-22-
Dit zijn de twee handicaps die spelen. Nogmaals geheel tevreden dus niet,
wel gedeeltelijk.
Dan vraagt U is alles geregeld in die alarmregeling? Het is zo, dat in de
eerste plaats geregeld moet worden dat een calamiteit tijdig gemeld wordt.
Daar is een regeling voor gemaakt. Geregeld is aan welke instanties en hoe
de volgorde is van aanmelding. Dit is een regeling die ongeveer gelijklui
dend is aan de regelingen zoals ze ook voor Dodewaard bijvoorbeeld ge
maakt zijn. U vraagt wie is daar verantwoordelijk voor? De regeling op zich
moet worden vastgesteld door de minister van Volksgezondheid em Milieuhygiëne,
de minister van Landbouw en Visserij, de minister van Verkeer en Waterstaat en
door de minister van Sociale Zaken. Die zijn daar verantwoordelijk voor,
na overleg met de Kommissarissen van de Koningin in de desbetreffende provin
cies. De Kommissarissen van de Koningin hebben daar de burgemeesters bij
ingeschakeld. En terecht. In de Kernenergiewet is duidelijk ook een zelf
standige taak, een autonome bevoegdheid weggelegd voor de burgemeesters.
In de aanvangsfase is de eerste verantwoordelijkheid op grond van artikel 44
van die wet voor de burgemeesters. Daarna wordt er een maatregelenkommissie
ingesteld waar ook de burgemeesters deel van uitmaken en ligt daar de ver
antwoordelijkheid. Bij die kommissie worden dan vertegenwoordigers van mi
nisteries betrokken die gemandateerd zijn door de ministers. Dat is een
mandaat. Zo ligt het met de verantwoordelijkheid. Dan het proefdraaien van de
regeling. Daar is wel over gesproken, maar is op dit moment nog niet verder
uitgewerkt. Eerst moet de regeling worden vastgesteld daarna komt aan de orde
of er proef gedraaid zal worden ja dan nee. Op dit moment zijn daar nog geen
definitieve afspraken over gemaakt.
Regeling met de ziekenhuizen. Dan komen wij terecht bij de plaatselijke alarm
regelingen, het rampenplan. Want uiteindelijk komt het totale plan, wat op
provinciaal niveau wordt geregeld vip die maatregelenkommissie, op een bepaald
moment bij de gemeente terecht en dan moet het rampenplan in werking treden.
Daarin zit de regeling met ziekenhuizen én dergelijke. Dat moet worden
geregeld in het lokale rampenplan. Ik dacht dat ik zo ongeveer Uw vragen
had beantwoord.
Wie wenst hier in tweede instantie het woord over?
Het lid van de Bos-BeckmannIk neem dus aan dat mevrouw de Goffau inder
daad Uw suggestie overneemt. In dat geval zullen we ook graag die motie
ondersteunen. En ten tweede zou ik graag de verslagen die door de wethouder
zijn toegezegd, toegestuurd willen krijgen.
Het lid de Goffau-van Kaam: Ik wil de zinsnede wel korrekt doen voorzitter,
dus hartelijk bedankt voor de minuut schorsing.
De voorzitter: Dan geef ik U nu in tweede instantie het woord.
Het lid de Goffau-van Kaam: De gemeenteraad van Halsteren dringt er bij
het Streekgewest op aan een brief uit te doen gaan naar het ministerie
van Volksgezondheid en Milieuhygiëne om ten spoedigste te komen tot een aan
tal meetpunten in Zuid West-Brabant in verband met de aanwezige kerncentrales
in Doel, ten einde de Zuid West-Brabantse bevolking bescherming te bieden
tegen eventuele radio-aktieve uitstraling.
De voorzitter: Ik wil toch even de raad de gelegenheid geven, omdat het
voorstel nu wat gewijzigd is tijdens de eerste en tweede instantie, om daar op
te reageren. Wie wenst daarover het woord?
Het lid Mouws: In grote lijnen zijn wij het met deze motie eens. Alleen wij
vinden het toch wel eenzijdig gericht op de kerncentrales. Er zijn legio
industrieën die grensoverschrijdend het milieu verstoren en we zouden dat
graag uitgebreid willen zien als ze toch met punten moeten komen.
Wethouder Sinke: Ik wil graag het woord voldoende erbij, omdat U zoeven
opgemerkt hebt dat er verschillende kunnen zijn.
