-20- Als U vandaag zou besluiten om dat administratiegebouw te bouwen, dan duurt het vier jaar voordat U er werkelijk inzit denk ik. En dan is het een beetje spijtig als het zwembad op de achtergrond zou geraken nu het klimaat daar zo rijp voor is op heden. Het moest eigenlijk andersom zijn, dan lag het makkelijker. Maar die dingen heb je niet in de hand. Ik geloof dat U als eerste reaktie op onze peio- riteitenlijst ons genoeg handvat hebt gegeven om verder te gaan. In onze hele werkopzet 'komt die wens van U,orn meer konkrete gegevens en meer aangepaste gegevens, overeens en wij moeten dat gaan doen. Wij zullen dan bij U terug moeten komen. Ik denk ook niet dat het zo is, zoals de voorzitter zei, dat we daar niet in slagen om dat eind januari op een rijtje te hebben. De cijfers zullen wel wat konkreter zijn. Het zal ergens naar toe groeien dat het bedrag harder wordt. Ik geloof dat het ook goed is dat we nu nog niet aan dat bedrag gesleuteld hebben. Dat zou evengoed met de losse hand zijn gedaan. Je kunt van alles zeggen,maar dat moet wel gebaseerd zijn op een stuk realiteit en die is er gewoonweg niet. Vandaar dus dat we nu van deze norm zijn uitgegaan die niet is opgeschoond. Dat cijfer is inderdaad een vrij hard cijfer. Ik kan best begrijpen dat II daarop reageert. Ik moet U zeggen dat ik daar best gevoelig voor ben en toch wel dankbaar ben voor de wijze waarop dit stuk ontvangen is. Ik ben erg blij dat waardering is uitgesproken, want wij hebben aan de wieg van het werk gestaan zou ik haast zeggen. Het lijkt vrij eenvoudig te zijn als het helemaal op papier staat, maar voordat dit zo op paier staat, dan zijn er toch verschillende zaken herschreven gewijzigd. Onze ambtenaren zijn er bijzonder druk mee bezig geweest en ik ge loof tot op heden dat net een uitnemend stuk is, waarmee wij uit de voeten kunnen. Ik ben daar gewoon wel blij mee. De voorzitter: Een kleine opmerking nog. De bescheidenheid die wij ons moeten aanmeten en wat de heer Sinke hier naar voren brengt ock als antwoord op wat de heer Priems naar voren heeft gebracht dat is duidelijk een kollegestandpunt. Een statussymbool hebben we in Halsteren niet nodig. Onze gemeente zelf kunnen we dan wel als statussymbool gebruiken, gezien de natuurschoon die bijvoorbeeld binnen onze gemeente aanwezig is. Maar het moet wel een goed funktioneel gebouw zijn, waar goed in te werken valt. Daar gaat het om. Het gebouw moet voldoen aan de eisen die deze tijd er aan stelt. Het is niet een gebouw dat alleen nu wordt gebruikt, maar het is een gebouw wat we voor de komende vijftig jaar maken. Aan die eisen zal het moeten, voldoen en hoe de kosten dan zullen uitkomen daar zullen we ons nader over beraden. Met de aanwijzigingen die U gegeven hebt, opmerkingen die U gemaakt hebt, zullen wij proberen rekening te houden. Een klein puntje nog, wat de heer van Eekelen naar voren bracht, van die brief die gisteren bezorgd is, en die hij vanavond pas heeft gezien. Die brief is inderdaad gisteren bezorgd. Dat was nodig omdat de heer van Elzakker tijdens de informele bijeenkomst ge vraagd heeft om een overzicht te maken van de kosten als alle afdelingen in ee gebouw zouden komen. Deze brief had dus niet direkt. met deze prioriteitenlijst c maken. Het was meer aanvullende informatie voor het totaal. Het lid Verboqt: Ik vind het eigenlijk toch een beetje spijtig vanavond, want het lijkt wel of het agendapunt was, het administratiegebouw. Jammer genoeg, want we hebben hier een lijst voor ons liggen. Dan vind ik het een beetje spijtig dat het wordt toegespitst op die twee grote zaken. De rest verdwijnt een beetje in het niets, terwijl er toch ook zeer belangrijke zaken bijstaan. Wij willen het liefste maar van alles doen. Gelukkig is punt, één werken, maar verder is het al lemaal om te zwemmen, te lezen, bromfiets parkeren voor een cafeetje, dan nog feestvieren in de sporthal, en dan nog de sanitaire voorzieningen bij de tennis club. Wanneer we blad twee pakken, de investering op lange termijn. Ik dacht dat we vanavond bij elkaar waren om dit te bespreken. Dan vind ik het zo jammer dat bijvoorbeeld, ik noem maar even punt 10, de verlengde Brederodelaanniet wat meer naar voren wordt geschoven. Ik zeg maar even wat me op het hart ligt, want. het is ons toch allen bekend dat ons kollege volop onderhandelingen voert over randweq-noord. Ik dacht dat we de laatste jaren, en dan spreek ik rustig van jaren, niets, maar dan ook totaal niets hebben gedaan aan de ontsluiting van Halsteren. We hebben plannen gezien, tekeningen van de stedebouwkundigetelkens nieuw, telkens anders. We hebben er vaak over gesproken in Ruimtelijke Ordening, in verschillende samenstellingen van Ruimtelijke Ordening, zo