-12-
zijn, dan zijn we in principe bereid het bestemm i ngsp I a-n zodanig
te maken, dat het verwezenlijkt kan worden» Hij gelooft dat we
er niet teveel op moeten rekenen dat we als raad, in de toekomst,
geraadpleegd worden over het al of niet verstrekken van vergun
ningen» Het is duidelijk een bevoegdheid van Gedeputeerde Staten
en we mogen blij zijn als ze B&W vragen: "wat vindt U ervan:" Hij
zegt he+ voorzichtig want hij weet het ook niet zo zeker» Hij ge
looft niet dat Gedeputeerde Staten in de toekomst allerlei voor
zieningen in het kader van de hinderwet aan de raden zullen voor
leggen» We moeten daarmee voorzichtig zijn»
Wethouder Roosenboom antwoordt dat hij zijn verhaal gedaan heeft
om ocTk "zTjTflo rjdlfag*e te leveren tot deze diskussie»
Het I id Sj n ke voelt er bijzonder weinig voor op het moment om het
zwevend gehee1 nog zwevender te maken» Gedeputeerde Staten hebben
nog geen totale analyse durven maken van de geluidshinder van het
totale komplex» Alleen is deze situatie toegespitst op General
Electric, terwijl we weten dat het hele industriekompex nog
zwevender wordt gemaakt door een uitspraak te doen, die omlijst
is van alsmaar "algen"» We zitten vanavond in feite hier, omdat
iemand een uitspraak gedaan heeft over uitbreiding» Het is vreemd
dat niemand zegt van welke zijde die toezegging komt, die gedaan
zou zijn bij de eerste vestiging van het bedrijf» Gedeputeerde
Staten brengt ons nu een soortgelijk, gelukkig wat uitvoeriger
en we zijn heel wat jaren verder, pakket waarin ze eigenlijk meer
een verdediging aanvoeren van de vestiging hier en uitbreidings
mogelijkheden, omdat er eenmaal een belofte gegeven is, dan een
nauwkeurig afwegen van belangen van voor of tegen» Hij dacht dat
het voor Halsteren bijzonder belangrijk zou zijn en ook voor Ge
deputeerde Staten en de andere overheden, dat er een duidel ijk
standpunt op tafel komt van de meest belanghebbende»- dat zijn
wij nu eenmaal -,cvep de vestiging en uitbreidingsmogelijkheden
van dit concern» Hij dacht dat er vanavond een stuk duidel ijk-
heid moet komen en dat er niet aan dit pakket een zwevend geheel
wordt toegevoegd, waarbij we fijn op de vlakte blijven en waarin
de duideiijkheid ontbreekt, dat zijn wij aan onze bewoners en
aan onze gemeenschap verplicht»
Het I id van Eeke 1 en denkt dat. wanneer we hiermee instemmen en
Gedeputeerde Staten vergunning zou verlenen en naderhand de milieu
wetten om de hoek komen kijken» dan zal het nog veel en veel moe i -
I ijker zijn om aan de gestelde eisen te latën voldoen» want je
kan zo maar niet ais je een uitbreiding pleegt van 300 S 400 mil
joen die fabriek voor een bepaalde tijd stilleggen» Als je in
principe instemt voor uitbreiding dan betekent dat, dat we pre
cies hetzelfde krijgen als wat we gehad hebben, ni» eerst, gebou
wen, naderhand komen de gebreken naar voren en dan wordt er ge
tracht om er oplossingen voor te vinden» Die oplossingen zijn tot
op heden nog niet. afdoende gebleken bij dit komplex» laat staan
als het. verdubbelt. Maar het betekent ook nog een keer dat ze nog
verscheidene hectaren voorhanden hebben, als er dit nu eenmaal
staat, en men over 3 jaar weer gaat uitbreiden op het andere ter
rein van Genera! Electric en men praat nu nog van net. toelaat
baar, maar uitbreiding niet meer toelaatbaar» dan is voor hem
zondermeer de kous af» Als er dan gepraat wordt over werkgelegen
heid, zeer zeker is werkgelegenheid voor de werknemers belangrijk.
