-3- 6. Halsteren ontloopt zijn eigen verantwoordelijkheid op een bedenkelij ke manier. Het al of niet verlenen van bouwvergunningen wordt afhankelijk gesteld van de milieuvergunningen die door de provincie moeten worden verstrekt. Zoals afgelopen maandag al bleek uit de antwoorden van Uw kollege is deze gang van zaken onzeker en omstreden. De vorige minister van Volksgezondheid en Milieu,Vorrink, heeft pogingen in die richting gedaan (eerst milieuvergunning en dan pas toestemming om te bouwen) maar dit streven is nooit opgenomen in de Nederlandse wetgeving. Wanneer het kollege zelf toegeeft ook niet zeker van de zaak te zijn, pleit er alles voor de zaak om te draaien. Als dan toch de beslissing wordt overgelaten aan de hogere instanties, dan liever een stringent bestemmingsplan waarop alle betrokkenen tot aan de Kroon kunnen procederen. Dit is de normale weg en veel minder riskant, juridisch gezien althans. Degene die de bouwaanvraag indient (GE in dit geval) zal heus wel proberen deze merkwaardige constructie te omzeilen en domweg zeggen: "Die milieu vergunningen, dat is wel aardig, maar dat zien we wel nadat we gebouwd hebben" Wij wijzen er ten overvloede nog op dat de Tweede Kamer deze week het nog niet nodig vond een koppeling aan te brengen tussen de Hinderwet- en bouw vergunning. Samenvatting De vestiging en de uitbreiding van General Electric Plastic hebben Halste ren al lang bezig gehouden. Simpel gesteld, komt het neer op een afwe ging van werkgelegenheid tegenover milieu-eisen en dat. zijn moeilijk vergelijkbare zaken, zoals wel gebleken is. Meerdere kubieke meters in formatie zijn over raadsleden en belangstellenden uitgestort. Iedereen kon er uit pikken wat hij nodig had en zo een standpunt bepalen. De P.v.d.A. in Halsteren (maar ook in Bergen op Zoom en de Statenfraktie) heeft steeds gekozen voor het niet verder aantasten van het leefklimaat rond het indus triegebied TheodorushavenDaarmee zijn we nog geen wereldvreemde milieu freaks die totaal geen oog hebben voor de werkgelegenheid. De Halsterse gemeenteraad heeft overigens wel enkele uiterst merkwaardige bokkesprongen gemaakt de laatste jaren. Een meerderheid van de raad in de oude samenstelling bracht het eerste ontwerpplan Theodorushaven in pro cedure: Uitbreiding GEP volstrekt onmogelijk en een overgangsregeling voor de bestaande bebouwing. Na de verkiezingen september 1978 werd het plan plotsklaps van tafel geveegd met 7 tegen 8 stemmen. Een nieuw plan moest er komen wat "realistischer" zou zijn. Daar bleek weer een meerderheid voor: weer 8 tegen 7. Tussentijds gaf de raad nog enkele aanwijzingen aari bureau Kuypers, zodat die - eindelijk - zou weten welke richtlijnen gehanteerd moesten worden. Toch kwam er weer een nieuwe variant op de proppen toen het bureau Kuypers klaar was. Een variant die ten onrechte genoemd werd de variant Roosenboom. Opnieuw met een 8-7 verhouding werd dit "alternatief" door de raad verwor pen. Het tweede plan komt als gevolg daarvan normaal in procedure en dan mogen we het vanavond beleven dat dit plan volledig ontkracht wordt met een - voorspelde - stemverhouding van 12 tegen 3. Wie er nog iets begrijpt van de Halsterse gemeenteraad mag het zeggen. Opmerkelijk detail: De heer Sinke toen nog geen wethouder) had in septem ber 1978 felle kritiek dat het strenge eerste plan van tafel werd ge veegd, maar geeft vanavond zijn stem aan dit plan.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1980 | | pagina 63