- 8 - Dat wordt door hen duidelijk aangegeven. Desalniettemin klinken er in het hele verhaal en nogmaals,, de werkgroep de Generaal heeft ze allemaal keurig op een rijtje gezet-, opmerkingen als "er zullen voorstellen worden gedaan om de stankoverlast op te lossen", een lager emissie-niveau is wellicht mogelijk"," momenteel is de ver wacht i ng""moge lijk moet zijn de reactie te bevei I igen""gezien de opgedane ervaring is de verwachting gerechtvaardigd"zal naar verwachting een toename van lawaai optreden""zaI voorstellen doen dit probleem op te lossen","een afdoende oplossing lijkt te zijn gerealiseerd", verder nog "wat haalbaar geacht" en "zal moeten worden nagestreefd". Dat soort termino IogieP- de heer Klaassen heeft ze duidelijk nog eens herhaald in zijn verhaal-, met zoveel moge I jkheden, met zoveel slagen om de arm, daarbij vragen zij zich af hoe men in godsnaam toch al een principe-uitspraak kan.doen. Was het niet veel beter dat er gewoon gezegd wordt: GEP je moet eerst eens duidelijk aan al die eisen voldoen, zoals er ook zonder meer gesteld wordt bij die ontsnapping van dat fosgeen, je zult een jaar lang zonder die ontsnapping moeten draaien en dan pas. Maar ondanks het feit dat die voorwaarden een maand geleden zowat*'' ingegaan zijn, vindt men het nu al duidelijk dat men een maand later even vrolijk, al kan zeggen, het komt niet zo nauw.Een punt wat hij nog wil aanhalen uit de aantekeningen van de leden van zijn politieke groepering. We moeten uitdrukkelijk de wensen en mogelijkheden van de eigen mensen, van Halsteren bekijken. Op bladzijde drie van bijlage zeven staat duidelijk dat er rekening mee moet worden gehouden dat woonbebouwing op de Molenplaat niet wenselijk is. Men moet daar erg voorzichtig mee zijn, Dat is een woonbebouwing op 2000 meter afstand. Moeten wij dan met; een woon bebouwing op een afstand van minder dan vijfhonderd meter moeten wij dat niet enorm ter harte nemen, moeten dan niet werkelijk al Ie vraagtekens geplaatst worden bij het feit van: hoe kan i# godsnaam onder deze voorwaarde uitbreiding mogelijk zijn. Het I id Pr i ems wi nog een paar aanvul lende opmerkingen rnaken. Toen hij daarstraks hïer binnen kwam lag er een brief van het Ministerie van Volksgezondheid en Milieuhygiëne, ondertekend door de direkteur generaal en in het belang van de mensen op de publieke tribune citeert, hij daaruit het volgende: "Naar mijn oordeel kan genoemd bedrijf - gezien de fosgeen-ontsnappingen, de grote verliezen aan benzeen en methyIeenchI oride en de reeks van kleine incidenten die zich hebben voorgedaan- in zijn huidige omvang ter plekke nog juist aanvaard baar worden geacht, mits de procesbewaking tot het uiterste wordt opgevoerd en zeer scherpe eisen aan de technische voorzieningen worden gesteld". Dit is hem uit het hart gegrepen emijat dat ook het standpunt is van zijn fraktie. Zij zien GEP zoals die er nu staat, als een realiteit. Zij zijn echt niet van mening dat het die fabriek op de kortste keren zo dwars gemaakt moet worden dat ze zullen moeten verdwijnen. Hij denkt dat dat vertrouwen niet helemaal gerecht vaardigd is, ais U kijkt naar het feit dat op dit moment GEP niet voldoet aan de normen die gesteld zijn aan de emissies van methyI een-, chloride en tolueen (van oplossingsmiddelen). Hij vindt dat een reden te meer op dit moment niet te scheutig te zijn met het vertrouwen tegenover deze fabriek. Een derde opmerking wil hij maken over het feit dat een uitbreiding van GEP op dit moment een ingrij pende planologische beslissing is. Die misschien wel vooruitloopt op de mogelijkheden, die