-30- De voorzitter: Waarbij ik moet aantekenen dat de begeleidingskommissie zich hier ook over gebogen heeft en ook volledig achter dit voorstel staat. 22.VOORSTEL TOT HET INTREKKEN VAN RAADSBESLUIT VAN 23 JULI 1958INHOUDENDE DE OPRICHTING VAN DE STICHTING SPORTPARK EN HET NEMEN VAN EEN PRINCIPEBESLUIT AAN- "GAANDE het" INSTELLEN VAN EEN GEMEENTELIJKE SPORTRAAD. Het lid van Eekelen: In de regel ben ik nogal kort van stof. Hier heb ik vi/at langer tijd nodig, om de zaak uit te leggen. Wij hebben de zaak na laten trekken, hoe het in andere gemeenten is. Het is ook u/el eens interessant om te horen hoe het in alle omliggende plaatsen is. In Tholen zitten zes personen uit de sport in een gemeentelijke kommissie. Voor de verdere rest hebben ze daar qeen kommissie Sport zaken. In Hoogerheide hebben ze een kommissie kuituur- en rekreatie u/aar dat in ondergestopt is en er zitten alleen raadsleden in. In Putte heeft men een parti- kuliere sportraad en geen enkele kommissie voor de sport. In Roosendaal heeft men een pportraad en een kommissie van advies en bijstand, uit elf personen u/aarvan vier raadsleden. In Dinteloord heeft men niets. In Oudenbosch heeft men een kommissie van advies- en bijstand, plus een sportraad met. alle problemen die U vorige u/eek in de krant hebt kunnen zien, dat ze totaal niet funktionerenIn Zevenbergen is een sportraad met een dagelijks bestuur van zeventien leden,-dat lijkt me nu ook niet zo de beste oplossing-bestaande uit, een onafhankelijke voorzitter, een sekrotaris uit de gemeente toegeu/ezen, een l.id van B&W, een lid van de gemeenteraad, drie onafhankelijke leden en tien leden uit de sport als dagelijks bestuur daar. Fijnaaft is bezig met een sportraad op te zetten. Daar is geen kommissie. Als er iets van sportzaken is dan u/ordt dat ondergebracht bij onderwijskulturele zaken en sport. Dit dus geïnformeerd te hebben bij de andere gemeenten zou ik het stuk u/at U ge maakt hebt blad voor blad u/illen aanhalen en ook vertellen waar u/ij het wel of niet mee eens zijn. Als je onderaan kijkt, daar staat dan: mede op aandringen van zou/el de Halsterse sportraad als ook de Stichting Sportpark om tot bundeling te komen van beheers- en adviesorganen tot aan het orgaan u/aarin ook de sportwereld in spraak heeft menen wij U thans onze zienswijze in deze kenbaar te moeten maken. Dat onderschrijven wij ook. Daar primair de gemeente de verantwoording draagt om sport mogelijk te maken, menen wij hieruit te mogen afleiden, dat beleid en beheer een gemeentelijke taak is. Daar de gemeente echter nimmer de pretentie mag hebben specifieke problemen op sportgebied te kunnen beoordelen, is inspraak vanuit de sport zelfs noodzakelijk. Dat onderschrijven wij volledig. Op de derde regel,be hartiging van de belangen van de sportbeoefenaars, dan gaat het erover wat die organen zouden moeten doen. Gesprekspartner met gemeente inzake sportaangelegenheden gevraagd en ongevraagd adviseren met betrekking tot sportaangelegenheden uitvoe rende taak voor het gemeentebestuur opgedragen te krijgen. Wij zijn het roerend met deze punten eens. Ofschoon wij onvoorwaardelijk onze waardering uitspreken over de positieve inbreng van de Halsterse sportraad, menen wij te mogen stellen, dat ue thans aan de orde zijnde herstrukturering noodzaak tot deze aanpak weer mogelijk maakt via een officiële procedure een vastgestelde inspraak te verkrijgen door alle bij de sport betrokken verenigingen. Ook dat onderschrijven wij zonder meer. Dan een eindje verder op de eerste plaats doelen wij hierbij op de door ons gedachte demokratische vorm van inspraak inzake alle sportaangelegenheden, op de tweede plaat1 menen wij een uitgangspunt te moeten instellen van de tak van dienst voor sport en openluchtrekreatieeveneens toe te passen op de sportparken. Daar zijn wij het roerend mee eens. Ten laatste menen wij aan de door de sportwereld uitgespro ken verlangen om tot centralisatie van beheer en exploitatie van sportakkommodatie te komen niet voorbij te mogen gaan. Dat vinden wij ook niet. Alleen wij zien het iets anders. Als je bij a. organisatie kijkt, daar staat: voor het reeds eerder genoemde in te stellen orgaan menen wij een juridische vorm te kiezen als kom missie ex.artikel 62 van de gemeentewet genaamd: gemeentelijke sportraad. Gemeente lijke sportraad, die zou eigenlijk geschrapt moeten worden in onze zienswijze en daar zou "gebruikersraad" moeten komen te staan. Binnen de Halsterse sportkul- tuur onstaan zodoende twee lichamen. De gemeentelijke sportraad als adviesorgaan en het gemeentebestuur met gemeentelijke diensten ais uitvoerend orgaan. Ook hier weer de gemeentelijke sportraad, waarvan ik zeg de gebruikersraad. -31- De kommissie sportzaken blijft haar huidige funktie als kommissie van advies en bijstand vervullen en kan tevens als adviserende