-26- BEHANDELING VAN DE OVERIGE PUNTEN VAN DE INGEKOMEN STUKKEN EN MEDEDELINGEN. Punt 21. Het lid MouwsMijn vraag is gewoon: wat zijn de gevolgen van dit niet tijdig klaar zijn van die slotwijzigingenIk dacht dat die voor één juli aangeboden moesten worden aan Gedeputeerde Staten. De raad kan die van te voren niet meer zien. De voorzitter: Dat heeft inderdaad wat gevolgen, want het zou voor één juli in deze raad behandeld moeten zijn. Als het voor één juli in de raad behandeld wordt dan kan daar een diskussie over gevoerd worden. U kunt akkoord gaan of niet. U kunt eventueel voorstellen wijzigingen aan te brengen voor zover dat mogelijk is. En dat kan nu niet meer omdat op één juli die slotwijziging niet klaar is. Dat betekent niet dat die slotwijziging niet wordt gemaakt. De wijzi ging komt dan echter na één juli in Uw raad en dat betekent dat U er wel over kunt diskussiërenmaar dat U geen wijzigingen meer kunt aanbrengen. Dat is op zich een slechte zaak. Het betekent ook dat de slotwijziging wel naar Gedepu teerde Staten gestuurd wordt, maar dat Gedeputeerde Staten daar geen goedkeuring aan kan geven., doch het voor kennisgeving aanneemt. Verder heeft het financieel geen konsequenties. Ik heb begrepen dat het in deze gemeente een aantal keren vaker is voorgekomen, dat de slotwijziging niet voor één juli klaar was. Het is ook aanleiding geweest voor het kollege om een indringend gesprek te voeren met de desbetreffende ambtenaren die daar verantwoordelijk voor zijn. Er spelen meer zaken. Ik hoop toch binnen de«orde te zijn, meneer Walthuis, want ik noem namelijk ook een paar andere zaken op financieel gebied die spelen. De slot wijziging 1979 speelde. U heeft gezien dat nu de rekening 1976 wordt aange boden. Dat is vrij laat. We zouden graag zien dat de rekening 1977 en 1978 ook zo snel mogelijk aan U worden aangeboden. Wat verder speelt is de begroting voor het volgende jaar 1981. Ook de begroting voor dit lopende jaar is wat laat in Uw raad behandeld. Al die zaken hebben wij besproken. Er zijn wat afspraken gemaakt. In de eerste plaats wat betreft de slotwijziging 1979 daar is niets meer aan te doen. Dat zal augustus worden. Er zit zelfs een kans in dat augustus niet gehaald wordt. Dat het een maand later wordt. We zullen ons uiter ste best doen. Er zijn schema's voor gemaakt om toch augustus te halen. Ik had U dit willen mededelen, ook als U er niet naar gevraagd had. Daarom stelde ik zelf in het begin dat ik pünt 21 aan de orde wilde stellen. Ik ben deze week tijdens dat gesprek met de ambtenaren tot de konstatering gekomen dat het zelfs nog twijfelachtig is of we augustus wel halen dus dat het mogelijk september wordt. Later dan september wordt het zeker niet. Overigens heeft dat verder geen extra konsequenties. Ik moet U dit mededelen omdat in het desbetreffende stuk staat dat het in augustus zal worden behandeld. Op de tweede plaats de rekeningen 1977 en 1978. Daar hebben wij ook een diep gaand gesprek over gevoerd. Wij hebben gekeken naar de kapaciteit die we ter beschikking hebben. De personeelsbezetting op financiën is nu zodanig dat de lopende zaken verder bij kunnen worden gehouden. Alleen om die sprong te maken, om het inhaaleffekt te bereiken, dat geeft problemen, daarom dat we wat betreft de rekeningen 1977 en 1978 hebben besloten om het verificatiebureau van de Ver eniging van Nederlandse Gemeenten in te schakelen. Die maken nu voor ons de reke ningen 1977 en 1978. Dat kost een bepaald bedrag. In hoeverre dat dan moet leiden tot een extra-krediet aanvraag zullen we nog bezien. Ik dacht niet dat dat nodig was. Ik kreeg de indruk van de sekretaris dat het binnen het be staande krediet haalbaar zou zijn. Als dat niet zo is moeten we dit aan U voor leggen. Per saldo kost dit 10.000, Het maken van de rekening kost 18.000, maar het kontroleren van de rekening kost 8.000, Dat hoeft nu niet te gebeuren omdat ze zelf die rekeningen maken en dat betekent dan een saldo van 10.000, We dachten dat dit noodzakelijk was om het zo te doen. -27- In ;een