28 Het i id Pri ems zegt dat ook zij het uitstekend vinden, ais het koiiege toezegt dat de soIicitatiebrieven bij de ingekomen stuk ken zulten liggen en dat vindt hij ook een redelijke gang van za ken Het lid Mens wijst op artikel 3> lid 3 en dan de laatste zinsnede, "De voorzitter van de kommissie is tevens voorzitter van de raad van gebruikers". Ais men dan artikel 7, lid 1 erbij haalt "Het overeenkomstig artikel 3 als vertegenwoordiger van het kollege van burgemeester en wethouders benoemde lid is ambtshalve voor zitter van de kommissie". Het lid van het kollege is dus voorzit ter van de kommissie en is voorzitter van de raad van gebruikers. Dat gaat hem toch wel iets te ver, over dubbeIfunkties gesproken» De voorzitter vraagt wat het I id Mens dan zou wi I len. Wat heeft h i j voor ogen Het lid Mens vindt dat uit die kommissie een voorzitter moet wor den gekozen. Maar dat hoeft toch niet persé een vertegenwoordiger van het kol lege van burgemeester en wethouders te zijn» Dat hoeft toch niet ambtshalve zo te zijn. Die kan toch uit de kommissie naar voren komen, Die voorzitter van die kommissie hoeft toch ook niet ambtshalve voorzitter van die raad van gebruikers te wezen. De voorzitter denkt dat het moge!ijk praktische voordelen heeft, omdat het a Is het ware een pyramide is» Een brede raad van gebrui kers Het I id Mens zegt dat het dan toch nog niet zwart op wit hoeft te zijn voorgeschreven. Hier kun je er niet omheen. De voorzitter geeft toe dat je het open kunt laten» Het I id Pr i ems zegt dat men het zo kan formuleren: de raad van ge- bru i kers kiest uit hun midden een voorzitter. De voorzitter licht toe dat ze dan nog de voorzitter van de kom missie kunnen nemen. Het lid Mens kan daarmee, instemmen,, wel heeft hij er bezwaar tegen dat de vertegenwoordiger van het kolege van burgemeester en wet houders ambtshalve voorzitter is van die kommissie» Die moet ge woon uit hun midden komen» Het gaat ook om de bijzondere geschikt heid en deskundigheid en de bijzondere belangstelling. Daarom is die persoon misschien ook wel uitermate geschikt om als voorzit ter te fungeren, Hoewehij niet twijfelt aan de kwal iteit van het koI Iege De voorzitter stelt voor het wat konkreet te maken door voor ar tikel 3 een wijziging voor te stellen» Wethouder R o o s e n b o o n i wi I daar toch we! afzonder I ijk over gaan stemmen» Nu spreekt één I id van de raad, maar als men deze ver ordening wiI gaan veranderen dan wiI hij dat de meerderheid zich uitspreekt omtrent een amendement van één raadslid. De voorzitter beaamt dat» Vandaar dat hij nu puntsgewijs bij ar tikel3blijft staan en hij vraagt om een konkreet voorstel. Het I i d Pr i ems stelt voor om de laatste zin te schrappen en daar aan toe te voegen: "De raad van gebruikers kiest uit haar midden een voorzitter". De leden stemmen daarmee in. Hef 'ld van den Bos-Beckmann vindt in artikel 4 dat de raad van gebruikers een beetje weinig in de gelegenheid wordt gesteld om hun wensen en verlangens kenbaar te maken» In plaats van éénmaal per jaar zouden ze daar wiIlen hebben"tenminste éénmaal per kwar- taa I -29- Het I id Wa11hu i s neemt aan dat de termijn van een jaar is gekozen, omdat de gebruikerskontrakten gebaseerd rullen zijn op datzelfde jaar. Als er wensen naar voren komen in die vierjaarl ijkse verga der i ngen, dan zullendie moeilijk te realiseren zijn binnen dat jaar. De voorzitter wiI een praktisch voorstel om hier dan te lezen:"ten- mi nste éénmaaI per jaar". Mocht er dan behoefte zijn dan kan dat, maar één keer moet het. Wet houder- Roosenboo m wijst er op dat er wel goed verschil gemaakt moet worden met de beheerskommissieDe gebruikers zullen straks wel met een wensenpakket komen. De voorzi tter dacht dat dat aan het begin van het seizoen moest gebeuren en voor de rest in bijzondere gevallen. De leden kunnen met het voorstel van de voorzitter instemmen. He t lid van den Bos—bcckmann zou i n art. i ke I 5 de in d i ensttred i ng van de kommissie graag los willen koppelen van het politieke ge beuren. Zij stellen voor om in artikel 5, lid 1 te stellen: Bij in diensttreding van de kommissie wordt een periode van vier jaar aangehoudenHun doel is dat ze het daarmee loskoppelen van po— I itieke verkiezingen. De voorzitter dacht dat het psychologisch een goede zaak kon zijn, dathet per definitie niet met een zittingsperiode te maken heeft, maar dat er vanuit wordt gegaan dat er ook burgers in komen, die met die hele zittingsperiode niets te maken hebben. Vier jaar komt op hetzelfde neer,maar het ligt alleen iets anders. Wcthoudor van LIzakker vraagt hoe men dan dat doet met een gemeen- teraodslid. De voorzitter antwoordt dat die gewoon blijven zitten. Dit stuit op bezwaren bij meerdere leden, he fliouoct' l\ o o se n boo m dacht dat net geen bezwaar hoeft te zijn om het para I Ie T te laten lopen. Dat gebeurt bijvoorbeeld bij de raad van beheer van het Sportfondsenbad ook. Het I id mou ws komt op het idee dat er eigen! ijk al een bestuur is. Indertijd is de gehele raad benoemd en ook diegenen die nu niet meer in de raad zitten» Hij heeft ook nimmer gehoord, dat zij ge dechargeerd zouden zijn van die zware lasten. Hij vraagt zich af oF het geen tijd wordt om als de donder eens bij elkaar te komen om eens te kijken hoe die bouw eigenl ijk rei It en zei It. Er be staat nog steeds een kommissie» We t h o u d e. r Roosenb o o m zegt dat het korrekt is dat er een bestuur Stichting Verenigingsgebouw bestaat. De voor,i Eter I icht toe dat dat bestuur zeker zal bijeen komen om in te stemmen met het overdragen van zijn taak aan deze kom missie, a Is die er is en is goedgekeurd. Het lid Mouws merkt op dat daar ook leden bijzitten, die in de vorige raad hebben gezeten. Het wordt tijd dat ze eens vergade ren Wethouder Roosenboom merkt op dat dit allemaal bij dit kollege bekend is en er n i ets nieuws wordt verteld. i~2v oor_ i tEer begrijpt dat de voorgestelde wijziging toch op p raki. i serie bezwaren stuit, hoewel hij de achtergrond wei kan onderschrijven, maar praktisch is het moei I ijk» Als men met ka lenderjaren wil werken betelsent dat dat iemand, die er nu als taadslid wordt ingekozen blijlt zitten, terwijl hij geen raads— lid meer is, want in september treedt hij af:. Het is een prak- tisch probleem.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1979 | | pagina 66