-22- Dit zijn de twee handicaps die spelen. Nogmaals geheel tevreden dus niet, wel gedeeltelijk. Dan vraagt U is alles geregeld in die alarmregeling? Het is zo, dat in de eerste plaats geregeld moet worden dat een calamiteit tijdig gemeld wordt. Daar is een regeling voor gemaakt. Geregeld is aan welke instanties en hoe de volgorde is van aanmelding. Dit is een regeling die ongeveer gelijklui dend is aan de regelingen zoals ze ook voor Dodewaard bijvoorbeeld ge maakt zijn. U vraagt wie is daar verantwoordelijk voor? De regeling op zich moet worden vastgesteld door de minister van Volksgezondheid em Milieuhygiëne, de minister van Landbouw en Visserij, de minister van Verkeer en Waterstaat en door de minister van Sociale Zaken. Die zijn daar verantwoordelijk voor, na overleg met de Kommissarissen van de Koningin in de desbetreffende provin cies. De Kommissarissen van de Koningin hebben daar de burgemeesters bij ingeschakeld. En terecht. In de Kernenergiewet is duidelijk ook een zelf standige taak, een autonome bevoegdheid weggelegd voor de burgemeesters. In de aanvangsfase is de eerste verantwoordelijkheid op grond van artikel 44 van die wet voor de burgemeesters. Daarna wordt er een maatregelenkommissie ingesteld waar ook de burgemeesters deel van uitmaken en ligt daar de ver antwoordelijkheid. Bij die kommissie worden dan vertegenwoordigers van mi nisteries betrokken die gemandateerd zijn door de ministers. Dat is een mandaat. Zo ligt het met de verantwoordelijkheid. Dan het proefdraaien van de regeling. Daar is wel over gesproken, maar is op dit moment nog niet verder uitgewerkt. Eerst moet de regeling worden vastgesteld daarna komt aan de orde of er proef gedraaid zal worden ja dan nee. Op dit moment zijn daar nog geen definitieve afspraken over gemaakt. Regeling met de ziekenhuizen. Dan komen wij terecht bij de plaatselijke alarm regelingen, het rampenplan. Want uiteindelijk komt het totale plan, wat op provinciaal niveau wordt geregeld vip die maatregelenkommissie, op een bepaald moment bij de gemeente terecht en dan moet het rampenplan in werking treden. Daarin zit de regeling met ziekenhuizen én dergelijke. Dat moet worden geregeld in het lokale rampenplan. Ik dacht dat ik zo ongeveer Uw vragen had beantwoord. Wie wenst hier in tweede instantie het woord over? Het lid van de Bos-BeckmannIk neem dus aan dat mevrouw de Goffau inder daad Uw suggestie overneemt. In dat geval zullen we ook graag die motie ondersteunen. En ten tweede zou ik graag de verslagen die door de wethouder zijn toegezegd, toegestuurd willen krijgen. Het lid de Goffau-van Kaam: Ik wil de zinsnede wel korrekt doen voorzitter, dus hartelijk bedankt voor de minuut schorsing. De voorzitter: Dan geef ik U nu in tweede instantie het woord. Het lid de Goffau-van Kaam: De gemeenteraad van Halsteren dringt er bij het Streekgewest op aan een brief uit te doen gaan naar het ministerie van Volksgezondheid en Milieuhygiëne om ten spoedigste te komen tot een aan tal meetpunten in Zuid West-Brabant in verband met de aanwezige kerncentrales in Doel, ten einde de Zuid West-Brabantse bevolking bescherming te bieden tegen eventuele radio-aktieve uitstraling. De voorzitter: Ik wil toch even de raad de gelegenheid geven, omdat het voorstel nu wat gewijzigd is tijdens de eerste en tweede instantie, om daar op te reageren. Wie wenst daarover het woord? Het lid Mouws: In grote lijnen zijn wij het met deze motie eens. Alleen wij vinden het toch wel eenzijdig gericht op de kerncentrales. Er zijn legio industrieën die grensoverschrijdend het milieu verstoren en we zouden dat graag uitgebreid willen zien als ze toch met punten moeten komen. Wethouder Sinke: Ik wil graag het woord voldoende erbij, omdat U zoeven opgemerkt hebt dat er verschillende kunnen zijn. Het lid Wal thuisWij zijn het er helemaal mee eens. De Halsterse Gewest- raadsleden zijn ook al een hele tijd bezig om plannen dienaangaande te ontwikkelen. We