-26-
BEHANDELING VAN DE OVERIGE PUNTEN VAN DE INGEKOMEN STUKKEN EN MEDEDELINGEN.
Punt 21.
Het lid MouwsMijn vraag is gewoon: wat zijn de gevolgen van dit niet tijdig
klaar zijn van die slotwijzigingenIk dacht dat die voor één juli aangeboden
moesten worden aan Gedeputeerde Staten. De raad kan die van te voren niet meer
zien.
De voorzitter: Dat heeft inderdaad wat gevolgen, want het zou voor één juli in
deze raad behandeld moeten zijn. Als het voor één juli in de raad behandeld
wordt dan kan daar een diskussie over gevoerd worden. U kunt akkoord gaan of
niet. U kunt eventueel voorstellen wijzigingen aan te brengen voor zover dat
mogelijk is. En dat kan nu niet meer omdat op één juli die slotwijziging niet
klaar is. Dat betekent niet dat die slotwijziging niet wordt gemaakt. De wijzi
ging komt dan echter na één juli in Uw raad en dat betekent dat U er wel over
kunt diskussiërenmaar dat U geen wijzigingen meer kunt aanbrengen. Dat is
op zich een slechte zaak. Het betekent ook dat de slotwijziging wel naar Gedepu
teerde Staten gestuurd wordt, maar dat Gedeputeerde Staten daar geen goedkeuring
aan kan geven., doch het voor kennisgeving aanneemt. Verder heeft het financieel
geen konsequenties. Ik heb begrepen dat het in deze gemeente een aantal keren
vaker is voorgekomen, dat de slotwijziging niet voor één juli klaar was. Het
is ook aanleiding geweest voor het kollege om een indringend gesprek te voeren
met de desbetreffende ambtenaren die daar verantwoordelijk voor zijn. Er spelen
meer zaken. Ik hoop toch binnen de«orde te zijn, meneer Walthuis, want ik noem
namelijk ook een paar andere zaken op financieel gebied die spelen. De slot
wijziging 1979 speelde. U heeft gezien dat nu de rekening 1976 wordt aange
boden. Dat is vrij laat. We zouden graag zien dat de rekening 1977 en 1978 ook
zo snel mogelijk aan U worden aangeboden. Wat verder speelt is de begroting
voor het volgende jaar 1981. Ook de begroting voor dit lopende jaar is wat
laat in Uw raad behandeld. Al die zaken hebben wij besproken. Er zijn wat
afspraken gemaakt. In de eerste plaats wat betreft de slotwijziging 1979 daar
is niets meer aan te doen. Dat zal augustus worden. Er zit zelfs een kans in dat
augustus niet gehaald wordt. Dat het een maand later wordt. We zullen ons uiter
ste best doen. Er zijn schema's voor gemaakt om toch augustus te halen. Ik had
U dit willen mededelen, ook als U er niet naar gevraagd had. Daarom stelde
ik zelf in het begin dat ik pünt 21 aan de orde wilde stellen. Ik ben deze week
tijdens dat gesprek met de ambtenaren tot de konstatering gekomen dat het zelfs
nog twijfelachtig is of we augustus wel halen dus dat het mogelijk september
wordt. Later dan september wordt het zeker niet. Overigens heeft dat verder
geen extra konsequenties. Ik moet U dit mededelen omdat in het desbetreffende
stuk staat dat het in augustus zal worden behandeld.
Op de tweede plaats de rekeningen 1977 en 1978. Daar hebben wij ook een diep
gaand gesprek over gevoerd. Wij hebben gekeken naar de kapaciteit die we ter
beschikking hebben. De personeelsbezetting op financiën is nu zodanig dat de
lopende zaken verder bij kunnen worden gehouden. Alleen om die sprong te maken,
om het inhaaleffekt te bereiken, dat geeft problemen, daarom dat we wat betreft
de rekeningen 1977 en 1978 hebben besloten om het verificatiebureau van de Ver
eniging van Nederlandse Gemeenten in te schakelen. Die maken nu voor ons de reke
ningen 1977 en 1978. Dat kost een bepaald bedrag. In hoeverre dat dan moet
leiden tot een extra-krediet aanvraag zullen we nog bezien. Ik dacht niet dat
dat nodig was. Ik kreeg de indruk van de sekretaris dat het binnen het be
staande krediet haalbaar zou zijn. Als dat niet zo is moeten we dit aan U voor
leggen. Per saldo kost dit 10.000, Het maken van de rekening kost 18.000,
maar het kontroleren van de rekening kost 8.000, Dat hoeft nu niet te gebeuren
omdat ze zelf die rekeningen maken en dat betekent dan een saldo van 10.000,
We dachten dat dit noodzakelijk was om het zo te doen.