keer dat inhaaleffekt te maken en de garantie te hebben,-dat hebben wij uitdrukkelijk gevraagd aan de .afdelingen-, dat dan de zaak ook wordt bijgehou- den. Want dat is natuurlijk de voorwaarde. Anders schieten we er nog niets mee op. Dat wat betreft de rekeningen. Dan de begroting 1981. We hebben dui delijk op tafel gelegd als kollege dat wij het eigenlijk noodzakelijk vinden dat de begroting uiterlijk in december van dit jaar wordt behandeld. Ik heb begrepen dat dit jaar de begroting in maart is behandeld. Dat betekent dat een antal maanden moet'worden ingelopen en dat is nogal wat. Die garantie kregen wij niet tijdens dat gesprek. Men zal een tijdschema maken, uitgaande van december en dan terugrekenen wanneer bepaalde gegevens ter beschikking moeten zijn. Aan de hand daarvan kunnen we bepalen of december haalbaar is. We hebben afgesproken dat na mijn vakantie-want ik heb volgende week en de week daarna vakantie-, aan de hand van het tijdschema zal worden bekeken in hoeverre december haalbaar is. Eén ding is zeker een aantal maanden moeten worden inge lopen. Het mag geen maart worden. We hopen dus december. Ook die garantie hebben we niet. Het kan zijn dat hettoch januari of februari wordt. Als we stap je voor stapje kunnen inlopen dan zou dat, hoewel we het liever anders zouden zien, toch ook wel acceptabel zijn. Wanneer dat niet realiseerbaar is dan moeten we extra personeel aantrekken voor adhoc werkzaamheden om dat inhaaleffekt te realiseren. Dat is uiteraard problematisch. We gaan ons dus nog afzonderlijk er over buigen, in hoeverre dat tot aanpassingen zal moeten leiden. Niet alleen die slotwijziging speelt dus maar er spelen veel meer werkzaamheden op de af deling financiën, maar ook bij diverse andere diensten, want dat is namelijk ook een punt. De gegevens moeten door diverse diensten worden aangedragen naar Financiën en daar zit ook een bottleneck. Dat 'geeft ook problemen. Dus daarom dat ik zeg, ja, wat buiten de orde, maar nu die vraag gesteld wordt is het goed om U dat totaal inzicht even te geven. Dat in eerste instantie. Het lid MouwsDe kwestie wat die begroting betreft. Is het niet mogelijk,-ik dacht dat het in andere plaatsen gebruikelijk was-,dat men een meerjarenplanning maakt. Dat men dus twee begrotingen opstelt. In wezen dus voor 1981 en 1982. Dit omdat een groot aantal zaken alleen maar procentueel bijgesteld moet worden. Dan loopt het niet helemaal goed, maar als suggestie zou ik dat mee willen ge ven, omdat het misschien een mogelijkheid is om die tijd een beetje in te lopen. De voorzitter: Wij hebben dat ook besproken. Ook dat zagen wij als een eventu ele mogelijkheid. Maar het schijnt,- eri dat komt ook nog nader in dat gesprek jn juli weer aan de orde-, dat een aantal gegevens niet tijdig ter beschikking zijn om twee begrotingen naast elkaar gelijktijdig op te zetten. U weet er is een nogal onzekere situatie met de rijksbijdragen op diverse onderdelen van de begroting die, gezien de financiële positie in het algemeen, zo hier en daar nogal ter diskussie staan. En wanneer heb je dan de definitieve beslissingen van het rijk met betrekking tot die rijksbijdragen? Als je met de begroting komt dan wil je toch bij voorkeur werken met gegevens die vrij hard zijn. Honderd procent hard is de begroting nooit, maar de cijfers moeten toch zo dicht moge lijk bij de werkelijkheid liggen. Dat schijnt wat problemen te geven. Nogmaals de suggestie die U- doet, hebben we besproken. We zullen hem in juli ook weer mee nemen en ik zeg U toe dat we dat nauwlettend zullen bekijken. De achterstand is een voldongen feit. Ik moet daar excuus voor aanbieden, ofschoon ook het kollege geen ijzer met handen kan breken. Maar ik hoop dat ik U de indruk heb kunnen geven dat we als kollege dit nu serieus aanpakken om dit soort situaties in de toekomst zo veel mogelijk te vermijden. Punt 22 De voorzitter: Voordat dit wordt besproken moet ik daar toch nog even een toe lichting op geven.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1980 | | pagina 103