-12- vind dat B&W ervoor dient zorg te dragen en ze zijn ook verantwoordelijk voor de volkshuisvesting, dat zijn eigen inwoners die woonruimte krijgen. Wethouder Roosenboom: Ik vind niet dat er met die brief, een konfliktsituatie een ernstige konfliktsituatie is ontstaan tussen huurders en de Woningstichting. Men heeft iets aangeboden, men reageert daarop. Wethouder Sinke heeft al gezegd: daar komt een vervolg op, op dit gesprek. In de hoop dat ze bij elkaar komen, dan zou het naar mijn gevoel pas een konfliktsituatie kunnen worden. Wethouder Sinke heeft ook net gezegd: daar is een gesprek afgelopen maandag geweest. Ik zal het maar niet herhalen wat er door mij daar is gezegd. Ik kan in ieder ge val Uw woorden, meneer Priems, volledig ondersteunen, dat ik vind dat in 1980 ook het funktioneren van de Woningstichting naar mijn gevoel wel iets anders zou moeten zijn dan momenteel. Als er wordt gedacht dat de gemeente geen grip heeft op de Woningstichting, dan is dat betrekkelijk. De gemeente moet contin- gentering uitdelen. Daar zijn toch nog al wat veelheid van administratieve za ken die ook via het gemeentebestuur moeten lopen. Ik dacht wel dat dat gebruikt zou kunnen worden zonder duidelijk het woord "chantage", want dat bedoel ik zeer zeker niet, te gebruiken om tot een goede verstandhouding te komen. Het geval wat U signaleert van die persoon Gripkeshof; daar heeft B&W onmiddellijk op in gespeeld. Dat heeft alle aandacht bij het kollege en heeft ook alle zorg van het kollege. U heeft in ieder geval een omschrijving gegeven dat U dat geval bedoelt. Want anders zou ik niet weten welk gei/al op dit moment wel aktueel is. Punt AO Het lid Walthuis': Ook weer uit de Algemene Beschouwingen van de VVD bleek, dat wij het Streekgewest als zodanig een warm hart toedragen. Wij zien het Streek- gewest als een organisatie, die in staat zou moeten zijn om die maatregelen te treffen die iedere gemeente op zich voor de vervulling van haar taken niet kan vervullen. Daar valt in feite zo'n streekgewestelijke brandweer ook onder. Als we dan de historie een klein beetje bekijken dan zien wij dat er op dit moment een regionale brandweer Roosendaal bestaat en er bestaat een regionale brand weer Bergen op Zoom, waarbij de ministeriële erkenning voor Bergen op Zoom slechts een tijdelijk karakter had met. name tot 1 januari 1979. De erkenning voor Roosendaal was een permanente erkenning. De bedoeling die daar achter zat is altijd geweest om te komen tot één korps. En als we dan het voorstel van het Streekgewest bekijken, dan blijkt daar heel erg duidelijk uit dat het Streekge west niet anders van plan is en van plan was dan die zaak in studie te gaan ne men. Vandaar dat het schrijven van Uw kollege in feite wat voorbarig was om de doodeenvoudige reden dat het ging om een studie, niet om een daadwerkelijke vor ming van de streekgewestelijke brandweer. Vandaar dat de drie afgevaardigden van Halsteren in het streekgewest ook gemeend hebben om met een gerust hart in te kun nen stemmen met het in studie nemen van die streekgewestelijke brandweer. Daar blijft dus het verhaal bij dat de regio brandweer Bergen op Zoom een tijdelijke zaak is en dat het altijd de bedoeling is geweest om die zaken te gaan bundelen, waarbij dan ook gezegd is door de voorzitter van het Streekgewest, dat de taken van die streekgewestelijke brandweer niet anders zouden zijn, dan de taken die de huidige regionale brandweren hebben. Het lid MensMeneer Walthuis heeft ergens mijn vraag al beantwoord, want ik had aan de afgevaardigde van de gemeente Halsteren in ons streekgewest nadere uitleg willen vragen, waarom dat ze afgeweken zijn van het standpunt van het kollege. Wethouder Roosenboom: Ik geloof dat dit agendapunt weer aanleiding zou kunnen zijn om gewoon een algemene bezinning te houden over het fungeren van het streekgewest. Ik geloof dat het gewoon een principezaak is. Nu is er op dit. moment de geweste lijke brandweer, maar er wordt om meer overdracht van taken gevraagd. Indertijd hebben deze 18 samenwerkende gemeenten gekozen voor een lichte regeling. Terecht dat men zegt dat de vergaderingen van het Streekgewest in een mum van tijd voor bij zijn, omdat er eigenlijk te weinig zaken zijn die enige body hebben. Men wilt daar inhoud aan geven, maar die inhoud zal dan gegeven moeten worden ten koste van de autonomie van de gemeenten. Wat is de brandweer? De gemeenten zelf hebben volledig de taak om daar voor hun eigen brandweer te zorgen. Men kan dus dit nooit -13- overdragen. Wat moet er'overgedragen worden? Eigenlijk niets, alleen die zaken waarvoor een gemeente te klein