-4- dat dan ook gelijktijdig de verordening aangepast moest worden. Zolang dat niet gebeurd is, althans nog niet in de raad geweest, dan dacht ik zodra het feit dat iemand toevallig als eerste ambtenaar benoemd zou worden, dat hij dan ook gelijk tijdig daarmee recht had op het salaris. De voorzitter; De bedoeling is hier kategoraal onbezoldigd ambtenaar van de bur gerlijke stand. Het lid MouwsMaar als we dat afgesproken hebben, dan moet die zaak toch gewij zigd worden. De voorzitter: Daar zou'tl best gelijk in kunnen hebben. Dat zou ik niet exakt kunnen mededelen of we de betreffende verordening moeten aanpassen. Ik geloof dat dat zich daar wel mee verdraagt als Uw raad besluit om een onbezoldigd amb tenaar van de burgerlijke stand te benoemen. Het lid MouwsMaar als de verordening niet verandert, en er wordt iemand toe vallig eerste ambtenaar, dan heeft hij onmiddellijk recht op dat salaris. De voorzitter: Zo is het dus niet nee, en zeker niet wanneer Uw raad apart dat bepaald dan is het een apart besluit als zodanig. Het lid MouwsHeft zich daarmee de bestaande verordening op? De voorzitter: Nee, maar ik beloof U wel, dat we die grondig zullen bekijken en het is daar niet mee in strijd als U dus nu deze onbezoldigde benoemt. Maar voor zover die overigens op de helling moet, beloven we U dat we dat op de helling zul len plaatsen. In de geest zoals U toep bij de algemene beschouwingen bij de begro ting naar voren heeft gebracht. Gaan we nu over tot stemming. Er zijn veertien stemmen uitgebracht, waarvan 13 op de heer J. Sinke en één blanko, weshalve de heer Sinke is benoemd. 6. VOORSTEL TOT HET INNEMEN VAN EEN STANDPUNT INZAKE DE VERKEERSPROBLEMATIEK Het lid Priems: Wij hebben er geen bezwaar tegen wanneer de procedure Randweg-Noord opnieuw van start gaat. Wij wensen er wel even de nadruk op te leggen wat U al overigens terecht bovenaan pagina 2 van dit voorstel doet, nl. dat de aanleg van de aangevoerde alternatieven de Beymoerseweg en de Verlengde Heilustlaan, dienen niet na de gereedkoming van de Randweg-Noord te geschieden, doch de realisering dient gelijktijdig ter hand te worden genomen. Dit was nl. de belangrijkste reden waarom wij in eerste instantie, onze partij er voor was om de Randweg-Noord-pro- cedure stop te zetten. Wanneer daaraan voldaan wordt dan hebben wij geen enkel bezwaar. Wij kunnen ons evenzo verenigen met het voorkeursmodel zoals U hebt aangegeven, model 10. Ik heb alleen nog één opmerking. Dat is weer onderaan op het eerste blaadje, daar staat dat. U meent: "dat onverminderd blijven wij stel len dat alleen een deugdelijke oplossing kan worden gevonden door het maken van een interlokale noordzuid-verbinding vanaf Dinteloord richting belgische grens, buiten ons woon- en rekreatiegebied om". Ik heb opgemerkt dat U hier heel zorg vuldig de kool en de geit spaart door wederom geen voorkeur uit te spreken voor een oostelijk of westelijk tracé. Tijdens de algemene beschouwingen hebt U ge zegd dat de voorkeur van het kollege uitgaat naar een oostelijk tracé, maar ik ben toch van mening dat de gemeente Halsteren erg voorzichtig zal moeten zijn en ook de bestudering van de voordelen van een westelijk tracé niet meteen uit het oog moet verliezen. Resumerend zullen wij dit voorstel steunen. Het lid de Goffau-van Kaam: De voorkeur van de fraktie Leefbaarheid gaat voor lopig uit naar model 5 met daarin een verandering aangebracht, waarvoor de vol gende motivatie wordt gegeven. De meerderheid van de raad heeft indertijd geko zen voor een uitbreiding in westelijke richting. Bij model 5 zou de West-1 angent- weg door het uitbreidingsplan heen lopen. Dit is onaanvaardbaar, omdat daardoor eenzelfde situatie zou ontstaan als tussen de dorpskern en de Rode Schouw. Bo vendien zal naar onze mening het vrachtverkeer tussen de Theodorushaven en Rotter dam van deze weg gebruik maken. Daarom stelt Leefbaarheid voor de West-Tangentveg om plan West heen te leiden met daarbij een ruime invoegstrook naar ue S-lü toe. Model 10 wijzen wij af, omdat volgens dit model de Verlengde Beeklaan een uiterst gevaarlijke kruising zou vormen bij de Gasthuisstraat en de Beeklaan. Naar onze mening zal niet alleen het lokaal, maar ook het interlokaal verkeer van deze weg gebruik gaan maken. Hen probeert op deze manier wel de Halsterseweg te ontlasten, maar knelpunten zouden jontstaan bij de kruising Burg.Elkhuizenlaan - Fred, de Ramlaan en nog gevaarlijker zou de situatie bij de aansluiting de Beeklaan - Steenbergseweg worden. We begrijpen niet dat aan model 10 dan de voorkeur wordt gegeven. Het is een