-28- ren willen zeggen: ga je gang maar, want er gebeurt toch niks. Het lid Verbeert: ik wil ook even inhaken op de woorden van de wethouder. Die zegt op een gegeven opgenblik dat de ouders van deze kinderen verantwoorde lijk zijri. Ik wil wel met klem stellen dat ik niet torn aan de verantwoor delijkheid van de ouders, maar ik wil wel U er op wijzen op de eventuele gevolgen voor deze ouders. Het is te hopen dat de mensen voor deze soort zaken verzekerd zijn, maar niet iedereen is dat ook. Ik weet niet of het wel of niet gedekt is. Stel dat het niet zo is. Dan vraag ik U inderdaad weer opnieuw met klem om toch de nodige zorgvuldigheid te betrachten bij de invordering van deze lasten. Want enerzijds zitten we ons hier allemaal op de.borst te slaan van we bouwen allemaal zulke mooie gebouwen en we ge ven miljoenen uit. Anderzijds doen we soms toch onbedachte dingen door zon der meer te stellen dat het juridisch allemaal kan om dergelijke zaken te verhalen op andere mensen. Als U zegt dat er gevraagd is om te zorgen dat er meer politietoezicht komt en we gaan kijken om deze zaak beter te be schermen, dan denk ik dat ik inderdaad een beetje naar meneer Priems kan toedenken: was het toch niet afdoende geweest in het verleden. Ik proef dat er namelijk een beetje uit. Wethouder Roosenboofndit krediet wat nu aan de orde is, is om in de onmid dellijke kosten te kunnen voorzien. Er staat duidelijk in het stuk dat het kollege zal trachten om de gelden bij die ouders te verhalen. Dat houdt toch wel in dat mocht zich een omstandigheid voordoen dat een bepaald gezin in grote moeilijkheden zou komen dan is dat altijd nog een zaak binnen het ge meentebestuur om dat al of niet cfoor te drukken. Maar de ouders van kinde ren die zijn verzekerd tegen deze kwalijke zaken, die zullen daardoor aan sprakelijk worden gestold om op deze manier deze gemeenschapsgelden terug te vorderen van hun verzekering wettelijke aansprakelijkheid, zoals in het verleden ook altijd gebruikelijk was. Ter geruststelling van de heer Priri- cen lean ik zeggen dat ik deze baldadigheid heus niet bagatelliseer. 38.000,— en dat is waarschijnlijk nog niet het totaalbedrag. Het is niet niks. Het is betreurenswaardig. Dat is allemaal gebeurd, maar als je dan nagaat wat de oorzaak was. Het aftrappen van enkele pijpjes op dak. Op zich zelf niet zo'n grote schade, maar de regenbui die er op gevolgd is en de gaten die toen in het dak zijn ontstaan, die hebben de grote schade ver oorzaakt. Zo zie je wel dat die dakpijpjes die op zich misschien enkele honderden guldens hadden gekost om dat te herstellen, dat die deze grote schade hebben veroorzaakt, Hierna wordt zonder hoofdelijke stemming konform het voorstel van burge meester en wethouders besloten. 5e wijziging begroting 1980 (krediet voor het inrichten_van de gemeenschaps ruimte tot tijdelijk leslokaal t.b.v. de r.k._lagere school De Biezenhof) Zonder hoofdelijke stemming wordt konform het voorstel van burgemeester en wethouders besloten. BEHANDELING VAN DE OVERIGE PUNTEN VAN DE INGEKOMEN STUKKEN EN MEDEDELINGEN Punt 1 Het lid van Eekelen: ik heb het stuk gezien. Maar als dat ter inzage ligt dan zou je eigenlijk een paar vrije dagen moeten nemen om dat st.uk te kun nen bestuderen. Het. is in de regel niet ciat er maar één zo'n begroting ligt. Daar liggen er meerdere. Het heeft me wel aangesproken wat wethou der Roosenboom er op gezet heeft, dat we niet te hooi en te gras en te allen tijde geld moeten geven aan al die regelingen die er zijn. Als het zo doorgaat zijn het binnen de raad nog enkele hamerslagen, want ze wor den alleen nog ter visie gelegd voor de raadsleden, terwijl het dikwijls toch om tonnen gaat. Binnen deze raad wordt er nooit iets over gezegd.Ik -29- vind dat wethouder Roosenboom de plank