-14-
fende het krediet voor het kunstwerk hoor ik zojuist van de lieer van Elzak-
ker, dat die l?ó-regeling door CRM is afgeraden en er ook is afgehouden. Nor
maal wordt daar die 1% voor beschikbaar gesteld. Als we daar gebruik van
willen maken, dan moeten we binnen het bedrag dat er voor staat dat kunst
werk realiseren. Eventueel met een kleine afwijking van bijvoorbeeld tien
procent. Als dat niet mogelijk is, als het niet binnen de raming van het
bedrag gerealiseerd kan worden, dan mag het voor mij ook wel geschrapt wor
den
Het lid de Goffau-van Kaam: ik wil graag een opmerking maken over pagina 4,
over het blijvende gedeelte bestaande bouw. Dat naar aanleiding van het
voorstel, wij een bedrag ramen voor de piano van 6.000,--. Wanneer
men voor deze som een piano aan zou schaffen dan krijgt men te maken met
het feit, dat men binnen een paar jaar weer een nieuwe piano voor deze ruimte in g
bruik zou moeten nemen. Als U voor dit bedrag een piano koopt, dan zit U
over een paar jaar met dezelfde piano als op dit ogenblik staat in het Ver
enigingsgebouw. Ik geloof dat men dan te maken krijgt met een rammelkast-
achtig geval, waarbij de tonen op een onbehoorlijke manier verspreid wor
den. We zouden B&W en de begeleidingskommissie van de Wittenhorst willen
aanraden om een wat duurdere, maar daardoor ook duurzamere en een beter van
toon zijnde piano aan te schaffen. Variërende in de prijsklasse van 8.3QQ,
tot ongeveer 9.500, Misschien dat binnen de geraamde kosten dis nier
staan een bedrag uit te puzzelen valt, dat bij de piano eventueel toegevoegd
zou kunnen worden.
Het lid van Eekolen. Ik ben er zeTf nauw bij betrokken als begeleider. Het
heeft me dan ook steeds verbaasd hoe gemakkelijk dat dergelijke dingen ge
woonweg konden gebeuren. Ik heb me ook dikwijls al gevraagd, wat moet je daar
mee. Ik heb er verschillende keren overleg over gepleegd met wethouder Sinke:
jongen, gaat dat allemaal zomaar. Ja, wat moet je daar aan doen, het zijn
besluiten van voor mijn tijd. Nou, ik kan IJ wei zeggen, ondanks dat ik uit
de bouwwereld stam, of juist daardoor, een van de slechtst begeleide pro-
jekten, daar is dit een voorbeeld van. Zonder meer. Wat die extra kosten
betreft, zou het interessant zijn alles eens op een rijtje te zetten, de
aanbesteding eens te bekijken. Alleen vind ik dat dat het paard achter de
wagen spannen is. De werken zijn uitgevoerd. Juridisch zit men er aan vast.
Men kan er totaal niet meer onderuit. Ofschoon ik niet kan zeggen of het
juist is of niet. Ik vind dat er gefundeerder over nagedacht had moeten
worden. Ik maak mee, dat je op een gegeven moment vraagt om een bestekte
kening waarop de zaak is aangenomen. Die is dan zelfs bij Openbare Werken
niet voor mij ter beschikking, terwijl ik eigenlijk de kredieten goed moet
keuren voor het oude gedeelte. Dan rijzen mij de haren te bergen, dat juist
oud-wethouder, thans raadslid van Elzakker, dat die kommentaar geeft op dat
kunststuk van 25.000,en over de rest zwijgt als het graf. Als je zo
iets duurzaams, zoiets leuks, wat je niet voor vijftig of honderd gaar,maar
misschien wel voor 400 jaar in huis haalt, dat altijd zijn waarde blijft
houden, zelfs in waarde nog vermeerderd, dan vind ik dit op zijn zachtst
gezegd muggenzifterij. Als de heer Mouws zegt dat er bij de aankleding nog
een keer 80.000,bij moet, dan is dat voor tiet oude gedeelte en voor
het nieuwe gedeelte alleen de piano, omdat je die van CRM niet aan mag
schaffen uit dat vaste bedrag. Daar komen we dus niet onderuit. Anders
hadden we naar middelen gezocht en hadden we het op andere plaatsen moge
lijk v/at goedkoper gedaan. Dan hadden we er binnen gebleven. Wat dat be-^
treft, meneer Mouws hoeft U niet bang te zijn. Dat krediet dat voor de Wit
tenhorst beschikbaar was binnen die bouwsom, dat zal voor de nieuwbouw
niet overschreden worden.
