-6- Dus een apart bedrag voor de juridische adviezen en een apart bedrag voor deskundig advies. Op andere terreinen. De voor z i tterik dacht eigenl ijk dat wij zonder meer II gerust kun nen steI Ien lïeer Priems. Wat de procedures betreft, daar heeft U het namelijk ook even over gehad, daar moet toch iedere keer gewoon qua de gemeentewet Uw raad bij betrokken worden. Dat je dus daar eigenlijl bij betrokken wi It zijn, daar komt het in feite op neer, dat is zondei meer al verankerd in het wezen van de gemeentewet, want voor iedere procedure al hadden we geen krediet, dan zouden we apart Uw toestem ming moeten vragen en hebben we geen krediet dan moeten we bovendien krediet vragen. Dus het feit dat er op deze post 10.000,-- zou blij ven staan voor juridische en andere deskundige adviezen impliceert niet dat de gemeente welk prc/cedure ook, rechtskundige procedure, noc! als eiser noch als verwerende partij uit ons zelf zonder Uw raad mogen starten. Dat was een eerste antwoord. Het I id Pr i ems:wanneer U zegt dat het zo in de gemeentewet staat dan heb ik op dit moment niet de informatie om dat te durven betwisten, maar het I ijkt me dan wel dat het woord rechtskundig dan helemaal niet op zijn plaats is bij het vragen van dit krediet en het vasts^ nl len van aeze j 10.000,——, want als U dan toch steeds daarvoor moet komen dan denK ik dat dat gerust weg kan bl ijven, of vergis ik. me dan Het lid Verbogtik zie de noodzaak niet in om dit te wijzigen. Ik kan me niet herinneren dat hier in het verleden op wat voor manier ook moeilijkheden zich voorgedaan hebben. Ik weet wel dat wanneer LI in de toekomst hier gebruik van wi It maken, hoeft U al leen even te vragen: "zijn jullie het er mee eens" en dan kunt U werken, dan bent Ij overal weer vanaf. En i k dacht die 10 mille op zich toe li niet zo 'n formidabel bedrag is voor rechtskundige en deskundige zaken. Ik wou het daarbij laten. Het I id van oe Kieboomik begrijp niet waar de heer Priems zich zo druk over maakt, over een bedrag van 10.000,want je hoeft niet veel juridische adviezen te vragen. Hij praat over rechtskundige adviezen, maar laten we dan zeggen juridische adviezen, dat heeft met procederen helemaal niets te maken. Dat je voor 10.000,noo niet zo heel^veel adviezen kunt vragen. Wij zijn er dus ook duidelijk voor om die jlO.000,toch maar te handhaven. De voorz i tterdan heb ik met de beantwoording het zover makkei ijk ge' nomen dat ik de heer van de Kieboom en de heer Verbogt niet meer br hoef te antwoorden. De heer Priems die nog even misschien twijfelde. Ik heb intussen even de gemeentewet uit mijn mapje gehaald. Het is ar' tikeI 177 waar het staat, de raad beoordeelt en besl ist of vanwege c gemeente of van ene hare afde I ingen die zich in het geval bevindt, ee' rechtsgeding zal worden gevoerd". Voor zover dat nog niet volledig zal zijn dan kan ik U toch uit de grond van mijn hart zeggen dat het niet anders is, dat de gemeente niet kan procederen dan met een speciale volmacht van U. Dan kan U zeggen waar slaat dan dat juri dische dan nog op, ja, dat kan zijn punt één: als dan die procedure plaats vindt dan heb je dus ook je procureur te betalen; maar er zijn natuur I ijk ook nog andere juridische adviezen waar het niet tot een geding komt, aus interpretatie van bepaalde artikelen, dat je dus ze9f/ ja/ wacht eens even hoe moet je dat eigenlijk lezen wi I je graag coinmentare jurisprudentie weten en dan heb je dus rechtskundig adv i es nod i g De voorzitter: dat was volgnummer 64.00 dan krijgen we 194-10 dat gaai over kosten bescherming milieu en hier staat in het antwoord op n P 9i na vijf:" w i j handhaven ons standpunt het subsidie voor Benegora af te voeren". Het lid-van de Bos-Beckmann: zolang er nog geen regionale milieudienst is die