j pewiendoius fte9 ewoJus -20- En U vraagt ook naar het westelijke tracé. Er zijn diverse verschillende alternatieven genoemd. In het gesprek met de protefeuillehouders uit het Streekgewest is ook die vraag door het gemeentebestuur Halsteren, althans door de bestuurders ook gesteld. Waarom dat westerse tracé niet als een alternatief is opgenomen? Er is toen geantwoord, er zijn nog tientallen alternatieven. Ze hebben de meest gangbare, de meest realistische alterna tieven vermeld en er zal een uitvoerig rapport komen waar alle alternatieve tracé's worden genoemd. Ook het westelijke. Ze zullen daarbij dan ook hun gedokumenteerd antwoord geven waarom dat niet is uit te voeren. Wethouder Sinke: Misschien nog even een aanvulling naar de heer Mouws toe. Op die Streekgewestvergadering heb ik naast toen de loco-burgemeester Perdaems gezeten. Die kon met deze versie akkoord gaan. Vandaar dat wij ook geen aanleiding meer gevonden hebben om N.ieuw-Vossemeer opnieuw te benaderen. Was het anders geweest, dan hadden we dat ongetwijfeld gedaan. De voorzitter: Het zou meegenomen zijn als we een brief kunnen schrijven aan ÏÏiTkswaYërstaat dat zij dit ook het beste tracé vinden. Ik vind het best noq eens de moeite waard om daar Nieuw-Vossemeer nog eens over te benaderen. Wethouder Sinke: Zodra er vraqen waren geweest, nadoen we dat wel gesignaleerd. De voorzitterIk denk dat zo voldoende is geantwoord in eerste instantie. Wat betreft de opmerking van de neer Priems aangaande dat westelijk tracé. Wet houder Roosenboom heeft er ook uitdrukkelijk op gewezen. Het is door Halsteren naar voren gebracht in diverse besprekingen. Als men niet van plan is om dat als tracé mee te nemen, dan moet er beargumenteerd worden aangegeven, waarom dat niet wordt gedaan. Niet dat wij als kollege zo staan te dringen voor dat westelijk tracé. We zien wel voordelen uit natuur- en landschapsoverwe gingen bijvoorbeeld. Aan de andere kant is het ook de bedoeling dat bestaande wegen worden ontlast en dan zetten wij wat vraagtekens bij dit tracé We vinden wel dat zo'n tracé, wat aangeboden is als alternatief tijdens de dis- kussies over het streekplan van West-Brabant, dat daar nu niet zonder meer aan voorbij kan worden gegaan. Als dat gebeurt dan moet het goed beargu menteerd geschieden. Dit staat ook in onze brief. Het lid PriemsNogmaals heel kort over dat westelijke tracé. Een aantal jaren geleden werd al gezegd dat de Belgen een voorschot hadden genomen op de definitieve plaats waar de Nederlandse Zoomweg zou moeten komen. Dit omdat zij een aansluiting hadden gemaakt ver in oostelijke richting. Ik heb ook begrepen dat er nu een nieuwe weg bij Antwerpen is gelegd voor de ontslui ting van het nieuw aan te leggen havengebied daar. Misschien dat het toch opnieuw een mogelijkheid kan worden waarom dat westelijke tracé niet helemaal uit de picture hoeft te verdwijnen. Het argument was steeds dat de Belgen dat westelijk tracé steeds onmogelijk hadden gemaakt, maar door die nieuwe weg en de ontsluiting van het Antwerpse havengebied, denk ik dat er toch weer wel een mogelijkheid in zit. Wethouder RoosenboomIk weet eigenlijk niet goed wat ik daar verder op moet antwoorden. Ik heb al in eerste instantie gezegd, het is speciaal door de ge meente Halsteren. Overigens is dat ook ingegeven vanuit de kommissie Ruim telijke Ordening, en aangekaart binnen het Streekgewest. Zoals ik dat daarnet heb gezegd is het niet bij de alternatieven op de kaart gevoegd. De voorzitter: Misschien wethouder dat we toch daar in zoverre op in kunnen gaan. U heeft gezien uit de brieven die ons door Rijkswaterstaat gestuurd zijn dat er een gesprek met ons zal plaatsvinden. Ik denk dat wij die argumenten die de heer Priems nu naar voren brengt met betrekking tot het westelijk tracé, dat we die in dat gesprek kunnen meenemen. Zonder hoofdelijkse stemming wordt besloten konform het voorstel van burge meester en wethouders. De voorzitter: Het was een erg belangrijk agendapunt. Deze weg zal in de toe komst de structuur van onze gemeente sterk bepalen. 0ii9d tichseb Jsorn 'ixQ rl sub rloiut jJI .crept*'13'' 100 19H1f .1 n( I l08 '199 isin 19>ISS {19 U' 9WU9in 9 4Q0 '19 ne >19106

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1980 | | pagina 51