-10-
Wordt met integratie bedoeld volledige integratie, gedeeltelijke integratie of
willen de bewoners van wagens toch hun eigen identiteit behouden? Wij zijn van
mening dat zo'spoedig mogelijk een lokatie moet worden vastgesteld. Doch wij
willen niet eerder overgaan tot het vaststellen van een lokatie voordat: a.van
het woonwagenschap de zekerheid is verkregen dat Halsteren niet overmatig zwaar
belast wordt met betrekking tot de bezetting van het aantal woonwagens.Derhalve
een bevestiging van een lokatie van niet meer van 8 a 10 wagens; b. een beves
tiging dat Halsteren geen overloopkamp wordt van Bergen op Zoom; c. een infor
matie-avond wordt belegd voor alle inwoners van Halsteren. Hiermee bedoelen wij
niet een door U voorgestelde hearing van de plaatselijke bevolking, doch een in
formatie van de voor- en nadelen van diverse lokaties. Wij denken aan: de Beek
laan, BlindenstraatjeZoutendamseweg en Tholenseweg. Het gaat er bij ons niet
om de problemen te verplaatsen, maar wel om een goede afweging van de voor- en
nadelen van een lokatie welke door Halsteren gekozen gaat worden.
Verkeerscirculatieplan: Dank zeggen wij aan de samenstellers van het verkeers
circulatieplan. Het is niet alleen een signalering van de problemen op verkeers
technisch gebied, doch er zijn ook oplossingen aangedragen waarvoor onze waarde
ring. Het is niet de bedoeling om te gaan citeren uit dit rapport, doch enkele
uitspraken welke genoemd zijn, kunnen wij van harte onderschrijven. Met name de
waarschuwing tegen projektontwikkelaars en voorzichtigheid betrachten met Randweg
Noord. Enkele van de probleemstellingen kunnen op korte termijn worden opgelost.
Met name de situaties: Dorpsstraat - Jan v.d. Berghstraat; Dorpsstraat - Vogelen
zang; Dorpsstraat - Politiebureau; Fre,d. de Ramlaan; Kerkstraat tussen Vossepad
en Kladseweg; Kerkstraat tussen Heldenstraat en Vossepad. De probleemstelling en
de hiervoor mogelijke oplossing inzake Dorpsstraat vanaf Beeklaan tot Lindelaantje
en gedeelte Parallelweg om hier éénrichtingsverkeer van te maken vraagt volgens
ons goede bestudering.
Sport en openluchtrekreatie: Als het beleid op sportgebied zichtbaar gemaakt zou
worden in een grafische voorstelling dan zou het beeld ongetwijfeld een fluctue
rend karakter vertonen. Wij zouden als we over sport in het algemeen praten de
vraag aan het kollege willen stellen: welke waarde heeft, de sport voor de ge
meente? VJaaraan kunnen bestuurders-raadsleden deze waarde meten? Is er hier ei-
gelijk wel sprake van beleid voeren? Als we de waarde moeten meten naar hetgeen
in de aanbiedingsbrief staat,dan vinden wij dat maar zo zo. Wij menen dat er zon
der een sportnota niet gesproken kan worden over enige vorm van gecoördineerd
beleid. De konstatering in Uw aanbiedingsbrief dat er een sportnota komt ver
meldt alleen maar het tekort aan velden,i.d.v. mogen wij U verwijzen naar de
nota van 25 januari 1978 waarin een en ander reeds is aangegeven. Hier is dus
duidelijk sprake van achter de feiten aanhollen. Wij stellen prijs op een sport
nota waarin duidelijk een beleid op wat langere termijn wordt aangegeven. Het
moet duidelijk zijn wat we in de toekomst gaan doen. Waar en welke uitbreidin
gen er gepleegd moeten worden is duidelijk een kwestie van goed beleid voeren.
Het beleid t.a.v. eigen huisvesting van verenigingen dient te worden herzien.
Er moeten bepaalde kriteria van voorwaarden worden aangelegd. Hoe gaat het kol
lege handelen met de wetenschap dat de sporthal in principe de stroom van aan
vragen niet kan honoreren? Een jaarlijks terugkerende en bijgestelde sportnota
kan mogelijk dienen om adekwaat op te treden. Dat sport een ander georganiseerd
bestel nodig heeft, onderschrijven wij ten volle. Er moet naar onze opvattingen
een orgaan komen waarbij slagvaardigheid primair moet staan. Een orgaan waarbij
de gemeente een sturende funktie heeft. Het erfstuk van vorige kolleges nl. net
aanleggen van een crossterrein menen wij te moeten rangschikken onder de noemer
van "politieke escapades". Wie boven zijn stand leeft zal zich veel moeten ont
zeggen. Deze waarheid welke onomstotelijk vaststaat geldt i.d.v. voor Uw voor
nemen tot het bouwen van een overdekt zwembad. Wij zijn niet tegen een overdekt-
zwembad doch. gekonfronteerd wordende met de kille cijfers van de realiteit ge
biedt de eerlijkheid ons te zeggen dat wij in geen geval nu op dit moment de
gemeenschap willen opzadelen met de verstrekkende financiële gevolgen. Mogelijk
dat een verschuiving van dit projekt naar 1981 of zelfs 1982 meer mogelijkheden
zal bieden. Nachthans is deze akkomrnodatie zeer welkom doch op dit moment o.i.z.