oud is het allemaal al. -21- We doen niets. Buiten wat rekonstrueren van de wegen doen we nagenoeg niets aan onze ontsluiting. Dat vind ik eigenlijk een beetje spijtig. Vooral om nu ook weer de qehele avond over dat ene gebouw te praten. Ik dacht dat men het m prin cipe toch al met elkaar eens is dat dat ding er komt. Maar ik had toch graag dat de rest van deze lijst toch ook een beetje meegenomen werd en bij deze wil ik er toch wel voor pleiten dat zulke zaken buiten al die leuke dingen ook de nodige aandacht verdienen. Het lid UytdewilliqenIk ga dan toch weer even terug naar het administratiege bouw. Ik neem aan dat er een nieuwe kostenbegroting zal komen, tenminste ik vermoed dat er geprobeerd zal worden die kosten zoveel mogelijk naar beneden te krijgen. Dan wou ik nog een suggestie daarbij inbrengen. Het is namelijk zo, er is een recapitulatie van de jaarlijkse lasten gemaakt en daar staat., netto- afschrijving, netto-rente enzovoorts, onderhoud en schoonhouden. Maar ik zie helemaa niets van aankleding, dus stoffering en meubilering. Ik denk dat we straks nog met een behoorlijk bedrag op de proppen moeten komen en dat zou ik er wel graag bij hebben. Het lid van Elzakker: Het spijt me dat mijn kollega verder op die lijst inging, want de bedoeling was de begroting te behandelen. Ik uil daar toch nog even op terugkomen. Ik dacht dat de meeste frakties zich hadden uitgesproken voor het. administratiekantoor. En daar zou ik vanavond toch wel een besluit over willen nemen als dat zo is, zodat we daar niet meer op terug hoeven te komen. Ten tweede wil ik dan toch nog wel eventjes terugkomen op het zwembad. Wij stellen voor om af te voeren en dat doen wij uiteindelijk niet zo maar.Wij vinden het ook een mooi gegeven als dat zou kunnen, maar het kan gewoon niet. We kunnen allemaal mooie praatjes houden van, heel de omgeving zal dan wel komen. Als dat zo is dan zon ik een voorstel willen doen dat dan de gemeente Steenbergen en de gemeente 1 holen gezamenlijk met de gemeente Halsteren een zwembad zet. Dan ligt Halsteren pre cies in het midden. Dan is er de mogelijkheid aanwezig en dan kunnen alle mensen van die gemeenten wel komen zwemmen voor een kwartje. Maar niet de investeringen en de afschrijvingen. Dat mag Halsteren allemaal betalen. Dat is gewoon, als rnen ziet wat het openluchtzwembad al kost, en daar komen dan nog eens minstens drie, vier ton per jaar bij. Ik neem gerust aan dat de omliggende gemeenten en Stichting Vrederust heel graag willen zien dat Halsteren een openluchtzwembad wil bouwen, maar ik zou wel willen weten of ze daar hun bijdrage aan zouden willen geven, om het tot stand te brengen. Dan geloof ik dat er rustig over te praten valt, maar anders geloof ik meneer de voorzitter, kunnen we er lang over praten. Wanneer wij een zwembad gaan zetten dan kan er op Halsteren niets meer gebeuren. Dan moet de onroerend-goedbelasting tot aan de top worden opgevoerd en dan kunnen we alle wensen die hier nog liggen via die prioriteitenlijst wel voor vijf jaar wegvegen en na vijf jaar komen ze nog niet aan de beurt, want dan zijn er geen centen voor. Dan blijf ik gewoon bij mijn standpunt dat het in deze tijd, met dit gegevenniet. uitvoerbaar is om hier een overdekt zwembad te bouwen. De gemeente Steenbergen doet dat ook niet dat heeft men al duidelijk kunnen lezen. Halsteren is misschien tot iets meer in staat, maar het kan gewoonweg niet. Wij gaan onszelf daardoor doodbouwen. Ook wat de cijfers aangaat, daar ben ik daarstraks even op teruggekomen. Ik heb toen voorgesteld, wat de heer Mouws zei, daar maakte hij een aanmerking op en zeer juist natuurlijk, dat er bij waren die alles weg wilde vegen en niet zouden willen kijken naar de kosten. Ik dacht dat ik bij het begin al gezegc had dat wat de kosten aanging het minstens met 40-50?ó verlaagd zou moeten worden. Ik hou van een vuistregel, maar deze vuistregel die trekt uiteindelijk nergens op. Dat wou ik dan ook nog wel even meedelen. Het is een klein kunstje om heel veilig te gaan zitten, maar dat is ook niet de bedoeling. Het gaat er om om behoorlijke juiste cijfers te geven. Wij hebben de vorige keer gesproken dat dit gemeentehuis erbij betrokken moet blijven en daarom had ik graag gezien dat bij die vierkante meters die erop staan de raadszaal hier was betrokken. En nog meerdere dingen zou den er uiteindelijk gespecificeerd worden. Er is ook een lijstje bij wat de Beek uiteindelijk kost. Akkoord, don moet alles maar op de Beek blijven, maar nu pakken alles maar onderin,, om het maar zo zwaar en zo hoog mogelijk voor de dag te laten komen. Ik vind, we'moeten het reëel willen bekijken.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1980 | | pagina 100