-3 0- Het I id va n den Bos- B eck in ami vraagt of dat dan niet ondervangen kan worden door iets dergelijks dat als dat bepaalde kommissie- I id d.„ funktie var. raads I id niet meer heeft, hij dan tevens en zovoort s De voorzitter antwoordt dat dat kunnen» Misschien staat dat er we I in» Het I id WaIthui s wijst er op dat in feite toch weer overeen komt met die periode van de raad, De voorzitter zegt voor dat ene I wel» Wetioucior van Lizakker merkt op c dat ook geldt voor dat 1 id van het koI Iege De voor z i t-ter dacht niet dat het praktisch groot belang was. Hij wil verder gaan met artikel 6» Het I i d van den BosBeckmann vindt het een beetje jammer dat al leen diegenen in de kommissie kunnen komen, die voldoen aan de vereisten die voor het raadslidmaatschap worden gesteld. Zij wi i len dat artikel graag als volgt wijzigen: Leden van de kom missie kunnen al leen zijn degenen die aktief kiesrecht hebben in Halsteren» Ook jongeren tussen 18 en 23 jaar kunnen dan in die kommissie plaatsnemen» De leden stemmen daarmee in. Het iid Mens heeft zojuist artikel 7, lid 1 al aangehaald. Hij wi I daar lezen: de kommissie kióst uit haar midden een voorzit ter De voor zit, ter zegt dat men dan lid 2 zou moeten wijzigen in: De kommissie benoemt uit haar midden een voorzitter en een waarne mend voorzitter» Lid 1 kan dan vervallen. Het iid Mens kan daarmee instemmen. De voorzitter vraagt of de raad daarmee kan instemmen» W c t h o u d e i R o o c n b go n i heeft daar- wel bezwaar tegen. Het 'I i d Me ns vraagt naar de motivatie van het bezwaar. Wet h ouder i'oo s e. n b o o m antwoordt dat dat misschien dezelfde moti vatie is, als waarom het I id Mens die verander i ng wi I» Waarom zou het id van liet kol lege die door het kol lege wordt aange wezen niet kunnen fungeren als voorzitter van die beheerskom— missie, zoals bijvoorbeeld ook elk lid van het kol lege voorzit ter is van de kommissies van advies en bijstand, het I i d Mc n s w i I de moge I i j kheid n iet ui tsIui ten dat de verte genwoordiger van het kol lege dit wordt, maar hij wi I het niet zwart op wit hebben. Dat is zijn motivatie, Er zijn misschien ook andere deskundige en aktieve personen die dit ook willen en kunnen zijn. De voorzitter proeft u it de woorden van het I id Mens dat hij wi I zeggen, dat praktisch altijd wel een I id van het kol lege het zal wezen, maar in bepaalde gevallen zou men kunnen zeg gen dat meneer X veel beter is, liet I id van Eckel en wijst er op dat men ook een wethouder kan hebben die er niets om geeft. De voorzitter herhaalt dat het niet verboden is, maar het mag. De leden stemmen hiermee in. Het d Mou ws leest in I id 3 dat uit hun midden een sekretaris en een plaatsvervangend seknetaris wordt benoemd, in het verle den was het gebruikelijk dat dat een ambtenaar was. Die funktie van sekretaris is natuur I ijk een van de meest zware funkties. Wethouder- Koe senboom icht toe dat dat een administrateur is. De sekretar s is een bestuurlijke figuur. Zoiets heeft men bijvoor beeld ook bij de Stichting Sportpark» Dat geeft geen problemen» Het lid va n de n Bo s-B e c km a nn zou van artikeI 21 om praktische re denen winlen maken, dat het dagelijks bestuur niet uit vier leden, maar uit vijf leden bestaat» Een oneven aait ain verband met de stemm i ng De leden stemmen daarmee in» Het lid van den Bos-Beckmann vindt artikel 26 onduidelijk gesteld» Zij:zouden dat Ii ever ais voIgt willen lezen: Jaarlijks vóór 1 mei doet de kommissie aan burgemeester en wethouders en de raad ver slag van hun werkzaamheden over het vorige kalenderjaar "en daar naast een verantwoording betreffende de inkomsten en uitgaven over dat jaar enzovoorts". Het lid Pr i ems zegt dat de motivatie voor deze verandering is, dat ze niet alleen een technisch-administratief boekwerk willen krij gen, maar ook een verslag met een duidelijke beleidslijn. Afgezien van de cijfers, daarnaast een verslag dat cc»k voor de niet-finan- ciee-deskundigen duidelijk leesbaar is» De voorzitter stelt voor om dat op te vangen door tussen "een" en "verantwoord Ing" in te voegen "beredeneerde"» De leden stemmen daarmee in» Met inachtneming van bovenaangebrachte wijzigingen wordt zonder hoofdelijke stemming konform het voorstel van burgemeester en wethouders besloten» 7. VOORSTEL TöT BEZINNING STREEKGEWEST WESTELIJK NOORD-BRABANT Het i id Mens zegt dat de voorzitter de raad de vorige keer huis werk heeft meegegeven» De voorzitter heeft geadviseerd;lees het verslag van de gemeentesekretarissenkringdie er aan toegevoegd is en die niet behandeld is in het StreekgewestAan dat huis werk hebben zij voldaan en onze zienswijze is inderdaad dat dit overeenkomt met hun wensen, die zij stellen aan een streekgewest Dus de verzorgende en uitvoerende taken bij de gemeenten laten; geen taakverzwaring van de gewesten;wel bepaalde belangen aan het streekgewest opdragen bv ambulancedienst, dus diensten die de gemeente alleen niet kan uitvoeren; samenstelling van de ge westraad komt ook overeen met onze gedachtengangde opheffing van het vetorecht is ook één van onze wensen, al leen wi I het nog een bezwaar maken dat a' leen de kol leges van B&W in aanmerking komen voor het dagelijks bestuur Dat is artikel 16 van de re geling, daarbij wil hij die kanttekening plaatsen, zij willen ook dat eventueel andere leden van het gewest in aanmerking kun nen komen voor het dagelijks bestuur» Dat was hun enige kantte kening die zij plaatsen bij de sekretar issennota. Dus dat wil len wij meegeven aan het kol lege» Want het kol lege stelt voor het in handen te stel len van het kol lege, met inachtneming van eventuele op-'of aanmerkingen» Daar hebben zi j dus nu aan vol daan» Wethouder Roosenboom vraagt het lid Mens of hij het goed ver staan heeft, dat die gezegd heeft opheffing van het vetorecht. Het lid Mens zegt dat i n het vor i ge

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1979 | | pagina 67