later in het streekplan overwogen worden. Niet omdat het. gebied niet bestemd_ zou zijn voor industriële vesti- gingen, maar omdat een uitbreding van GEP een zodanige behoefte aan energievoorziening gaat kreëren dat ze dan in de toekomst rekening moeten houden met een extra energiecentrale daar en dat zou m i ssph i en -9- bes+ eens een kerncentrale kunnen zijn. Hij kan zich voorstellen dat d 'i +- soort zaken een rol spelen bij de behandel ing van het streekplan en een zo'n grote ingrijpende planologische beslis sing niet op dit moment op zo'n manier genomen moet worden door een ontwerp-voorsteI van Gedeputeerde Staten. Het lid an Eekelen heeft lang gewacht om zich in de diskussie te mengen en dat wou hij toch niet. doen. Al leen om te voorkomen dat de voorzitter de hamer laat vallen en er geen uitspraak ge daan wordt binnen deze raad, dan zijn we in wezen voor niets bij elkaar geweest en hebben we eens lekker tegen elkaar zitten praten. Als hij het goed gehoord heeft, dan heeft hij van de heer Klaassen vernomen dat die het namens Gemeentebelangen ge steld heeft. Hij heeft lang gewacht totdat er iets van de 2 an dere partijen gehoord zou hebben (Leefbaarheid en de VVD). Dat is dus niet. gebeurd. Maar voordat de hamer valt zou hij wel graag een voorste I willen doen, nIals we voor uitbreiding zijn of tegen uitbreiding dat er een uitspraak komt vanuit deze raad, waar iedereen zijn mening door zijn stem kan uitbrengen. Het I sd de Goffau-van Kaam zegt dat. wat zij nu gaat zeggen, dat dat haar persoon I ijke mening is over het rapport van Gedeputeer de Staten en de eventuele uitbreiding van GEP: "Gedeputeerde Staten heeft zich in haar principe-besluit vóór uitbreiding van GEP verklaard. De manier, waarop zij haar kon- klus ie na haar beschouwingen vervat heeft, verbaast mij enigs zins. Eerst wordt in haar beschouwingen gezegd dat: a. GEP nu nog niet voldoet aan al Ie mi I ieu-eisen, zoals stank overlast, geluidshinder, ontsnappingen van oplosmiddelen, b» uitbreidingen een verzwaring van de belasting van het mi I ieu en de omgeving en een vergroting van het gevaar tot gevolg zul len hebben c. woongebieden op korte afstand Iiggen. d. explosies in de norylfabrïek over kunnen slaan op de lexan- afdeling en er wordt niet. bij vermeld of deze explosies ge volgen kunnen hebben voor de rest van de industrie in de Theodorushaven e. emissies van tolueen, methyIeenchI oride en methanol een sy nergist isch effekt kunnen hebben. Uit dit al les zou je toch de konklusie moeten trekken: geen uitbreiding. Gedeputeerde Staten stelt daarna, dat deze uit breidingen aan zware eisen zullen moeten voldoen en dat aan de hand daarvan geen doorslaggevende argumenten aanwezig zijn, een afwijzend standpunt in te nemen. Gedeputeerde Staten heeft haar principe-uitspraak mijns inziens gebaseerd op nog te treffen vei I igheidsmaatregeI en op uitbrei dingen, waarover GEP zelf ten aanzien van kooImonoxyde-opsIag PPO-fabriek, eventuele interaktie en het synergistisch effekt weinig informatie geeft. Zoals uit de antwoorden, die aan ge meente-ambtenaren, Ar beidsinspektie en P.W.S. blijkt, verschuilt ook GEP zich achter het treffen van veiligheidsmaatregelen, het ste Men van zware ei sen en het vo I gen van r i cht I i j nen, terw i j I zij volgens het rapport er nu nog niet geheel aan voldoet, ter wijl zij toch al jarenlang draait. Tevens heb ik de indruk gekregen, dat de meeste informatie door GEP zelf is verstrekt en dat deskundige instanties tot dusverre nog weinig van zich hebben laten horen.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1979 | | pagina 5