Maar als hij dan ziet dat er 400 of 500 miIjoen op de betal i ngs-
balans verbeterd wordt als GEP eenmaal draait, dan zegt hij; "wat
kost het die grote overheid dan om een of twee jaar 200 miIjoen
af te staan aan dat bedrijf voor een plaats ver van de bevolking
bijv» op het Moerdijkterrein"Dan gaat het niet om de arbeids—
-13-
plaatsen, maar om iets van regerngswege in te leveren en niet
ten koste van de bevolking. Hij vindt de uitbreidingen, zo kort
bij de bevolking, onverantwoordHij kan daar niet voor stemmen.
Het 1 id Pr I ems deelt de bezorgdheid dat dit wel eens de laatste
keer zou zijn dat wij ons uit kunnen spreken over de uitbreidin
gen bij GEP. In de toekomst zouden wij dan kunnen praten over het
verlenen van een bouwvergunning en dan nog alleen op Halsters
grondgebied» Hij denkt dat dit één van de laatste mogelijkheden
is om duidel ijk ons vóór of tegen uit te spreken over een uit
breiding van GEP. Daarom heeft hij ook zijn twijfels over het
voorstel,dat wethouder Roosenboom naar voren heeft gebracht.
Het lid W a. It hu s vindt in tegenstelling tot wat de heer Pr i ems
gezegd heeft, dat het voorstel van de wethouder, voorzover hij
het begrepen heeft, dat dat juist de gemeente Halsteren een dui
delijk handvat geeft om in de toekomst of wanneer wij dat nodig
achten afwijkend te beschikken. Dat vindt hij duidel ijk in het
voorste! van de wethouder terug.
De voorzitter antwoordt dat dat al leen betrekking heeft op het
terrein van de ruimtelijke ordening» De milieuwetgeving is voor
een deel al aan Gedeputeerde Staten en omdat het bedrijf in 2
gemeenten ligt is de hinderwet ook onttrokken aan de gemeente
lijke zeggenschap. Dus daar blijft niet zegheel veel over.
Het lid WaIthu i s zegt dat hij gedurende deze vergadering al een
paar keer heeft horen vallen dat er weinig vertrouwen was in de
bedrijfsleiding van GE en dat GE in het verleden een paar keer
getoond heeft een onbetrouwbare onderhandel i ngspartner te zijn.
Hij vindt dat, met name de laatste 2 jaar, vrij veel ten goede
gebeurd is bij GE» Hij vraagt zich af of je er goed aan doet om in
dit stadium te gaan zeggen: "geen toestemming voor uitbreiding".
Hij ge'ooft dat je daar dan te vroeg mee bent. Hij wil niet
zeggen dat we nu toestemming moeten geven om uit te breiden»
Hij zou toch liever een slag om de arm willen houden, om moge I i j k—
heden te hebben om in de toekomst - als wij vinden dat er inder
daad wel te ver is gegaan - om dan onze medewerking daaraan te
onthouden»
De voorzitter antwoordt dat we bijna niets hebben om inee te werken.
Het I id Wa.ft.hu ijs gelooft dat bouwaanvragen hier toch ingediend
moeten worden» Wat er nu staat te gebeuren is toch een uitbreiding
op Halsters grondgebied van bestaande voorzieningen.
Het I id K1aassen wï I nog even inhaken op de woorden van de heer
Priems over die brief van het Ministerie van Volksgezondheid
Milieuhygiëne» Hij vergat erbij te zeggen dat die brief ongeveer
een jaar oud is» Maar toen waren net die ontsnappingen geweest,
daarna zijn er protestakties gekomen - zeer begrijpel ijk en nodig
ook -, maar nadien is er ontzettend veel veranderd, ten goede.
Nu schrijven GS aan GE "U zult erop moeten rekenen, dat de voor
waarden aan de eventuele vergunningen te verbinden, hoge eisen
zullen stellen en met name zullen kunnen inhouden de toepassing
van de best bestaande technieken» Wij menen, dat met name aan het
volgende zal moeten worden voldaan voordat vergunningen ingevolge
de Hinderwet en de Wet inzake de Iuchtverontreiniging voor de door
U voorgenomen uitbreidingen zullen kunnen worden verleend;