grensoverschrijdende industrieën en eventuele calamiteiten in de gaten houdt is Benegora de enige organistatie die zich h i er voor ster-k maakt. Uw col lege schrijft in Uw antwoord op de Algemene Beschouwingen dat wij gemeentelijk geen milieudienst kunnen waarma ken. Andere gemeenten kunnen dat ook niet maar zien wel het nut en de zin van Benegora en steunen hen dan ook wel. Wij willen graag een voorstel indienen om het subsidie aan Benegora wel toe te kennen. De voorzitterdus U maakt geen voorstel om het voorstel van B&W in stemming te brengen. U maakt er een voorstel van om het in tegenstel- Iing daarvan wel toe te kennen. Zo geformuleerd moet dat voorstel ook door meerderen gesteund worden om in stemming te komen. Wie onder steunt dat? Dat is de heer Priems en de heer van Eekelen, dan komt dat voorstel van mevrouw van de Bos-Beckmann in stemming, want dan hoeft er eigenlijk op dit moment niet verder op geantwoord te worden, want U vraagt onmiddel I ijk al het voorstel. Dan komt er dus nu in stemming, niet het voorstel van B&W, maar het voorstel van mevrouw van de Bos-Beckmann en dat wi I dan in feite zeggen om die subsidie aan Benegora wél te geven. Hierover gaat U zeggen vóér of tegen het voorstel van mevrouw van de Bo s- Bee kma n n Vóór het voorstel stemmen de leden: de Goffau-van Kaam, Mens, Pr ineen, van Eekelen, Priems en van de Bos-Beckmann. Tegen het voorstel stemmen de leden: Uytdewi I I igenWalthuis, Mouws, van El zakker, Verbogt, van de Kieboom, Sinke en Roosenboom. Er zijn veertien stemmen uitgebracht waarvan 6 vóór en 8 tegen, weshaI ve het voorstel van mevrouw van de Bos-Beckmann niet is aangenomen. De voorzitter: dat was 194-10 dan krijgen we 352.20, dat gaat over onderhoud Do~rpsstraat 106. Het I i d van Ec keïcnwij zijn als partij niet tevreden met Uw ant woord. Wij v i nde n cFat de gemeente die woning zonder meer moet verko pen, omdat men overal hokjes, lokaaltjes, oude gebouwen steeds aan zichzelf houdt en het gevolg is dan ook altijd dat er de één of andere in kruipt, wel met toestemming van de gemeente uiteraard, maar het blijft altijd een blok aan het been. Het advies dat U dus geeft van: "eventueel te gebruiken als rui lobject", nou meneer de voorzitter, dat is niet steekhoudend om de doodeenvoudige reden als iemand het huurt en die zit daar nu eenmaal in dan gooi je hem zo maar niet op straat. Dus dat zogenaamde tijdel ijke is een blijvende en dan is het ook een bl ijvend blok aan het been. Wat onderhoudskosten betreft, en van de andere kant vind ik het voor het city-gebied, als er zich midden stand zou willen vestigen alleen maar een goede zaak. Daarom wou ik de raad voorstel len, meneer de voorzitter, om niet met het voorste I van B&W akkoord te gaan, maar om pand 106 te verkopen. De voorzitter: wordt dat voorstel gesteund? Dat komt als zodanig voor stemming in aanmerking. Wethouder Roosenboomik wi I al leen de raad het sterk ontraden om het te doen. Ik vind het moeilijk in een openbare raadsvergadering hier de mensen te noemen omdat er eigenl ijk nog geen kontakten zijn gelegd. Ik wil alleen maar zeggen dat in de realisering van het plan N i euwinar kt nog twee part i cu I i eren zitten die gewoon voor de rea I i- sering van dat plan, ik zeg het misschien een beetje onparlementair, in de weg zitten en ik kan me voorste I len dat in ieder geval B&W de kans gegeven moet worden om met deze mensen in kontakt te komen oin ze daar uit te kopen en eventueel een alternatief te bieden. Ik ben het in zoverre met de heer van Eekelen echt wel eens dat dit geen eeuwig durende zaak hoeft te zijn maar toch een plaats op de rust en het geeft in ieder geval het gemeentebestuur de kans om in ieder geval dót uit te proberen.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1980 | | pagina 38