-10-
toch een stemming over vragen en een rnotie indienen, zodat wethouder Roosen
boom weet wat de raad wil. Als wethouder Roosenboom gelijk zou krijgen en de
raad zou zeggen: ga je gang maar in de Schans, ofschoon hij dat een slecht
besluit van de raad zou vinden, nou wie belet dat dan. Dan is het gewoon een
meerderheidsbesluit. Maar het is niet zo van: als ik als verantwoordelijke
wethouder. Nee, wij als verantwoordelijke raadsleden, wij helpen mee bepalen
waar de nieuwe bestemmingsplannen komen.
Wethouder Roosenboom vindt die laatste opmerking ook zeer korrekt. De raad
zal inderdaad uitmaken waar het bestemmingsplan komt voor de toekomstige
sociale woningbouw. Maar het zal het lid van Eekelen toch wel bekend zijn,
dat die voorbereidingen gedaan moeten worden binnen het kollege. Er is een
taakverdeling en binnen die taakverdeling heeft ieder toch een eigen per
soonlijke verantwoordelijkheid. Men probeert dan toch met voorstellen te
komen, die door de meerderheid van het kollege worden gedragen, maar toch
is het in de politiek gebruikelijk dat iemand zich toch verantwoordelijk
acht voor deze gang van zaken en in die geest heeft hij zich dan ook uit
gedrukt. Niet dat dat alleen zijn zaak zou zijn en hij zou ook de laatste
zijn, die zou beweren dat alleen hij het in Halsteren voor het zeggen zou
hebben. Nee, dat doet de raad. Als het kollege met een voorstel korntdan
verwacht de raad toch wel dat dat voorstel door hem wordt verdedigd.Mocht
het zo zijn dat de raad hier niet aan wil in meerderheid, dan hoopt hij,-
en hij valt in herhaling-, dat de raad hem andere instrumenten in handen
geeft waar het kollege dan aan kan gapn werken voor de zaak waarvoor hij
nu pleit. Hij heeft vernomen dat er in de raad toch geluiden zijn om dit
nog eens ter nadere bestudering te geven aan de stedebouwkundigeHij wil
dat best overnemen. Volgende week woensdag is er een gesprek met de stede-
bouwkundige en daar zou deze materie, die al eerder is besproken, opnieuw
aan de orde gesteld worden. Laat dan de stedebouwkundige maar eens onder
bouwen waar hij vindt waar er snel een nieuw bestemmingsplan kan komen.
Wel moet hij er op wijzen, dat de Konijnenbergen vooral daar onderin,
geen sukses is voor wat betreft de kwaliteit van de bouwgrond. De mensen
klagen daar nog steen en been ten aanzien van de riolering. Als men dat
dan in verband brengt met de gedachte uitbreiding op dit kaartje, dan
zijn dat misschien toch allemaal wel facetten die nog mee gaan spelen
ten aanzien van de toekomstige bestemmingsplannen van HalsterenNog
maals de raad heeft het laatste woord. Wat de raad beslist zal hij in
ieder geval eerbiedigen en hij zal daar zijn beste krachten aan geven om
dat te verwezenlijken.
Het lid Walthuis wil zich wat meer richten tot de wethouder. Voordat het
lid van Eekelen reageerde op zijn woorden, had hij begrepen dat de wethou
der in feite aangaf dat hij bij de raad meende bespeurd te hebben, dat er
op dit moment meer behoefte is aan een aantal kleinere bestemmingsplannen
waarin de particuliere bouw zeer zeker gerealiseerd zou kunnen worden,
rnaar mogelijk ook een stukje sociale bouw gepleegd zou kunnen worden.
Daarnaast meende hij de wethouder te horen zeggen, dat hij aan de stede
bouwkundige opdracht zou geven om mogelijkheden aan te geven waar in
1980 gestart zou kunnen worden met sociale woningbouw. Met dat antwoord
van de wethouder kan hij zich voorstellen dat de raad zich in feite zou
kunnen vinden, omdat het lid van Eekelen dan zijn voorstel aangaande die
kleinere bestemmingsplannen rnin of meer gehonoreerd ziet of eigenlijk
helemaal gehonoreerd ziet en daarnaast de mogelijkheden van de sociale
woningbouw op korte termijn op tafel komen, nadat ze door de stedebouw
kundige die ter zake kundig is, bekeken zijn.
