-12-
Op het kollege van B&W hebben wij behoorlijk wat kritiek, alleen is het in Hals
teren erg moeilijk om over het kollege te spreken gezien de wijzigingen die zich
het afgelopen' jaar hebben voorgedaan, in de samenstelling. Wij vinden het een gran
dioze misser dat er geen populaire versie van de begroting in de gemeente is ver
spreid. Wij vinden dat er sowieso te weinig .wordt gedaan aan voorlichting. Het ge
meentebestuur moet zich meer en beter presenteren aan de bevolking. In hoofdstuk
5 van onze algemene beschouwingen zullen we daar nog op terug komen. Het kollege
heeft gefaald bij het initiëren en de bouw van het vrijetijdscentrum. Het kolle
ge heeft een kans voor open doel gemist door niet in te spelen op de tentoonstel
ling in de bibliotheek over het wonen in een woonwagen. Een uitgelezen mogelijk
heid om de Halsterse bevolking met medewerking van het woonwagenschap en de pro
vincie te informeren over een nieuw woonwagencentrum in onze gemeente. Niet al
leen bekvechten over de mogelijke lokaties, maar streven naar positieve aksepta-
tie door vooroordelen en misverstanden te lijf te gaan. Wij verwijzen nog eens
naar het verlenen, intrekken en weer verlenen van een bouwvergunning aan een
Halsterse inwoner: het kollege wist de zaak op te blazen tot een affaire-van
Leengoed. Een grap die ons 23.000,— kostte. Er liggen verkeerde tekeningen
ter inzage wanneer er een voorbereidingsbesluit genomen moet worden; er ver
dwijnen op onverklaarbare wijze brieven op het gemeentehuis. Men wacht twee
maanden te lang met het op gang brengen van een sollicitatieprocedure voor een
nieuwe gemeente-sekretaristerwijl de vertrekdatum van de huidige funktionaris
al jaren bekend is. Nogmaals het kollege (in welke samenstelling dan ook) zal
z.ich misschien wel kunnen verdedigen en een aantal missers begrijpelijk maken.
Onze fraktie wenst het echter puur formeel te stellen: het kollege van burge
meester en wethouders is politiek verantwoordelijk. Natuurlijk hebben we niet
alleen maar kritiek en het is trouwens veel aardiger om komplimentjes tot het
eind van je verhaal te bewaren. En er zijn beslist positieve dingen te meiden.
In de kommissies van advies en bijstand wordt konstruktief gewerkt aan de voor
bereiding van het beleid en naar onze bescheiden mening in een prettige ver
standhouding tussen alle partijen. De informatie die het kollege aan de raad
geeft is in omvang en kwaliteit toegenomen; besluitenlijstjes van B&W-vergade-
ringen worden aan de raadsleden toegezonden; beter onderbouwde voorstellen bij
de raadsstukken; informatiemateriaal wordt tijdiger in de leeszaal ter inzage
gelegd voor de raadsleden. Een nota van aanbieding die gezien mag worden, met
zorg gemaakt en met uitgebreide toelichtingen op de verschillende begrotings
posten. Onze fraktie konstateert met genoegen dat de Halsterse gemeenteraad
zich een andere vergadertechniek heeft aangemeten. De straffe, doch beminne
lijke hand van de nieuwe raadsvoorzitter zal wel van invloed zijn geweest op
de opvallende verandering van "Poolse landdag" naar gehoorzaam "schoolparlement"
Wij zijn nog steeds verbaasd over een raadsbesluit in de januarivergaderingEen
verhoging van 6% in de beloningen voor raadsleden en kommissieleden. Zonder wer
kelijke diskussie wordt er door een meerderheid gezegd: "och ja, dat hebben we
wel verdiend". En dat notabene in de tijd van een loonmaatregel. De raad heeft
een prachtige kans gemist om het imago van het politieke bedrijf in Halsteren
te verbeteren.
Het lid van den Bos-BeckmannOpenbare Werken: Ook dit jaar staat de gemeente
Halsteren weer voor grote uitgaven voor verbeteringen van rioleringen. Duur,
maar puur noodzakelijk. Wij onderschrijven het standpunt van het kollege deze
plannen hoog op de prioriteitenlijst te handhaven. Onze fraktie heeft bewonde
ring voor het knappe stuk werk, dat de Stichting Veilig Verkeer Halsteren - Le
pelstraat heeft afgeleverd met het verkeerscirculatieplan. Wij hopen, dat de
werklust van de leden van de stichting beloond wordt door een uiterst serieuze
aandacht die het gemeentebestuur aan het plan geeft. Wat betreft de beplantin
gen en de openbare groenvoorzieningen zijn wij niet ongelukkig met de eerste
begrotingswijzigingen op de gloednieuwe begroting 1980. Wij zijn blij, dat er
blijkbaar wat te bezuinigen valt, zeker wanneer dat ook niet ten koste gast van
de kwaliteit van de voorzieningen. Met wat minder onderhoud kan er toch wel een
aardig park of' plantsoen tot stand komen. Wat wilder van vorm en wat natuurlij
ker misschien, maar zeker voor de grotere stukken in de Melanen behoeft', dat geen
-13-
verslechtering te betekenen.
