-30-
De voorzitter: Waarbij ik moet aantekenen dat de begeleidingskommissie zich hier
ook over gebogen heeft en ook volledig achter dit voorstel staat.
22.VOORSTEL TOT HET INTREKKEN VAN RAADSBESLUIT VAN 23 JULI 1958INHOUDENDE DE
OPRICHTING VAN DE STICHTING SPORTPARK EN HET NEMEN VAN EEN PRINCIPEBESLUIT AAN-
"GAANDE het" INSTELLEN VAN EEN GEMEENTELIJKE SPORTRAAD.
Het lid van Eekelen: In de regel ben ik nogal kort van stof. Hier heb ik vi/at langer
tijd nodig, om de zaak uit te leggen. Wij hebben de zaak na laten trekken, hoe
het in andere gemeenten is. Het is ook u/el eens interessant om te horen hoe het in
alle omliggende plaatsen is. In Tholen zitten zes personen uit de sport in een
gemeentelijke kommissie. Voor de verdere rest hebben ze daar qeen kommissie Sport
zaken. In Hoogerheide hebben ze een kommissie kuituur- en rekreatie u/aar dat in
ondergestopt is en er zitten alleen raadsleden in. In Putte heeft men een parti-
kuliere sportraad en geen enkele kommissie voor de sport. In Roosendaal heeft men
een pportraad en een kommissie van advies en bijstand, uit elf personen u/aarvan vier
raadsleden. In Dinteloord heeft men niets. In Oudenbosch heeft men een kommissie
van advies- en bijstand, plus een sportraad met. alle problemen die U vorige u/eek in
de krant hebt kunnen zien, dat ze totaal niet funktionerenIn Zevenbergen is een
sportraad met een dagelijks bestuur van zeventien leden,-dat lijkt me nu ook niet
zo de beste oplossing-bestaande uit, een onafhankelijke voorzitter, een sekrotaris
uit de gemeente toegeu/ezen, een l.id van B&W, een lid van de gemeenteraad, drie
onafhankelijke leden en tien leden uit de sport als dagelijks bestuur daar. Fijnaaft
is bezig met een sportraad op te zetten. Daar is geen kommissie. Als er iets van
sportzaken is dan u/ordt dat ondergebracht bij onderwijskulturele zaken en sport.
Dit dus geïnformeerd te hebben bij de andere gemeenten zou ik het stuk u/at U ge
maakt hebt blad voor blad u/illen aanhalen en ook vertellen waar u/ij het wel of
niet mee eens zijn. Als je onderaan kijkt, daar staat dan: mede op aandringen van
zou/el de Halsterse sportraad als ook de Stichting Sportpark om tot bundeling te
komen van beheers- en adviesorganen tot aan het orgaan u/aarin ook de sportwereld in
spraak heeft menen wij U thans onze zienswijze in deze kenbaar te moeten maken. Dat
onderschrijven wij ook. Daar primair de gemeente de verantwoording draagt om
sport mogelijk te maken, menen wij hieruit te mogen afleiden, dat beleid en beheer
een gemeentelijke taak is. Daar de gemeente echter nimmer de pretentie mag hebben
specifieke problemen op sportgebied te kunnen beoordelen, is inspraak vanuit de
sport zelfs noodzakelijk. Dat onderschrijven wij volledig. Op de derde regel,be
hartiging van de belangen van de sportbeoefenaars, dan gaat het erover wat die
organen zouden moeten doen. Gesprekspartner met gemeente inzake sportaangelegenheden
gevraagd en ongevraagd adviseren met betrekking tot sportaangelegenheden uitvoe
rende taak voor het gemeentebestuur opgedragen te krijgen. Wij zijn het roerend met
deze punten eens. Ofschoon wij onvoorwaardelijk onze waardering uitspreken over
de positieve inbreng van de Halsterse sportraad, menen wij te mogen stellen, dat ue
thans aan de orde zijnde herstrukturering noodzaak tot deze aanpak weer mogelijk
maakt via een officiële procedure een vastgestelde inspraak te verkrijgen door alle
bij de sport betrokken verenigingen. Ook dat onderschrijven wij zonder meer. Dan
een eindje verder op de eerste plaats doelen wij hierbij op de door ons gedachte
demokratische vorm van inspraak inzake alle sportaangelegenheden, op de tweede plaat1
menen wij een uitgangspunt te moeten instellen van de tak van dienst voor sport
en openluchtrekreatieeveneens toe te passen op de sportparken. Daar zijn wij
het roerend mee eens. Ten laatste menen wij aan de door de sportwereld uitgespro
ken verlangen om tot centralisatie van beheer en exploitatie van sportakkommodatie
te komen niet voorbij te mogen gaan. Dat vinden wij ook niet. Alleen wij zien
het iets anders. Als je bij a. organisatie kijkt, daar staat: voor het reeds eerder
genoemde in te stellen orgaan menen wij een juridische vorm te kiezen als kom
missie ex.artikel 62 van de gemeentewet genaamd: gemeentelijke sportraad. Gemeente
lijke sportraad, die zou eigenlijk geschrapt moeten worden in onze zienswijze en
daar zou "gebruikersraad" moeten komen te staan. Binnen de Halsterse sportkul-
tuur onstaan zodoende twee lichamen. De gemeentelijke sportraad als adviesorgaan en
het gemeentebestuur met gemeentelijke diensten ais uitvoerend orgaan. Ook hier
weer de gemeentelijke sportraad, waarvan ik zeg de gebruikersraad.