-27-
In ;een keer dat inhaaleffekt te maken en de garantie te hebben,-dat hebben wij
uitdrukkelijk gevraagd aan de .afdelingen-, dat dan de zaak ook wordt bijgehou-
den. Want dat is natuurlijk de voorwaarde. Anders schieten we er nog niets
mee op. Dat wat betreft de rekeningen. Dan de begroting 1981. We hebben dui
delijk op tafel gelegd als kollege dat wij het eigenlijk noodzakelijk vinden
dat de begroting uiterlijk in december van dit jaar wordt behandeld. Ik heb
begrepen dat dit jaar de begroting in maart is behandeld. Dat betekent dat
een antal maanden moet'worden ingelopen en dat is nogal wat. Die garantie
kregen wij niet tijdens dat gesprek. Men zal een tijdschema maken, uitgaande
van december en dan terugrekenen wanneer bepaalde gegevens ter beschikking
moeten zijn. Aan de hand daarvan kunnen we bepalen of december haalbaar is.
We hebben afgesproken dat na mijn vakantie-want ik heb volgende week en de week
daarna vakantie-, aan de hand van het tijdschema zal worden bekeken in hoeverre
december haalbaar is. Eén ding is zeker een aantal maanden moeten worden inge
lopen. Het mag geen maart worden. We hopen dus december. Ook die garantie
hebben we niet. Het kan zijn dat hettoch januari of februari wordt. Als we stap
je voor stapje kunnen inlopen dan zou dat, hoewel we het liever anders zouden
zien, toch ook wel acceptabel zijn. Wanneer dat niet realiseerbaar is dan moeten
we extra personeel aantrekken voor adhoc werkzaamheden om dat inhaaleffekt te
realiseren. Dat is uiteraard problematisch. We gaan ons dus nog afzonderlijk er
over buigen, in hoeverre dat tot aanpassingen zal moeten leiden. Niet alleen
die slotwijziging speelt dus maar er spelen veel meer werkzaamheden op de af
deling financiën, maar ook bij diverse andere diensten, want dat is namelijk
ook een punt. De gegevens moeten door diverse diensten worden aangedragen naar
Financiën en daar zit ook een bottleneck.
Dat 'geeft ook problemen. Dus daarom dat ik zeg, ja, wat buiten de orde, maar nu
die vraag gesteld wordt is het goed om U dat totaal inzicht even te geven. Dat
in eerste instantie.
Het lid MouwsDe kwestie wat die begroting betreft. Is het niet mogelijk,-ik
dacht dat het in andere plaatsen gebruikelijk was-,dat men een meerjarenplanning
maakt. Dat men dus twee begrotingen opstelt. In wezen dus voor 1981 en 1982.
Dit omdat een groot aantal zaken alleen maar procentueel bijgesteld moet worden.
Dan loopt het niet helemaal goed, maar als suggestie zou ik dat mee willen ge
ven, omdat het misschien een mogelijkheid is om die tijd een beetje in te lopen.
De voorzitter: Wij hebben dat ook besproken. Ook dat zagen wij als een eventu
ele mogelijkheid. Maar het schijnt,- eri dat komt ook nog nader in dat gesprek
jn juli weer aan de orde-, dat een aantal gegevens niet tijdig ter beschikking
zijn om twee begrotingen naast elkaar gelijktijdig op te zetten. U weet er is
een nogal onzekere situatie met de rijksbijdragen op diverse onderdelen van de
begroting die, gezien de financiële positie in het algemeen, zo hier en daar
nogal ter diskussie staan. En wanneer heb je dan de definitieve beslissingen
van het rijk met betrekking tot die rijksbijdragen? Als je met de begroting
komt dan wil je toch bij voorkeur werken met gegevens die vrij hard zijn. Honderd
procent hard is de begroting nooit, maar de cijfers moeten toch zo dicht moge
lijk bij de werkelijkheid liggen. Dat schijnt wat problemen te geven. Nogmaals
de suggestie die U- doet, hebben we besproken. We zullen hem in juli ook weer mee
nemen en ik zeg U toe dat we dat nauwlettend zullen bekijken. De achterstand is
een voldongen feit. Ik moet daar excuus voor aanbieden, ofschoon ook het kollege
geen ijzer met handen kan breken. Maar ik hoop dat ik U de indruk heb kunnen
geven dat we als kollege dit nu serieus aanpakken om dit soort situaties in de
toekomst zo veel mogelijk te vermijden.
Punt 22
De voorzitter: Voordat dit wordt besproken moet ik daar toch nog even een toe
lichting op geven.