O -6- Deze apparaten zijn al reeds aangeschaft en gemonteerd. Ik vind het u/el een beetje voorbarig. De voorzitter: Als dat zo is dan sta ik daar ook verbaasd over. Ik ben van mening dat men niet eerder tot aanschaf mag overgaan, dan nadat de raad daar toestemming voor heeft verleend. Wij zullen dat nagaan. Ik denk dat u/e in dit geval niet tot maatregelen zullen overgaan. Het is noodzakelijke appa ratuur, daar zijn u/e het met z'n allen over eens. Wegzuilen dit toch voor U nagaan en ik zal daar in de kommissie Onderwijs over berichten. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burge meester en wethouders. 10.VOORSTEL TOT VASTSTELLING VAN DE TWEEDE WIJZIGING VAN DE VERORDENING OP DE HEFFING VAN 0NR0EREND-G0EDBELASTINGEN Het lid UytdewilliqenIk verbaas me een beetje over dit voorstel. Vorig jaar was het een maand later, maar overigens is het verder exact het zelfde. Het had niet mooier overgeschreven kunnen worden. Ik vind het toch een iets onverkwikkelijke zaak om met belastingvoorstellen te komen zonder dat er nog maar iets van een begroting is. Ik dacht altijd dat de belasting voorstellen- en aanpassingen gedaan werden aan de hand van de begroting. Wij gaan hier de zaak omdraaien. Wij gaan eerst de belastingen verhogen en dan gaan we de begroting vaststellen. Dat zou natuurlijk nog niet zo erg zijn als dat ook noodzakelijk zou zijn, maar er staan helemaal geen argumenten in waarom die onroerend-goedbelasting nu weer omhoog moet. Je kunt wel een of ander argument vinden, maar dat is geen aanwijsbaar argument op het ogenblik. Het is dan voor mij ook helemaal een zaak waar ik niet achter kan staan en ook mijn fraktiegenoten niet; zodat ik in eerste instantie hier toch neen tegen moet zeggen. Het lid van Eekelen: Wij als Werknemerspartij hebben dezelfde moeite als het C.D.A.. Alleen misschien op iets andere gronden. Hier is natuurlijk wel aan gegeven dat het stijgingspercentage van 3-2 teruggebracht wordt naar 1%. U hebt een paar maanden geleden aan kollega van Elzakker toegezegd-, toen we het hadden over het overschot van 1979-, om dat in de saldi-reserve te stoppen. Toen wilde de heer van Elzakker dat gespiltst hebben.. U als voorzitter had toen gezegd, wij zijn bezig met een soort prioriteitenschema, en dan moet de raad maar zeggen waar het naar toe gaat. als je met deze voorstellen kcmt, dan had er minimaal het prioriteitenschema bij gemoeten. Dan was het wat gemakkelijker verteerbaar geweest omdat je wist waarvóór je een belas tingverhoging accepteert. Nu moeten we gewoon een slag in het luchtledige doen. En ik weet ook, dat is ook wel op die tien jaar tijd gebleken, dat je je belas tingen tijdelijk aan moet passen. Alleen het is een kwestie van: hoe verkoop je het aan de bevolking. Als er alleen maar staat er moet 5k% bij en je zet er voor de rest niets bij voor eventuele investeringen, dan zeg i'k, het is een slecht verkochte zaak. Dan krijgen wij als raadsleden steeds de vragen te beantwoorden. En dan moeten wij uit onze duim gaan zuigen van, maar ja dat staat nog op de prioriteit en dat willen we eigenlijk nog hebben. Ik vind dat dat er zonder meer bij zou horen. Misschien,- ik weet niet hoe de andere raadsleden daarover denken-, zou het een mogelijkheid zijn om dit op te schorten. Als dit besluit dit jaar genomen wordt is het voldoende. Dus 18 december. Dan hebt U misschien wel Uw prioriteitenschema klaar en kan het alsnog gebeuren. Het lid PriemsAl jarenlang kennen wij in Halsteren het rare feit dat onze begroting maandenlang te laat komt. Wij hebben er begrip voor dat die achter stand niet in een of twee jaar helemaal ingelopen kan worden. Al jarenlang hebben wij ook bezwaren gemaakt dat we eerst te maken krijgen met tariefs verhogingen en dan later pas met de begroting. In dit verband zou ik de heer van Eekelen precies gelijk willen geven. Wanneer U er voor had gezorgd dat het toegezegde financiële overzicht, prioriteitenlijstje, een klein beeld I

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1980 | | pagina 37