-18- Dan doet hij een suggestie om, stukken betrekking hebbend op de raadsstuk ken ter inzage te leggen in de diverse bibliotheken die onze gemeente rijk is. Dat zijn er twee, in Lepelstraat en Halsteren. Met name zegt hij dan, die stukken die geen betrekking hebben op personen. We zullen ons daar over be raden en dan bij de voorstellen die u/e zullen doen aangeven of een en ander uitvoerbaar is. Ik denk overigens dat er toch nog meer onderscheid moet worden gemaakt in de diverse raadsstukken. Niet alleen zaken die personen aangaan, maar ook in andere zaken moet onderscheid worden gemaakt. Te weten stukken die openbaar zijn en stukken die alleen voor raadsleden ter inzage kunnen liggen. Of dat onderscheid altijd goed is te maken. Ik zou er op dit moment nog geen volledig antwoord op willen geven maar dat verwacht de heer van Eekelen ook niet. Hij heeft alleen de suggestie gedaan en die zullen we meenemen Dan de heer Prisms. In alle duidelijkheid heeft hij naar voren gebracht dat zijn fraktie bezwaren heeft tegen het instellen van een seniorenconvent. Hij wijst ook op seniorenconventen die funktioneren in omliggende gemeenten. Dat hebben wij ook gedaan. Wij zijn ook tot de konstatering gekomen dat er kommissies zijn die niet werken met een bepaalde taakopdracht. Daar hebben wij ook onze vraagtekens bijgezet. We zijn wel bezig geweest deze zaak wat verder uit te diepen, maar de voorstellen zijn nog niet afgerond. Een ze kere zorgvuldigheid is zeker op zijn plaats. En toch, maar dat zal dan uit het voorstel moeten blijken, lijkt het mij een goede zaak om in zaken van vaak persoonlijke aard van te voren overleg te plegen. Dat mogelijk te maken. En of het dan met de totale raad moet zijn, nu, daar moeten we ons dan maar eens over beraden als het voorstel hier ter tafel ligt. Wij zullen in elk geval zijn opmerking duidelijk meenemen, waarin hij wijst op een raad van 15 en het aantal frakties van 7. Nogmaals in enkele gevallen heb ik toch wel behoefte om rechtstreeks met de frakties kontakten te hebben. Ik doe dat liever niet via de telefoon of de wandelgangen, want dat is "een slechte zaak. Ik zou dit toch officieel gestructureerd willen zien. Als er geen gestructureerd overleg is, dan gebeurt een en ander via de telefoon en/of de wandelgangen. En dat is ook vaak niet goed. Maar nogmaals we zullen ons daarover beraden, van Uw suggesties hebben we duidelijk nota genomen. Wie in tweede instantie? Het lid Priems: Na Uw antwoord blijven me nog enkele vragen over. U zou dat kontakt met. de frakties ook gewoon in een openbare raadsvergade ring of een openbare kommissievergadering kunnen doen. De vraag die over blijft is, van waar die koppeling tussen seniorenconvent en een vraag van ons om een kommissie Burgerij in te stellen. Dat is een koppeling waarom wij niet gevraagd hebben. En een koppeling die wij ook erg vreemd vinden. Wanneer U zonodig een seniorenkonvent wilt instellen zou dat hele maal los kunnen staan van die kommissie die wij graag zouden willen. We hebben in onze brief uitdrukkelijk aangegeven, wat de mogelijkheden en agendapunten van dit soort kommissies zouden kunnen zijn. Het betekent niet dat die iedere maand bij elkaar zouden moeten komen, maar ik denk dat er in Halsteren nog een hele hoop mankeert in de relatie tussen de be stuurders en de bevolking. Ik denk dat het in deze tijd erg verstandig is dat het bestuur van de gemeente een soort public relations gaan bedrij ven om de bevolking op een goede manier te informeren. Er zijn voorbeelden ge noeg van op te noemen dat het op dit moment niet zo goed gaat. We hebben zelfs ook geen goed voorlichtingsbeleid. We hebben ooit gepraat over het huren van advertentieruimte in huis aan huis bladen. Dat hebben wij twee jaar geleden bij onze algemene beschouwingen ai voorgesteld. Het is toe te juichen dat de gemeente zoals afgelopen week met een informatiekrant komt over TheodorushavenMaar dit blijft bij incidentele gevallen. Ik denk dat we best in een kommissie zouden kunnen gaan werken om een aantal dingen goed te regelen. Ik zou er toch graag een voorstel van willen maken, om te vragen aan andere frakties of ze hier hun instemming mee willen betuigen. De voorzitter: Wat betreft het laatste. Ik zou U willen ontraden om op dit moment