Voldoet zo'n kandidaat aan die normen, dan zet het kollege het licht op groen en dan krijgt de aannemer een berichtje dat aan die man of vrouw dat huis verkocht kan u/orden. Maar dat is het geval als er kontingent in het geding is. Als er geen kontingent aan de orde is dan kan het gemeentebestuur die dvi/ingende eis niet op tafel leggen. Op de vraag of voor deze bouw kon tingent nodig was is door de bouwonderneming gezegd dat dat waarschijnlijk niet nodig zou zijn. Er zouden toezeggingen zijn uit Den Bosch dat dat buiten het kontingent zou kunnen gebeuren. Het lid van Eekelen: Dan begrijp ik niet dat er die brief van de bouwonder neming bij lag waarin gevraagd wordt of ze in het kontingent opgenomen zou den kunnen worden. Dat is dan wel in tegenspraak. Wethouder Roosenboom: Door mij is de vraag gesteld of deze flat gerealiseerd moest worden uit het kontingent wat jaarlijks aan de gemeente Halsteren wordt toebedeeld. We zouden daarvoor dan moeten gaan sparen, heel simpel ge zegd. Toen is daar op geantwoord dat het tot de mogelijkheden behoorde dat deze flat zou worden gebouwd buiten het kontingent. En als ik dat ver keerd citeer dan zijn er hier twee mensen die mij wel dadelijk zullen corri geren. Ook al gebeurd het buiten het kontingent, dan neemt dal niet 'weg,da dat vriendelijk verzoek wel gesteld kan worden, maar niet dwingend. En dat doen we bij mensen die binnen die 75 woningen uit het kontingent toewijzi gingen krijgen, wel. Dat eisen we gewoon. Het lid MouwsDat is helemaal in strijd. Den Bosch beperkt het aantal tot 75 voor Halsteren omdat het alleen maar voor eigen inwoners geldt. En nu zou Den Bosch notabene zelf, een extra kontingent zo maar tussendoor geven voor verkoopsfeer? De voorzitter: Ik wil best even die diskussie, omdat het nogal dringende vra gen zijn, laten gaan. Alleen ik denk dat het zo is. In principe dient het binnen het kontingent te gebeuren dat is duidelijk. Als het binnen het kon tingent gebeurt, dan kunnen er voorwaarden gesteld worden. Dat heeft wet houder Roosenboom ook duidelijk naar voren gebracht, ook al hebben we te ma ken met een parti culiere bouwer. Dan kunnen voorwaarden gesteld worden om trent welke mensen daar eerst voor in aanmerking moeten komen. Dat is punt een. Dan is tijdens dat gesprek aan de orde gekomen in hoeverre dat binnen het kontingent mogelijk is. Tijdens dat gesprek is door de bouwonderne ming inderdaad naar voren gebracht dat er misschien wel mogelijkheden zouden zijn om hiervoor extra kontingent vanuit Den Bosch beschikbaar tè krijgen. Wij zijn er op dat moment niet verder op ingegaan. We hebben daar nota van genomen. We hebben dat ook nog niet afgecheckt in Den Bosch, maar het zou niet tot de onmogelijkheden behoren, volgens de heer Heeffer Op dit moment echter nu we het voorbereidingsbesluit nemen, is ons daar geen extra informatie over beschikbaar. Wethouder Roosenboom: De tijd zal dat wel leren. Als het zonder meer uit het kontingent is, dan worden die eisen gewoon op tafel gelegd. Dan hoop ik dat ik, toch even in de verwarring, zowel de heer van Wezel als de heer Uytdewilligen volledig heb geantwoord. Dan rest mij nog een antwoord voor de heer van Eekelen. Ik heb gezegd dat het niet gebruikelijk is dat aannemers zo maar naar de stedebouwkundige lopen. Dat kan gewoonweg niet. Maar het komt wel voor dat bij het kollege toestemming wordt gevraagd of een aannemer rechtstreeks kontakt met de stedebouwkundige op kan nemen. Dat komt meer voor. En dat is ook in dit geval gebeurd. Ik meen dat ik dat daarnet ook heb ver teld. Dan zegt IJ, moet voor alle wissewasjes de stedebouwkundige worden geraadpleegd? Ik probeer alleen maar datgene te zeggen wat ook al binnen het kollege op gang is. Op dat gebied is er inderdaad een bepaalde stroom versnelling binnen het kollege voor wat betreft stedebouwkundige kosten en om eens te kijken in hoeverre binnen het ambtenarenkorps iemand kan worden aangeti' ken die over voldoende deskundigheid beschikt en misschien ook die werkzaunhede kan verrichten, waarvoor nu nog regelmatig advies wordt, gevraagd bij de stedebouwkundige. Dan zullen