niet uitvoerbaar. Voor wat betreft de uitbreiding van toeschouwers-akkommodatie
in de sporthal menen wij het kollege te moeten behoeden voor een denkfout in de
ze. Wij onderkennen dat er behoefte is doch niet op de wijze die het kollege
voorstaat. Verplaatsbare zitplaats-akkommodatie is een tijdelijke oplossing en
derhalve ongewenst. Mogelijk dat naar andere ingrijpender mogelijkheden voor de
toekomst gezocht moet worden. Voorts rijst bij ons de vraag of de dienst sport
en openluchtrekreatie optimaal zal kunnen funktioneren met de wetenschap dat de
sport blijft groeien. Wil dit funktioneren dan zal aan uitbreiding van mankracht
en herwaardering van de dienst sport en openluchtrekreatie niet kunnen worden
ontkomen. Op het gebied van de openluchtrekreatie heeft Halsteren een uniek ge
bied, t.w. de Melanen. Het zou ter completering hiervan het overwegen waard zijn
de resterende gronden, welke niet van de gemeente zijn aan te kopen. Voor wat- be
treft de initiatieven welke het streekgewest neemt zouden wij willen stellen: ge
meente let op Uw zaak. Ter afronding van het onderwerp sport zouden wij nogmaals
willen stellen dat er een duidelijke behoefte is aan een gedegen beleid. Een be
leid wordt immers niet gevoerd door een fluctuerende stroom van woorden met daar
bij de nodige decibellen aan geluid om een en ander kracht bij te zetten.
Openbare gebouwen: Bibliotheek: Met genoegen konstateren wij dat veel mensen de
weg naar de bibliotheek hebben kunnen vinden. Wij zijn zeer tevreden dat U onze
wens om te komen tot een zaterdagmorgen-opening hebt overgenomen en dat U dit
heeft bewerkstelligd. Hiervoor onze dank. De Wittenhorst: De beheerskommissie
runt ingevolge artikel él der gemeentewet het vrijetijdscentrum. In de beheers-
verordening is geregeld de taken en bevoegdheden van deze kommissie. Het is een
goede zaak dat ook onze gemeente is overgegaan tot het instellen van een kommis
sie die bevoegdheden overneemt, dit kan taakverlichtend werken. Het zou echter
een goede zaak zijn dat onze beide wethouders eens kennis gaan nemen van deze
verordening, die de tenaamstelling, bevoegdheden en werkwijze regelt. Hierin staat
o.i. duidelijk dat beheer en exploitatie valt onder de bevoegdheden van de be
heerskommissie de Wittenhorst. Geeft men naast deze verordening ook nog het ver
trouwen aan deze kommissie dan lijkt het ons dat de vaak hinderlijke bemoeizucht,
die rnen thans ten toon spreidt voorbij is. Verder willen wij de kommissieleden en
hun adviseurs dank zeggen voor de enorme inzet en werkwijze ten aanzien van het
vrijetijdscentrum. Moge ook wij in de toekomst op hen rekenen. Overige gebouwen:
Na het gereedkomen van de Wittenhorst zijn wij van mening dat de panden Dorps
straat 106 en oude Mavogebouw afgestoten dienen te worden. Indien men deze in
eigen beheer houdt, is Halsteren bezig aan een eigen faillissement. De barakken
aan de Driesprong kan men voorlopig handhaven en de scoutinggroep kan hier een
tijdelijk onderdak vinden. Met betrekking op de toekomst moet men nu reeds voor
zien, dat deze barakken ook een zeer tijdelijk karakter hebben. Om het vrije
tijdscentrum en bedoelde barakken zo ekonomisch mogelijk te gaan exploiteren,
zonder dat op verenigingen en instellingen die hier gebruik van maken, een te
zware financiële druk wordt gelegd, is het misschien wenselijk om te overwegen
deze tesamen onder te brengen in de beheerskommissie van het vrijetijdscentrum.
Prioriteitenschema: Met het door U overgelegde ontwerpschema 1980 kunnen wij,
op de door ons reeds genoemde projekten na, instemmen.
Tenslotte gaat onze dank uit aan al diegenen die zich in het afgelopen jaar heli-
ben ingezet voor het goed funktioneren van het gemeentelijk apparaat, verenigings
leven, kommissies, groeperingen en instellingen.
Het lid Priems: Voordat we overgaan tot een hoofdstuksgewijze behandeling van de
begroting voor 1980, willen we een aantal algemene zaken aan de orde stellen, die
te maken hebben met het besturen van onze gemeente. De algemene beschouwingen ge
ven iedere politieke partij een prima gelegenheid om nog eens in grote lijnen aan
te geven wat men wil en tevens om wat uitgebreider stil te staan bij het funktio
neren van gemeenteraad en kollege van burgemeester en wethouders.
Een vervelende gewoonte is alleen dat de algemene beschouwingen altijd enkele
maanden te laat worden gehouden in Halsteren; al zit er nu toch al weer een voor
uitgang in vergeleken met vorig jaar. De argumenten waarmee het kollege zich
meent te moeten verdedigen zijn op zich niet onbegrijpelijk, maar het blijft
zonneklaar dat onze fraktie het kollege politiek verantwoordelijk houdt voor
het te laat presenteren van de begroting.