorstelling van zaken nog reëel? 1. De P.P.C. vindt dat het"stand-still" beginsel in Halsteren te streng geïntepreteerd wordt. Men loopt vooruit op het Streekplan West-Brabant. Als uitgangspunt voor de beoordeling wordt in het ontwerpbestemmingsplan uitgegaan van het binnen de Europese Gemeenschap geldende "stand-still" be ginsel. Dit beginsel houdt in dat verslechtering van nog relatief schone regio's dient te worden voorkomen en dat verontreinigde gebieden gesaneerd dienen te worden. Dit is ook het provinciaal uitgangspunt getuige het streekplanprojekt bladzijde 32. Het bestemmingsplan doet dus precies wat de provincie wil en wat ook de E.E.G. wil. 2. De werkgelegenheid is in de gemeentelijke belangenafweging onvoldoende betrokken zegt men. Ondanks vestigingen van een groot aantal (en niet zulke kleine) bedrijven in de regio wordt het werkeloosheidsprobleem alleen nog maar groter. Ook G.E. is niet hier om voor ons het werkeloosheidsprobleem op te lossen. Het is kretologie om te praten over ik-weet-niet-hoeveel afgeleide werk gelegenheid. Onze welvaart is afhankelijk van alle schaarse goederen, dus ook de milieugoederen.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1980 | | pagina 66