instantie fungeren bij geschil len. Dan zeggen wij, dat is juist, alleen vanuit die gebruikersraad zou drie man benoemd moeten worden door die gebruikersraad en toegevoegd worden aan die kommissie. Om politiek uit te sluiten vinden wij dat je die met een bindende voordracht moet kiezen, of met een bindende voordracht aan de raad moet presenteren, dus dat ze door de sport zijn gekozen. Dan krijgen we op bladzijde vier, wij zijn van mening dat een gebruikersraad die er zou moeten komen het handvat zou kunnen zijn.Wat U hierin schrijft, waaruit een bestuur zou kunnen bestaan, dat onderschrijven wij ook. Dat er naar gestreefd moet worden, maar niet alleen dwingend opleggen naar een sektie voetbal, naar een sektie tennis, naar een sektie buitensport, naar een sektie binnensport en naar een sektie van de gymzalen. Dat vinden wij gewoonweg een juiste zaak. Maar niet coüte que coüte dat het persé iemand uit die tak moet zijn Als ze zelf niet willen of je hebt een ander, dan vind ik dat die sport mans genoeg is die zelf te benoemen. Dat hoeven wij als overheid niet te doen. Dan staat er, uit de sektie dient een aanbeveling gedaan te worden van minstens drie personen waaruit de benoemde vertegenwoordigers gekozen worden. We zeggen dat is juist, maar dan wel voor de gebruikersraad en niet voor die gemeentelijke sport raad. Waar U schrijft, dat er gesproken kan worden van georganiseerde sportvereniging, dat het alleen maar georganiseerde' sport- verenigingen zijn als ze geregistreerd zijn in de Kamer van Koophandel, dat onderschrijven wij ook. Wij zetten er grote vraag tekens bij of iemand die niet georganiseerd sport beoefent of die in zo'n gebruikers raad gezet zou moeten worden. Ik weet niet hoe je die mensen moet benaderen. De taken van zo'n gebruikersraad die zouden wij dezelfde willen geven als onder c ge noemd. Dus heel dat. rijtje wat er staat, vinden wij dat dat gemakkelijk door de gebruikersraad zou kunnen gebeuren. De gemeente Steenbergen heb ik niet genoemd. Daar is wel een gemeentelijke sportraad. Daar is vorige week eeri vergadering over geweest. Dat is de vierde of vijfde keer dat daar die gemeentelijke sportraad ook weer in duigen gevallen is, en waarvan de wethouder, die daar in beide sportza ken vertegenwoordigd was, dat die in het raadsstuk in Steenbergen zelf te kennen gaf, dat dit niet kon funktioneren en dat hij daar niet in thuishoorde. Men is daar ook ongeveer met de opzet bezig zoals ik hem nu aan U voorstel. Ik dacht dat ik het in eerste instantie hierbij zou kunnen laten. Het is dus duidelijk, ik zal het nog een keer op een rijtje zetten. De sport onder elkaar benoemt een gebruikers raad, er komt géén gemeente aan te pas. De gebruikersraad of de gebruikers die kie zen uit de gebruikersraad drie mensen met een bindende voordracht naar de raad toe, die zitting hebben in de gemeentelijke kommissie sportzaken. Dit is ook ongeveer de struktuur in Bergen op Zoom. Het lid WalthuisDe V.V.D.verzoekt het kollege het voorliggende voorstel terug te nemen."Aangezien zij konstateert dat het binnen onze gemeenschap al moeilijk genoeg is partikulieren te vinden die bereid zijn hun vrije tijd om niet, ter beschikking te stellen van het sportgebeuren en dat deze weinige mensen via dit voorstel de lust daartoe ontnomen wordt. Daarnaast blijft de V.V.D. tegenstandster van vergaande overheidsbemoeienissenwaar een partikulier initiatief goed funk- tioneert. Het voorliggend voorstel stuit duidelijk op bezwaren van betrokkenen. Wij herhalen ons verzoek omtrent terugtrekking van Uw voorstel en terug te komen met een nieuw voorstel waarin alle betrokken partijen zich kunnen vinden. Mogelijk kan het voorstel wat de heer van Eekelen zojuist heeft geformuleerd hierbij een goede leidraad zijn. Per slot van rekening is het toch ook Uw bedoeling om het totale sportgebeuren beter te laten funktioneren? Het lid de Goffau-van Kaam: De toelichting op punt 22 noopt ook mij tot het maken van een aantal opmerkingen. De opdracht die voormalig burgemeester Heidens twee jaar geleden verstrekte aan de Stichting Sportpark en de sportraad, om te bezien op welke manier een beter beheer van alle sportakkommodaties gerealiseerd zou kunnen worden, levert uiteindelijk dit trieste voorstel op. Lakoniek wordt het ontslag van de Stichting Sportpark aanvaard. Is het kollege blij dat de Stichting Sportpark na 22 jaar vrijwilligerswerk verdwijnt? De sportraad Halsteren wordt elk bestaansrecht ontnomen. Jarenlang vrijwilligerswerk is ook hier van geen enkel belang. Beide bovengenoemde organen hebben geprobeerd door diskussienotasge sprekken, enzovoorts tot een zinvolle dialoog met het kollege te komen,om een goede herstrukturering te bewerkstelligen. Gesprekken tussen Stichting Sportpark

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1980 | | pagina 105