-20- te nemen en dan Uw oordeel daarover uit te spreken.Thans hebt U die gegevens echter niet, maar dat geldt in het algemeen voor alle raadsleden. U be schikt over een bepaalde know how op dit gebied. Ik kan me voorstellen dat U dan toch exact wilt weten hoe het in elkaar zit. U neemt dus ter zake kontakt op met de sekretaris. We kunnen hier namelijk in deze raadsvergadering niet verder over diskussiërendat is erg moeilijk. Verder, niet alle program ma's beschikbaar. Ik heb ook begrepen dat een paar programma's op dit mo ment nog niet beschikbaar zijn, doch de verwachting is dat ze wel beschik baar zullen zijn op het moment dat dat noodzakelijk is. Daar wordt ook op gerekend door de MWB. Ik zou me kunnen voorstellen, en dat vind ik ook een goede suggestie, dat door ons die garantie vooraf wordt gevraagd van de leve rancier. Dat we dat duidelijk als voorwaarde stellen als raad. Dat lijkt mij een goede zaak. We hebben het vertrouwen dat het goed komt. Maar met vertrouwen kom je er niet altijd in het leven. Ik denk dat het goed is dat keiharde garanties gesteld worden vooraf. Wenst U nog in tweede instantie het woord? Het lid WalthuisDat U garanties gaat vragen is een erg goede zaak ten aan zien van het feit dat die programma's aanvaard dienen te zijn. Maar ik zou met name er op willen wijzen dat onze gemeente niet de eerste zou zijn als automatiseerder, die tot de konklusie komt nadat hij eenmaal werkt, dat de totale kosten,-en met name ten aanzien van het programma-, dat die veel en veel hoger worden dan men oorspronkelijk had voorzien. Dus ik zou wil len adviseren om buiten garantie van het klaar zijn van het programma ook een prijsafspraak te maken ten aanzien van de programmakosten. Dan heeft U ook dat in de hand. Anders zou het achteraf kunnen zijn dat U toch veel duur der uitkomt dan we nu voorzien. Voor de rest heb ik met het voorstel zodanig geen problemen. Ik wil alleen maar even wijzen op die zaken die bij auto matisering nog al eens een keer voorkomen. De voorzitter; Wat betreft de programmakosten is een offerte ontvangen die staan vast. Ik hoor dat nu net van de heer Matthijsen. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burge meester en wethouders. Voorstel tot het_beschikbaar_stellen_van_een krediet_ad./_45.4311-2_voor vsr- nieuwing dakbedekking "st-Maarten" kleuterschool(41e_wijziging begroting 1980). t De voorzitter: Het verlenen van medewerking aan is reeds behandeld in de raad van 21 februari 1980. Het gaat nu om het voteren van het krediet. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burge meester en wethouders. 13. VOORSTEL OM DE NOTA "TYPERING VAN DE SOCIAAL KULTURELE AKTIVITEITEN EN DE DIENSTVERLENING",IN SAMENHANG MET DE REAKTIE VAN B&W OP DEZE NOTA TE HANTEREN ALS UITGANGSPUNT VOOR DE VOLGENDE FASE (FASE 4"VOORSTELLEN" IN DE SOCIAAL KULTURELE PLANNING. De voorzitter: U hebt destijds een procedure via fases vastgesteld in de raad De eerste drie fases zijn achter de rug. De resultaten hiervan zijn U thans aangeboden. Er zijn hoorzittingen over gehouden, in Lepelstraat en in Halste ren. Ook daar hebt U de verslagen van ter beschikking. De begeleidingskom missie heeft het kollege geadviseerd met betrekking tot de nota typering van de sociaal kulturele aktiviteiten en de dienstverlening. Dat advies is besproken in B&W. Dat advies is in hoofdlijnen gevolgd door het kollege, met hier en daar wat nadere toevoegingen, wat nadere detailleringen. In hoofd lijnen is dit echter het advies van de begeleidingskommissie, waarvoor ik hen erg dankbaar ben, want ik weet dat daar veel uren aan besteed zijn. Er worden nu een aantal uitspraken gedaan. -21- Uitspraken die moeten dienen als aanzet tot fase 4. Dat zijn de voorstellen zoals die in het kader van de welzijnsplanning moeten worden gedaan. Het lid Mouws: Ik ben het met U eens. Ook wij waarderen het werk wat door ge noemde kommissie met behulp van het PON gedaan is. Dat waarderen we hoge lijk. Het is een enorme brok. Op een van de bijeenkomsten heb ik dat ook dui delijk gesteld. De reakties