-12-
Dan kunnen we ook in het plan verwerken dat die twee meter worden teruggebracht
tot één meter. Ook daarin kom je dan weer tegemoet. Aan een van de vele wensen
van de landbouwersIk dacht dat dat zo de antwoorden zouden zijn.Ik wil ten over
vloede nogmaals opmerken om daaromtrent bij de heer van Eekelen geen misverstand
te laten bestaan dat wat betreft de berginkjes binnen het kader van de bouwveror-
dening, dat daar binnen het kollege geen problemen over gemaakt worden. Ik dacht da.
ik dat zo wel zou kunnen toezeggen. - -
binnen het kader van de bouwverordening, dat daar binnen het kollege geen pro
men over gemaakt worden. Ik dacht dat ik dat zo wel zou kunnen toezeggen.
De voorzitter: Als ik daar dan even op mag inhaken, liefhebben daarjnjietkol^
lege ook al over gesproken. We zijn afgelopen week zelfs met het k°"®9
naar het volkstuinencomplex toegeweest. om dat eens door te praten. Al M
houdt aan de normen die de bouwverordeningen aangeeft, dan mag voor.o een en anJ-i
niet te zien zijn vanaf de openbare weg, dat is een duidelijke zaak- hpnrin
Maar als men wel de maatregelen neemt om dat te voorkomen, dan moer je er begrip
voor hebben dat het een aantal jaren duurt dat het groen zodanig is aange L'
de bouwsels niet meer zichtbaar zijn. Ik vind dat die redelijkheid betracht moe.
worden Daar qaat het de heer van Eekelen om indien die toezegging kan woruen
gedaan. Maar zou men weigeren die zonering te maken, dan ligt het anders natuurlijk.
Verder^een^kleineTaancullingfwethouder Rooscnboor» heeft uitvoerig op <k«and.-n-
ten qeraqeerdMeneer Uytdewilligeneen punt sprak me toch ook nogal bijzonder
aan. Dat waarin hij zegt: is de „ening van Staatsbosbeheer
van do eiqen inwoners van het gebied. Ik dacht meneer Uytdewilligen dat ik daa;
naast voorbeelden kan aanhalen, ook naar aanleiding van de terJemoeik°^"g^tn^;r„r._
betrekking tot de bezwaarschriften, dat de meningen van de inwoners
der gewogen hebben. Het is niet zo dat per definitie altijd de mening van de in
woners de voorkeur heeft. Zo is het.natuurlijk niet. Ik denk overigens dat U da,
ook niet bedoelde te zeggen. Verder wat betreft de bouwvlakmethode of de vrije
vestiqing. Dat is een vrij uitvoerige diskussie geweest in de afgelopen Jaren,
dat heb ik wel begrepen. De provincie Noord-Brabant neemt als enige van de p
vincies in Nederland daar een wat ander standpunt over in. IDaar Ikomt 1
gens dat de Gedeputeerde Staten de bouwvlakmethode uitdrukkelijk niet ^wij-
Dat moet duidelijk worden gekonstateerd. Het punt wat speelt is dat wij eig n
li ik van mening zijn dat het voor de bescherming van de agrariërs zelf soms v<
groot belang kan zijn dat de bouwviakmethode gehanteerd wordt om op d
te voorkomen dat er geen vreemde elementen worden aangebracht m het buitengebied.
Want daar is de agrariër ook niet bij gebaat. Die grond is voor hem, die d -
door hem gebruikt te worden. Als er dan een verstandig kollege van 13«l zi
dat hebt li als raad zelf in handen, en dat hebben de inwoners van Halsteren zelf
in handen-, dan wordt dat goed gehanteerd. Hetzelfde geldt voor de °J^lo.
U zegt het moet doelmatig zijn voor het bedrijf, dan is dat een duidclij -
Een kollege die die uitwerkingsbevoegdheid heeft dient daar °°k T^h pl
rekening mee te houden. Natuurlijk moeten er voorwaarden gesteld woid.nlo..
lÏÏni? is son kwestie san overleg. 0. toch ook te proberen dre doelmatigheid
na te streven in het belang van de agrariër. In deze tijd zeker als we denken
aan wat de E.E.G. betekent voor de landbouwer in ons land en in heel Europa.
Waar hen eigenlijk toch wel opgedrongen wordt om wat grootschaliger te w-rk
oaan omdat hij anders de kost niet kan verdienen. Daar komt het toch in .1 -
op neer. Dan zul je daar rekening mee hebben te houden. En een verstandig ko 1 g.
van B&W zal dat ook doen. Met inachtneming uiteraard van de voorschri
voorwaarden die er zijn. Maar die uitwerkingsbevoegdheid is er. Ui ^de.ij
hebt U dan zelf nog een keer als raad een bevoegdheid. Zou het koliege een a
zende beslissing nemen, dan kan men ook nog een keer m beroep bij de raad. nan
komt U als raad eventueel ook nog een keer in beeld. Dat wat betreft die bouwvla -
methode en de vrije vestiging. De vrije vestiging is elders in den lande «n «h
terhaalde zaak. Wat betreft artikel j, puni 4.1, dat is nu Ji
komen dat er niet agrarische bedrijfsvoeringen zullen plaatsvinden m het bui
tengebied.
