-14- namelijk de landbouw, niet persé dezelfde belangen heeft als de niet-gebruikers en de niet-bewonersHet is ook niet rechtvaardig de gebruikers allerlei beper kingen op te leggen wanneer er geen kompensaties tegenover staan. Wij hopen dat een demokratische afwikkeling van de bezwaarschriften voor iedereen bevredigend verloopt. Wanneer er dan vertraging ontstaat, moeten we die maar voor lief nemen, omdat zorgvuldigheid in dit geval boven alles gaat. TheodorushavenJammer dat de Halsterse raad het afgelopen jaar zo'n halfslachtige houding aannam tegenover de uitbreidingen van General Electric Plastics B.V. op het industrieterrein Theo dorushaven. Een meerderheid vond dat de vergunning voor de bouw van de nieuwe lexanplaatfabriek verstrekt kon worden. Wat betreft de grootschalige, verdere, uitbreidingen volstaan wij dit jaar maar eens met er op te wijzen dat General Electric Plastics nog steeds niet heeft voldaan aan twee belangrijke eisen die Gedeputeerde Staten gesteld hebben: De geluidsoverlast is nog boven de toege stane norm en nog steeds heeft men niet voldoende aangetoond dat de kans op een fatale interaktie tussen het huidige produktiebedrijf en het nieuwe, aanvaard baar klein zou zijn. De P.v.d.A. in Halsteren vindt dat het huidige komplex nooit op deze plaats gebouwd had mogen worden. Wij aanvaarden het bestaan ervan als een realiteit maar wij zijn keihard tegen iedere verdere uitbreiding. Dat wil niet zeqgen dat wij blind zijn voor de werkgelegenheidsaspektenmaar na zorgvuldige bestudering menen we dat we geen ander standpunt kunnen innemen. Woonwagenkamp: Later in deze vergadering zal de materie van net woonwagencentrum in Halsteren nog ter sprake komen. Wij zullen ons standpunt nu alvast verwoorden. De sprei- dings- en integratiegedachte waarop het woonwagenbeleid van Rijk en provincie is gebaseerd, heeft onze volledige steun en instemming. Wij menen dat geen en kele gemeente zijn verantwoordelijkheid mag verwaarlozen om een bijdrage te le veren door het inrichten van een verzorgd woonwagencentrum, voorzien van alle noodzakelijke faciliteiten. Wij vinden het een schande dat de gemeente Halste ren de boot zo lang heeft af gehouden. Het schijnt in onze gemeente verschrik kelijk moeilijk te zijn een goede lokatie te vinden voor een woonwagencentrum van 8 tot maximaal 15 wagens. Het woonwagenschap en de provincie stellen be paalde eisen aan een lokatie, juist vanwege de integratiegedachte die de leidraad voor het beleid is. Wij vinden die voorwaarden terecht en willen niet dat daar ook maar een centimeter van wordt afgeweken. Wanneer er dan een kaart met een achttal lokaties naar het Schap wordt gestuurd en dat spreekt een voorkeur uit voor een bepaalde lokatie, dan moeten er wel keiharde argumenten op tafel komen om een andere lokatie voor ons aanvaardbaar te maken. Dat zal dan minstens een even goede plek moeten zijn waar ook het woonwagenschap en de provincie zich volledig in moeten kunnen vinden. De verontrusting van sommige Halsternaren over de lokatie van het woonwagencentrum roept bij ons bedenkingen op. De angst voor een aantasting van hun woonklimaat en de financiële gevolgen voor hun wo- ningbezit, lijken ons tegenstrijdig met de bereidheid, die blijkbaar in grote delen van de Halsterse bevolking leeft om zich sterk te maken voor integratie van culturele minderheden. De Aktiegroep Bootvluchtelingen verdient onze waar dering daarvoor: men twijfelde zelfs niet aan de mogelijkheid om voldoende men sen bereid te vinden in een permanent begeleidingsteam voor Vietnamese gezinnen te gaan zitten. Een soortgelijk initiatief voor wat betreft de culturele minder heid, bestaande uit 8 nederlands sprekende gezinnen die wij in Halsteren gaan verwelkomen, zou nuttig zijn. Wat meer informatie van alle kanten zou hopelijk een positievere situatie in Halsteren hebben kunnen bewerkstelligen. Misschien dat dat alsnog kan gebeuren op de hearing, die het kollege van plan is te orga niseren. Maar de zaak is dan wel weer enkele maanden uitgesteld en wij kunnen ons voorstellen dat men in Den Bosch genoeg krijgt van de Halsterse trainerings- taktieken en misschien gaat men van daaruit dan wel ingrijpen en via artikel 11 zelf een plaatsje aanwijzen Gezondheidszorg: Met belangstelling volgen wij het onderzoek van ProfBiersteker en zijn team. De informatie die wij hierover ontvangen, ook via de kommissie volksgezondheid en milieu, is uitgebreid. Dat de publieke tribune bij vergade ringen van de begeleidingskommissie in staat wordt gesteld mee te praten, vin den