-31-
De kommissie sportzaken blijft haar huidige funktie als kommissie van advies en
bijstand vervullen en kan tevens als adviserende instantie fungeren bij geschil
len. Dan zeggen wij, dat is juist, alleen vanuit die gebruikersraad zou drie man
benoemd moeten worden door die gebruikersraad en toegevoegd worden aan die kommissie.
Om politiek uit te sluiten vinden wij dat je die met een bindende voordracht moet
kiezen, of met een bindende voordracht aan de raad moet presenteren, dus dat ze
door de sport zijn gekozen. Dan krijgen we op bladzijde vier, wij zijn van mening
dat een gebruikersraad die er zou moeten komen het handvat zou kunnen zijn.Wat
U hierin schrijft, waaruit een bestuur zou kunnen bestaan, dat onderschrijven
wij ook. Dat er naar gestreefd moet worden, maar niet alleen dwingend opleggen
naar een sektie voetbal, naar een sektie tennis, naar een sektie buitensport, naar
een sektie binnensport en naar een sektie van de gymzalen. Dat vinden wij gewoonweg
een juiste zaak. Maar niet coüte que coüte dat het persé iemand uit die tak moet zijn
Als ze zelf niet willen of je hebt een ander, dan vind ik dat die sport mans
genoeg is die zelf te benoemen. Dat hoeven wij als overheid niet te doen. Dan
staat er, uit de sektie dient een aanbeveling gedaan te worden van minstens drie
personen waaruit de benoemde vertegenwoordigers gekozen worden. We zeggen dat is
juist, maar dan wel voor de gebruikersraad en niet voor die gemeentelijke sport
raad. Waar U schrijft, dat er gesproken kan worden van georganiseerde sportvereniging,
dat het alleen maar georganiseerde' sport- verenigingen zijn als ze geregistreerd zijn
in de Kamer van Koophandel, dat onderschrijven wij ook. Wij zetten er grote vraag
tekens bij of iemand die niet georganiseerd sport beoefent of die in zo'n gebruikers
raad gezet zou moeten worden. Ik weet niet hoe je die mensen moet benaderen.
De taken van zo'n gebruikersraad die zouden wij dezelfde willen geven als onder c ge
noemd. Dus heel dat. rijtje wat er staat, vinden wij dat dat gemakkelijk door de
gebruikersraad zou kunnen gebeuren. De gemeente Steenbergen heb ik niet genoemd.
Daar is wel een gemeentelijke sportraad. Daar is vorige week eeri vergadering
over geweest. Dat is de vierde of vijfde keer dat daar die gemeentelijke sportraad
ook weer in duigen gevallen is, en waarvan de wethouder, die daar in beide sportza
ken vertegenwoordigd was, dat die in het raadsstuk in Steenbergen zelf te kennen gaf,
dat dit niet kon funktioneren en dat hij daar niet in thuishoorde. Men is daar ook
ongeveer met de opzet bezig zoals ik hem nu aan U voorstel. Ik dacht dat ik
het in eerste instantie hierbij zou kunnen laten. Het is dus duidelijk, ik zal
het nog een keer op een rijtje zetten. De sport onder elkaar benoemt een gebruikers
raad, er komt géén gemeente aan te pas. De gebruikersraad of de gebruikers die kie
zen uit de gebruikersraad drie mensen met een bindende voordracht naar de raad toe,
die zitting hebben in de gemeentelijke kommissie sportzaken. Dit is ook ongeveer
de struktuur in Bergen op Zoom.
Het lid WalthuisDe V.V.D.verzoekt het kollege het voorliggende voorstel terug
te nemen."Aangezien zij konstateert dat het binnen onze gemeenschap al moeilijk
genoeg is partikulieren te vinden die bereid zijn hun vrije tijd om niet, ter
beschikking te stellen van het sportgebeuren en dat deze weinige mensen via dit
voorstel de lust daartoe ontnomen wordt. Daarnaast blijft de V.V.D. tegenstandster
van vergaande overheidsbemoeienissenwaar een partikulier initiatief goed funk-
tioneert. Het voorliggend voorstel stuit duidelijk op bezwaren van betrokkenen. Wij
herhalen ons verzoek omtrent terugtrekking van Uw voorstel en terug te komen met
een nieuw voorstel waarin alle betrokken partijen zich kunnen vinden. Mogelijk kan
het voorstel wat de heer van Eekelen zojuist heeft geformuleerd hierbij een goede
leidraad zijn. Per slot van rekening is het toch ook Uw bedoeling om het totale
sportgebeuren beter te laten funktioneren?
Het lid de Goffau-van Kaam: De toelichting op punt 22 noopt ook mij tot het maken
van een aantal opmerkingen. De opdracht die voormalig burgemeester Heidens twee
jaar geleden verstrekte aan de Stichting Sportpark en de sportraad, om te bezien
op welke manier een beter beheer van alle sportakkommodaties gerealiseerd zou
kunnen worden, levert uiteindelijk dit trieste voorstel op. Lakoniek wordt het
ontslag van de Stichting Sportpark aanvaard. Is het kollege blij dat de Stichting
Sportpark na 22 jaar vrijwilligerswerk verdwijnt? De sportraad Halsteren wordt
elk bestaansrecht ontnomen. Jarenlang vrijwilligerswerk is ook hier van geen enkel
belang. Beide bovengenoemde organen hebben geprobeerd door diskussienotasge
sprekken, enzovoorts tot een zinvolle dialoog met het kollege te komen,om een
goede herstrukturering te bewerkstelligen. Gesprekken tussen Stichting Sportpark