-12-
vind dat B&W ervoor dient zorg te dragen en ze zijn ook verantwoordelijk voor
de volkshuisvesting, dat zijn eigen inwoners die woonruimte krijgen.
Wethouder Roosenboom: Ik vind niet dat er met die brief, een konfliktsituatie
een ernstige konfliktsituatie is ontstaan tussen huurders en de Woningstichting.
Men heeft iets aangeboden, men reageert daarop. Wethouder Sinke heeft al gezegd:
daar komt een vervolg op, op dit gesprek. In de hoop dat ze bij elkaar komen,
dan zou het naar mijn gevoel pas een konfliktsituatie kunnen worden. Wethouder
Sinke heeft ook net gezegd: daar is een gesprek afgelopen maandag geweest. Ik
zal het maar niet herhalen wat er door mij daar is gezegd. Ik kan in ieder ge
val Uw woorden, meneer Priems, volledig ondersteunen, dat ik vind dat in 1980
ook het funktioneren van de Woningstichting naar mijn gevoel wel iets anders
zou moeten zijn dan momenteel. Als er wordt gedacht dat de gemeente geen grip
heeft op de Woningstichting, dan is dat betrekkelijk. De gemeente moet contin-
gentering uitdelen. Daar zijn toch nog al wat veelheid van administratieve za
ken die ook via het gemeentebestuur moeten lopen. Ik dacht wel dat dat gebruikt
zou kunnen worden zonder duidelijk het woord "chantage", want dat bedoel ik zeer
zeker niet, te gebruiken om tot een goede verstandhouding te komen. Het geval
wat U signaleert van die persoon Gripkeshof; daar heeft B&W onmiddellijk op in
gespeeld. Dat heeft alle aandacht bij het kollege en heeft ook alle zorg van het
kollege. U heeft in ieder geval een omschrijving gegeven dat U dat geval bedoelt.
Want anders zou ik niet weten welk gei/al op dit moment wel aktueel is.
Punt AO
Het lid Walthuis': Ook weer uit de Algemene Beschouwingen van de VVD bleek, dat
wij het Streekgewest als zodanig een warm hart toedragen. Wij zien het Streek-
gewest als een organisatie, die in staat zou moeten zijn om die maatregelen te
treffen die iedere gemeente op zich voor de vervulling van haar taken niet kan
vervullen. Daar valt in feite zo'n streekgewestelijke brandweer ook onder. Als
we dan de historie een klein beetje bekijken dan zien wij dat er op dit moment
een regionale brandweer Roosendaal bestaat en er bestaat een regionale brand
weer Bergen op Zoom, waarbij de ministeriële erkenning voor Bergen op Zoom
slechts een tijdelijk karakter had met. name tot 1 januari 1979. De erkenning
voor Roosendaal was een permanente erkenning. De bedoeling die daar achter zat
is altijd geweest om te komen tot één korps. En als we dan het voorstel van het
Streekgewest bekijken, dan blijkt daar heel erg duidelijk uit dat het Streekge
west niet anders van plan is en van plan was dan die zaak in studie te gaan ne
men. Vandaar dat het schrijven van Uw kollege in feite wat voorbarig was om de
doodeenvoudige reden dat het ging om een studie, niet om een daadwerkelijke vor
ming van de streekgewestelijke brandweer. Vandaar dat de drie afgevaardigden van
Halsteren in het streekgewest ook gemeend hebben om met een gerust hart in te kun
nen stemmen met het in studie nemen van die streekgewestelijke brandweer. Daar
blijft dus het verhaal bij dat de regio brandweer Bergen op Zoom een tijdelijke
zaak is en dat het altijd de bedoeling is geweest om die zaken te gaan bundelen,
waarbij dan ook gezegd is door de voorzitter van het Streekgewest, dat de taken
van die streekgewestelijke brandweer niet anders zouden zijn, dan de taken die
de huidige regionale brandweren hebben.
Het lid MensMeneer Walthuis heeft ergens mijn vraag al beantwoord, want ik had
aan de afgevaardigde van de gemeente Halsteren in ons streekgewest nadere uitleg
willen vragen, waarom dat ze afgeweken zijn van het standpunt van het kollege.
Wethouder Roosenboom: Ik geloof dat dit agendapunt weer aanleiding zou kunnen zijn
om gewoon een algemene bezinning te houden over het fungeren van het streekgewest.
