-12- Op het kollege van B&W hebben wij behoorlijk wat kritiek, alleen is het in Hals teren erg moeilijk om over het kollege te spreken gezien de wijzigingen die zich het afgelopen' jaar hebben voorgedaan, in de samenstelling. Wij vinden het een gran dioze misser dat er geen populaire versie van de begroting in de gemeente is ver spreid. Wij vinden dat er sowieso te weinig .wordt gedaan aan voorlichting. Het ge meentebestuur moet zich meer en beter presenteren aan de bevolking. In hoofdstuk 5 van onze algemene beschouwingen zullen we daar nog op terug komen. Het kollege heeft gefaald bij het initiëren en de bouw van het vrijetijdscentrum. Het kolle ge heeft een kans voor open doel gemist door niet in te spelen op de tentoonstel ling in de bibliotheek over het wonen in een woonwagen. Een uitgelezen mogelijk heid om de Halsterse bevolking met medewerking van het woonwagenschap en de pro vincie te informeren over een nieuw woonwagencentrum in onze gemeente. Niet al leen bekvechten over de mogelijke lokaties, maar streven naar positieve aksepta- tie door vooroordelen en misverstanden te lijf te gaan. Wij verwijzen nog eens naar het verlenen, intrekken en weer verlenen van een bouwvergunning aan een Halsterse inwoner: het kollege wist de zaak op te blazen tot een affaire-van Leengoed. Een grap die ons 23.000,— kostte. Er liggen verkeerde tekeningen ter inzage wanneer er een voorbereidingsbesluit genomen moet worden; er ver dwijnen op onverklaarbare wijze brieven op het gemeentehuis. Men wacht twee maanden te lang met het op gang brengen van een sollicitatieprocedure voor een nieuwe gemeente-sekretaristerwijl de vertrekdatum van de huidige funktionaris al jaren bekend is. Nogmaals het kollege (in welke samenstelling dan ook) zal z.ich misschien wel kunnen verdedigen en een aantal missers begrijpelijk maken. Onze fraktie wenst het echter puur formeel te stellen: het kollege van burge meester en wethouders is politiek verantwoordelijk. Natuurlijk hebben we niet alleen maar kritiek en het is trouwens veel aardiger om komplimentjes tot het eind van je verhaal te bewaren. En er zijn beslist positieve dingen te meiden. In de kommissies van advies en bijstand wordt konstruktief gewerkt aan de voor bereiding van het beleid en naar onze bescheiden mening in een prettige ver standhouding tussen alle partijen. De informatie die het kollege aan de raad geeft is in omvang en kwaliteit toegenomen; besluitenlijstjes van B&W-vergade- ringen worden aan de raadsleden toegezonden; beter onderbouwde voorstellen bij de raadsstukken; informatiemateriaal wordt tijdiger in de leeszaal ter inzage gelegd voor de raadsleden. Een nota van aanbieding die gezien mag worden, met zorg gemaakt en met uitgebreide toelichtingen op de verschillende begrotings posten. Onze fraktie konstateert met genoegen dat de Halsterse gemeenteraad zich een andere vergadertechniek heeft aangemeten. De straffe, doch beminne lijke hand van de nieuwe raadsvoorzitter zal wel van invloed zijn geweest op de opvallende verandering van "Poolse landdag" naar gehoorzaam "schoolparlement" Wij zijn nog steeds verbaasd over een raadsbesluit in de januarivergaderingEen verhoging van 6% in de beloningen voor raadsleden en kommissieleden. Zonder wer kelijke diskussie wordt er door een meerderheid gezegd: "och ja, dat hebben we wel verdiend". En dat notabene in de tijd van een loonmaatregel. De raad heeft een prachtige kans gemist om het imago van het politieke bedrijf in Halsteren te verbeteren. Het lid van den Bos-BeckmannOpenbare Werken: Ook dit jaar staat de gemeente Halsteren weer voor grote uitgaven voor verbeteringen van rioleringen. Duur, maar puur noodzakelijk. Wij onderschrijven het standpunt van het kollege deze plannen hoog op de prioriteitenlijst te handhaven. Onze fraktie heeft bewonde ring voor het knappe stuk werk, dat de Stichting Veilig Verkeer Halsteren - Le pelstraat heeft afgeleverd met het verkeerscirculatieplan. Wij hopen, dat de werklust van de leden van de stichting beloond wordt door een uiterst serieuze aandacht die het gemeentebestuur aan het plan geeft. Wat betreft de beplantin gen en de openbare groenvoorzieningen zijn wij niet ongelukkig met de eerste begrotingswijzigingen op de gloednieuwe begroting 1980. Wij zijn blij, dat er blijkbaar wat te bezuinigen valt, zeker wanneer dat ook niet ten koste gast van de kwaliteit van de voorzieningen. Met wat minder onderhoud kan er toch wel een aardig park of' plantsoen tot stand komen. Wat wilder