met een voorstel te komen, omdat wij met voorstellen komen vanuit het kollege van B&Wdie we eerst ook met U zullen bespreken. Als U zegt de koppeling kommissie Overheid Burgerij en seniorenconvent, dan suggeieert tl daarmee,óf het één óf het ander. -19- Dat is duidelijk niet de bedoeling van het kollege. Wij denken dan toch aan "en en". Het is niet of het een of het ander. Naast een kommissie Overheid Burgerij kan er ook een seniorenconvent zijn. Dat is geen punt en als het dan om een seniorenconvent gaat dan zijn het die zaken en die onderwerpen die nu net speciaal niet in een openbare raadsvergadering moeten worden behandeld. Ik ben voor zo veel mogelijk openbaarheid van bestuur en zo weinig mogelijk besloten vergaderingen. Maar er kunnen altijd onderwerpen zijn, die in een besloten vergadering moeten worden behandeld. Voor een besloten verga- dering moet wel een reglement van orde gemaakt worden, onder andere moet ge regeld zijn dat de kommissie zich eerst in een besloten vergadering uitspreekt of zij een bepaald onderwerp in besloten vergadering wil behandelen, ja dan nee.Het gaat dan juist vaak om onderwerpen die niet in een openbare ver gadering behandeld kunnen worden. Die mogelijkheid moet er zijn. Maar I hier moet bijzonder zorgvuldig gebruik van worden gemaakt en geen mis- I bruik,dat wil ik hier uitdrukkelijk stellen. Verder heeft de heer Priems het voorlichtingsbeleid aan de orde gesteld. Wij willen het voorlichtings- I beleid in de voorstellen ter zake meenemen. We hebben daar plannen voor. Er is een ambtenaar aangesteld die per 15 september is gaan funktioneren. Hij heeft een inwerkperiode van een aantal weken en dan zullen we dit samen met het kollege met hem doornemen. Daarna zullen we met voorstellen komen, We hebben zo twee instanties gehad meneer Priems. U hebe aangekondigd dat U eventueel met een voorstel wilt, komen. Ik heb U dat ontraden en geadvi seerd eerst de voorstellen van het kollege af te wachten. We komen niet onverwachts met voorstellen in de raad. We zullen dit uiteraard ook eerst in de kommissies, welke kommissie dat moet zijn is op dit moment voor mij nog even een vraag, behandelen. Het lid Priems: Ik wil nog steeds die vraag stellen, want daar hebt U nog steeds geen antwoord op gegeven. Wanneer wij een brief schrijven en vragen om een kommissie Overheid Burgerij dan antwoordt U er komt een seniorenconvent. Dat is geen antwoord, want daar hebben we niet om gevraagd. Wij willen ant woord op onze vraag. Wij willen de mening van het kollege over de vraag: Is het zinvol in Halsteren een kommissie Overheid Burgerij in te stellen zoals in het verleden ook heeft gefunktioneerdDat is de vraag en daar geeft U geen antwoord op. De voorzitter: Ik denk dat U dan niet goed leest, want er staat uitdrukkelijk dat de overige suggesties en dat zijn de suggesties die in Uw brief zijn gedaan, zijn behandeld in de bijeenkomst van 14 augustus j.l., want toen is ook het onderwerp kommissie Overheid Burgerij behandeld met vertegenwoor digers van in de raad zitting hebbende politieke groeperingen. De formule ring van het betreffende resultaat en dat gaat óók over de kommissie Burgerij Overheid, is nog niet afgerond en zal na het gereedkomen ervan aan U de raad ter kennis worden gebracht. Het woord seniorenconvent wordt niet genoemd. Het lid PriemsDe kommissie Overheid Burgerij ook niet. De voorzitter: Alle suggesties die gedaan zijn en daar hoort de kommissie Burgerij Overheid duidelijk bij. Punt. 4 Het lid Princen: Wij hebben vorige vergadering besloten om pand Dorpsstraat 32 af te~stötëTi voor isolatie en nu komt U er weer mee terug. Kunt U daar een verklaring voor geven? De voorzitter: Dan is dat verkeerd geformuleerd want dat hoort er niet bij. Dat is "uitdrukkelijk besloten. Het krediet is daar ook niet voor gevoteerd. Punt. 16 Het lid van de Bos-BeckmannHet schrijven van Benegora bewijst weer eens duidelijk hoe belangrijk het is te komen tot een regionale milieudienst. Het is immers niet alleen zaak een goede uitvoering te krijgen van de Wet luchtverontreiniging, maar deze problematiek is grensoverschrijdend, zodat een goed kontakt met de agglomeratie Antwerpen een eerste vereiste zou zijn.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1980 | | pagina 28