is om een bepaald voertuig of apparatuur zelf standig aan te schaffen. Er waren inderdaad 2 regionale brandweren Bergen op Zoom en Roosendaal, met de bijkomstigheid,dat mag je niet uit het oog verlie zen, dat bij de regionale brandweer Bergen op Zoom de gemeente Tholen hoort,waar zeer prettig mee wordt samengewerkt. En bij de regionale brandweer Roosendaal hoort de gemeente St.Philipsland. U heeft ook gelijk dat de regionale brandweer Roo sendaal een definitieve erkenning heeft; regionale brandweer Bergen op Zoom een tijdelijke, die opgeheven werd per 1 januari 1980. De Minister van Binnenlandse Zaken heeft altijd gezegd: "deze twee regio's moeten samen gaan werken". Nou daar staat dit kollege volledig achter, samenwerken tussen de twee regionale brandweren mét de gemeente Tholen erbij en de gemeente St. Philipsland. Het kol lege is van mening dat die samenwerking er wel moet komen maar die ziet het niet. zitten dat dat dan een specifiek onderdeel moet worden van het Streekgewest. Om dat het hier niet gaat om het overdragen van bevoegdheden van de gemeente aan het. Streekgewest. Regionaal dat wil zeggen dat alle gemeenten samenwerken, samenwer kende brandweerkorpsen. Met het doel centraliseren, alarmsysteem centraliseren of samenwerken bij belangrijke blusvoertuigenIk denk misschien in de toekomst een blusboot op het Schelde-RijnkanaalDaar zit naai' mijn beste voelen geen di- rekte taak voor het Streekgewest. Daar zijn wel taken voor het Streekgewest die we al eerder in de vergadering hebben genoemd, zoals de gewestelijke milieudienst. Het lid van Eekelen: Als je praat, over twee regio-brandweren en als je dan die^ ta ken moet bundelen, zoals het rijk voorschrijft, als je dan een Streekgewest hebt dan ga je toch weer niet een aparte regeling in het leven roepen, terwijl er iets bestaat"'. Wat dus de wethouder zegt van overdracht van taken, daar is geen sprake van. Iedere gemeente blijft gewoon zijn eigen brandweerkorps houden. Het gaat alleen over het administratieve en het gaat over het alarmsysteem, dat aange past moet worden. Voor de rest is iedere gemeente nog net als bij de regio en men heeft dezelfde bevoegdheden. Ik vind als je dus op een gegeven moment in zo'n Streekgewest zit, dan gaat het er niet om als Halsteren, zoals het dik wijls was, nl.: "nou Halsteren is weer een buitenbeentje, wij zijn er alleen op"tegen". Als er dan argumentatie naar voren gebracht wordt binnen zo'n Streek gewest, en dan kan ik wat dat betreft de wethouder zeer gerust stellen, er zit ten best 3 mensen in die durven en kunnen en weten waar ze over praten als ze in dat gewest zitten en als het nodig is dan laten wij ons eigen heus wel horen. Maar we gaan niet daar zitten debatteren, omdat gewoonweg het gras voor je voe ten wordt weggemaaid. Het is gewoonweg een reële zaak en als er reële zaken be sproken worden, wij zijn door de raad afgevaardigd dan zullen wij staande die vergadering de zaak ook reëel moeten beslissen. Het lid Walthuis: Ik wou beginnen met in eerste instantie toch nog een klein antwoordje te geven op de vraag van de heer Mens. Hij wou van ons weten waai.om dat de afgevaardigden in het streekgewest een ander standpunt innamen dan B&W. Ik denk dat het antwoord vrij simpel is. Wij zijn afgevaardigden van de raad en niet van B&W. Dan het tweede punt ten aanzien van het betoog van de wethou der. Die haalde daarin naar voren Tholen en St. Philipsland. U mag dan blij zijn met de 3 afgevaardigden die daar zitten namens de Halsterse raad, want die hebben blijkbaar Uw zorg gevoeld, want die hebben heel erg duidelijk naar voren gebracht in het streekgewest de zorg die zij hadden omtrent met name die 2 ge meenten en we hebben de toezegging gekregen van de voorzitter van tiet streekge west, dat er met die beide gemeenten onderhandelingen geopend zouden worden en dat die daar ook gebruik van zouden kunnen maken. Resumerend: de zorgen die de heer Roosenboom heeft, die de wethouder heeft, die zijn denk ik volledig weg genomen. Wethouder Roosenboom: Die toezegging is ook schriftelijk bevestigd en dat is in ieder geval al-binnen de regionale brandweren over en weer goed doorgesproken. In mijn kwaliteit als penningmeestervan de regionale brandweer en zitting heb bende in het dagelijks bestuur ben ik volledig geïnformeerd wat er tussen de beide regio's is besproken en welke intenties er zijn geweest om over te gaan naar het streekgewest. Konkreet heb ik daar tegen gestemd, mijn stem is schijn baar niet van doorslaggevende aard geweest. Dot kan wethouder Sinke beamen want

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1980 | | pagina 61