Het lid Priemsik heb de pech en ook een beetje het geluk dat ik achteraan
in het rijtje sprekers zit. Het gras is voor een groot gedeelte voor mijn
voeten weggemaaid. Ik heb geen behoefte er nog verdere details aan toe te
voegen. Meneer Mouws heeft zijn huiswerk uitstekend gedaan. Hoewel it het
wel vreemd vind, hij heeft kennelijk steeds onder de tafel gezeten als B&W
-15-
vergaderde en dat een jaar lang. Ik zal me daarom beperken tot het trekken
van een wat algemene konklusie. Ik heb het idee dat het een verschrikKe-
lijk slecht voorbereid projekt is. Een verschrikkelijk slecht berekend pro-
jekt. Ik denk dat het kollege de raadsleden daardoor in grote moeilijkheden
brengt. Het standpunt van de Partij van de Arbeid was altijd: we willen wel
een vrijetijdscentrum, maar niet zo'n verschrikkelijk kostbaar prestige-
objekt, zodat we niks anders meer kunnen doen. Wij zijn met enige huive
ring akkoord gegaan met het voorstel om 1,3 miljoen daarvoor te besteden.
Maar nu, door al die aanvullende kredieten, zijn wij bijna op het dubbele
terecht gekomen en wij hebben nauwelijks nog de mogelijkheid om hier kor-
rigerend op te treden. Op het moment dat wij een aanvullend krediet weige
ren wordt de kontinuïteit van die bouw stop gezet. U stelt daarmee de raads
leden in een verschrikkelijk moeilijke situatie. Wij hebben destijds een
beslissing moeten nemen, waarvan wij op geen enkele manier de gevolgen kon
den overzien. Dat neem ik het kollege hoogst kwalijk.
Wethouder Sinke: U hebt me werkelijk een aantal zaken aangedragen en dat is
ook niet verwonderlijk. In het algemeen wil ik graag beginnen U de situatie
in grote lijnen te schetsen. Ik zal trouwens toch niet op alle details in
gaan. U kent de achtergronden voldoende en ik hoop dat U met me mee wil den
ken, zoals deze zaak zich ontwikkeld heeft. Ik ga dan terug tot de tijd toen
ik nog deel uitmaakte van het kollege. Ik moet U zeggen, dezelfde paniekeri
ge situatie die mijn latere kollega heeft gekend tijdens de kerstweek, heb
ben wij meegemaakt voor die vakantie. Toen moest op korte tijd het hele plan,
zoals dat door het Opbouwwerk samen met de gemeentelijke diensten was samen
gesteld^ worden samengeperst. Dat moest in een even korte tijd gebeuren. Maar
wij zagen het nut ervan in en wij hebben getracht dat te doen. Ik ben toen
een poos uit de roulatie geweest en heb het toen minder gevolgd, maar ik kan
me voorstellen dat dezelfde situatie ontstaan is in de herfst, toen het kre
diet hier in de raad gebracht is. De narigheid waarmee we vanavond gekon-
fronteerd worden komt daar voor een groot deel uit voort. Er is inderdaad,
zoals door sommigen van U wordt opgemerkt, overhaast gewerkt. Er is een
slecht bestek gemaakt en een minder goed ontwerp. CRM is partner geweest
bij die besprekingen. Zonder meer. Heeft in feite niet meer gedaan dan een
keiharde eis boven water gehouden, het moet binnen dit bedrag. Men is daar
mee akkoord gegaan. En dat is ook een heel vreemde zaak, de architekt is
akkoord gegaan. Naderhand heb ik begrepen dat dat voor hem niet zo moei
lijk was, omdat zijn honorarium toch vast ligt, zoals de heer van den Kie-
boom terecht opmerkte. Wel is hij zodanig akkoord gegaan dat hier tien da
gen later een brief van de architekt is, waarin hij aanduidt dat hij niet
volledig achter zijn ontwerp kan staan en dat er waarschijnlijk wijzigin
gen noodzakelijk zullen zijn. Ik ga nu eerst maar in op de onderdelen van
de vragen,zoals die door U gesteld zijn en daarna kan daar in de tweede
ronde misschien om worden gevraagd. Wat de heer Mouws opmerkt betreffende
de eerste periode, zal ik uiteraard niet verder op ingaan. Ik heb de bouw-
vergaderingen meegemaakt vanaf de tijd dat die hoofdbesluiten genomen wa
ren betreffende de verschillende grote zaken. Dus de verlaging van de bouw,
het wijzigen van de keldervloer, het vervallen van de lift. Ik moet U zeg
gen dat al deze wijzigingen tot stand gekomen zijn op verzoek van onze amb
tenaren. Ik wil in dit verband ook opmerken wat één van U zei, dat deze bouw
niet zo prettig verlopen is. Ook onze ambtenaren die er bij betrokken zijn
hebben mij verzekerd, dat deze bouw hun meer zorgen berokkend heeft dan an
dere grote bouwwerken uit het verleden, waarbij ik denk aan een zwembad,een
sporthal en weet ik wat. Dat is inderdaad het gevolg van die veel te korte
voorbereidingstijd. Als ik die nog even mag schetsen. Dan denk ik terug aan
het grote plan, met die verschillende topgeveltjes allemaal. Dat is in een
heel korte tijd terug gebracht tot een plat dak. Dat platte dak is dan het