Ik geloof dat het gewoon een principezaak is. Nu is er op dit. moment de geweste
lijke brandweer, maar er wordt om meer overdracht van taken gevraagd. Indertijd
hebben deze 18 samenwerkende gemeenten gekozen voor een lichte regeling. Terecht
dat men zegt dat de vergaderingen van het Streekgewest in een mum van tijd voor
bij zijn, omdat er eigenlijk te weinig zaken zijn die enige body hebben. Men wilt
daar inhoud aan geven, maar die inhoud zal dan gegeven moeten worden ten koste
van de autonomie van de gemeenten. Wat is de brandweer? De gemeenten zelf hebben
volledig de taak om daar voor hun eigen brandweer te zorgen. Men kan dus dit nooit
-13-
overdragen. Wat moet er'overgedragen worden? Eigenlijk niets, alleen die zaken
waarvoor een gemeente te klein is om een bepaald voertuig of apparatuur zelf
standig aan te schaffen. Er waren inderdaad 2 regionale brandweren Bergen op
Zoom en Roosendaal, met de bijkomstigheid,dat mag je niet uit het oog verlie
zen, dat bij de regionale brandweer Bergen op Zoom de gemeente Tholen hoort,waar
zeer prettig mee wordt samengewerkt. En bij de regionale brandweer Roosendaal hoort
de gemeente St.Philipsland. U heeft ook gelijk dat de regionale brandweer Roo
sendaal een definitieve erkenning heeft; regionale brandweer Bergen op Zoom een
tijdelijke, die opgeheven werd per 1 januari 1980. De Minister van Binnenlandse
Zaken heeft altijd gezegd: "deze twee regio's moeten samen gaan werken". Nou
daar staat dit kollege volledig achter, samenwerken tussen de twee regionale
brandweren mét de gemeente Tholen erbij en de gemeente St. Philipsland. Het kol
lege is van mening dat die samenwerking er wel moet komen maar die ziet het niet.
zitten dat dat dan een specifiek onderdeel moet worden van het Streekgewest. Om
dat het hier niet gaat om het overdragen van bevoegdheden van de gemeente aan het.
Streekgewest. Regionaal dat wil zeggen dat alle gemeenten samenwerken, samenwer
kende brandweerkorpsen. Met het doel centraliseren, alarmsysteem centraliseren
of samenwerken bij belangrijke blusvoertuigenIk denk misschien in de toekomst
een blusboot op het Schelde-RijnkanaalDaar zit naai' mijn beste voelen geen di-
rekte taak voor het Streekgewest. Daar zijn wel taken voor het Streekgewest die
we al eerder in de vergadering hebben genoemd, zoals de gewestelijke milieudienst.
Het lid van Eekelen: Als je praat, over twee regio-brandweren en als je dan die^ ta
ken moet bundelen, zoals het rijk voorschrijft, als je dan een Streekgewest hebt
dan ga je toch weer niet een aparte regeling in het leven roepen, terwijl er iets
bestaat"'. Wat dus de wethouder zegt van overdracht van taken, daar is geen sprake
van. Iedere gemeente blijft gewoon zijn eigen brandweerkorps houden. Het gaat
alleen over het administratieve en het gaat over het alarmsysteem, dat aange
past moet worden. Voor de rest is iedere gemeente nog net als bij de regio en
men heeft dezelfde bevoegdheden. Ik vind als je dus op een gegeven moment in
zo'n Streekgewest zit, dan gaat het er niet om als Halsteren, zoals het dik
wijls was, nl.: "nou Halsteren is weer een buitenbeentje, wij zijn er alleen
op"tegen". Als er dan argumentatie naar voren gebracht wordt binnen zo'n Streek
gewest, en dan kan ik wat dat betreft de wethouder zeer gerust stellen, er zit
ten best 3 mensen in die durven en kunnen en weten waar ze over praten als ze
in dat gewest zitten en als het nodig is dan laten wij ons eigen heus wel horen.
Maar we gaan niet daar zitten debatteren, omdat gewoonweg het gras voor je voe
ten wordt weggemaaid. Het is gewoonweg een reële zaak en als er reële zaken be
sproken worden, wij zijn door de raad afgevaardigd dan zullen wij staande die
vergadering de zaak ook reëel moeten beslissen.
Het lid Walthuis: Ik wou beginnen met in eerste instantie toch nog een klein
antwoordje te geven op de vraag van de heer Mens. Hij wou van ons weten waai.om
dat de afgevaardigden in het streekgewest een ander standpunt innamen dan B&W.
Ik denk dat het antwoord vrij simpel is. Wij zijn afgevaardigden van de raad
en niet van B&W. Dan het tweede punt ten aanzien van het betoog van de wethou
der. Die haalde daarin naar voren Tholen en St. Philipsland. U mag dan blij
zijn met de 3 afgevaardigden die daar zitten namens de Halsterse raad, want die
hebben blijkbaar Uw zorg gevoeld, want die hebben heel erg duidelijk naar voren
gebracht in het streekgewest de zorg die zij hadden omtrent met name die 2 ge
meenten en we hebben de toezegging gekregen van de voorzitter van tiet streekge
west, dat er met die beide gemeenten onderhandelingen geopend zouden worden en
dat die daar ook gebruik van zouden kunnen maken. Resumerend: de zorgen die de
heer Roosenboom heeft, die de wethouder heeft, die zijn denk ik volledig weg
genomen.
Wethouder Roosenboom: Die toezegging is ook schriftelijk bevestigd en dat is in
ieder geval al-binnen de regionale brandweren over en weer goed doorgesproken.
In mijn kwaliteit als penningmeestervan de regionale brandweer en zitting heb
bende in het dagelijks bestuur ben ik volledig geïnformeerd wat er tussen de
beide regio's is besproken en welke intenties er zijn geweest om over te gaan
naar het streekgewest. Konkreet heb ik daar tegen gestemd, mijn stem is schijn
baar niet van doorslaggevende aard geweest. Dot kan wethouder Sinke beamen want