-13-
Daarom dat de eigen produkten moeten worden opgeslagen enzovoort. Maar het gaat
er juist om om de niet agrarische bedrijfsvoeringen te kunnen tegengaan. Dat is
een heel belangrijk argument om dit toch te handhaven. Verder dacht ik dat de
heer Roosenboom op die andere punten geantwoord heeft. Wat betreft de glastuin
bouw. U wilt dat verruimen naar twee hectaren. Ook uit de toelichting die in het
bestemmingsplan wordt gegeven wordt duidelijk aangegeven dat dat toch een te gro
te ingreep zou zijn op het landschap als dat twee hectaren is en de argumenten
worden daar ook voor aangegeven. Maar dat is een kwestie van weging meneer Uyt
dewilligen, dat wil ik graag toegeven. Dat was het antwoord van het kollege
van B&W. Ik denk dat. het verstandig is om eerst de amendementen in stemming te
breng'en en daarna het totale voorstel. In de eerste plaats het amendement om
de bouwvlakmethode te laten vervallen en te wijzigen in vrije vestiging. Dat
is amendement 1, dat breng ik nu in stemming.
Er worden 14 stemmen uitgebracht, waarvan 2 stemmen voor en 12 stemmen tegen, geen
blanko, derhalve is dit amendement verworpen.
Het tweede amendement is om de Oud Glymespolder en Auvergnepolder
Het lid Walthuis: Is deze manier van stemmen toegestaan volgens het reglement van
orde. Wij zijn dit namelijk niet gewend.
De voorzitter: Dit mag mondeling gebeuren ja, Hier hoeft niet schriftelijk over ge
stemd te worden.
Het lid Walthuis: Ik bedoel niet schriftelijk, maar normaal wordt de naam van het
raadslid-afgeroepen en die roept dan voor of tegen. Ik weet niet of voor deze manier
goedkeuring nodig is, want dan is het voor mij geen probleem. Dan kan er ach
teraf geen-probleem over ontstaan.
De voorzitter: We kunnen de namen opnoemen dat is mogelijk. Ik wil me graag aan
de procedures houden zoals die gelden voor deze raad. Hoofdelijke stemming kan
worden verlangd.
Dan gaan we nu verder met de gebruikelijke procedure. De sekretaris zal inmid
dels liet reglement van orde even raadplegen, of we buiten ons boekje gaan, want
dan doen we het nog een keertje over. In het reglement van orde staat:" De leden
spreken met duidelijke stem vanaf hun plaats en stemmen met de woorden vo01 °f
tegen, zonder enige bijvoeging". Ik denk dat we dan toch maar een hoofdelijke
stemming houden, dat is verstandiger. Dan hebben we geen enkel misverstand.
We beginnen bij nummer 13. Ik stel voor dat de sekretaris de namen voorleest
en dat U dan stemt met voor of tegen. Het eerste amendement is aan de orde om
de bouwvlakmethode te wijzigen in vrije vestigingen. n
Tegen stemmen de leden van Elzakker, Princen, Verbogt, de Goffau-van Kaam,Priems,van u
Kieboottijvan den Bos-Beckmann,'lens, van Eekelen,WalthuisSinke en Roosenboorn.
Voor stemmen de leden Mouws en Uytdewilligen.
Het amendement is met 12 stemmen tegen en 2 voor verworpen.
Het tweede amendement is de Oude Glymespolder en noordelijke deel Auvergnepol
der en de strook langs Boomdijk en het Lange Water tot agrarisch gebied te be
stemmen. Dat is juist? Dan brengen we dat nu in stemming..
Tegen stemmen de leden van Elzakker, Princen, Verbogt, de Goffau- van Kaam,
van den Kieboom, Priems, van den Bos-Beckmann, Mens, van Eekelen, Walthuis,
Sinke en Roosenboom.
Voor stemmen de leden Mouws en Uytdewilligen.
Ook dit amendement is met 12 stemmen tegen en 2 voor verworpen. i
Het derde amendement, is om artikel 3, punt 4, lid 1, te laten vervallen. Daar staat:
voor het bedrijfsmatig vervaardigen, opslaan, verwerken of herstellen van goe
deren met uitzondering van de opslag, het sorteren, bewerken, verpakken en ver
zenden van agrarische produkten afkomstig van hetzelfde bedrijf"- Dat is nu in
stemmingH
Voor stemmen de leden van Elzakker, Princen, Mouws, Verbogt, Uytdewilligen, Mens,
van Eekelen, Sinké