wij een goed voorbeeld van demokratisering. -15- Openbaarheid en demokratisering: Reeds vele jaren fungeert de Partij van de Ar beid als de spreekwoordelijke knuppel in het hoenderhok waar het gaat orn de de mokratisering' van de besluitvorming. Wij bedoelen daar mee dat iedereen op een zo vroeg mogelijk stadium op een zinvolle wijze betrokken wordt bij het nemen van besluiten die voor hem of haar van belang zijn. Een algemene politieke keuze met verbindingen naar wijkraden, gemeenten, zeggenschap in bedrijven, in de vak beweging, maar ook op het gebied van huisvesting en gezondheidszorg. Het kollege neemt de voorlichting aan haar burgers blijkbaar niet serieus. Het kollege heeft de taak zoveel mogelijk mensen te betrekken bij het demokratisch proces en als die taak zo stelselmatig wordt verwaarloosd als op dit moment, zullen we weer gekonfronteerd worden met dalende opkomstpercentages bij de volgende gemeente raadsverkiezingen. En dat zal, naar wij aannemen, toch voor iedere politieke partij, een beschamende afgang zijn. Dus voor de zoveelste keer nog maar eens onze opmerkinqen en suggesties. -De gemeentegids had allang klaar moeten zijn. Vorig jaar hebben we het zelfde gezegd en toen een kluitje in het riet antwoord gekregen. -Wanneer het aanstellen van een part-time voorlichtingsfunktionaris financieel niet mogelijk is, zorg dan voor wekelijkse informatie via adverten tieruimte in de huis-aan-huisbladenUw plan, het uitgeven van een eigen voor- lichtinosfolder wanneer dat nodig is, is een lachwekkend alternatief, wanneer het kollege niet eens in staat is te zorgen voor een populaire versie van de gemeentebegroting die huis-aan-huis verspreid had kunnen worden. Voor of na de openbare kommissievergadering moet het publiek op de tribune een half uur de geleqenheid krijgen het woord te voeren over alle agendapunten. Het merkwaar dige instituut van besloten raadsvergaderingen moet definitief naar de vuil nisbelt worden verwezen, tenzij vaststaat dat er persoonlijke belangen van iemand geschaad kunnen worden. -Kommissies ex artikel 61 zijn uiterst geschikt om op te treden als beheerskommissie of als dagelijks bestuur. Wij zijn blij dat Halsteren nu één zo'n kommissie heeft (voor de Wittenhorst) maar er zijn nog genoeg andere mogelijkheden denkbaar. Onderwijs: De P.v.d.A. ziet in de vormgeving en de inhoudsbepaling van het on derwijs een belangrijke weg naar die maatschappijverandering die ons voor ogen staat. De PvdA-stellingname "gelijke kansen voor iedereen" heeft heel dui delijke konsekwentics voor de manier waarop het onderwijsbeleid bepaald en uit gevoerd wordt. De mogelijkheid voor de gemeente om zelf een eigen lijn uit te stippelen is natuurlijk maar beperkt, maar een beetje meer visie en inzicht zou geen kwaad kunnen, In de nota van aanbieding bijvoorbeeld begint U met de ge gevenheid van de integratie van het kleuteronderwijs met het lager onderwijs. Dit is, zo zegt U, nog niet verder gekomen dan de aangewezen experimenteerscho- lenToch zullen binnen nu en een aantal jaren alle scholen overgaan tot deze integratie. Gelukkig dat men dit op de scholen terdege onderkent, zodat zij de mogelijkheden tot integratie aanpakken. Het kollege zou zich al moeten voorbe reiden op de gevolgen van de integratie, met name wat betreft een lokalenplan, zoals we al jaren bepleiten .De volwassenenedukatie begint op gang te komen;0pen school, VOS-cursussen enz. Wij vragen het kollege, alle voorwaarden die de ge meente kan kreëren om gemakkelijk met nieuwe projekten te starten, ook daadwer kelijk te realiseren. Hierbij denken we aan subsidie, het beschikbaar stellen van ruimten enz. Dat de VOS-cursusseri zo goed ontvangen zijn in Halsteren be wijst onze veronderstelling van een aantal jaren geleden, dat vrouwen wel de gelijk behoefte aan zo'n cursus hebben. Wij verwachten dat het kollege ook alle steun geeft aan de vervolgcursussen. Wij vinden dat de kommissie Onderwijs en Bibliotheek, gezien het grote aantal onderwijsvoorstellente weinig bij elkaar komt. Bij een hoqere vergaderfrequentie zou de raad met de adviezen van de in- spektie en die van de kommissie, beter geadviseerd kunnen worden. Muziekonderwijs: U schrijft in Uw nota van aanbieding dat de nieuwe vorm van muziekonderwijs een zaak is van de schoolbesturen en de Bergse muziekschool. Wij verwachten dat U, waar dat maar mogelijk is Uw invloed zult aanwenden om een bespoediging van de nieuwe vorm van muzisch onderwijs, te bewerkstelligen.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1980 | | pagina 23