zijn erg blij dat de Halsterse raad daar nu wat meer ge stalte aan gaat geven. Het lid van Eekelen: De Werknemerspartij gaat akkoord met de motie. Wethouder Roosenboom: Mevrouw van de Bos heeft om die verslagen gevraagd. Ik heb daar nogmaals geen enkel probleem mee om alle raadsleden deze verslagen die betrekking hebben op het tot stand komen van een Milieudienst toe te zenden. Overigens wil ik wel kwijt dat het mij opviel in een van de laatste gesprekken met de portefeuillehouders Milieuzaken, dat Benegora alleen maar deze brief naar enkele gemeenten heeft gestuurd. Onder andere Bergen op Zoom, Halsteren en nog een paar. Dus bij die achttien samenwerkende gemeenten waren verschillende gemeenten bij die de brief van Benegora glad niet kenden. Ik vind dat een beetje vreemde zaak, als zij naar enkele gemeen ten dat afschrift van die brief sturen. Voor mij had het leuker overgekomen als al die gemeenten dat schrijven had den ontvangen. Overigens is de mededeling ontvangen om er in het eerstkomende gesprek, een punt van diskussie over te maken. Dat hoop ik tenminste. Wat betreft die adhesie bij de motie, daar heb ik verder niet zoveel aan toe te voegen. De voorzitter: Wat er nu bijkomt is, behalve dat het aanhangig wordt gemaakt in het desbetreffend portefeuille-overleg en ook daarna eventueel in de Gewest raad, dat er een brief uitgaat, als de motie althans wordt aangenomen, van het gemeentebestuur van Halsteren naar het bestuur van het Gewest. Wethouder Roosenboom: Alleen van mij is nog deze vraag. Mevrouw de Goffau legt het accent alleen maar op de kerncentrale en ik voel eigenlijk toch wel meer voor de ideëen van de heer Mouws. Om het wat algemener te stellen, want dat is ook de brief van Benegora. Die stelt ook de zaak algemener. Wilt U dan in die lijn blijven, dan moet je het accent niet leggen op alleen de kerncentrale. Ik zou de raad willen voorstellen om naast het woord kern centrale wat algemenere grensoverschrijdende akftviteiten te noemen, die nadelig zijn voor onze gemeenschap. De voorzitter: Dat was dan in eerste instantie wat betreft deze motie. Dan is er nog een instantie. Het lid de Goffau-van Kaam: In 'de brief van Benegora werd ook genoemd S02 en CO. Ik neem aan dat de heer Roosenboom en de heer Mouws ook deze twee uitstoten bedoelen. -Ik ben bereid om die in de motie op te nemen. Het lid UytdewilliqenIk neem aan als dat onverhoeds niet doorgaat bij de Gewestraad om een of andere reden, dat dat dan hier weer terug in de raad komt, zodat we dan alsnog via de raad die brief uit doen gaan. Wethouder RoosenboomIk kan natuurlijk niets garanderen wat het Streekgewest wel of niet doet. We hebben daar drie vertegenwoordigers in het Streekge west zitten en zo'n brief komt zonder meer bij de ingekomen stukken en mede delingen bij de eerstkomende Gewestraadsvergadering aan de orde. Die kunnen dat ook nog nader toelichten. Misschien dat ik dan het genoegen heb bij de portefeuillehouders het voorhoede werk te mogen doen, maar ik wil U die steun althans toezeggen. Ik heb geen reden om aan te nemen waarom het Streek gewest deze adhesiebetuiging niet verder uitdiept, want het is een zaak die toch vaak een punt van diskussie is. Ik weet uit de periode dat ik deel uitmaakte van het Streekgewest, dat de toenmalige portefeuillehouder, Gommert Jonkers, daar bijzonder veel aandacht aan heeft besteed. Dat doet nu de nieuwe porte feuillehouder, de heer Visser, ook, dus ik denk wel dat het best wordt aangenomen Met het overhandigen van dat afschrift hoop ik dat daar toch de andere gemeen ten mee worden geconfronteerd. De voorzitter: Dan hebben we hierbij de tweede instantie gehad, waarbij een dui delijke toezegging is gedaan door wethouder Roosenboom, dat hij deze zaak zal bepleiten bij het Gewest en daarnaast zou het in het Gewest niet haalbaar zijn dat wij dan weer terugkoppelen naar de raad.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1980 | | pagina 30