-10- Wordt met integratie bedoeld volledige integratie, gedeeltelijke integratie of willen de bewoners van wagens toch hun eigen identiteit behouden? Wij zijn van mening dat zo'spoedig mogelijk een lokatie moet worden vastgesteld. Doch wij willen niet eerder overgaan tot het vaststellen van een lokatie voordat: a.van het woonwagenschap de zekerheid is verkregen dat Halsteren niet overmatig zwaar belast wordt met betrekking tot de bezetting van het aantal woonwagens.Derhalve een bevestiging van een lokatie van niet meer van 8 a 10 wagens; b. een beves tiging dat Halsteren geen overloopkamp wordt van Bergen op Zoom; c. een infor matie-avond wordt belegd voor alle inwoners van Halsteren. Hiermee bedoelen wij niet een door U voorgestelde hearing van de plaatselijke bevolking, doch een in formatie van de voor- en nadelen van diverse lokaties. Wij denken aan: de Beek laan, BlindenstraatjeZoutendamseweg en Tholenseweg. Het gaat er bij ons niet om de problemen te verplaatsen, maar wel om een goede afweging van de voor- en nadelen van een lokatie welke door Halsteren gekozen gaat worden. Verkeerscirculatieplan: Dank zeggen wij aan de samenstellers van het verkeers circulatieplan. Het is niet alleen een signalering van de problemen op verkeers technisch gebied, doch er zijn ook oplossingen aangedragen waarvoor onze waarde ring. Het is niet de bedoeling om te gaan citeren uit dit rapport, doch enkele uitspraken welke genoemd zijn, kunnen wij van harte onderschrijven. Met name de waarschuwing tegen projektontwikkelaars en voorzichtigheid betrachten met Randweg Noord. Enkele van de probleemstellingen kunnen op korte termijn worden opgelost. Met name de situaties: Dorpsstraat - Jan v.d. Berghstraat; Dorpsstraat - Vogelen zang; Dorpsstraat - Politiebureau; Fre,d. de Ramlaan; Kerkstraat tussen Vossepad en Kladseweg; Kerkstraat tussen Heldenstraat en Vossepad. De probleemstelling en de hiervoor mogelijke oplossing inzake Dorpsstraat vanaf Beeklaan tot Lindelaantje en gedeelte Parallelweg om hier éénrichtingsverkeer van te maken vraagt volgens ons goede bestudering. Sport en openluchtrekreatie: Als het beleid op sportgebied zichtbaar gemaakt zou worden in een grafische voorstelling dan zou het beeld ongetwijfeld een fluctue rend karakter vertonen. Wij zouden als we over sport in het algemeen praten de vraag aan het kollege willen stellen: welke waarde heeft, de sport voor de ge meente? VJaaraan kunnen bestuurders-raadsleden deze waarde meten? Is er hier ei- gelijk wel sprake van beleid voeren? Als we de waarde moeten meten naar hetgeen in de aanbiedingsbrief staat,dan vinden wij dat maar zo zo. Wij menen dat er zon der een sportnota niet gesproken kan worden over enige vorm van gecoördineerd beleid. De konstatering in Uw aanbiedingsbrief dat er een sportnota komt ver meldt alleen maar het tekort aan velden,i.d.v. mogen wij U verwijzen naar de nota van 25 januari 1978 waarin een en ander reeds is aangegeven. Hier is dus duidelijk sprake van achter de feiten aanhollen. Wij stellen prijs op een sport nota waarin duidelijk een beleid op wat langere termijn wordt aangegeven. Het moet duidelijk zijn wat we in de toekomst gaan doen. Waar en welke uitbreidin gen er gepleegd moeten worden is duidelijk een kwestie van goed beleid voeren. Het beleid t.a.v. eigen huisvesting van verenigingen dient te worden herzien. Er moeten bepaalde kriteria van voorwaarden worden aangelegd. Hoe gaat het kol lege handelen met de wetenschap dat de sporthal in principe de stroom van aan vragen niet kan honoreren? Een jaarlijks terugkerende en bijgestelde sportnota kan mogelijk dienen om adekwaat op te treden. Dat sport een ander georganiseerd bestel nodig heeft, onderschrijven wij ten volle. Er moet naar onze opvattingen een orgaan komen waarbij slagvaardigheid primair moet staan. Een orgaan waarbij de gemeente een sturende funktie heeft. Het erfstuk van vorige kolleges nl. net aanleggen van een crossterrein menen wij te moeten rangschikken onder de noemer van "politieke escapades". Wie boven zijn stand leeft zal zich veel moeten ont zeggen. Deze waarheid welke onomstotelijk vaststaat geldt i.d.v. voor Uw voor nemen tot het bouwen van een overdekt zwembad. Wij zijn niet tegen een overdekt- zwembad doch. gekonfronteerd wordende met de kille cijfers van de realiteit ge biedt de eerlijkheid ons te zeggen dat wij in geen geval nu op dit moment de gemeenschap willen opzadelen met de verstrekkende financiële gevolgen. Mogelijk dat een verschuiving van dit projekt naar 1981 of zelfs 1982 meer mogelijkheden zal bieden. Nachthans is deze akkomrnodatie zeer welkom doch op dit moment o.i.z. niet uitvoerbaar. Voor wat betreft de uitbreiding van