feit dat de Langstraat en de Prins Mauritsweg zeer in trek zijn. Toch zijn wij van mening dat de beslissing omtrent de Verlengde Meilust- laan voorlopig beter uitgesteld kan worden. Het rapport over Randweg-Oost, dat waarschijnlijk eind 1980 klaar zal zijn, biedt misschien gezichtspunten waarop Halsteren in kan spelen. Leefbaarheid wil eerst dit rapport afwachten en dan pas beslissingen nemen over de Verlengde Meilustlaan. Gezien de becijfering in verband met de ontlasting van de Halsterseweg biedt model 5 meer soelaas voor deze weg dan model 10. Dat wilden we opmerken ten aanzien van punt 6. Het lid van Eekelen: Wij kunnen met dit voorstel meegaan. Wij zijn ook bijzonder blij zoals meneer Priems het aangehaald heeft, dat de Beymoerseweg gelijktijdig gerealiseerd zou worden. Alleen, als ik het goed begrepen heb, dan hebben jullie gisteren een gesprek gehad met Bergen op Zoom,o.a. ook over Randweg-Noord. Of is dit niet ter sprake gekomen? De voorzitter: Nee, dit onderwerp is niet ter sprake gekomen. Er is alleen ge zegd dat het vanavond in de raad zou komen en er is verder niet over gediskussieerd. Er is nl. een afspraak gemaakt dat het raadsstandpunt wordt medegedeeld aan Gede puteerde Staten, in casu de portefeuillehouder de heer de Geus, die zal dan, als de raad vanavond tot een positieve uitspraak komt, een gesprek entameren tussen rijks- en provinciale waterstaat, gemeente Bergen op Zoom en Halsteren. Dat is zo medegedeeld aan Bergen op Zoom. Meer niet. Het lid Mouws: Wij zijn het in grote lijnen ook eens met wat de heer Priems ge zegd heeft. Alleen, ik neem nu aan na Uw toelichting, dat U dan mij verder ook niet kunt helpen, met de verklaring over de financiële konsekwentiesin hoe verre die al besproken zijn met de provincie. Wij nemen nl. aan, dat U bij de provincie aan zou willen kloppen voor de financiële bijdrage. Ons idee is dat duidelijk een en ander vast zal moeten liggen, willen we toch enthousiast kun nen zijn over dit, eigenlijk nog een tussenoplossing, wat wel voor ons een ont lasting zal betekenen, maar niet dè oplossing zou zijn zoals de heer Priems ei genlijk al gezegd heeft. Dus de financiële bijdrage in hoeverre U daar, als wij hiermee akkoord gaan, later nog op terug kunt komen. Dat is onze vraag eigenlijk. De voorzitter: Dan dacht ik dat er in het algemeen weinig te beantwoorden valt vanaf deze kant. We hebben dus bijzonder goed genoteerd wat al reeds in het prae- advies staat, want dat was ook eigenlijk een konformering van de heer Priems aan ons voorstel. De eerste alinea van pagina 2. Dat andere punt, die echte grote noord-zuid-verbindingdaar heeft U bij herhaling ook bij de begroting blijk van gegeven dat U voor die westelijke kant bent. Dat is bij voorbaat ook niet uitge sloten dat het die richting uitgaat. Het ziet er evenwel toch meer naar uit, dat de kans op die verbinding aan de oostkant groter zal zijn, maar de hooidzaak,wat dit onderdeel betreft, is dat wij in ieder geval stellen: de noord-zuid-verbin- ding, dat is het belangrijkste kenmerk wat dit onderdeel betreft, die moet er in ieder geval komen. Meneer Mouws is het er mee eens, maar weigert de financiële konsekwenties en die vraagt of wij dan nog daar op terug willen komen. Inderdaad zo is het. Die financiële konsekwenties zijn eigenlijk een integrerend deel van deze zaak, niet exakt hoe ze moeten uitpakken. Daarom moet het een bespreekbare zaak zijn, maar daar staat wel dat een financiële bijdrage van andere zijde zon der meer noodzakelijk is. Dat is duidelijk. Hoever dat allemaal kan gaan, welke percentages, dat is allemaal niet exakt te stellen, zeker niet voor die beide wegen. Voor de ene ligt het misschien iets duidelijker als voor de andere. We zullen het bespreekbaar houden. Je moet marges hebben, maar het. is natuurlijk wel zo en dat is de kern van die vraag, als je het over dit zeer belangrijke onderdeel niet eens zou zijn, wil dat dan zeggen dat je eraan gebonden bent, nee het wordt een onderdeel van het totale pakket. Het komt dus ook t.z.t. he lemaal bij U terug. Dit is een beginsel-zaak om het. nu bespreekbaar te gaan ma ken met de genoemde instanties. Mevrouw de Goffau, daar zit natuurlijk ook een zekere marge in, dat ook niet precies zo hoort. De betreffende zin die neg een beetje in een nieuwe richting gaat, staat in de derde alinea: "Tenslotte moe ten wij U er op wijzen dat onze voorstudie niet betekent dat alles ook zal wor den uitgevoerd zoals in de studie is omschreven"Het zou toch wel kunnen zijn,

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1980 | | pagina 57