hier duidelijk raak slaagt en ik zou willen vraaen of het kollege zich zou willen beraden om dit soort zaken binnen de kommissie Ekonornische Zaken te brengen. Die is er uiteindelijk niet voor niks. Dan kunnen de leden de stukken thuis krijgen en wordt het eens een keer bestudeerd. Ik neem best aan dat dat tien jaar geleden niet zo noodzakelijk was. Toen had je maar een paar van die gemeenschappelijke regelingen en gewestelijke regelingen. Maar nu praten we toch over tonnen, die we per jaar zomaar even vaststellen, zonder dat het eigenlijk door de raadsleden en door wie dan ook, bestudeerd is. Men korru. er gewoon nieu toe. Men leest er eens wat uit en dan heb je het gehad. De voorzitter: Het eerste deel van Uw opmerking meneer van Eekelen, dat kunnen we, geloof ik, voor kennisgeving aannemen. Het tweede deel, daarover zullen we ons beraden. Dat eventueel bespreken in de kommissie die U noemt. Punt 8 Het lid Princen: als ik die brief goed gelezen heb dan gaan er van B&W al dwangbrieven uit naar het majoretten- en minirettenpeloton om de Driesprong te gaan verlaten en zich te vestigen in de Wittenhorst. Ik dacht dat we dat toch zo lang mogelijk achterwege zullen moeten laten om deze dwangbrieven uit te laten gaan. De voorzitter: ik dacht dat het niet de bedoeling is om bepaalde dwang uit te oefenen. In geen enkel opzicht. De bedoeling is niet om dwang uit te oefenen. Het kan natuurlijk niet zo blijven. Er kunnen natuurlijk ogen blikken aanbreken, dat je moet zeggen we hebben nu een vrijetijdscentrum de Wittenhorst en dat kost zoveel en er liggen mogelijkheden. En er zullen misschien andere akkommodaties zijn - ik hoef ze niet te noemen - waarvan de vraag weer kan rijzen in hoeverre dat ook weer een blijvende zaak kan 7.i jn. Je kan toch niet aan alle andere dingen voorbij gaan. Maar op dit ogenblik is er nog geen sprake van dwang. Punt 10 Het lid Priems: dit is een brief van de minister van Binnenlandse Zaken en die geeft alle gemeenteraden de kans om de vergoeding voor de eigen raads leden met 6% op te trekken. Wij vinden dat niet nodig. Kollega-raadslid uit Wouw, P.v.d.A.-raadslid Hellegers, heeft een uitstekende argumentatie gege ven de vorige week om het zeker met deze beroerde ekonornische toestanden, waarin zelfs geaarzeld wordt of de modale koopkracht gehandhaafd kan blij ven, in deze beroerde ekonornische toestanden, om dan weer eens 6% aan je zelf toe te kennen. Wij vinden de vergoeding die we op dit moment krijgen voldoende. Daarnaast hebben we een uitstekende onkostenvergoeding voor de frakties. Wij willen er graag een voorstel van maken om deze vergoeding niet door te laten gaan en dus gewoon te handhaven zoals die nu i^>. De voorzitter: wordt dit voorstel ondersteund? Hét voorstel wordt gesteund door mevrouw van den Bos en meneer Walthuis. Dan komt het voorste], van Je heer Priems in stemming. Dus geen aanpassing van de bedragen. Haakt U nog verschil. Er zijn twee reeksen dacht ik. Het lid Priems: mijn voorstel is de betaling zoals die nu geschiedt in wel ke vorm dan "ookom die gewoon te handhaven en zeker niet te verhogen. De voorzitter: B&W zeggen voor kennisgeving aannemen. Dat wil zeggen dat B&W zich hieraan kon formeren. Die willen dus wel gevolg geven aan de cir culaire van Binnenlandse Zaken. Dus zowel de optrekking van de vergoeding voor de uerkzaamheden als de vergoeding in de kosten. Men vraagt stemming. Er wordt over gestemd. U zegt dus weer voor of tegen, maar dan zoals het hier ligt. Zoals de circulaire hier ter tafel ligt. Vóór het voorstel van het kollege stemmen de leden Uytdewilligen, van den Kieboom, van Wezel, van Eekelen, de Goffau-van Kaam, Verbogt, Mens, Mouws en de wethouders Sinke en Roosenboom.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1980 | | pagina 15