-16- Bij de honorering wordt uitgegaan van een bedrag dat het Vormingsinsti tuut West-Brabant hanteert ad. 75,per bijeenkomst. Dat is dan 150, voor twee vormings'leidstersElk ontvangen ze 75,per bijeenkomst. Of we dan helemaal wel aan die 2.400,komen is mij op dit moment niet be kend. Ik wil dan nu dat rekensommetje ook niet hardop gaan maken. We zullen er nauwlettend op toezien dat ook in dit geval op basis van afrekening wordt uitbetaald. In de tweede plaats moet er een evaluatie plaatsvinden, dat is een voorwaarde die door C.R.M. wordt gesteld als dit soort subsidies wor- den verleend. Aan de hand daarvan vindt dan de uitbetaling plaats. Dus mocht het zo zijn dat dit bedrag niet uitgegeven wordt of dat er meer per vormingsleidster wordt uitgegevendan wordt het bedrag niet uitbetaald. Dat is ook een voorwaarde voor C.R.M.Verder heeft de heer Verbogt zich wat gestoord aan de opmerking'vanhet heeft geen financiële consequenties, al thans niet voor de gemeente maar wel voor de gemeenschap en daar hebt U na- tuurlijk gelijk in. Het heeft wel degelijk financiële consequenties voor de gemeenschap. Zo hebben wij dat ook niet bedoeld. We hebben bedoeld sec voor d' i gemeente, dus ik voel met hem mee. Je mpet het totaal altijd in de gaten hou- den. De rijksbijdrageregeling voor emancipatiewerk geldt nu voor dit jaar. Het nu gebruik maken van de regeling betekent echter dat volgende jaren daar ook een beroep op kan worden gedaan, en voorts uiteindelijk, want dat is de bedoeling, de rijksbijdrageregeling emancipatiewerk opgenomen wordt in de rijksbijdrageregeling voor sociaal-kultureel werk. Dat is erg belangrijk want dan kunnen wij ook de afweging maken, waar wel en waar niet naar toe. Daarom dat wij als kollege hier bijzonder snel op ingesprongen zijn. En ik prijs mij tot op heden ook gelukkig dat we dat gedaan hebben met dit succes. Wie wenst hier in tweede instdntie het woord over? Het lid van de Bos-BeckmannIk wil toch wel zeggen dat ik héél erg blij ben met dit voorstel en waar mevrouw de Goffau spreekt over dat er nog andere minderheidsgroeperingen .zijn zoals buitenlandse werknemers en woon wagenbewoners. Met name de vrouwendag, is natuurlijk ook toegankelijk voor en de vrouwen van buitenlandse werknemers én de vrouwelijke woonwagenbewoners. Waarom niet. Ik zie dit juist als een erg goed voorstel. Het lid MensWij zijn met Uw antwoord wel gelukkig maar mijn direkte vraag is ergens niet beantwoord. Wij zijn ook van mening dat er niet meer uitgegeven dient te worden dan strikt noodzakelijk is. Dat heeft U in Uw antwoord ook duidelijk gesteld Maar mijn vraag was, (onze vraag dan) is meer dan een vormingsleidster aanwezig op zo'n bijeenkomst? Want hier komt U aan twee en een half. Aan dat bedrag van 2.400,zou er gemiddeld 2k leidster aanwezig moeten zijn voor twee uur lesgeven. De voorzitter: Mevrouw van de Bos is erg gelukkig met dit voorstel. Ze wijst op het feit dat de vrouwendag voor eenieder toegankelijk is. Ik heb daar zelf toen ik de stukken doorlas, wat vraagtekens bij gezet of dat zo was en ik denk dat ik wel namens de raad mag spreken dat wij in onze reaktie naar de organisatoren toe wijzen op het feit dat het erg belangrijk is dat het voor iedereen toegankelijk is. Dat elke vrouw van welke minderheidsgroepering dan ook daar aanwezig kan zijn. Ik denk als we daar de organisatoren op wijzen IJ het daar wei mee eens bent. Dit blijkt niet zonder meer uit het voorstel. Ik onderstreep in feite hetgeen mevrouw van de Bos ais zijnde vanzelfspre kend betoogde. Dan het rekensommetje van meneer Mens. Uit de.stukken blijkt dat men rekening houdt met twee vormingsleidsters en gastdocenten. Ik denk dat het reken sommetje toch wel klopt. Maar nogmaals we zullen daar zéér nadrukkelijk op toezien. Wenst iemand stemming over dit punt? Niemand. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burge meester en wethouders. -17- BEHANDELING VAN DE OVERIGE PUNTEN VAN DE INGEKOMEN STUKKEN EN MEDEDELINGEN. Punt 17 Het lid WalthuisInmiddels kan dat achterwege blijven. Punt 18 Het lid van Eekelen: Wij hebben een keer een bijeenkomst gehad, de lijst trekkers met U. En U zou dus deze raadsvergadering komen met een stuk waarin dus eigenlijk het seniorenconvent, wat het zou voorstellen uitge werkt zou zijn en dat had dan betrekking op de openbaarheid van het bestuur. De reden waarom ik dit punt aangehaald heb is, dat de Partij van de Arbeid enige punten opnoemt die wij dus zeker wel onderschrijven. Wij zou den er een punt beslist aan toe willen voegen en verzoeken het kollege dat eens te willen bekijken. Namelijk bij ons in de Werknemerspartij zijn er verschillenden die overdag de kans krijgen om de stukken in te gaan kijken. Er worden er maar twee op het gemeentdiuis toegelaten, dat onderstrepen wij ook van iedere partij. Je kunt er ook geen 25 man wegzetten. Dan komen de raads leden niet meer toe aan de stukken te bekijken. We geven U in overweging de mogelijkheid te bezien dat de stukken die geen betrekking hebben op persoonlij ke gegevens van mensen ook ter inzage kunnen liggen in de bibliotheken. Het lid PriemsWij vinden de toelichting een beetje summier van de kant van het kollege. Wij zijn met name bang dat aan onze voornaamste suggestie, het opnieuw weer instellen van de kommissie Overheid Burgerij of Demo- cratiseringskommissiehoe U die ook wilt noemen, dat daar weinig aan dacht aan geschonken is. Eigenlijk valt die toelichting van het kollege uiteen in twee stukken. Eerst wordt er medegedeeld dat de verordening wet openbaar heid van het bestuur in de oktobervergadering voorgelegd zal worden aan de raad. Vanzelfsprekend zullen wij dat met belangstelling afwachten. Het tweede deel, er wordt verwezen naar vertegenwoordigers van alle partijen op 14 augus tus waar onze suggesties allemaal behandeld zouden zijn, is maar gedeelte lijk waar. Wij zijn allemaal niet zo gelukkig met de koppeling van ons voor stel. Instellen van de kommissie Overheid Burgerij met de plannen van de voor zitter om een seniorenconvent in te stellen. Wij hebben tegen een senioren convent een principieel en een praktisch bezwaar. Principieel vinden wij dat openbaarheid zwaarder moet wegen dan het soepel lopen van bepaalde procedures. Ons praktisch bezwaar, wat eigenlijk het voornaamste is denk ik, is dat we een raad hebben bestaande uit 15 personen. Sinds kort hebben we zelfs 7 frak- ties. Wanneer dan uit iedere fraktie één man of vrouw vertegenwoordigd is dan lijkt dat niet op een seniorenconvent maar doodgewoon op een slecht be zochte raadsvergadering. Samenvattend voelen wij niet veel voor een senioren convent. Zeker niet nadat de gemeente Halsteren van fijnaart en Bergen op Zoom te horen heeft gekregen dat er wel seniorenconventen zijn maar dat er geen instellingsbesluit is en nog geen taakomschrijving. Ik denk dat wij er ver standig aan doen om voorshands gewoon vast te houden aan ons voorstel om een kommissie Overheid Burgerij in te stellen. De voorzitter:- De heer van Eekelen wees in eerste instantie op het feit dat ik toegezegd zou hebben dat in deze raadsvergadering met een stuk zou worden ge komen door het kollege van B&W waar de door hem genoemde zaken uiteengezet zouden worden. Ik moet zeggen dat ik me dat niet direkt herinner. Ik heb dit wel meteen opgenomen met de sekretaris toen hij terug was van zijn vakantie. Alleen de sekretaris is nog niet zo lang terug van vakantie, dus als ik dat toegezegd heb, dan heb ik zeker niet de mogelijkheid gehad om deze raadsvergadering te halen. Dit is een zaak die direkt de sekretaris regardeert. Hij heeft daar echter nog geen werkzaamheden aan verricht omdat hij net ander halve week terug is van vakantie, dus dat was gewoon niet mogelijk. Maar ik heb dit ook niet als een verwijt aangemerkt.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1980 | | pagina 27