-24- Wat er uiteindelijk aan de architekt voor opdracht gegeven wordt, binnen welk budget er gewerkt zal moeten worden. We moeten er voor oppassen dat we niet te veel ruimte geven dit ben ik met hern eens. Een architekt zal zich daar prachtig in uitleven maar wij moeten het betalen en wij dat is dan de gemeenschap van Halsteren. Dus dat V er zeer zorgvuldig mee om moeten springen dat is buiten kijf, daar zijn we het allemaal over eens, maar ik waarschuw voor él te optimistische geluiden in dit ver band. We hebben ook wat voorbeelden. Ik zeg niet dat het een administratiegebouw moet worden zoals het in Wouw staat. Als je die vergelijking maakt, wij moeten meer ambtenaren huisvesten dan in Wouw, dan is het bedrag niet te hoog. Ik zie wat daar uitgegeven is. Nogmaals het hoeft niet hetzelfde administratiegebouw te worden. Ik denk dat we ook kunnen leren van misschien fouten die elders zijn gemaakt, of schoon ik niet zeg dat er in Wouw fouten zijn gemaakt, dat hoort U mij niet zeggen, want dat kan ik niet beoordelen. Toevallig is vanmorgen afgesproken dat ik bin nenkort een gesprek zal hebben met mijn kollega uit Wouw, om eens te zien hoe dat daar is gegaan, wat zijn ervaringen zijn en dergelijke. Met de gemeente Tholen heb ik dat reeds gedaan, heb ik al zo'n gesprek gehad. Ook de resultaten daarvan komen in het kollege en voorts zullen we ons zeer zorgvuldig oriënteren. Verder wijst de heer Uytdewilligen op de inventaris en de aankleding van het totaal. Dat staat hier nog niet bij. Dat is een post die er uiteindelijk wel bijkomt. Het zal sober worden aangekleed dat is duidelijk. Er wordt ook afgeschreven op inventaris die we nu ook hebben, die middelen komen ook vrij in de toekomst, daar moeten we ook rekening mee houden, want ik denk wel dat hij gelijk heeft dat het verstandig is daar toe! van meet af aan goed inzicht in te geven wat daar de konsequenties van zijn. Nogmaals op dit moment is het een globale indicatie. Het kan best zijn dat de bouwkosten wat lager kunnen. Ik hoop dat dat zo is. Maar we zullen toch ook aan de inventaris, en aankleding in een later stadium meer aandacht moeten schenken. De heer van Elzakkerzou vanavond al graag tot een besluit komen. Ik denk dat Jat tegen de afspraak is die we net met zijn allen gemaakt hebben. Een besluit nemen zouden we nu met betrekking tot dit punt nog niet doen. Ik ben overigens blij dat een aantal leden toch al wel het achterste van hun tong hebben laten zien. Dat is voor het kollege ook erg belangrijk. Maar definitieve besluiten nemen doen we bij de behan deling van de begroting. Die afspraak hebben we net gemaakt via een aparte tussen- ronde. Daar zouden we nu toch maar aan vast moeten houden. Dan mevrouw de Goffau, een kleinigheidje van 345,-- of 335,--. Er staat 230,en 115,-- dat is 345,sarnen, of het dan 335,-- moet zijn. Ze zegt het eindcijfer klopt wel. Dat is het belangrijkste, maar we zullen dat nog eens bekijken. Ik weet niet of zij gelijk heeft. Wat betreft de sporthal, daar zal wethouder Roosenboom op antwoorden. Verder het geen de heer van Eekelen naar voren brengt met betrekking tot het zwembad. Hij zegt er staan toch ook opbrengsten tegenover? Dat is natuurlijk wel zo, alleen heb je daar op dit moment nog geen inzicht in. Bij de lastenberekening van het overdekt zwembad staat een exploitatietekort van 66.000, Die 66.000, is het saldo van de opbrengst en de kosten in de exploitatie. Er staat ook een op brengst tegenover. Daar is duidelijk wel rekening gehouden met het schoolzwem men en dergelijke. Waar geen rekening mee gehouden is op dit moment, althans waar schijnlijk onvoldoende, maar dat zal uit onderhandelingen moeten blijken, is welke bijdragen er kunnen komen van omliggende gemeenten, als zij gebruik willen maken van ons zwembad. Gedachten die de heer van Elzakker naar voren brengt zijn inte ressant. Samen met Tholen en Steenbergen, Halsteren ligt daar keurig tussenin, maar ik denk dat we daar niet te sterk op moeten varen, ik denk dat hij dat ook niet direkt bedoelt. Ofschoon als het regionaal wordt bekeken,- en dat zou eigenlijk moeten met zo'n grote voorziening-, dan zouden die gedachten nog niet eens zo gek zijn. De heer Mouws heeft nog een ander punt genoemd. Een punt dat ook op onze prioriteitenlijst staat, de rioleringswerkzaamheden. Wij zijn van plan om met. betrekking tot deze rioleringswerkzaamheden, met name Klutsdorp wat bovenaan staat, ik dacht op prioriteitenlijst twee, een zeer dringend beroep te doen op de D.A.C.W. We hebben daar vind ik zeer veel argumenten voor. Een belangrijk argument is dat wij als gemeente hebben getoond dat het ons serieus is met de rioleringsverkzaam- heden Afqelopen jaar zijn er grote bedragen uitgegeven door onze gemeente met betrek kinq tot deze werkzaamheden. Wij hebben nu onze gelden daarvoor beschikbaar ge steld en ik denk dat wij in afweging met prioriteiten binnen de gehele provincie dan duidelijk ook een claim kunnen leggen op de D.A.C.W.