WO
-11-
Het lid Klaassen heeft een opmerking aangaande de door het lid van Eekelen
genoemde reserve van 1-g miljoen. Als hij goed geïnformeerd is dan heeft het
grondbedrijf een fors tekort. Dat is precies andersom.
De voorzitter dacht van niet, maar dat is niet relevant. Want de raad heeft
in een eerder stadium al besloten om de tekorten die er waren in Zuid-West
ten laste te brengen van de algemene dienst. Dus de stelling dat het daar
zo een dure grond zou zijn gaat niet meer op, want die kosten zijn afgewen
teld. Je kunt daarom in het plan Nieuwstraat betrekkelijk goed bouwen.
Wethouder Roosenboom licht toe dat het bestemmingsplan Zuid-West zoals het
is gerealiseerd, is afgesloten met een groot verlies. Het is ook waar wat
het lid van Eekelen zegt: op de Rode Schouw daar is over. Maar dat over
schot wordt enerzijds opgeslokt door het verlies dat is geleden in Zuid-
West, maar ook in Lepelstraat. Hij bespeurt in de gedachten van het lid
van Eekelen om de plannen in de Nieuwstraat maar te gaan subsidiërendat
zo;.: een hele nieuwe stellingname zijn, die in Halsteren nog nimmer heeft
plaats gevonden.
Ds voorzitter merkt op dat de lasten daar wel zijn weggewerkt. Dat de gron
den daar zo duur zouden zijn geldt daarom niet meer. Het originele plan
liep namelijk tot en met de Nieuwstraat, alleen niet als zodanig helemaal
uitgewerkt, maar dat tekort is helemaal afgewenteld.
Het lid Mouws dacht dat de sociale woningbouw altijd gesubsidieerd werd,
want die werken met een vastgestelde grondprijs. Voor wat dat betreft is
er niets nieuws aan de orde. Daarnaast is er regelmatig geopperd van dat
men die beleggingsmaatschappijen de gang moesten laten gaan. Hij dacht
juist dat men daar de tol voor aan het betalen is. Als de Woningstichting
er regelmatig over klaagt zoveel woningzoekenden te hebben, die ingeschre
ven staan en dringend een woning moeten hebben, dan denkt hij dat dat
enerzijds komt, omdat we maar 75 woningen per jaar mogen bouwen, een aan
tal dat helemaal geënt is op onze natuurlijke bevolkingstoename. Zo
dra je beleggingsmaatschappijen hun gang laat gaan en er maar één huis
per jaar verkocht wordt aan een buitenstaander, dan kom je volgens hem
daardoor juist tekort. De Woningstichting die juist voor de inwoners van
Halsteren werkt, krijgt daardoor juist een langere lijst. Met andere woor
den, een beleid waarbij je de beleggingsmaatschappijen hun gang laat gaan
is totaal verkeerd. We moeten ook niet meer vriendelijk verzoeken, zoals
dat in het verleden werd gedaan, om de helft van de te realiseren wonin
gen aan Halsternaren te verkopen, neen, op zijn minst moet eisen, gesteld
als zou men die mensen hier verder laten bouwen. In het verleden heeft
hij al eens meer gezegd dat er eigenlijk alleen maar twee dingen zouden
zijn: particulieren en de Woningstichting kunnen bouwen. Dan was men van
een heleboel gelazer afBovendien wist je zeker dat de woningen voor
Halsternaren beschikbaar kwamen. Hij is van mening dat men daar terdege
rekening mee moet houdenWat wethouder Roosenboom verder zegt om een
stedebouwkundige in te schakelen, denkt hij dat er veel en veel te lang
iedere keer met jaartallen wordt geschermd. De jaartallen vliegen je om
de oren. Iedere dag uitstel is te lang. Hij vindt dat we vandaag duide
lijk niet langer moeten dralen en vanavond een beslissing moeten nemen.
Wat het ook zij, de Schans of ergens anders. Maar duidelijk een besluit
nemen en liefst vandaag nog eraan gaan werken, en de stedebouwkundige on
middellijk opdracht geven. Hij proeft uit de woorden van wethouder Roo
senboom in eerst instantie dat hij als verantwoordelijke wethouder er
duidelijk achter wil staan. Later in zijn betoog komt hij daar duidelijk
op terug. Ik respekteer dat wat de raad vanavond als uitspraak zal doen,
dat hij dat uit wil voeren en dan op korte termijn, want zoals hij hem
ook kent heeft hij in het verleden ook nooit anders gedaan dan de bouw