-4-
zouden zijn. Daf als antwoord nog in nadere instantie aan de heer Priems.
Wat betreft de heer Verbogt, zegt de wethouder duidelijk, we hebben een
artikel 19-procedure, waarvan hij meent dat die normaal gevolgd moet worden
zoals het hoort en waarbij de burgers gelegenheid krijgen om de zaak te
bestuderen en te beoordelen of ze daar wel of niet akkoord mee kunnen gaan.
Dat is aan de orde. Ik hoop niet dat er bezwaarschriften uit voort zullen
vloeien, maar als dat wel zo is dan merken we dat wel. Dat in eerste instan
tie. Wie wenst in tweede instantie over dit punt het woord?
Het lid WalthuisU heeft zelf al wat zaken er bij gehaald die niet direkt
betrekking hadden op het voorstel. En met name praten we dan over bouw.
We weten allemaal dat het op dit moment erg slecht gaat in de bouw.
Ik kan me voorstellen dat het voor B&W uit dat oogpunt een overweging zou kun
nen zijn om eens na te gaan welke objecten men op dit moment nog niet in eigen'
dom heeft. Ik denk bijvoorbeeld aan een stuk van de Nieuwmarkt teneinde dat
plan wat gemakkelijker te kunnen realiseren. Ik denk daarbij ook aan gronden
waarvan de gemeente meent die in de toekomst' mogelijk wel eens nodig te
kunnen hebben. Aangezien er nog al wat problemen zijn in die sektor, is het
misschien mogelijk om op dit moment op een wat goedkopere manier aan
gronden te komen, teneinde in de toekomst wat makkelijker sommige zaken te
kunnen realiseren. Dat is eigenlijk het verzoek aan B&W.
Het lid Verbogt: Wie ben ik om een procedure te wijzigen. Dat heb ik ook
niet bedoeld. Het gaat er mij om dat U vóór het inzetten van een proce
dure aan de omwonenden goed zal toelichten wat we daar van plan zijn.
Dat zou extra werk voorkomen met de procedure. Dan zullen ze daarbij waar
schijnlijk totaal geen bezwaar indienennaar ik aanneem. Dat vas mijn opzet.
Wethouder Roosenboom: Ik heb rtieneer Verbogt goed genoeg begrepen. Maar ik
wil niet afwijken van de procedure die wij tot heden toe altijd hebben gevolgd-
Dat zou weer iets anders zijn en dat. is dacht ik een slechte zaak. Je krijgt
regelmatig artikel 19-procedures en dan moet je dat natuurlijk bij elk geval
gaan doen. Mensen krijgen alle gelegenheid om tegen deze planwijziging be
zwaren te maken. Dat is de geëigende procedure. Wat meneer Walthuis zegt
gaat een beetje verder buiten de orde en die diskussie over het bouwen van
goedkope woningen kan men terugvinden in deze planwijziging.
De voorzitter: Het is binnen de orde wat de heer Walthuis naar voren heeft
gebracht. We praten over bouwen van woningen en ik kan me erg goed voor
stellen dat de raadsleden hier toch 'ook de totale problematiek aan de orde
willen stellen. Zoals de heer Walthuis ook aangeeft, we hebben er zelf
alle aanleiding voor gegeven, door te stellen dat we met een totaalover
zicht zullen komen. Wat betreft het aankopen van gronden,-hij noemt zelfs een
voorbeeld, er zijn nog wel meer voorbeelden te noemen-, kan ik U alleen
maar zeggen dat we daar op dit moment juist intensief mee bezig zijn, om
de reden die de heer Walthuis net noemde. In hoeverre dat tot resultaten
leidt dat is punt twee.
Wethouder SinkeIk dacht dat dat misschien toch wel goed kon zijn, want. ik
geloof dat in feite het kollege al wat bezig geweest is met de suggestie
van de heer Verbogt. Niet in die mate zoals hij bedoelt, maar wel dat elke
wijziging geen verslechtering hoeft te zijn. Wij hebben dat al intensief
besproken. De nieuwe situatie die ontstaat en die zo goed mogelijk bege
leidt moet worden, zodat inderdaad bestaande bewoners op deze wijze zo
weinig mogelijk gehinderd worden. Dat dacht ik dat de eerste opdracht was van
het kollege en de stedebouwkundige begeleiding en daar zul je het een heel
eind mee moeten doen. Verder denk ik dat de bouwonderneming zelf daar een hele
grote rol in kan spelen.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemees
ter en wethouders.