Volkshuisvesting: In ons verkiezingsprogramma en ook in de algemene beschouwin
gen van afgelopen jaren hebben wij steeds gesteld, dat wij het betreuren, dat
het gemeentebestuur niet in staat is zelf een aktief huisvestingsbeleid te voe
ren. Het beleid wordt eigenlijk volledig bepaald door de Woningstichting, De
P.v.d.A. heeft steeds aangedrongen op een kritische benadering van de Woning
stichting, zeker, omdat wij grote twijfels hebben over het demokratisch func
tioneren en, omdat wij het betreuren, dat de huurprijzen voor de sociale wo
ningbouw in Halsteren steeds hoger worden. Misschien, dat een inschrijving van
aannemers buiten Halsteren of West-Brabant een positieve invloed heeft op de
bouw- en huurprijs. In de statuten van de Woningstichting staat tenslotte niet,
dat ze moet zorgen voor de werkgelegenheid van de Westbrabantse bouwbedrijven,
maar dat ze de volkshuisvesting van de Halsterse bevolking moet behartigen. De
Partij van de Arbeid meent noq steeds, dat men zou moeten onderzoeken hoe men
van de Woningstichting een vereniging kan maken, of gewoon een aparte tak van
dienst van de gemeente. Üf dit lagere huurprijzen zal opleveren, blijft de
vraaq, maar de kontrole op tiet demokratisch funkt.ioneren zal zeker toenemen.
Onze partij heeft onlangs een informatief gesprek gehad met het bestuur van
de Woningstichting en wij willen graag enkele positieve aspekten uit dit ge
sprek weergeven: a. Het bestuur is ervan overtuigd dat er een belangrijke
funktie weggelegd kan zijn voor de wijkkontaktkommissies. Bewoners kunnen zo
direkt bij het beleid betrokken worden, zeker ook omdat drie bestuursleden
door de wijkkontaktkommissies kunnen worden voorgedragen volgens de statuten.
Helaas wordt daar op dit moment nog geen gebruik van gemaakt, b. De Woning
stichting wil graag een beter kontakt en een betere informatie-uitwisseling
met het gemeentebestuur. In het verleden heeft dit zeker te wensen overgela
ten. Een mogelijkheid zou zijn de Woningstichting twee keer per jaar als
agendapunt op te voeren bij de kommissie Ruimtelijke Ordening en daarbij
een delegatie van liet bestuur uit te nodigen, c. De Woningstichting (zeker
in zijn nieuwe bestuurssamenstelling) wil meer aandacht besteden aan de voor
lichting aan de huurders. Het informatieve boekje "Kort Bestek" is daar een
voorbeeld van. In Halsteren is vooral vraag naar huurwoningen, met name de
goedkopere. Het aanbod koophuizen is grool genoeg. De gemeente heeft de taak
te zorgen voor voldoende sociale woningbouw en moet daarom de Woningstichting
in staat stellen te voldoen aan haar opdracht.
Ruimtelijke Ordening: Wegenstructuur: Wij beseffen dat de invloed van een ge
meentebestuur gering is bij het realiseren van de Zoomweg en op welk tijdstip
dat zou moeten gebeuren. Toch hangt van de definitieve vaststelling van dat
tracé voor Halsteren erg veel af, zoals we allemaal weten. Wij zijn voorstan
der van een zo westelijk moge]ijk tracé, parallel aan het Schelde-Rijnkanaal
De problemen rond de Halsterseweg en de Randweg-Noord hebben hier ook alles
mee te maken. Het enige wat wij kunnen doen, is aan het kollege vragen ini
tiatieven te ontplooien om de Zoomweg zo snel mogelijk en zo westelijk moge
lijk aangelegd te krijgen, door driftig bij provincie en rijk aan de bel te
blijven hangen. Uitbreiding: De uitbreiding in noordwestelijke richting heeft
onze volledige instemming. Hierop aansluitend zijn er o.i. nog verdere uit
breidingen denkbaar in de richting van de Beek-Noord en Daansbergen. Wij ho
pen dat er veel vaart gemaakt wordt met de afwerking van de bebouwing in ons
dorp in de vorm van kleinere bestemmingsplannen, zoals Nieuwmarkt, de Vlijt,
BloemendaalVogelenzang, Sintekrijnsputje enz. Waar we voor dienen te waken
is gerommel binnen bestaande bestemmingsplannen. Dit vooral wanneer de belan
gen van een enkeling nare gevolgen kunnen hebben voor een hele straat of wijk
(Denk aan de bouw van garages op de hoek van de Wethouder BogersstraatWat
goed is, goed laten heeft volgens ons alles te maken met leefbaarheid. Bestem
mingsplan Buitengebied: De voorspelbare belangentegenstellingen bij liet tot
stand brengen van een bestemmingsplan buitengebied zijn duidelijk naar voren
gekomen. Het is volkomen begrijpelijk dat de gebruikers van het gebied, voor-