-20-
hun werknemers daar een erg suksesvolle tijd toe en spreken de hoop uit dat zij
in staat worden gesteld, mede dank zij de inspanningen van Uw kollege, binnen-
kort een aanvang te maken met de nieuwbouw.
Woningbouw: Woningbouw en energie(besparing) staan erg nauw met elkaar in ver
band. Alle nieuwbouwwoningen zijn immers voorzien van de laatste snufjes op het
gebied van energiebesparing. Helaas is dit in oudere huizen vaak niet zo. Graag
zien wij dat in alle woningen muurisolatie en dubbele beglazing wordt aangebracht.
Deze zaken hebben vooral onze aandacht in de sociale sektor. Het mag bekend wor
den verondersteld dat de gemeente Halsteren al jaren kampt met een tekort aan
goedkope huurwoningen in de goedkopere sektor. Het door Uw raad genomen besluit
om uitbreiding te plegen in westelijke richting had onze gedeeltelijke instem
ming. Nu er echter een demokratisch genomen besluit ligt, zullen wij dat res-
pekteren en waar mogelijk medewerken aan een snelle realisatie. Een stagnering
in de plaatselijke nieuwbouw zou voor een aantal aannemers grote gevolgen kun
nen hebben. Met een snelle uitvoering is dus het algemeen belang gediend, im
mers aan de ene kant de woningzoekenden en aan de andere kant de werkgelegen
heid. Reeds eerder heeft de V.V.D. in Uw kommissie Ruimtelijke Ordening het
plan naar voren gebracht om meer in de sociale sektor te bouwen en wel meer
gericht op speciale doelgroepen. Wij denken met name aan de bouw van prerrue-
verkoopwoningen in de "beschutte sfeer" waar inkomens tot maximaal "modaal"
een goede mogelijkheid hebben om met redelijke lasten een eigen woning te be
trekken. In de huursektor denken wij aan een, ook al eerder voorgestelde, om
draaiingvan net gebruikelijke patroon, naar: de aannemers een maximale kost
prijs opgeven en hun aan de hand van die kostprijs een tekening en bestek la
ten maken, naar onze overtuiging is het op deze manier mogelijk huurwoningen
met een huur beneden 350,-- per maand te realiseren! Daarnaast verzoeken wij
Uw kollege alle middelen aan te wenden om grotere contingenten te bemachtigen,
waarbij de sociale sektor ook baat kan vinden.
Vroeger stond op ieder huis een tv-antenneTegenwoordig streeft iedere ge
meente naar centrale-antenne-inrichtingen waardoor het aanzicht er vaak aan
zienlijk op vooruit gaat, bovendien kan men vaak meerdere programma's ontvan
gen. In Halsteren betreft het helaas alleen nog rnaar een verbeterd aanzicht.
Immers, de kwaliteit van de beelden mag dan goed zijn, het aantal netten dat
ontvangen kan worden is, zeer zeker als we met andere gemeenten vergelijken,
minimaal. Orn over hoogte van aansluitkosten en vaste bijdragen maar niet te
spreken. Wij stellen U voor, zorg te dragen voor de ontvangst via een centrale-
inrichting (antenne of kabel) van 2 nederlandse, 4 belgische en 2 duilse netten.
Pas dan heeft Halsteren een volwaardige inrichting, waar overigens al jaren voor
betaald wordt.
Het vernoemen van Bestek'8! staat de V.V.D. niet vreemd, maar doet de meeste
plaatselijke overheden huiveren, aangezien dat vaak, in hun ogen onjuiste, be
zuinigingen inhoudt. Wij zijn er voorstanders van dat de gemeente daar, waar
mogelijk, bezuinigt. Een als een bezuiniging uit te leggen maatregel, waar de
V.V.D. achter staat, is de verkoop van het pand aan de Dorpsstraat 106. Immers
beide huurders gaan dit pand verlaten om een betere behuizing terug te krijgen
in de Wittenhorst. Zo'n verkoop zou een goede bijdrage kunnen leveren aan de
city-vorming. En de gemeente hoeft geen onderhoud meer te plegen. Een verkoop
van de huidige burgemeestersuoning verdient naar onze mening ook studie, aan
gezien het tegenwoordig een normale zaak is, als een burgemeester in een eigen
woning gaat wonen. De opbrengst van beide verkopen zou een bijdrage kunnen zijn
in de kosten ter realisering van het centrale administratiegebouw.
Halsteren heeft een zodanig algemeen voorzieningen-pakket dat wij ons voor kun
nen stellen dat andere gemeenten onze gemeente weieens bekijken met de nodige
jaloezie. Wij willen LJ een aantal zaken onder de aandacht brengen die het ni
veau van deze voorzieningen op een nog hoger peil kunnen brengen: 1. Het toe
gankelijk maken van alle openbare en gemeenschappelijke gebouwen voor gehan
dicapten; 2. Het doen aanleggen en onderhouden van zgn. hondentoiletten; immers
de bezitters van honden dienen wel belasting te betalen, maar krijgen daar hoe
genaamd niets voor terug; 3. Het aanleggen van meer ruiterpaden in de rekreatie-
-21-
gebieden; 4. Voorlichting geven op lagere scholen over het in stand houden en
onderhouden van ons milieu en de bijdrage die de kinderen en hun ouders daarin
kunnen leveren.
