Wij moeten ook in 'die situatie denken. De voorzitter: we gaan naar de tweede ronde. Het lid V/aTtlïu i s: ten aanzien van die Streekgeweste li j ke Milieudienst! meneer Mouws heeft dat in de algemene beschouwingen gebruikt, wij hebben dat in onze algemene beschouwingen ook gebruikt en ik denk dat dat voor B&W in feite al een enorme vingerwijzing is dat de drie huidige afgevaardigden van de gemeente Halsteren het daarover eens zijn, Dat dat voor B&W al noodzaak genoeg zou kunnen zijn om daarover verdere stappen te ondernemen, die wij dan weer naar het Streekgewest kunnen toebrengen. Het lid Pr i einsik denk dat de wethouder aan een kernpunt voorbij is gegaan. Ik denk trouwens dat het verstandig is wanneer we onder scheid maken tussen het verlenen van hinderwetvergunningen voor een voudige projekreri en voor ingewikkelde projekten en bij dat laatste hoort dan TheodorushavenIk denk niet dat we er zijn wanneer de wet houder zegt: "dat is een zaak ven Gedeputeerde Staten", Formeel is dat ook zo. De wet Luchtverontreiniging hoort bij Gedeputeerde Stoten thuis. Maar iedere overheidsinstantie, die ook maar enigszins bij deze zaak betrokken is, kan zelf het initiatief riemen tot gccoör— dineerd vooroverleg. Dat is een moge I ijkheid die deze nieuwe wet duidelijk biedt. En ik vind dat we daar gebruik van moeten maken als we enigszins kunnen en da,t niet zo wie zo proberen over te laten aan Gedeputeerde Staten, Dat is een uitdrukkelijke mogol ijk heid en die splitsing tussen het verlenen van bouwvergunning en hinderwetvergunning is niet zo stringent ais het college antwoord. Daar zijn name I ijk nog versch i I lende procedurekwesties over bezig. Het is ook duidelijk dat er in het, de vorige minister van milieu heeft daar een duidelijk onder standpunt over ingenomen, en uit die tijd dateren nog een aantal procedurekwesties en beroepszaken. Die scheiding is niet zo definitief ais U wi It suggereren in Uw antwoord. Wethouder Roosenboomik begin met de heer V/althuis, dot dat een boodschap aan het col lege is. Ik dacht dat daar verder geen ant woord op nodig is. Ik lees nu ook maar iets van mijn adviseur voor, wat betreft liet artikel waar U het over hebt:" met de nieuwe wet straks, kun je slechts rekening houden voor de tijd dat je de bouw vergunningen moet afdoen, dus slechts twee maanden of met verda— ging vier maanden, maar dit is toekomstmuziek". Waar U nu op zin- speelt, is iets wat eigenlijk nog in wording is en naar mijn beste weten blijft de afgifte van een bouwvergunning en de afgifte van mi I i euvergunn i ngen gescheiden. Nu wi I ik me echt niet meer verschui len achter Gedeputeerde Staten van Noord-Brabantlaat ik het maar j gewoon binnenshuis houden. Bij hinderwetvergunningen enz. is een gemeentebestuur ook weer afhankelijk van andere instanties, dan binnei de gemeente. In de kommissie Volksgezondheid en Mi I ieu is name I ijk gevraagd om bepaalde hinderwetsprocedures te mogen begeleiden. Om in deze moei Iijke materie eens een keer inzage te krijgen. Ik hoop dat het col iege daar een gunstig besluit op neemt en aangezien dat in, die kommissie alle politieke groeperingen vertegenwoordigd zijn, zoud- die kommissieI eden dit over en weer kunnen koppelen naar hun poli tieke achterban. Maar het is vee! minder eenvoudig dan hier op tafel wordt gesuggereerdJa, je kunt natuurlijk proberen te gaan dwars- liggen, overigens moet daar natuurlijk wel een motivatie voor zijn. Het is hier in de raad algemeen bekend dat de fraktie van de Partij van de Arbeid er een andere mening op na houdt dan andere politieke groeperingen, maar dat wiI dan nog niet zeggen dat dan het standpunt, wat ik overigens respecteer van de Partij van de Arbeid, overheersend