-5-
De voorzitter: Dan het derde deel van het agendapunt. Dat is dan het nemen
van een voorbereidingsbesluit met betrekking tot het plan Vogelenzang, waar
bijhoort het plannetje voor verbouwing van het politiebureau.
Het lid Uytdewilliqen: Wat ik in dit plan mis, is dat bij realisering van
deze woningbouw, niet blijkt dat de Halsterse woningzoekenden hier voorkeur
zouden hebben op andere bewoners. In het verleden is het altijd zo geweest
dat bij koopwoningen de afspraak is - gemaakt dat zoveel mogelijk gepro
beerd zal worden om de Halsterse woningzoekenden, of tenminste de Halsterse
gebondenen, zo veel mogelijk de voorrang te geven. Nu had ik wel verwacht
dat dat ook hier het geval zou zijn. Bij nadere informatie is mij nu
gebleken, dat die afspraak dat er een voorkeur zou zijn voor Halsterse
woningzoekenden gemaakt zou zijn. Daar kunnen wij natuurlijk alleen maar
heel blij mee zijn. Maar wat ik dan eigenlijk toch nog zou willen voorstel
len is, of het kollege eraan mee zou kunnen werken dat de Woningstichting
hier ook bij betrokken wordt. Ik kan me voorstellen dat er op die wacht
lijst van de Woningstichting verschillende mensen voorkomen die toch wel
voor zo'n woning in aanmerking zouden kunnen komen. Dan zou die wachtlijst
van de Woningstichting een stuk verlicht kunnen worden. Dat is alleen maar
goed dacht ik voor de Halsterse woningzoekenden.
Het lid van Eekelen: Ik heb een paar praktische vragen. Is het gebruikelijk
dat een aannemer rechtstreeks met de stedebouwkundige gaat onderhandelen?
Zo ja, krijgt dan de gemeente de kosten toegespeeld? Dan over dit plan.
Ik ben blij dat het eindelijk een keer van de grond komt. Men is al jaren
aan het mekkeren over de aankleding van het terrein. Er is binnen de
kommissie Ruimtelijke Ordening altijd gezegd, er moeten keiharde afspraken
komen voor we tot. zaken overgaan, want van te voren was er nooit niets.
Toen was het altijd maar telefonisch en er waren geen brieven van B&W die
het bevestigden. Nu heb ik de stukken gelezen en daar zie ik dan alleen
in staan dat er een gesprek komt met B&W of misschien is het inmiddels al
geweest. Wat de uitslag er van is dat weten we niet. Wel dat ze voor de
kosten opdraaien en al dan niet overdragen. Dat is al bekend vanaf dat het
plan begon. Maar wat ik verwacht had was een aankledingsplan, hoe dat ter
rein er eigenlijk uit komt te zien vóórdat we een voorbereidingsbesluit
zouden nemen.
Het lid PriemsWat ik over dit punt wilde zeggen dat sluit goed aan bij het
geen wat we bij het vorige punt besproken hebben en dat is namelijk die
goedkopere woningbouw. En dan voornamelijk ook in de huursektor. Die sugges
tie die de heer Uytdewilligen doet om daar die wachtlijst van de Woningstich
ting bij te betrekken, lijkt mij erg zinvol. Als konkrete vraag wil ik daar
nog aan vastknopen, is er al enig idee in welke kategorie de huurprijzen van
deze woningen terecht komen?
Wethouder Roosenboorn: De heer Uytdewilligen heeft het over de toewijzing van
de flatwoningen onder de gebruikelijke voorwaarden zoals B&W dat altijd
hebben gedaan namelijk in de eerste plaats voor eigen inwoners of mensen
die ekonomisch gebonden zijn aan Halsteren. Ik moet er wel bij zeggen dat dat
alleen gebeurde in gevallen als dat woningen uit het kontingent betrof. Dus
zou hier inderdaad ook kontingent worden geleverd, dan zal zeer zeker die
voorwaarde worden gesteld. Gaat dit buiten het kontingent om dan ligt de
zaak iets anders. Ik kan U wel verklaren dat tijdens de bespreking met
de heer Heeffer deze vraag door het kollege is gesteld en die is positief
beantwoord. Althans in die zin dat zoveel mogelijk flatwoningen ten goede
zullen komen aan eigen inwoners uit Halsteren en eventueel mensen die eko
nomisch gebonden zijn. Daar heb ik persoonlijk ook het oog op. U heeft
het over samenwerking met de Woningstichting. Er zijn natuurlijk ook grenzen
in het partikulier initiatief, üok dacht ik voor het gemeentebestuur. Je
kunt niet zomaar iemand dwingen om met iemand samen te werken. Die suggestie
wil ik best overnemen.