Het lid Wal thuisWij zijn het er helemaal mee eens. De Halsterse Gewest-
raadsleden zijn ook al een hele tijd bezig om plannen dienaangaande te
ontwikkelen. We zijn erg blij dat de Halsterse raad daar nu wat meer ge
stalte aan gaat geven.
Het lid van Eekelen: De Werknemerspartij gaat akkoord met de motie.
Wethouder Roosenboom: Mevrouw van de Bos heeft om die verslagen gevraagd.
Ik heb daar nogmaals geen enkel probleem mee om alle raadsleden deze
verslagen die betrekking hebben op het tot stand komen van een Milieudienst
toe te zenden. Overigens wil ik wel kwijt dat het mij opviel in een van de
laatste gesprekken met de portefeuillehouders Milieuzaken, dat Benegora
alleen maar deze brief naar enkele gemeenten heeft gestuurd. Onder andere
Bergen op Zoom, Halsteren en nog een paar. Dus bij die achttien samenwerkende
gemeenten waren verschillende gemeenten bij die de brief van Benegora glad
niet kenden. Ik vind dat een beetje vreemde zaak, als zij naar enkele gemeen
ten dat afschrift van die brief sturen.
Voor mij had het leuker overgekomen als al die gemeenten dat schrijven had
den ontvangen. Overigens is de mededeling ontvangen om er in het eerstkomende
gesprek, een punt van diskussie over te maken. Dat hoop ik tenminste.
Wat betreft die adhesie bij de motie, daar heb ik verder niet zoveel aan toe
te voegen.
De voorzitter: Wat er nu bijkomt is, behalve dat het aanhangig wordt gemaakt
in het desbetreffend portefeuille-overleg en ook daarna eventueel in de Gewest
raad, dat er een brief uitgaat, als de motie althans wordt aangenomen, van het
gemeentebestuur van Halsteren naar het bestuur van het Gewest.
Wethouder Roosenboom: Alleen van mij is nog deze vraag. Mevrouw de Goffau
legt het accent alleen maar op de kerncentrale en ik voel eigenlijk toch wel
meer voor de ideëen van de heer Mouws. Om het wat algemener te stellen, want
dat is ook de brief van Benegora. Die stelt ook de zaak algemener. Wilt
U dan in die lijn blijven, dan moet je het accent niet leggen op alleen
de kerncentrale. Ik zou de raad willen voorstellen om naast het woord kern
centrale wat algemenere grensoverschrijdende akftviteiten te noemen, die
nadelig zijn voor onze gemeenschap.
De voorzitter: Dat was dan in eerste instantie wat betreft deze motie.
Dan is er nog een instantie.
Het lid de Goffau-van Kaam: In 'de brief van Benegora werd ook genoemd S02 en CO.
Ik neem aan dat de heer Roosenboom en de heer Mouws ook deze twee uitstoten
bedoelen. -Ik ben bereid om die in de motie op te nemen.
Het lid UytdewilliqenIk neem aan als dat onverhoeds niet doorgaat bij
de Gewestraad om een of andere reden, dat dat dan hier weer terug in de raad
komt, zodat we dan alsnog via de raad die brief uit doen gaan.
Wethouder RoosenboomIk kan natuurlijk niets garanderen wat het Streekgewest
wel of niet doet. We hebben daar drie vertegenwoordigers in het Streekge
west zitten en zo'n brief komt zonder meer bij de ingekomen stukken en mede
delingen bij de eerstkomende Gewestraadsvergadering aan de orde. Die kunnen
dat ook nog nader toelichten. Misschien dat ik dan het genoegen heb bij
de portefeuillehouders het voorhoede werk te mogen doen, maar ik wil U die
steun althans toezeggen. Ik heb geen reden om aan te nemen waarom het Streek
gewest deze adhesiebetuiging niet verder uitdiept, want het is een zaak die
toch vaak een punt van diskussie is. Ik weet uit de periode dat ik deel uitmaakte
van het Streekgewest, dat de toenmalige portefeuillehouder, Gommert Jonkers,
daar bijzonder veel aandacht aan heeft besteed. Dat doet nu de nieuwe porte
feuillehouder, de heer Visser, ook, dus ik denk wel dat het best wordt aangenomen
Met het overhandigen van dat afschrift hoop ik dat daar toch de andere gemeen
ten mee worden geconfronteerd.
De voorzitter: Dan hebben we hierbij de tweede instantie gehad, waarbij een dui
delijke toezegging is gedaan door wethouder Roosenboom, dat hij deze zaak zal
bepleiten bij het Gewest en daarnaast zou het in het Gewest niet haalbaar zijn
dat wij dan weer terugkoppelen naar de raad.