-gelden voor volgende rioleringswerkzaamheden. Wij hebben ook uitdrukkelijk in het stuk vermeld dat we dat van plan zijn en dat zal niet alleen per brief gaan hebben wij afgesproken, maar we zullen indien noodzakelijk hier ook persoonlijk op het provinciehuis in den Bosch voor pleiten. We zullen proberen de rioleringswerkzaamheden naar voren te halen, maar daar zitten dus wel een aantal voorwaarden aan vast. V/ooruaaiden in financiële zin dat is duidelijk. Ik denk dat ik zo over het algemeen in tweede instantie iedereen wel beantwoord heb. Wethouder Roosenboom gaat nog even op het onderdeel in wat betreft de Kannebuis en dan stel ik voor om het daar dan nu bi j te laten. We hebben een zeer interessante gedachtvisseling gehad over dit punt. U kunt dit laten bezinken tot de begrotingsbehandelingen en dan zullen we toch tot uitspraken moeten komen. Wethouder Roosenboom: Een paar korte reakties. Ik heb er toch behoefte aan de heer van Elzakker t£ antwoorden. Ik heb helemaal de pretentie niet om een regionaal bad te bouwen. Ik heb alleen maar willen zeggen toen hij zei dat het inwoneraantal voor de gemeente Halsteren te klein is, dat er ook van andere gemeenten schrijven binnen zijn gekomen om er gebruik van te maken. Ik dacht dat dat goed was om dat hier te vermelden. Verder was dat alleen maar als een mededeling. Het restaurant "Kannebuis" is in zoverre niet vergelijkbaar met andere gesubsidieerde akkomrno- daties bij de gemeente, omdat het restaurant gewoon kaal verhuurd is. Alles wat ei in staat is door de exploitant erin gezet. Het buffet, de stoelen en de tafels, gordijnen alles. Daar ontvangt de gemeente dacht ik 25.000, per jaar voor. Voor die kale ruimte. Het is eigenlijk niet vergelijkbaar met andere sterk gesub sidieerde ruimtes. Overigens is de ruimte wel met gemeenschapsgeld gebouwd. Daarmee ben ik het met !J eens. Maar de andere ruimtes zijn ook met gemeenschapsgeld gebouwt. en worden nog jaarlijks gesubsidieerd. Zover is dat hier niet het geval. Voor de rest wil ik er nu niet over diskussiëren of het een goede of een slechte zaak is, maa ik dacht dat voor alle duidelijkheid toch even te moeten zeggen. Dan heeft de heer. van Eekelen het er nog over, dat we alleen maar tekorten en geeri inkomsten bij het. overdekt zwembad hebben. Er is een totaal exploitatietekort gegeven dus dat impliceer] dat de uitgaven de inkomsten ruimschoots overschrijden. Wethouder SinkeMisschien mag ik dit nog even aanvullen. Ik heb juist die cij eis noq even opgezocht. Ik ga vanavond dat bad echt niet verder verdedigen. Ik dacht dat het een heel goede wijze is zoals de heer van Eekelen het heeft aangegeven. We qaan eerst dat administratiegebouw goed op een rijtje zetten. We komen er dan op terug. Maar omdat hij er zo indringend naar vraagt; de opbrengst van zo'n bad is erq hoog. Voor het huidige bad zijn de totale opbrengsten voor 1980 op 162.ÜUU, qeraamdDat overdekte bad zou, omdat het niet gebonden is aan een klimaat en daardoor een veel hoger bezoekersfrequentie heeft we 320.000,— op kunnen brengen. Dat speelt in feite niet mee. Het is gewoon een hard gegeven wat hier in de cijlers staat. Er is een netto-exploitatielast geraamd van 66.000,— en dat is heel voorzichtig geraamd. Het kan best geen nadelige exploitatie zijn, maar hier zijn wel hoge kapitaalslastenIk wou in dit verband nog opmerken, wat wel belangrijk is dat er ook posten weer wegvallen in de toekomst wat zwemmen betreft. Ik denk even aan een dikke 40.000,— van het OosterscheldebadIk denk aan het zwemmen in Oudenbosch. V/erder laat ik het daarbij. Ik wou U dat gewoon even meegeven. Ik vil nog graag even terugkomen op de stem die uit. de raad toch wel klinkt van, IJ hebt toch wel een eind wegbegroot met. de raming die IJ ons vanavond voorlegt. Dat lijkt wel zo te zijn. Ik geloof dat die opmerkingen echt goed zijn, dat U zegt, U moet een kwalitatief goed gebouw maken, liet moet voor de ambtenaren natuurlijk een qebouw zijn dat past in deze tijd en dat daarvoor alle voorzieningen heeft. Ik ver onderstel, ik weet dat haast al wel zeker, dat in die V.N.G.-opstelling bijvoorbeeld zit twee wethouderkamers en misschien wel vijf,zes of zeven fraktiekamersDat is aan U om te beslissen of dat echt nodig is of dat U zegt we blijven werken zoals we nu doen. Daar konden wij in eerste instantie niet in schrappen. Vandaar dat er een stuk ruimte in zit wat wel zult ontmoeten en wat U heel erg aan zal spreken.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1980 | | pagina 102