die kleine werkzaamheden misschien intern opge lost kunnen worden. Vaak heb je met plannen te maken die door de stedebouw- -9- kundige zijn ontwikkeld en dan kun je eigenlijk niet buiten de stedebouw kundige om, om daar zo maar,-ook al is het maar een pennenstreepje- iets aan te veranderen. Dat zul je dan ook met de man moeten doen die dat plan heeft ontwikkeld. De voorzitter: Mag ik daar nog iets aan toevoegen. Met name als antwoord aan de heer van Eekelen. Wij hebben er alle belang bij dat dat gebied zo snel mogelijk wordt ingevuld. We hebben er ook belang bij dat dat gebeurt via een bouw die acceptabel is voor de gemeente. Wij vonden het daarom ver standig dat de stedebouwkundige betrokken zou worden bij de plannen die bij de bouwonderneming worden gemaakt. Je kunt natuurlijk afwachten wat er geproduceerd wordt door de bouwonderneming. Als die dan zijn huiswerk weer over moet doen, dan ben je weer bij het beginpunt en kun je weer opnieuw beginnen. We hebben er alle belang bij dat dit'zo snel mogelijk afgerond is. Daarom dat we hebben gevraagd om intensief overleg te plegen met de stedebouwkundige adviseur van onze gemeente. Dat is gebeurd. Het resultaat, het plan werd aan ons aangeboden. We hebben toen ten overvloede het plan nog even weer aan onze stedebouwkundige toegezonden met de vraag of een en ander was gemaakt konform de ter zake gemaakte afspraken. We kregen dat terug met een kleine wijziging namelijk dat rode lijntje. Maar dat is niet de enige inbreng van de stedebouwkundige; geweest. Tijdens het genoemde overleg is die inbreng er ook geweest. Dat is het punt. Het rode lijntje is slechts een kleine aanvulling. Nu gaat het echter om de kosten. Als de grond hun eigendom is en het wordt verder ontwikkeld door een bouwonderneming, dan blijf je met die kosten zitten, tenzij je van te voren daar uitdrukkelijk afspraken over maakt. Ik heb begrepen dat in deze raad destijds afspraken zijn gemaakt, dat' deze werkzaamheden van de stedebouwkundige voor rekening van de gemeente worden genomen. Ik kan me goed voorstellen dat bij een behan deling van de begroting bijvoorbeeldhier nog eens opnieuw over kan worden gediscussieerd. Of dat wel of geen goede zaak is? In het algemeen is het zo dat als het gaat om ontwikkelen van bestemmingsplannen en dergelijke, dat dan de stedebouwkundige kosten worden toegerekend aan het plan. Zo hoort het ook eigenlijk, maar met dit soort plannen is dat anders. Er ligt een uitdrukkelijk besluit van de raad hoe die kosten moeten worden verrekend. Als U daar nu niet gelukkig mee bent, dan is dit nu niet het moment denk ik om er over te dis cussiëren, maar er zal in de toekomst nog gelegenheid voldoende zijn dat U daar wel op kunt inhaken, meneer van Eekelen. Want ik vind het toch wel een punt van overwegen waard. Dat ben ik wel met U eens. Wenst iemand hoofde lijke stemming met betrekking tot dit voorbereidingsbesluit? Niemand. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burge meester en wethouders. 5.VOORSTEL TOT VERKOOP VAN EEN PERCEEL. GROND,GELEGEN AAN DE SCHELPSTRAAT. Zonder hoofdelijke stemming uordt besloten konform het voorstel van burge meester en wethouders. 6_. VOORSTEL TOT GOEDKEURING VAN DE TARIEVEN VOOR 1981 VOOR HET ZWEMBAD "DE HELANEN". Het lid van den Bos-BeckmannGezien liet feit dat het dagelijks leven op het moment in heel veel facetten steeds duurder wordt, en wij het zwembad toch wel graag als een eerste levensbehoefte zouden willen bestempelen, vragen wij ons af of gezien het resultaat van de slotwijzigingen van de begroting hot geen gebaar zou kunnen zijn om dit jaar de tarieven voor het zwembad niet te verhogen. Wij willen daar graag Uw mening over hebben. De voorzitter: Zoals de situatie hier nu voor ligt is de verhoging niet al te hoog. Vijf procent gemiddels, met hier en daar wat afrondingen, soms iets naar boven, soms iets naar be eden. Dit is ook het percentage dat in het algemeen voor overheidstarieven wordt toegestaan, zoals U bekend is. Een aan tal weken geleden is dat bekend geworden.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1980 | | pagina 5