van vorm en wat natuurlij ker misschien, maar zeker voor de grotere stukken in de Melanen behoeft', dat geen -13- verslechtering te betekenen. Volkshuisvesting: In ons verkiezingsprogramma en ook in de algemene beschouwin gen van afgelopen jaren hebben wij steeds gesteld, dat wij het betreuren, dat het gemeentebestuur niet in staat is zelf een aktief huisvestingsbeleid te voe ren. Het beleid wordt eigenlijk volledig bepaald door de Woningstichting, De P.v.d.A. heeft steeds aangedrongen op een kritische benadering van de Woning stichting, zeker, omdat wij grote twijfels hebben over het demokratisch func tioneren en, omdat wij het betreuren, dat de huurprijzen voor de sociale wo ningbouw in Halsteren steeds hoger worden. Misschien, dat een inschrijving van aannemers buiten Halsteren of West-Brabant een positieve invloed heeft op de bouw- en huurprijs. In de statuten van de Woningstichting staat tenslotte niet, dat ze moet zorgen voor de werkgelegenheid van de Westbrabantse bouwbedrijven, maar dat ze de volkshuisvesting van de Halsterse bevolking moet behartigen. De Partij van de Arbeid meent noq steeds, dat men zou moeten onderzoeken hoe men van de Woningstichting een vereniging kan maken, of gewoon een aparte tak van dienst van de gemeente. Üf dit lagere huurprijzen zal opleveren, blijft de vraaq, maar de kontrole op tiet demokratisch funkt.ioneren zal zeker toenemen. Onze partij heeft onlangs een informatief gesprek gehad met het bestuur van de Woningstichting en wij willen graag enkele positieve aspekten uit dit ge sprek weergeven: a. Het bestuur is ervan overtuigd dat er een belangrijke funktie weggelegd kan zijn voor de wijkkontaktkommissies. Bewoners kunnen zo direkt bij het beleid betrokken worden, zeker ook omdat drie bestuursleden door de wijkkontaktkommissies kunnen worden voorgedragen volgens de statuten. Helaas wordt daar op dit moment nog geen gebruik van gemaakt, b. De Woning stichting wil graag een beter kontakt en een betere informatie-uitwisseling met het gemeentebestuur. In het verleden heeft dit zeker te wensen overgela ten. Een mogelijkheid zou zijn de Woningstichting twee keer per jaar als agendapunt op te voeren bij de kommissie Ruimtelijke Ordening en daarbij een delegatie van liet bestuur uit te nodigen, c. De Woningstichting (zeker in zijn nieuwe bestuurssamenstelling) wil meer aandacht besteden aan de voor lichting aan de huurders. Het informatieve boekje "Kort Bestek" is daar een voorbeeld van. In Halsteren is vooral vraag naar huurwoningen, met name de goedkopere. Het aanbod koophuizen is grool genoeg. De gemeente heeft de taak te zorgen voor voldoende sociale woningbouw en moet daarom de Woningstichting in staat stellen te voldoen aan haar opdracht. Ruimtelijke Ordening: Wegenstructuur: Wij beseffen dat de invloed van een ge meentebestuur gering is bij het realiseren van de Zoomweg en op welk tijdstip dat zou moeten gebeuren. Toch hangt van de definitieve vaststelling van dat tracé voor Halsteren erg veel af, zoals we allemaal weten. Wij zijn voorstan der van een zo westelijk moge]ijk tracé, parallel aan het Schelde-Rijnkanaal De problemen rond de Halsterseweg en de Randweg-Noord hebben hier ook alles mee te maken. Het enige wat wij kunnen doen, is aan het kollege vragen ini tiatieven te ontplooien om de Zoomweg zo snel mogelijk en zo westelijk moge lijk aangelegd te krijgen, door driftig bij provincie en rijk aan de bel te blijven hangen. Uitbreiding: De uitbreiding in noordwestelijke richting heeft onze volledige instemming. Hierop aansluitend zijn er o.i. nog verdere uit breidingen denkbaar in de richting van de Beek-Noord en Daansbergen. Wij ho pen dat er veel vaart gemaakt wordt met de afwerking van de bebouwing in ons dorp in de vorm van kleinere bestemmingsplannen, zoals Nieuwmarkt, de Vlijt, BloemendaalVogelenzang, Sintekrijnsputje enz. Waar we voor dienen te waken is gerommel binnen bestaande bestemmingsplannen. Dit vooral wanneer de belan gen van een enkeling nare gevolgen kunnen hebben voor een hele straat of wijk (Denk aan de bouw van garages op de hoek van de Wethouder BogersstraatWat goed is, goed laten heeft volgens ons alles te maken met leefbaarheid. Bestem mingsplan Buitengebied: De voorspelbare belangentegenstellingen bij liet tot stand brengen van een bestemmingsplan buitengebied zijn duidelijk naar voren gekomen. Het is volkomen begrijpelijk dat de gebruikers van het gebied, voor-

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1980 | | pagina 22