moet zijn in de besluitvorming van het gemeentebestuur. -21- Het lid Priems:mac| ik hier even op reageren. Ik denk dat we een beetje afcfwaTën wanneer we standpunten gaan zitten verdedigen, maar ik wens Wel even iets recht te zetten. Deze wet, dat is geen toe komstmuziek, maar is gepubliceerd in 1979 in het Staatsblad en wel nr.442. Daarin is al precies geregeld dat iedere gemeentelijke overheid het initiatief mag neinen tot het coördinerend vooroverleg. En dan moet Li het niet afdoen dat het toekomstmuziek zou zijn, want da is het niet, Q Wethouder Roosenboom: de wet gaat pas in werking op 1—y~ijoc, Het lid PrTëmsTT 3e wet gaat in werking wanneer hij in het staatsblad gepubI iceerd is. De voorzitter: nee, dat is niet zo, bij iedere wet staat erbij wanneer dTë iT\"we i' k i ng treedt. Ik wist ook niet dat het hier 1 september was. Wat U dus stelt dat de wet geldt, hij kan in het staatsblad komen en dan hangt het er gewoon van af hoe de formulering is, wanneer hij in werking treedt. Als regel wordt het dan apart bepaald en er wordt hier onder onze aandacht gebracht dat het 1 september aanstaande zou zijn en dan wil 1k aannemen dat het ook zo is. De voorzitter: punt 15/ bestemm i ngsp I annen Het I id Mouws: bij punt 1, en dat was ons uit het hart gegrepen daar stond: in het algemeen worden de uitgaven tot het noodzakelijke beperkt en wordt er gestreefd naar de zuinigste oplossing W j hebben er zelf op aangedrongen» Heel vaak hebben we ons al zorgen gemaakt over de financiële consequenties en in de kommissie Kuim-e- ïijke Ordening heb ik het bestemmingsplan kom Zuid aan de orde ge steld. Ik mocht daar niet verder op in gaan. Er dreigden zelfs i-om- missieleden op te stappen, maar ik wii hier toch nog eens een keertje op terugkomen en het gaat name I ijk over het volgende, bij kom Zuio zijn er indertijd duidelijke goede afspraken gemaakt. Nu heb 1k niet alleen uit deze informatie maar daarnaast nog een keertje uit de krant, dat onze stedebouwkundige daar weer volop een nieuw pian aan het ontwikkelen is. En ik wil toch het kol lege er op wijzen dat dat in strijd is met eerder gemaakte afspraken namelijk dat wij zeiden: eerst moet die zaak dermate afgerond worden Al het. werk wat onze stedebouwkundige er aan besteed en ons geld wat er aan besteed wordt gaat ten koste van de gemeenschap. Ik vind dus duioe- I ijk dat dat niet kan, dat; dat tegen de afspraak is. Tweede punt, is het bestemmingsplan Bloemendaal. Ik heb het genoegen daar dagelijws langs te wandelen. Daar is men al enkele maanden dermate de zaak op zijn kop aan het zetten, dat ik dacht: wat gebeurt hier nu eigenlijk allemaal? in het verleden heb ik daar ook verschillende keren op aangedrongen, dat dat inderdaad snel zou gebeuren, maar ik neem t.oUi wel aan dat daar eerst een krediet voor uitgetrokken moet worden en da daar de raad zijn zegje over kan doen en dat men dan eigen I ijk aan het werk gaat. Hier is men weer vele maanden aan Liezig en dal verbaast me toch. ij-; Wethouder Sinke: er is wel een krediet voor aangevraagd maar daar is o goedkeuring van Gedeputeerde Staten nog niet voor binnen. Wat het eerste betreft de grondtransporten, die zijn ondergebracht in dar p!| an van de vergroting van de schaatsv i j ver in de Me lanen en daar resteert dat nog uit. Het is zo gezegd, dat die grond gebruikt zou worden voor mogelijke objekten en dat was een krediet van meen ik 55.000,Voor het overige is het zo, dat om de bouw van de wo ningen van Uijtdewi I I igen zeker mogelijk te maken, op het ogenblik die grond weer benut wordt en heeft onze direkteur ons daarvan op de hoogte gesteld dat wij daaraan bezig zijn. I

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1980 | | pagina 45