In de loop van april 1980 krijgt de gemeente Halsteren er een prachtig eigen
tijds vrijetijdscentrum "de Wittenhorst" bij. Een groots projekt waarin ge
streefd is naar het samenbrengen onder een dak van tal van sociale, culturele
en maatschappelijke zaken. Een gigantische taak lag er dan ook voor de door Uw
raad ingestelde beheerskommissie "de Wittenhorst". De V.V.D. wil met Uw welne
men even stil blijven staan bij deze taak, die, onder de bezielende leiding
van de heer van Eekelen, langzaamaan voltooid wordt. Met name willen wij ook
de enorme inspanningen die de burgerleden van deze kommissie hebben moeten ver
richten. De gemeente immers droeg mede schuld aan de opgelopen achterstand van
bijna 4 maanden. Men zou kunnen zeggenmeneer de voorzitterdat de gemeente die
mensen heeft ingehuurd voor werk dat de gemeente zelf niet, of niet in voldoende
mate, kon uitvoeren. Alleen uit de besluitenlijst van Uw B&W-vergadering blijkt
dat de gemeente niet bereid is die ingehuurde krachten te betalen. Het enige
wat deze kommissie gedaan heeft, is zich opdelen, teneinde de opgelopen achter
stand zo snel mogelijk in te lopen. Die achterstand is inmiddels ver ingelopen,
dat mag ook wel na ruim 40 vergaderingen vanaf de datum van instelling van de
kommissie. Overigens verzoeken wij Uw kollege over te gaan tot een snellere af
handeling van ai dat gene wat de beheerskommissie aandraagt. Anders bestaat er
weer een risiko van het oplopen van achterstand en dat zou U niet willen denken
v/ij
Overigens is de V.V.D. van mening dat de gemeente waar mogelijk alle verspreid
liggende gebouwen, waar nu voor een zeer geringe vergoeding aktiviteiten ge
pleegd worden, in een soort afvloeiingsregeling dient te stoppen, mede omdat
anders het risiko bestaat dat het exploitatie-tekort nog groter wordt door
onderbezetting. De gemeente zou trouwens zelf ook wat aan die onderbezetting
kunnen doen. Bijvoorbeeld het houden van kommissievergaderingen in de Witten
horst; het draagt een steentje bij aan de exploitatie en zorgt voor een ge
deeltelijke ontlasting van overheidspersoneel.
Tot slot van deze algemene beschouwingen willen wij alle ambtenaren bedanken
voor de inzet van het afgelopen jaar en wensen wij U en Uw raad veel wijsheid
toe in 1980.
De voorzitter: Dames en heren, wij zijn dus aan het einde van agendapunt 3 en
nu volgt het voorstel agendapunt 4.
Het lid Prierns: Ik zou U iets willen vragen. Bij agendapunt 3 behoort naar mijn
mening ook de antwoorden die Uw kollege gegeven heeft op het onderzoek van de
begroting in de afdelingen. Ik kan me niet voorstellen, dat die beantwoording
in alle opzichten bevredigend is en wij hebben nog een aantal vragen daarover.
De voorzitter: Ik kan U eigenlijk wel begrijpen, toen ik het pakje nog een keer
bekeek vandaag, realiseerde ik me dat ook. Het ware wellicht beter geweest als
we duidelijker onder de aandacht hadden gebracht dat de bedoeling was, niet om
het hier mee af te doen, maar om de totaliteit van de begroting af te doen in
de vergadering van 6 maart. Dan komt dus dit onderdeel alsnog aan de orde, maar
U heeft het nu alvast.
Het lid PriernsMaar ik begrijp, meneer de voorzitter, dat U 6 maart dan ook
komt met de antwoorden van B&W op de algemene beschouwingen. Ik kan me ook voor
stellen, dat U bij het schrijven van die antwoorden ook rekening houdt met aan
vullende vragen, die nog zijn blijven leven na dit schriftelijk antwoord op het
onderzoek in de afdelingen.
De voorzitter: Nou deze procedure is dus eigenlijk zo, we hebben normaal altijd,
de afdelingsvergaderingenHier 3 afdelingen, die dus hun rapporten aan B&W bren
gen en het antwoord van B&W, dat is één fase. De algemene beschouwingen, het ant
woord weer op die algemene beschouwingen en de begroting zelf, dus zowel takken
van dienst als de algemene dienstDat hele pakket dat dient allemaal tesamen op
6 maart en ik zou me dus kunnen voorstellen, dat deze gedachte die ik nou naar