toeschouwers-akkommodatie in de sporthal menen wij het kollege te moeten behoeden voor een denkfout in de ze. Wij onderkennen dat er behoefte is doch niet op de wijze die het kollege voorstaat. Verplaatsbare zitplaats-akkommodatie is een tijdelijke oplossing en derhalve ongewenst. Mogelijk dat naar andere ingrijpender mogelijkheden voor de toekomst gezocht moet worden. Voorts rijst bij ons de vraag of de dienst sport en openluchtrekreatie optimaal zal kunnen funktioneren met de wetenschap dat de sport blijft groeien. Wil dit funktioneren dan zal aan uitbreiding van mankracht en herwaardering van de dienst sport en openluchtrekreatie niet kunnen worden ontkomen. Op het gebied van de openluchtrekreatie heeft Halsteren een uniek ge bied, t.w. de Melanen. Het zou ter completering hiervan het overwegen waard zijn de resterende gronden, welke niet van de gemeente zijn aan te kopen. Voor wat- be treft de initiatieven welke het streekgewest neemt zouden wij willen stellen: ge meente let op Uw zaak. Ter afronding van het onderwerp sport zouden wij nogmaals willen stellen dat er een duidelijke behoefte is aan een gedegen beleid. Een be leid wordt immers niet gevoerd door een fluctuerende stroom van woorden met daar bij de nodige decibellen aan geluid om een en ander kracht bij te zetten. Openbare gebouwen: Bibliotheek: Met genoegen konstateren wij dat veel mensen de weg naar de bibliotheek hebben kunnen vinden. Wij zijn zeer tevreden dat U onze wens om te komen tot een zaterdagmorgen-opening hebt overgenomen en dat U dit heeft bewerkstelligd. Hiervoor onze dank. De Wittenhorst: De beheerskommissie runt ingevolge artikel él der gemeentewet het vrijetijdscentrum. In de beheers- verordening is geregeld de taken en bevoegdheden van deze kommissie. Het is een goede zaak dat ook onze gemeente is overgegaan tot het instellen van een kommis sie die bevoegdheden overneemt, dit kan taakverlichtend werken. Het zou echter een goede zaak zijn dat onze beide wethouders eens kennis gaan nemen van deze verordening, die de tenaamstelling, bevoegdheden en werkwijze regelt. Hierin staat o.i. duidelijk dat beheer en exploitatie valt onder de bevoegdheden van de be heerskommissie de Wittenhorst. Geeft men naast deze verordening ook nog het ver trouwen aan deze kommissie dan lijkt het ons dat de vaak hinderlijke bemoeizucht, die rnen thans ten toon spreidt voorbij is. Verder willen wij de kommissieleden en hun adviseurs dank zeggen voor de enorme inzet en werkwijze ten aanzien van het vrijetijdscentrum. Moge ook wij in de toekomst op hen rekenen. Overige gebouwen: Na het gereedkomen van de Wittenhorst zijn wij van mening dat de panden Dorps straat 106 en oude Mavogebouw afgestoten dienen te worden. Indien men deze in eigen beheer houdt, is Halsteren bezig aan een eigen faillissement. De barakken aan de Driesprong kan men voorlopig handhaven en de scoutinggroep kan hier een tijdelijk onderdak vinden. Met betrekking op de toekomst moet men nu reeds voor zien, dat deze barakken ook een zeer tijdelijk karakter hebben. Om het vrije tijdscentrum en bedoelde barakken zo ekonomisch mogelijk te gaan exploiteren, zonder dat op verenigingen en instellingen die hier gebruik van maken, een te zware financiële druk wordt gelegd, is het misschien wenselijk om te overwegen deze tesamen onder te brengen in de beheerskommissie van het vrijetijdscentrum. Prioriteitenschema: Met het door U overgelegde ontwerpschema 1980 kunnen wij, op de door ons reeds genoemde projekten na, instemmen. Tenslotte gaat onze dank uit aan al diegenen die zich in het afgelopen jaar heli- ben ingezet voor het goed funktioneren van het gemeentelijk apparaat, verenigings leven, kommissies, groeperingen en instellingen. Het lid Priems: Voordat we overgaan tot een hoofdstuksgewijze behandeling van de begroting voor 1980, willen we een aantal algemene zaken aan de orde stellen, die te maken hebben met het besturen van onze gemeente. De algemene beschouwingen ge ven iedere politieke partij een prima gelegenheid om nog eens in grote lijnen aan te geven wat men wil en tevens om wat uitgebreider stil te staan bij het funktio neren van gemeenteraad en kollege van burgemeester en wethouders. Een vervelende gewoonte is alleen dat de algemene beschouwingen altijd enkele maanden te laat worden gehouden in Halsteren; al zit er nu toch al weer een voor uitgang in vergeleken met vorig jaar. De argumenten waarmee het kollege zich meent te moeten verdedigen zijn op zich niet onbegrijpelijk, maar het blijft zonneklaar dat onze fraktie het kollege politiek verantwoordelijk houdt voor het te laat presenteren van de begroting.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1980 | | pagina 21