-3-
6. Halsteren ontloopt zijn eigen verantwoordelijkheid op een bedenkelij
ke manier. Het al of niet verlenen van bouwvergunningen wordt afhankelijk
gesteld van de milieuvergunningen die door de provincie moeten worden
verstrekt. Zoals afgelopen maandag al bleek uit de antwoorden van Uw
kollege is deze gang van zaken onzeker en omstreden. De vorige minister
van Volksgezondheid en Milieu,Vorrink, heeft pogingen in die richting
gedaan (eerst milieuvergunning en dan pas toestemming om te bouwen) maar
dit streven is nooit opgenomen in de Nederlandse wetgeving. Wanneer het kollege
zelf toegeeft ook niet zeker van de zaak te zijn, pleit er alles voor
de zaak om te draaien. Als dan toch de beslissing wordt overgelaten aan
de hogere instanties, dan liever een stringent bestemmingsplan waarop
alle betrokkenen tot aan de Kroon kunnen procederen. Dit is de normale
weg en veel minder riskant, juridisch gezien althans.
Degene die de bouwaanvraag indient (GE in dit geval) zal heus wel proberen
deze merkwaardige constructie te omzeilen en domweg zeggen: "Die milieu
vergunningen, dat is wel aardig, maar dat zien we wel nadat we gebouwd
hebben"
Wij wijzen er ten overvloede nog op dat de Tweede Kamer deze week het nog
niet nodig vond een koppeling aan te brengen tussen de Hinderwet- en bouw
vergunning.
Samenvatting
De vestiging en de uitbreiding van General Electric Plastic hebben Halste
ren al lang bezig gehouden. Simpel gesteld, komt het neer op een afwe
ging van werkgelegenheid tegenover milieu-eisen en dat. zijn moeilijk
vergelijkbare zaken, zoals wel gebleken is. Meerdere kubieke meters in
formatie zijn over raadsleden en belangstellenden uitgestort. Iedereen
kon er uit pikken wat hij nodig had en zo een standpunt bepalen. De P.v.d.A.
in Halsteren (maar ook in Bergen op Zoom en de Statenfraktie) heeft steeds
gekozen voor het niet verder aantasten van het leefklimaat rond het indus
triegebied TheodorushavenDaarmee zijn we nog geen wereldvreemde milieu
freaks die totaal geen oog hebben voor de werkgelegenheid.
De Halsterse gemeenteraad heeft overigens wel enkele uiterst merkwaardige
bokkesprongen gemaakt de laatste jaren. Een meerderheid van de raad in de
oude samenstelling bracht het eerste ontwerpplan Theodorushaven in pro
cedure: Uitbreiding GEP volstrekt onmogelijk en een overgangsregeling
voor de bestaande bebouwing. Na de verkiezingen september 1978 werd het
plan plotsklaps van tafel geveegd met 7 tegen 8 stemmen.
Een nieuw plan moest er komen wat "realistischer" zou zijn. Daar bleek
weer een meerderheid voor: weer 8 tegen 7. Tussentijds gaf de raad nog
enkele aanwijzingen aari bureau Kuypers, zodat die - eindelijk - zou
weten welke richtlijnen gehanteerd moesten worden.
Toch kwam er weer een nieuwe variant op de proppen toen het bureau Kuypers
klaar was. Een variant die ten onrechte genoemd werd de variant Roosenboom.
Opnieuw met een 8-7 verhouding werd dit "alternatief" door de raad verwor
pen.
Het tweede plan komt als gevolg daarvan normaal in procedure en dan mogen
we het vanavond beleven dat dit plan volledig ontkracht wordt met een -
voorspelde - stemverhouding van 12 tegen 3.
Wie er nog iets begrijpt van de Halsterse gemeenteraad mag het zeggen.
Opmerkelijk detail: De heer Sinke toen nog geen wethouder) had in septem
ber 1978 felle kritiek dat het strenge eerste plan van tafel werd ge
veegd, maar geeft vanavond zijn stem aan dit plan.