-18- Ik kan me voorstellen dat in de naaste toekomst aan diverse gebouwen wat ge beurd en toch zeker dacht ik aan pand Dorpsstraat 32. Dan zijn er bouwsels van dien aard waarbij het ef'fekt toch wel dubieus zal blijven. Er zit geen dub bele beglazing in etc. etc. Wanneer rnen praat over energiebesparing, dan vind ik dat wij het woord energiebesparing niet verkeerd moeten uitleggen door een soort van rekensommetje: "als je isoleert zus en zo". Maar vooral- en daar leg ik de nadruk op - in de naaste toekomst zie ik dat hier wijzigingen plaatsvinden. Dan vind ik die hele opzet en kostenberekening eigenlijk niet juist. We moeten ook een beetje oooi'denken, niet alleen zeggen van: ik vind wel als je een nieuw gebouw zet, waar je vanuit gaat dat het IC of 15 jaar in dezelfde vorm zal blijven staan, pat ben ik met U eens. Maar dit zijn toch over het algemeen wat oudere gebouwer en niets is op dit moment zo onderhevig aan wijzigingen als onze openbare gebouwen die ons ten dienste staan. Dan vind ik dat we wat verder moeten kijken en dan zal dit waarschijnlijk voer een zeer korte periode zijn, dat U deze maatregelen neemt. Dat is ons bezwaar. Het lid Princer. Het gaat voornamelijk om het gebouw van financiën. Daar gaan we nou 6.000.instoppen en misschien dat we het over een paar jaar afbre ken. We zijn neg steeds bezig met het gemeentehuis en dan vind ik die 6.000,--- toch zeker weggegooid geld. Wethouder SinkeHet eerste antwoord van me had noq attenter kunnen zijn, want meneer Verbogt .zei: "we zien het niet zitten'.' En dat is inderdaad ook zo. Maar ik dacht dat hij het echt bedoelde, niet op deze wijze.Hij zegt"Ik ben het dus eigenl niet eens met d> -ze vorm van isoleren op heden". Vooral omdat de gebouwen betrekke lijk gauw zullen gaan wijzigen. Dat geldt natuurlijk maar voor een paar ge bouwen. Er zijn er nog een paar die erg nieuw zijn. Bovendien zijn dat ge bouwen met grott; muurvlakken. Inderdaad is bij ons in het kollege uitvoerig gesproken over Dorpsstraat 32 en toen is ook afgesproken dit alsnog misschien niet direkt uit te voeren, doch er op terug te komen bij de offertes die daar vei.der worden ingewacht, omdat we dat ook wel een discutabel punt vinden. Maar we hebben tiet gewoon meegenomen in de opzet.. Het is dus een B&W-besluit. Uw totale visie deel ik dus eigenlijk niet. Vooral omdat dit. toch wel de meest eenvoudige vorm van isoleren is en ik geloof ook dat je als gemeente toch een bepaalde lijn uitstippelt. Ook tegenover de inwoners en dat je die toch ook zeli moet, durven dragen. Bovendien is dit voorstel bijzonder afgewogen want het eerste voorstel betrof ook dubbele beglazing. Daar is uitvoerig over gestudeerd in de kommissie en dat is uitvoerig gewogen om dat niet te doen. En dat is ook inderdaad niet gedaan. In de afweging van de kosten hier .is men wel achter gaan staan en nogmaals wij staan op heden achter dit voorstel. De voorzitter: Ik denk dames en heren dat. het voorstel zo, ais U stemming verlangt altham instemming gebracht kan worden. Waarbij dan wel uitdrukkelijk moet. worden verweid wat wethouder Sinke naar voren heeft gebracht. Met betrek king tot het pand waarin onze afdeling Financiën is gehuisvest zal de voorzich tigheid betracht worden door het kollege die noodzakelijk is. Eerst men meer inzicht moeten hebben wat er eigenlijk met dat gebouw gebeurt en of daar even tueel nog verbouwingen of anderszins maatregelen moeten worden genomen. En als we dat inzicht hebben dan pas zullen we tot de beslissing tot isoleren overgaan. Het krediet is dan wel gevoteerd maar die toezegging hebt U hier uit- drukkelijk als; raad. Ik kan mij voorts voorstellen dat wethouder Sinke ook zeker bereid is als we van het krediet voor dit pand gebruik gaan maken hij eau ook nog wei even wil bespreken in de kommissie, kan onder die voorwaarde het krediet toch ter beschikking worden gesteld? Het lid van Elzakker: De begroting behalve die 6.000,Om uiteindelijk niet liet risiko te lopen dat een offerte gevraagd wordt voor alles en het straks tussen neus en dorpel toch mee wordt genomen. Ik vind het veiliger het voorstel te wijzigen min die 6.000,en dan kunnen wij ons wel verenigen met Dorpsstraat'32. -19- De voorzitter: Het kollege wil dit voorstel wel overnenen heb ik inmiddels be grepen". Ook in het kollege is dit ter diskussie geweest. We hebben toen ge zegd laten we daar wat voorzichtig mee zijn. Dit is nog voorzichtiger dan voorzichtig. We willen dat wel overnemen. Dat betekent dat het voorstel zoals dit hier ligt exclusief Dorpsstraat 32 is, dus exklusief het bedrag van/ 5.664,—. Wie wenst daar dan stemming over? Niemand. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemees ter en wethouders. 32e wijziging begroting 1980 (voorstel tot het beschikbaar_stellen_van_een_kre- 3ïët~vöör~3ë"aanichaf"van registritie-appiratuur in_verband_mit_de_InvoerIng van de variabele werktijd voor de amBtenarenT. Het lid Verboqt: Wij als fraktie juichen het toe dat U zo terwille bent aan oris ambtenarenapparaat. De gang van zaken zo die gepleegd zal worden dachten we dat die alleen maar goed is. Wat betreft dit voorstel, die twee apparaten, zouden wij toch graag toegevoegd willen zien, dus niet eraf, een derde apparaat. Name lijk wij nemen aan dat U in het gebouw van Financiën geen apparaat wil hangen. Wij dachten dat zo'n apparaat daar alleen maar ekonomiscte? kan zijn, maar ook efficiënter. En ook in de toekomst zal dit gebouw toch zeker blijven bestaan. Eerder vergroot worden en we dachten zonder meer wanneer we dit nu goed doen zullen we het werkelijk goed doen. Dus graag drie apparaten. Wij vragen toe voeging van een derde apparaat in dit voorstel- Het lid van Eekelen: Ik kon nooit vermoeden een jaar of vier geleden toen de kommissie Burgerij Overheid nog bestond en toen ik ermee voor de dag kwam om voor de mensen die pendelden de gelegenheid te geven één avond in de week een paar uur het gemeentehuis open te stellen. En dit is na vier jaar dan ein delijk het resultaat van de variabele werktijden, maar niets is gedaan voor hetgeen waar toen om gevraagd is.Er werd duidelijk in die tijd waargenomen dat je voor een pas en dat soort dingen, voor mensen die pendelden en dikwijls laat thuis zijn dat daar eigenlijk een mogelijkheid voor moest zijn om eens per week liet gemeentehuis te bezoeken en dan hoeven het niet al de ambtenaren te zijn. Twee uren voor openstelling. Dat werd aardig onderschreven in die kommissie. Ook door de voorzitter, die was er voor. Maar de ambtenaren hebben er schijnbaar een ander resuttaat uitgebeurd. Na vier jaar overleg, het valt me een beetje tegen, maar misschien kan het alsnog een keer ingebracht worden. Het lid PriemsWij zijn blij dat het kollege een ambtenaar ter wille is om variabele werktijden toe te staan. Dat is een reeds lang gekoesterde wens heli ik begrepen en wij zijn er ook voorstander van. Wij zijn tegen het aanschaffen van deze apparatuur. Het heet heel mooi registratie-apparatuur in verband met de invoering van de variabele werktijd, maar het is natuurlijk gewoon een prikklok. Ik heb het idee dat we daar toch een beetje mee terug gaan in de tijd. Ik ga er vanuit dat onze ambtenaren genoeg zelf verantwoordelijkheids gevoel hebben om daar geen misbruik van te maken en ik vind het aanschaffen van een prikklok,- ik heb begrepen dat bij de meeste ambtenaren niet op on overkomelijk bezwaar stuit omdat ze blij zijn dat ze die variabele werktijden krijgen-, maar ik denk dat er nog wel een andere registratiemogclijkheid is. Dat ze dat gewoon opschrijven in een schrift. Ik stel in ieder geval voor om daarmee een proef te nemen van een half jaar, om daarna nog eens een. keer de zaak te bekijken of deze aansc.thf van 8.100,of die wel de moeite waard is om te doen. Op dit moment zijn wij er van overtuigd dat het weggegooid geld is. De voorzitter: Op de eerste plaats meneer verbogt die voorstelt om nog e^n derde prikklok aan te schaffen. Dat is dan wel in tegenspraak met wat de heer Priems naar voren brengt, die er helemaal niet voor voelt.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1980 | | pagina 99