-4- zouden zijn. Daf als antwoord nog in nadere instantie aan de heer Priems. Wat betreft de heer Verbogt, zegt de wethouder duidelijk, we hebben een artikel 19-procedure, waarvan hij meent dat die normaal gevolgd moet worden zoals het hoort en waarbij de burgers gelegenheid krijgen om de zaak te bestuderen en te beoordelen of ze daar wel of niet akkoord mee kunnen gaan. Dat is aan de orde. Ik hoop niet dat er bezwaarschriften uit voort zullen vloeien, maar als dat wel zo is dan merken we dat wel. Dat in eerste instan tie. Wie wenst in tweede instantie over dit punt het woord? Het lid WalthuisU heeft zelf al wat zaken er bij gehaald die niet direkt betrekking hadden op het voorstel. En met name praten we dan over bouw. We weten allemaal dat het op dit moment erg slecht gaat in de bouw. Ik kan me voorstellen dat het voor B&W uit dat oogpunt een overweging zou kun nen zijn om eens na te gaan welke objecten men op dit moment nog niet in eigen' dom heeft. Ik denk bijvoorbeeld aan een stuk van de Nieuwmarkt teneinde dat plan wat gemakkelijker te kunnen realiseren. Ik denk daarbij ook aan gronden waarvan de gemeente meent die in de toekomst' mogelijk wel eens nodig te kunnen hebben. Aangezien er nog al wat problemen zijn in die sektor, is het misschien mogelijk om op dit moment op een wat goedkopere manier aan gronden te komen, teneinde in de toekomst wat makkelijker sommige zaken te kunnen realiseren. Dat is eigenlijk het verzoek aan B&W. Het lid Verbogt: Wie ben ik om een procedure te wijzigen. Dat heb ik ook niet bedoeld. Het gaat er mij om dat U vóór het inzetten van een proce dure aan de omwonenden goed zal toelichten wat we daar van plan zijn. Dat zou extra werk voorkomen met de procedure. Dan zullen ze daarbij waar schijnlijk totaal geen bezwaar indienennaar ik aanneem. Dat vas mijn opzet. Wethouder Roosenboom: Ik heb rtieneer Verbogt goed genoeg begrepen. Maar ik wil niet afwijken van de procedure die wij tot heden toe altijd hebben gevolgd- Dat zou weer iets anders zijn en dat. is dacht ik een slechte zaak. Je krijgt regelmatig artikel 19-procedures en dan moet je dat natuurlijk bij elk geval gaan doen. Mensen krijgen alle gelegenheid om tegen deze planwijziging be zwaren te maken. Dat is de geëigende procedure. Wat meneer Walthuis zegt gaat een beetje verder buiten de orde en die diskussie over het bouwen van goedkope woningen kan men terugvinden in deze planwijziging. De voorzitter: Het is binnen de orde wat de heer Walthuis naar voren heeft gebracht. We praten over bouwen van woningen en ik kan me erg goed voor stellen dat de raadsleden hier toch 'ook de totale problematiek aan de orde willen stellen. Zoals de heer Walthuis ook aangeeft, we hebben er zelf alle aanleiding voor gegeven, door te stellen dat we met een totaalover zicht zullen komen. Wat betreft het aankopen van gronden,-hij noemt zelfs een voorbeeld, er zijn nog wel meer voorbeelden te noemen-, kan ik U alleen maar zeggen dat we daar op dit moment juist intensief mee bezig zijn, om de reden die de heer Walthuis net noemde. In hoeverre dat tot resultaten leidt dat is punt twee. Wethouder SinkeIk dacht dat dat misschien toch wel goed kon zijn, want. ik geloof dat in feite het kollege al wat bezig geweest is met de suggestie van de heer Verbogt. Niet in die mate zoals hij bedoelt, maar wel dat elke wijziging geen verslechtering hoeft te zijn. Wij hebben dat al intensief besproken. De nieuwe situatie die ontstaat en die zo goed mogelijk bege leidt moet worden, zodat inderdaad bestaande bewoners op deze wijze zo weinig mogelijk gehinderd worden. Dat dacht ik dat de eerste opdracht was van het kollege en de stedebouwkundige begeleiding en daar zul je het een heel eind mee moeten doen. Verder denk ik dat de bouwonderneming zelf daar een hele grote rol in kan spelen. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemees ter en wethouders. -5- De voorzitter: Dan het derde deel van het agendapunt. Dat is dan het nemen van een voorbereidingsbesluit met betrekking tot het plan Vogelenzang, waar bijhoort het plannetje voor verbouwing van het politiebureau. Het lid Uytdewilliqen: Wat ik in dit plan mis, is dat bij realisering van deze woningbouw, niet blijkt dat de Halsterse woningzoekenden hier voorkeur zouden hebben op andere bewoners. In het verleden is het altijd zo geweest dat bij koopwoningen de afspraak is - gemaakt dat zoveel mogelijk gepro beerd zal worden om de Halsterse woningzoekenden, of tenminste de Halsterse gebondenen, zo veel mogelijk de voorrang te geven. Nu had ik wel verwacht dat dat ook hier het geval zou zijn. Bij nadere informatie is mij nu gebleken, dat die afspraak dat er een voorkeur zou zijn voor Halsterse woningzoekenden gemaakt zou zijn. Daar kunnen wij natuurlijk alleen maar heel blij mee zijn. Maar wat ik dan eigenlijk toch nog zou willen voorstel len is, of het kollege eraan mee zou kunnen werken dat de Woningstichting hier ook bij betrokken wordt. Ik kan me voorstellen dat er op die wacht lijst van de Woningstichting verschillende mensen voorkomen die toch wel voor zo'n woning in aanmerking zouden kunnen komen. Dan zou die wachtlijst van de Woningstichting een stuk verlicht kunnen worden. Dat is alleen maar goed dacht ik voor de Halsterse woningzoekenden. Het lid van Eekelen: Ik heb een paar praktische vragen. Is het gebruikelijk dat een aannemer rechtstreeks met de stedebouwkundige gaat onderhandelen? Zo ja, krijgt dan de gemeente de kosten toegespeeld? Dan over dit plan. Ik ben blij dat het eindelijk een keer van de grond komt. Men is al jaren aan het mekkeren over de aankleding van het terrein. Er is binnen de kommissie Ruimtelijke Ordening altijd gezegd, er moeten keiharde afspraken komen voor we tot. zaken overgaan, want van te voren was er nooit niets. Toen was het altijd maar telefonisch en er waren geen brieven van B&W die het bevestigden. Nu heb ik de stukken gelezen en daar zie ik dan alleen in staan dat er een gesprek komt met B&W of misschien is het inmiddels al geweest. Wat de uitslag er van is dat weten we niet. Wel dat ze voor de kosten opdraaien en al dan niet overdragen. Dat is al bekend vanaf dat het plan begon. Maar wat ik verwacht had was een aankledingsplan, hoe dat ter rein er eigenlijk uit komt te zien vóórdat we een voorbereidingsbesluit zouden nemen. Het lid PriemsWat ik over dit punt wilde zeggen dat sluit goed aan bij het geen wat we bij het vorige punt besproken hebben en dat is namelijk die goedkopere woningbouw. En dan voornamelijk ook in de huursektor. Die sugges tie die de heer Uytdewilligen doet om daar die wachtlijst van de Woningstich ting bij te betrekken, lijkt mij erg zinvol. Als konkrete vraag wil ik daar nog aan vastknopen, is er al enig idee in welke kategorie de huurprijzen van deze woningen terecht komen? Wethouder Roosenboorn: De heer Uytdewilligen heeft het over de toewijzing van de flatwoningen onder de gebruikelijke voorwaarden zoals B&W dat altijd hebben gedaan namelijk in de eerste plaats voor eigen inwoners of mensen die ekonomisch gebonden zijn aan Halsteren. Ik moet er wel bij zeggen dat dat alleen gebeurde in gevallen als dat woningen uit het kontingent betrof. Dus zou hier inderdaad ook kontingent worden geleverd, dan zal zeer zeker die voorwaarde worden gesteld. Gaat dit buiten het kontingent om dan ligt de zaak iets anders. Ik kan U wel verklaren dat tijdens de bespreking met de heer Heeffer deze vraag door het kollege is gesteld en die is positief beantwoord. Althans in die zin dat zoveel mogelijk flatwoningen ten goede zullen komen aan eigen inwoners uit Halsteren en eventueel mensen die eko nomisch gebonden zijn. Daar heb ik persoonlijk ook het oog op. U heeft het over samenwerking met de Woningstichting. Er zijn natuurlijk ook grenzen in het partikulier initiatief, üok dacht ik voor het gemeentebestuur. Je kunt niet zomaar iemand dwingen om met iemand samen te werken. Die suggestie wil ik best overnemen.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1980 | | pagina 3