die zij gekregen hebben van met name het vereni gingsleven, die zijn waarschijnlijk wat minder uitgevallen. Ik heb dan ook duidelijk gesteld, de hoeveelheid papier die men bewerkt heeft en men de verenigingen en iedereen die daar belangstelling voor had, heeft toegescho ven, die waren ook dermate groot dat je er bijna een weektaak aan had om het te volgen. De dagbladen hebben er ons gelukkig in de afgelopen maanden een handje bij geholpen, om het misse tien op een meer simpelere wijzé te lezen. Ook dat hebben we toch wel duidelijk op prijs gesteld. Mijn vraag is eigenlijk, of eerst een opmerking nog. Wij vinden de reaktie die B&W ge maakt heeft op deze nota erg goed. Wij moeten eerlijk zeggen dat dat ons zeker zo prettig in de oren klonk dan een aantal passages uit het offi ciële rapport. Alleen mijn vraag is nog steeds,in hoeverre heeft de kommissie een opdracht overtreden. Ik heb eigenlijk gedacht dat het uitgangspunt was, een inventarisatie. Wat er was, wat er leefde. U stelt dat ook. Het voorstel van vanavond luidt uitdrukkelijk, die nota, om die namelijk verder te han teren als uitgangspunt voor voorstellen. Met andere woorden de planning moet nog komen. De voorstellen moeten nog kornen. haar net rapport ais je aat door worstelt, ian staan er legio opmerkingen in van dat moet anders, dat moet ver anderd worden. Zodanig heb ik eigenlijk een beetje moeite gehad met Uw vool- stel dat U nu stelt, en daar was ik erg gelukkig mee, met wat uit het rapport naar voren js_, listenen. Ik heb altijd begrepen, en dat is echt persoonlijk :dat'de oodracht was inventariseren. Het lid van Eekelen:Wij zijn het met de heer Mouws en met U eens, dat het een pluim op een hoed waard is. Dat mensen die hier aan gewerkt hebben daar vele uren aan besteed hebben. Vooral die als raadslid in zo'n kommissie zitten, die zitten er toch voor niets al die avonden terwijl een ander thuis zit. Wij spreken onze enorme waardering uit voor dat proefwerk wat zij gedaan hebben onder begeleiding van PON. Wij spreken ook onze waardering uit over het stuk wat B&W geproduceerd heeft. Alleen wij in de Werknemers- partij hadden er een beetje moeite mee om het hier deze avond te behan delen. Althans niet te behandelen, maar hoe moet je nu dit voorstel zoals U het dus stelt behandelen? Volgens onze partij staan er hier duidelijk signalen in van B&W die je kunt onderschrijven of die je niet kunt onderschrij ven. Als er dus een soort analysering op het eind had plaatsgevonden, had het misschien iets gemakkelijker geweest. Toch, meneer de voorzitter, zijn we als Werknemerspartij van mening dat wij onze mening ten aanzien van de gehele nota, die U geschreven hebt, weer moeten geven. Alleen om te laten zien dat wat er bij U leeft dat ook bij ons leeft en er ook punten zijn die bij ons niet leven of anders leven en er zodoende voor B&W een stukje duidelijkheid wordt geschapen. Op bladzijde een, het voorzieningenpatroon, onderschrijven wij het bestand van de wachtlijst van het peuterspeelzaalwerk en lijkt ons de suggestie van de PON-medewerker om een onderzoekje te doen naar de ont wikkeling van de vraag naar het werk, zinvol. Dat onderschrijven wij als Werknemerspartij. Dan de passage die er staat over de sociale school. U kunt dat wel goed op de voet volgen, li kunt misschieh ook jammer vinden dat het FNV straks gaat doen, maar ik dacht dat je als gemeente er eigenlijk weinig aan zou kunnen doen. Er is een subsidiëring voor een kursist per deelnemer. Ik dacht die is zeer summier met een maximum bedrag van 750,Ik dacht dat je daar zeker niet aan zou kunnen sleutelen. Op bladzijde negen wordt melding gemaakt van een knelpunt in tienerwerk. En dan wordt de leeftijdsgroep 'genoemd van vijftien, zestien, zeventien en achttienjarigen. Uw antwoord daarop vinden wij juist. Alleen een knelpunt wat er wel is wordt niet gesignaleerd. De jeugd van tien tot veertien jaar. Die komt in dit rapport niet veor. Dat leeft wel. Op dit moment zitten ze al kosteloos in

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1980 | | pagina 11