-12- zijn, dan zijn we in principe bereid het bestemm i ngsp I a-n zodanig te maken, dat het verwezenlijkt kan worden» Hij gelooft dat we er niet teveel op moeten rekenen dat we als raad, in de toekomst, geraadpleegd worden over het al of niet verstrekken van vergun ningen» Het is duidelijk een bevoegdheid van Gedeputeerde Staten en we mogen blij zijn als ze B&W vragen: "wat vindt U ervan:" Hij zegt he+ voorzichtig want hij weet het ook niet zo zeker» Hij ge looft niet dat Gedeputeerde Staten in de toekomst allerlei voor zieningen in het kader van de hinderwet aan de raden zullen voor leggen» We moeten daarmee voorzichtig zijn» Wethouder Roosenboom antwoordt dat hij zijn verhaal gedaan heeft om ocTk "zTjTflo rjdlfag*e te leveren tot deze diskussie» Het I id Sj n ke voelt er bijzonder weinig voor op het moment om het zwevend gehee1 nog zwevender te maken» Gedeputeerde Staten hebben nog geen totale analyse durven maken van de geluidshinder van het totale komplex» Alleen is deze situatie toegespitst op General Electric, terwijl we weten dat het hele industriekompex nog zwevender wordt gemaakt door een uitspraak te doen, die omlijst is van alsmaar "algen"» We zitten vanavond in feite hier, omdat iemand een uitspraak gedaan heeft over uitbreiding» Het is vreemd dat niemand zegt van welke zijde die toezegging komt, die gedaan zou zijn bij de eerste vestiging van het bedrijf» Gedeputeerde Staten brengt ons nu een soortgelijk, gelukkig wat uitvoeriger en we zijn heel wat jaren verder, pakket waarin ze eigenlijk meer een verdediging aanvoeren van de vestiging hier en uitbreidings mogelijkheden, omdat er eenmaal een belofte gegeven is, dan een nauwkeurig afwegen van belangen van voor of tegen» Hij dacht dat het voor Halsteren bijzonder belangrijk zou zijn en ook voor Ge deputeerde Staten en de andere overheden, dat er een duidel ijk standpunt op tafel komt van de meest belanghebbende»- dat zijn wij nu eenmaal -,cvep de vestiging en uitbreidingsmogelijkheden van dit concern» Hij dacht dat er vanavond een stuk duidel ijk- heid moet komen en dat er niet aan dit pakket een zwevend geheel wordt toegevoegd, waarbij we fijn op de vlakte blijven en waarin de duideiijkheid ontbreekt, dat zijn wij aan onze bewoners en aan onze gemeenschap verplicht» Het I id van Eeke 1 en denkt dat. wanneer we hiermee instemmen en Gedeputeerde Staten vergunning zou verlenen en naderhand de milieu wetten om de hoek komen kijken» dan zal het nog veel en veel moe i - I ijker zijn om aan de gestelde eisen te latën voldoen» want je kan zo maar niet ais je een uitbreiding pleegt van 300 S 400 mil joen die fabriek voor een bepaalde tijd stilleggen» Als je in principe instemt voor uitbreiding dan betekent dat, dat we pre cies hetzelfde krijgen als wat we gehad hebben, ni» eerst, gebou wen, naderhand komen de gebreken naar voren en dan wordt er ge tracht om er oplossingen voor te vinden» Die oplossingen zijn tot op heden nog niet. afdoende gebleken bij dit komplex» laat staan als het. verdubbelt. Maar het betekent ook nog een keer dat ze nog verscheidene hectaren voorhanden hebben, als er dit nu eenmaal staat, en men over 3 jaar weer gaat uitbreiden op het andere ter rein van Genera! Electric en men praat nu nog van net. toelaat baar, maar uitbreiding niet meer toelaatbaar» dan is voor hem zondermeer de kous af» Als er dan gepraat wordt over werkgelegen heid, zeer zeker is werkgelegenheid voor de werknemers belangrijk. Maar als hij dan ziet dat er 400 of 500 miIjoen op de betal i ngs- balans verbeterd wordt als GEP eenmaal draait, dan zegt hij; "wat kost het die grote overheid dan om een of twee jaar 200 miIjoen af te staan aan dat bedrijf voor een plaats ver van de bevolking bijv» op het Moerdijkterrein"Dan gaat het niet om de arbeids— -13- plaatsen, maar om iets van regerngswege in te leveren en niet ten koste van de bevolking. Hij vindt de uitbreidingen, zo kort bij de bevolking, onverantwoordHij kan daar niet voor stemmen. Het 1 id Pr I ems deelt de bezorgdheid dat dit wel eens de laatste keer zou zijn dat wij ons uit kunnen spreken over de uitbreidin gen bij GEP. In de toekomst zouden wij dan kunnen praten over het verlenen van een bouwvergunning en dan nog alleen op Halsters grondgebied» Hij denkt dat dit één van de laatste mogelijkheden is om duidel ijk ons vóór of tegen uit te spreken over een uit breiding van GEP. Daarom heeft hij ook zijn twijfels over het voorstel,dat wethouder Roosenboom naar voren heeft gebracht. Het lid W a. It hu s vindt in tegenstelling tot wat de heer Pr i ems gezegd heeft, dat het voorstel van de wethouder, voorzover hij het begrepen heeft, dat dat juist de gemeente Halsteren een dui delijk handvat geeft om in de toekomst of wanneer wij dat nodig achten afwijkend te beschikken. Dat vindt hij duidel ijk in het voorste! van de wethouder terug. De voorzitter antwoordt dat dat al leen betrekking heeft op het terrein van de ruimtelijke ordening» De milieuwetgeving is voor een deel al aan Gedeputeerde Staten en omdat het bedrijf in 2 gemeenten ligt is de hinderwet ook onttrokken aan de gemeente lijke zeggenschap. Dus daar blijft niet zegheel veel over. Het lid WaIthu i s zegt dat hij gedurende deze vergadering al een paar keer heeft horen vallen dat er weinig vertrouwen was in de bedrijfsleiding van GE en dat GE in het verleden een paar keer getoond heeft een onbetrouwbare onderhandel i ngspartner te zijn. Hij vindt dat, met name de laatste 2 jaar, vrij veel ten goede gebeurd is bij GE» Hij vraagt zich af of je er goed aan doet om in dit stadium te gaan zeggen: "geen toestemming voor uitbreiding". Hij ge'ooft dat je daar dan te vroeg mee bent. Hij wil niet zeggen dat we nu toestemming moeten geven om uit te breiden» Hij zou toch liever een slag om de arm willen houden, om moge I i j k— heden te hebben om in de toekomst - als wij vinden dat er inder daad wel te ver is gegaan - om dan onze medewerking daaraan te onthouden» De voorzitter antwoordt dat we bijna niets hebben om inee te werken. Het I id Wa.ft.hu ijs gelooft dat bouwaanvragen hier toch ingediend moeten worden» Wat er nu staat te gebeuren is toch een uitbreiding op Halsters grondgebied van bestaande voorzieningen. Het I id K1aassen wï I nog even inhaken op de woorden van de heer Priems over die brief van het Ministerie van Volksgezondheid Milieuhygiëne» Hij vergat erbij te zeggen dat die brief ongeveer een jaar oud is» Maar toen waren net die ontsnappingen geweest, daarna zijn er protestakties gekomen - zeer begrijpel ijk en nodig ook -, maar nadien is er ontzettend veel veranderd, ten goede. Nu schrijven GS aan GE "U zult erop moeten rekenen, dat de voor waarden aan de eventuele vergunningen te verbinden, hoge eisen zullen stellen en met name zullen kunnen inhouden de toepassing van de best bestaande technieken» Wij menen, dat met name aan het volgende zal moeten worden voldaan voordat vergunningen ingevolge de Hinderwet en de Wet inzake de Iuchtverontreiniging voor de door U voorgenomen uitbreidingen zullen kunnen worden verleend;

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1979 | | pagina 7